Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Ang lek
Som du mycket riktigt påpekar leker hingstar på sitt sätt.

Tydligen är risken för ataxi mycket högre hos flockgående hingstar. Just på grund av hingstlekar. Rent generellt leker ju hingstar oftast med framdelen sas.
Kan kanske vara något att ha i åtanke.

(inte just riktat till dig utan en reflektion på hingstlek)

jag gillar hingstar med.. mer personlighet.. jobbade i turkiet med arabiska fullblod.. hälften av hästarna var hingstar.. inga problem! barn red dem själva osv.. och där var även brunstiga ston som gick framför.. Visst kunde dem gnägga till ibland men så fort man sa till dem så sluta de... Jag tycker hingstar är helt underbara.. Känns som man får mer kontakt med dem, och dem vill vara till lags till sin ryttare.

jag gillar hingstar med.. mer personlighet.. jobbade i turkiet med arabiska fullblod.. hälften av hästarna var hingstar.. inga problem! barn red dem själva osv.. och där var även brunstiga ston som gick framför.. Visst kunde dem gnägga till ibland men så fort man sa till dem så sluta de... Jag tycker hingstar är helt underbara.. Känns som man får mer kontakt med dem, och dem vill vara till lags till sin ryttare.

Men där hade man väl inga hingstar ute tillsammans i hage?

Nä det var ett knapplån, hade ingen speciell i åtanke, inte här på Buke i alla fall, vad jag vet;) För att avgöra det måste man träffa människan och dens djur IRL.

Ledarskapet är bara en del i helheten men den måste finnas, för annars rasar allt annat ändå. Allt det andra jag skrev är också nödvändigt inte bara ledarskapet.

Rolle
IpL

några hingstar gick tillsammans med valacker.. inga problem.. och när vi skulle rasta dem i padocken släppte vi ut ALLA hingstarna tillsammans och dem slogs inte..

Vår hingst går själv i hagen. Men han har kontakt med polaren "över staketet". Vår andra häst är en 24 år gammal valack (som iofs var hingst till 8 års ålder om jag minns rätt). Anledningen till att vi har valt att ha honom i egen hage är för det första skaderisken på gamlingen, med tanke på hans höga ålder.
Dessutom har hingsten visat ansatser till att "valla" honom, vilket blir en aning tröttsamt kanske (även om gamlingen iofs skulle tjäna på att promnerera bort några kilon)! ;)

Tar sista knappen.

En sak som bara berörts ytligt i diskussionen som jag också tycker måste tas på allvar är respekten.
Man måste visa respekt för andra människor och deras val, åt båda hållen!

Om någon tycker att det är obehagligt att gå in i hagen och hantera sin häst pga en annan häst så måste man acceptera det (oavsett könet på hästen!).
Hur problemet ska lösas är upp till de inblandade, det kan räcka med att låta sin häst byta hage, kanske man ska fundera på att flytta hästen till ett annat stall.
Som stallägare skulle jag nog tänka mig för om det var flera personer som upplevde obehag kring en häst, kan man få dem att känna sig bekväma med den genom träning? Eller hästen kanske rent av inte passar in i mitt stall utan bör flytta? (Tråkigt om en stallägare blir av med flera inackorderingar pga. en häst...)

Som hästägare måste jag respektera om någon inte vill ha sin häst tillsammans med min.
Orsakerna kan vara många; en valack som betäcker, ett sto som strimlar täcken eller en hingst som leker hårdhänt.
Jag som hästägare måste få ha en åsikt om vilka risker jag utsätter min häst för! Det spelar ingen roll vilket kön det är på hästen, går den hårt åt min häst och markant ökar skaderisken så kommer jag inte vilja ha den i hagen med min häst!:mad:

