Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!
Tar sista knappen.
En sak som bara berörts ytligt i diskussionen som jag också tycker måste tas på allvar är respekten.
Man måste visa respekt för andra människor och deras val, åt båda hållen!
Om någon tycker att det är obehagligt att gå in i hagen och hantera sin häst pga en annan häst så måste man acceptera det (oavsett könet på hästen!).
Hur problemet ska lösas är upp till de inblandade, det kan räcka med att låta sin häst byta hage, kanske man ska fundera på att flytta hästen till ett annat stall.
Som stallägare skulle jag nog tänka mig för om det var flera personer som upplevde obehag kring en häst, kan man få dem att känna sig bekväma med den genom träning? Eller hästen kanske rent av inte passar in i mitt stall utan bör flytta? (Tråkigt om en stallägare blir av med flera inackorderingar pga. en häst...)
Som hästägare måste jag respektera om någon inte vill ha sin häst tillsammans med min.
Orsakerna kan vara många; en valack som betäcker, ett sto som strimlar täcken eller en hingst som leker hårdhänt.
Jag som hästägare måste få ha en åsikt om vilka risker jag utsätter min häst för! Det spelar ingen roll vilket kön det är på hästen, går den hårt åt min häst och markant ökar skaderisken så kommer jag inte vilja ha den i hagen med min häst!
Som hästägare måste jag också respektera de stallägare som inte vill ha min häst där för att den inte passar in.
Det kan vara en rund shettis som inte passar i gruppen med varmblods travare som får fri tillgång på energirikt foder.
Det kan vara fullblodet som är för stor för boxarna i ett ponnystall.
Det kan vara någon som har en grupp valacker och inte vill ta in ett sto för att någon av dem betäcker och man vill kunna ha alla hästarna i samma hage.
Onekligen så kommer en ansvarsfull stallägare vilja vidta åtgärder som minskar risken att en hingst kommer lös. Respektera att h*n inte vill lägga de kostnader och arbete som det kan krävas att "hingst-säkra" hagar och stall.
Stallägaren kommer på sätt och vis dela ansvaret med dig om hingsten, respektera om h*n inte vill ta det extra ansvaret.
Oavsett vilken häst du skaffar (kön, ras eller färg) så kommer någon att ha förutfattade meningar!
Vissa drabbas hårdare av fördomar än andra (biffig kille med rakat huvud och tatueringar som går gatan fram med en pitbull, visserligen annan djurart men ni förstår vad jag menar).
För att motbevisa fördomarna så måste man som hästägare jobba hårt. Jobba med din häst och få en trevlig och hanterbar individ. Men det kommer alltid att finnas någon som har en åsikt, det går inte att komma ifrån.
Man ska alltid vara vaksam när man håller på med djur, speciellt djur med könsdrift! Det gäller inte bara hingstar utan även tjurar, galtar, baggar (även fåglar av hankön kan få vara nog så vassa när de vaktar sina flickor). För att själv vara säker så måste man behandla dem och ha den vaksamheten som om varje dag är den dagen då driften kommer att slå ut med full kraft. För din egen, andras och djurets säkerhet!
Jag har träffat massor av bönder, de hanterar sina kor själva. Ska de hantera sina tjurar så går de ALDRIG in i lösdriften om de är ensamma, de ser alltid till att de har någon i närheten som vet att de är i lösdriften eller intill och övervakar.
Det är inte för att de är fega, utan för att de vet vad en tjur kan göra. De är rädda om sig själva!
De vet att när hormonerna rusar finns det ibland inget stopp...
Jag accepterar att det finns de som vill ha en hingst. Men jag tänker inte acceptera att de utsätter mig för risker pga sin hästs kön!
Jag har många gånger varit tävlingsveterinär, behöver jag titta närmare på en häst så ska jag kunna göra det utan att riskera livet!
Aldrig har någon sagt till mig "Akta dig, det är en valack!". Det är bara hingstägare som har kommit med sådana kommentarer.
Kan man inte visa sin häst på veterinärbesiktningen eller ta en närmare titt på den så har man inte på en tävlingsplats att göra (oavsett kön!).
Jag har sett en hingst försöka bestiga ett sto på framridningen, med ryttare på!!

Jag bryr mig inte vilka risker som man väljer att utsätta sig själv för, så länge jag inte riskerar att råka illa ut pga det.
Jag tycker att man måste fundera på vilket liv man ger sin häst.
Har sett hingstar som inte verkar vara så lyckliga över att gå ensamma i en liten hage långt ifrån de andra. De vandrar runt-runt-runt med avbrott för att skrika.
Ska hingsten inte verka i avel så har jag svårt att förstå varför man tvingar sin häst till ett sådant liv?
Eller så finns det bara en liten hingsthage där hästen står året runt för att det inte finns några andra hagar där man vågar släppa den. Tråkigt för den häst som gärna hade velat få på något hektars bete och ha det skönt.
Det kan även bli tråkigt för mig som ryttare, att inte våga rida i grupp med ston. Att alltid rida ut ensam eller behöva boka manegen själv.
Risken är att man känner sig isolerad.
Angående kastrering av sto så berättade en av professorerna i obstretik och gynekologi på SLU att det ofta inte fick önskad effekt.
Av de ston som man kastrerar så kommer ungefär 30% av stona att fortsätta brunsta trots att äggstockarna har tagits bort!
Tydligen så kan hästar framkalla brunst trots avsaknaden av könskörtlar. De tror att det har med det sociala spelet i en hästflock, att det är av social nytta att kunna brunsta "på beställning".
Jag har själv sett hur nya ston börjar brunsta när de kommer ihop med sin nya grupp, funderar på om det är ett sätt för att få gruppen att ta emot henne snabbare. Hade det funnits en hingst i gruppen så han onekligen accepterat ett brunstigt sto.
Den metod som man använder i Sverige för att kastrera sto verkar vara att man gör ett snitt på ena sidan framför ljumskvirveln och med hjälp av ett speciellt instrument tar bort båda äggstockarna, livmodern lämnas kvar.
Att man har en ung hingst ser jag inte som något konstigt, många kastrerar sina gossar först efter 2 års ålder och innan dess så är det få som har visat någon drift. Så det jag kallar för "hingst" och funderar kring ovan är de som blivit äldre och är könsmogna.