Som hästägare måste jag också respektera de stallägare som inte vill ha min häst där för att den inte passar in.
Det kan vara en rund shettis som inte passar i gruppen med varmblods travare som får fri tillgång på energirikt foder.
Det kan vara fullblodet som är för stor för boxarna i ett ponnystall.
Det kan vara någon som har en grupp valacker och inte vill ta in ett sto för att någon av dem betäcker och man vill kunna ha alla hästarna i samma hage.
Onekligen så kommer en ansvarsfull stallägare vilja vidta åtgärder som minskar risken att en hingst kommer lös. Respektera att h*n inte vill lägga de kostnader och arbete som det kan krävas att "hingst-säkra" hagar och stall.
Stallägaren kommer på sätt och vis dela ansvaret med dig om hingsten, respektera om h*n inte vill ta det extra ansvaret.

Oavsett vilken häst du skaffar (kön, ras eller färg) så kommer någon att ha förutfattade meningar!
Vissa drabbas hårdare av fördomar än andra (biffig kille med rakat huvud och tatueringar som går gatan fram med en pitbull, visserligen annan djurart men ni förstår vad jag menar).
För att motbevisa fördomarna så måste man som hästägare jobba hårt. Jobba med din häst och få en trevlig och hanterbar individ. Men det kommer alltid att finnas någon som har en åsikt, det går inte att komma ifrån.

Man ska alltid vara vaksam när man håller på med djur, speciellt djur med könsdrift! Det gäller inte bara hingstar utan även tjurar, galtar, baggar (även fåglar av hankön kan få vara nog så vassa när de vaktar sina flickor). För att själv vara säker så måste man behandla dem och ha den vaksamheten som om varje dag är den dagen då driften kommer att slå ut med full kraft. För din egen, andras och djurets säkerhet!
Jag har träffat massor av bönder, de hanterar sina kor själva. Ska de hantera sina tjurar så går de ALDRIG in i lösdriften om de är ensamma, de ser alltid till att de har någon i närheten som vet att de är i lösdriften eller intill och övervakar.
Det är inte för att de är fega, utan för att de vet vad en tjur kan göra. De är rädda om sig själva!
De vet att när hormonerna rusar finns det ibland inget stopp...

Jag accepterar att det finns de som vill ha en hingst. Men jag tänker inte acceptera att de utsätter mig för risker pga sin hästs kön!
Jag har många gånger varit tävlingsveterinär, behöver jag titta närmare på en häst så ska jag kunna göra det utan att riskera livet!
Aldrig har någon sagt till mig "Akta dig, det är en valack!". Det är bara hingstägare som har kommit med sådana kommentarer.
Kan man inte visa sin häst på veterinärbesiktningen eller ta en närmare titt på den så har man inte på en tävlingsplats att göra (oavsett kön!).
Jag har sett en hingst försöka bestiga ett sto på framridningen, med ryttare på!!:eek:
Jag bryr mig inte vilka risker som man väljer att utsätta sig själv för, så länge jag inte riskerar att råka illa ut pga det.

Jag tycker att man måste fundera på vilket liv man ger sin häst.
Har sett hingstar som inte verkar vara så lyckliga över att gå ensamma i en liten hage långt ifrån de andra. De vandrar runt-runt-runt med avbrott för att skrika.
Ska hingsten inte verka i avel så har jag svårt att förstå varför man tvingar sin häst till ett sådant liv?
Eller så finns det bara en liten hingsthage där hästen står året runt för att det inte finns några andra hagar där man vågar släppa den. Tråkigt för den häst som gärna hade velat få på något hektars bete och ha det skönt.

Det kan även bli tråkigt för mig som ryttare, att inte våga rida i grupp med ston. Att alltid rida ut ensam eller behöva boka manegen själv.
Risken är att man känner sig isolerad.

Angående kastrering av sto så berättade en av professorerna i obstretik och gynekologi på SLU att det ofta inte fick önskad effekt.
Av de ston som man kastrerar så kommer ungefär 30% av stona att fortsätta brunsta trots att äggstockarna har tagits bort!
Tydligen så kan hästar framkalla brunst trots avsaknaden av könskörtlar. De tror att det har med det sociala spelet i en hästflock, att det är av social nytta att kunna brunsta "på beställning".
Jag har själv sett hur nya ston börjar brunsta när de kommer ihop med sin nya grupp, funderar på om det är ett sätt för att få gruppen att ta emot henne snabbare. Hade det funnits en hingst i gruppen så han onekligen accepterat ett brunstigt sto.
Den metod som man använder i Sverige för att kastrera sto verkar vara att man gör ett snitt på ena sidan framför ljumskvirveln och med hjälp av ett speciellt instrument tar bort båda äggstockarna, livmodern lämnas kvar.

Att man har en ung hingst ser jag inte som något konstigt, många kastrerar sina gossar först efter 2 års ålder och innan dess så är det få som har visat någon drift. Så det jag kallar för "hingst" och funderar kring ovan är de som blivit äldre och är könsmogna.

hur kan du påstå att alla hingstar måste gå själv i en hage osv? att man inte kan rida ut med ston mm?? jag känner flera som har AVELSHINGSTAR och dem går tillsammans i flock med unghistar osv utan problem.. och kan ridas ut med ston också utan att dem försöker betäcka... Det gäller att man visar hingsten vem som bestämmer.. Som tex i Turkiet där var nästan bara hingstar.. Så fort den börja gnägga och dra ut snorren mot en sto så sa man till honom på skarpen och då drog dem in den igen och gick som vanligt.. Låter man hingstarna göra som dem vill och inte är tuff klart att dem kan bli farliga... Men liksom dem lät nybörjare rida ut på dessa i skogen och där red dem bakom ston osv och hingstarna gjorde ingenting...

ännu en person som försöker övertala andra att kastera sina hingstar...herregud ge upp och inse att folk gör som de vill sålänge de har läget under kontroll såklart.

givetvis är det svårare att hitta stallplatser så det bästa är eget stall(jag har) men hingstarna skall vara så lydiga så att vem som helst t.o.m ett barn kan leda den annars tycker jag inte att man ska ha kvar hingsten om den är farligare än en annan häst med annat kön.

faktiskt.
men så har jag äran att ha bra raser med, islandshäst och shettis tror de har ett helt annat lynne än tex halvblod eller större raser.

det dummaste man kan göra är att ställa en hingst ensam, då får man problem...de blir mycket tuffare och försöker utmana ägaren då man blir den enda i flocken för hingsten eftersom den inte har någon annan häst att förhålla sig till.

Men jag kan säga att min moster som aldrig hållt i en häst kunde leda min 3års hingst utan några problem, kedja vad är det han leds alltid i enbart grimma med grimskaft.
Han skriker aldirg efter ston och har gått med ston i hagen mitt emot utan problem...det är viktigt att de kan accsepptera det med.

Min sambo som varit livrädd för hästar kan leda min 3års hingst helt ensam utan att jag ens är hemma mellan hagarna, sätta på han grimman...han bara sticker ner huvudet i grimman hur snäll som helst.
aldrig att han skulle göra något.

och kom inte och gnäll om att "när de blir 5år blir de minsann hingstiga" det skulle ha märkts nu i så fall och dessutom har jag min andra hingst som som sagt är 12år och funkar hur bra som helst.

rätta uppfostran och förhållningsättet är receptet.
och som sagt, ska de ha bra lynne med, de med kasst lynne skall man kastera.

sen detta larvet om att ju längre man väntar destå hingstigare/blir aldrig bra osv...
jag kan säga er det att det kvittar för vissa hingstar som blivit kasterade som 1åringar kan aldrig gå med ston en då utan att betäcka.
man skall dessutom inte ha ston med valacker i vilket fall som helst eftersom de riskerar att betäcka och smitta stona med sjukdommar så de blir svårare att betäcka med hingst sen.
de kan bli sterila.

annars var det ett bra svar från just dig tycker jag.

men jag tycker inte att man MÅSTE ha ett bra svar på "varför" man behåller som hingst.
lixom varför kastera om det inte behövs?
i mitt fall har jag dessutom redan en 12åring hingst och de funkar bra ihop så varför kastera unghästen när jag dessutom har tankar på att ev visa honom.
men jag kommer inte kasta mig på luren och ringa veterinären bara för att han kanske inte blir godkänd eller liknande.
jag ser det kanske mer som en utmaning att ha hingst en dröm och ett sätt att visa för folk att de mår precis lika bra som hingstar.
en nagel i ögat på många kan jag tänka mig:angel:
sålänge han mår toppen och har ett bra liv så ska ingen komma och säga att en hingst lider och att den ska minsann kastreras om den inte används till avel.

det bestämmer väl ägaren lr?:devil: om folk kunde sköta sitt...suck.

:bow::bow::bow:

Problemet är att vi avlar på hästar som skall prestera på banan inte på hästar som skall ha ett bra lynne. Därför köpte jag en spansk hingst. De är avlade sedan 1500 talet på att ha ett gott lynne. Ett kvitto på att dessa hingstar kan uppföra sig i hanteringen är att man inte ens använder stona till att rida på. Alltså är det hingstlynnet man har avlat på.

Stona rids inte därför att de går i aveln i stort sett hela tiden.
Hingstar kan verka i aveln utan att få besvärliga fölmagar osv.

Dessutom är stoet precis lika iviktigt om inte viktigare när det gäller temperament. Stoet fostrar dessutom ungen.

hur kan du påstå att alla hingstar måste gå själv i en hage osv? att man inte kan rida ut med ston mm?? jag känner flera som har AVELSHINGSTAR och dem går tillsammans i flock med unghistar osv utan problem.. och kan ridas ut med ston också utan att dem försöker betäcka... Det gäller att man visar hingsten vem som bestämmer.. Som tex i Turkiet där var nästan bara hingstar.. Så fort den börja gnägga och dra ut snorren mot en sto så sa man till honom på skarpen och då drog dem in den igen och gick som vanligt.. Låter man hingstarna göra som dem vill och inte är tuff klart att dem kan bli farliga... Men liksom dem lät nybörjare rida ut på dessa i skogen och där red dem bakom ston osv och hingstarna gjorde ingenting...

Stopp, stopp!
Jag skrev hingstar, inte alla hingstar!

Det jag menar att många måste ha sina hingstar ensamma av olika orsaker (tuff temperament, hormoner eller brist på lämpligt sällskap, det är långt ifrån på alla ställen det finns möjlighet att ha dem i hingstflock).
Många hästar vill inte gå ensamma och vantrivs, varför ska man då låta dem vara intakta om det gör att de får en tillvaro som de inte trivs med?
Kan hästen gå ensam så är det inga problem!
Man måste se till individen! Hästen har rätt till en tillvaro som den trivs med utan att utsättas för onödig psykisk (eller fysisk) stress.

Jag har träffa hingstar och hingstägare som har fungerat bra i grupp, könet har inte märkts alls.
Men jag har även träffat hingstägare som inte vågat ta ut sin häst i grupp med andra hästar och alltid ridit ensamma (rädslan har berott på hästens kön).
Då får man som hingstägare fundera på om man hellre har sin häst som hingst och får rida och träna ensam eller om man gör den till en valack och vågar rida i grupp.
Eftersom TS var intresserad av tankar kring hur det är att ha hingst så tycker jag att det är en sak som är värd att ta upp.

Om någon vill föda upp och ha krokodiler så gör det mig inget så länge man tar hand om krokodilerna och inga av dem besvärar mig eller mina djur!

Alltså det här med att rida i grupp. Nu blir jag nog väldigt OT men det passar ju inte alla. Det gäller ju att gruppen är samspelt och att man känner att man får utbyta av varandra liksom.
Jag rider helst ut ensam så att jag slipper ta hänsyn till en massa andra ekipage. Det beror inte på hästens kön utan för att jag tycker att jag får ut mer av träningen då, kan lägga upp träningen så att den passar mig och hästen bäst osv! :)

Ridning i grupp passar inte alla, varken ryttare eller hästar.

Vill jag som ryttare rida i grupp men min häst inte fixar det eller jag inte törs med den hästen som jag har så är det troligen inte rätt häst för mig!
Vågar inga andra rida med mig för att jag har hingst så tror jag att det kan kännas ensamt om man hade förväntat sig sällskap.

Själv rider jag gärna också ensam för att anpassa ridpasset så det funkar i min träning. Jag vet att min häst inte funkar helt med vissa hästar, behöver jag göra ett pass på min häst som kräver koncentration så finns det ett par hästar som jag inte kan rida med eftersom de har en tendens att trissa upp varann.

Det gäller att man visar hingsten vem som bestämmer.. Som tex i Turkiet där var nästan bara hingstar.. Så fort den börja gnägga och dra ut snorren mot en sto så sa man till honom på skarpen och då drog dem in den igen och gick som vanligt

Vad menas med "säga till på skarpen"? Säga "FY" eller ge hästen ett rejält rapp?

Min, högst personliga åsikt, om hästhantering (och djurhantering i stort) i mer sydliga länder är att det mer går ut på att ta kommandot än att skaffa sig respekt och på det viset kommandot.

De uttryck du använder gör mig lite konfunderad faktiskt... det låter inte som att man skapar några trygga individer som respekterar sin ledare på detta sätt. Jag försöker uppfostra mina hästar på hästars vis. Dels genom att använda ett kroppsspråk som liknar deras och att de på det viset kan tolka mina signaler och förstå vad jag vill. Dels genom att visa att jag är en ledare att lita på genom att inte utsätta dem för situationer där de behöver tvivla på om jag har koll på läget eller inte. Mina hästar går helst med huvudet lite snett bakom mig, där är de som mest avslappnade. Det tolkar jag som att de litar på att jag är ledaren, och att jag varnar dem för en fara. Förtjänad respekt alltså. Även min unghingst som är 2½ år (ska kastreras till våren), utom de dagar han ska testa lite. Då gör han det (på unghästars vis) och upptäcker att jag är ledaren idag också. Inget "säga till på skarpen".

Den situationen du beskriver, när någon behöver säga till sin häst "på skarpen" känns inte tryggt. Man ska inte behöva säga till på skarpen i andras sällskap, det ska räcka med att säga till vanligt. Inte på skarpen. Jag skulle inte vilja vara på samma ridtur/träning som någon som behöver säga till sin häst på skarpen... den grunduppfostran ska man ha gjort innan på hemmaplan. Att sedan reda upp situationer som uppstår är en annan sak, händer något oförutsett reagerar hästen med instinkter. Men det är inte samma sak som att vara ouppfostrad och behöva en regelrätt tillsägelse.

Du skrev det ju själv...
Hade varit betydligt intressantare studie om det funnits ston med i flocken.

tar du tio könsmogna hingstar och släpp dem med en skock ston. Have fun..:p

Det var aldrig någon diskution om huruvida det var ston i flocken eller inte. Du skrev att könsmogna hingstar inte kunde gå med varandra...

(jag citerar)

"Har du hört talas om instinkter. Finns inte en vuxen vild ledarhingst som tolerar könsmogna hingstar i sin flock. De jagas bort"

Och svaret är nej, de jagas inte bort från hingstgrupperna.
Inte ens i vilt tillstånd jagas de bort från hingstgrupperna.
Som någon skrev tidigare i tråden så förekommer hingstgrupper i det naturliga. Hingstar som drivits bort från de normala flockarna bildar en egen grabbflock, dessa flockar driver sedan omkring och hingstarna stjäl ston från andra flockar som de sedan bildar egna flockar med.
Så jodå, könsmogna hingstar kan gå tillsammans, däremot väljer de att skapa egna flockar så fort stona kommer med i bild och det är en helt annan fråga som inte handlar om hormoner för att de är hingst utan om att det är dags för dom att skaffa en egen familj. De lämnar sin flock som de är födda i (tack och lov, inavel hade det annars blivit och jag tror det finns en från naturen omedveten mening med det hela)

Även gamla hingstar som har betäckt och blivit av med sina ston (för att en starkare hingst tagit flocken) kan sluta sig till dessa flockar.

Senast ändrad:

Ang lek
Som du mycket riktigt påpekar leker hingstar på sitt sätt.

Tydligen är risken för ataxi mycket högre hos flockgående hingstar. Just på grund av hingstlekar. Rent generellt leker ju hingstar oftast med framdelen sas.
Kan kanske vara något att ha i åtanke.

(inte just riktat till dig utan en reflektion på hingstlek)

Mina hingstar leker inte särdeles hårt imo. Inte om man jämför med andra ungvalacker jag sett leka.

Min äldsta leker inte över huvudtaget. Han uppfostrar, men han leker inte det sköter 5 åringen när de gått i flock med unghingstar/valacker.

Mina hingstar leker inte särdeles hårt imo. Inte om man jämför med andra ungvalacker jag sett leka.

Samma situation här, det kan vara ett jäkla hallabaloo i hagen när de står på knä, bakbenen eller snurrar runt för att komma åt baken på motparten. Men det är bara lek och när det är allvar så märks det direkt om man är van. Har hört kommentarer av besökande (hästfolk) som säger "OJ VAD DE SLÅSS". Då tittar jag på dem och säger, "de leker och har skitkul, du kommer att se skillnad direkt om de blir osams..."
Man får tänka på att det är lekfulla hingstar inte stillastående ätande och småfeta griniga ston :rofl::angel:

Men erfarenheten efter ett par år med hingstflocken är att det är mycket lugnare nu, inte alls så mycket bus och stoj som i början. Det var så att unghingstarna satte fart på valackerna som satte dem på plats när de blev för påträngande. Det blev så att valackerna piggnade till och unghingstarna lugnade ner sig. Det finns ingen bättre skola än när häst lär häst, vi kan inte ersätta andra hästar i uppfostran.;)

Någon nämnde ochså stallägarens ansvar. Det är stallägarens ansvar att ha klara regler som alla får ta del av och förstår. Här på Solbacken gäller bara killar, inga nyetableringar som är äldre än 2 år numera, inga skor på baktassarna, lösdrift, box användes endast när inte sjukhage kan användas eller om man ska tävla nästa dag och vill ha en ren och torr häst, annars kostar boxen 100 kr/dygnet o.s.v.
Vi har "hästpensionat" också och då kan det vara sto med, men tillfälliga gäster sätter jag i hage 200 m från hingstflocken med trästaket med el emellan.:cool:

Här kan hingstar få vara hästar som lever i flock med åldersblandade individer vilket var mitt syfte.

Rolle
IpL

*kl*

Jag har följt tråden och summa summarum så blev min uppfattning om att buke tycker överlag att
1) Det är bara stora erfarna stuterier som ska/kan hålla hingstar. Skaffar du en hingst som privatperson blir du automatiskt "idiotförklarad".

2) En hingst kommer alltid få ett hormonflipp förr eller senare. Och då kommer det sluta illa.

3) En hingst får absolut inte gå ensam i en hage för då är det synd om den.
Är det inte lika synd om andra hästar som gå ensam?
Varför ska en hingst ta skada av att gå ensam men inte ett sto eller en vallack?

Jag måste säga att sammet är den som jag kan hålla med. Jag får uppfattning om att det är hingstoerfarna som uttalar sig mest om hur farligt det är med hingstar. Det känns som att hingstar jämförs med vallacker, vilket jag tycker är fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka