Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men en häst som bits och pga det får ensamhage blir ju mer psykiskt "störd" och lär utveckla ännu fler olater? Bara försöker förstå resonemanget, hästar bits, springer, busar i hagen med varandra, det är inget konstigt och en hingst gör ju det likaså som ston fast med lite andra knep.
Förstå att man tar sitt ansvar om de andra ägarna inte vill detta, men någonstans går väl en gräns kan jag tycka för vad som ska avbrytas i beteende och vad som helt enkelt tillhör att vara häst? (nu syftar jag inte på dig specifikt, så snälla ta det inte så, utan jag menar rent allmänt)
Sålänge hästar leker med varandra, oavsett kön, så ska de väl få göra det. På något sätt måste de ju göra upp rangordning, allt kan man som människa inte lägga sig i.
Dessutom så är det fler hingstar som skadas av ston än tvärtom har kag läst någonstans (kommer bara inte på vart tyvärr, hade gärna lämnat källa), så då borde man ju ropa lika högt "bort med alla pissmärrar". Men det är det ingen som gör.
Kl
Förutfattad mening eller erfarenhet?
Jag har en massa fördomar om hingstar som "bara" går som hobby hästar.
Men är konstigt nog borta när jag kommer in i ett tävligsstall eller på ett stuteri.
Hur är det, får man tävla kastrerade ston i sverge?
Vet några ston som skulle prestera bättre på tävling och troligen lättare att hantera då.
Vet ett sto som inte går att rida under brusten då hon bara stanar och skvätter när man lägger om benen det minsta lila.
Kram.
Don´t fight with nature...
Nu vet jag inte hur "ego" man får lov att vara då jag är rookie i forumet,
men eftersom här faktiskt fanns många hingstkunniga så får ni gärna
kommentera min kille.
![]()
![]()
OT men är det Aurum? Isf är det min grimma han har på sig![]()
Gällde det bara ston
Rolle
Islandshingstar på lösdrift
Det var Nelson Pessoa och ryttaren på den brunstiga märren Jens Fredricsson, men där är jag inte helt hundra säker..
Det var Nelson Pessoa och ryttaren på den brunstiga märren Jens Fredricsson, men där är jag inte helt hundra säker..
Don´t fight with nature...
And nature can fight back, use herbs.
Men en häst som bits och pga det får ensamhage blir ju mer psykiskt "störd" och lär utveckla ännu fler olater? Bara försöker förstå resonemanget, hästar bits, springer, busar i hagen med varandra, det är inget konstigt och en hingst gör ju det likaså som ston fast med lite andra knep.
Förstå att man tar sitt ansvar om de andra ägarna inte vill detta, men någonstans går väl en gräns kan jag tycka för vad som ska avbrytas i beteende och vad som helt enkelt tillhör att vara häst? (nu syftar jag inte på dig specifikt, så snälla ta det inte så, utan jag menar rent allmänt)
Sålänge hästar leker med varandra, oavsett kön, så ska de väl få göra det. På något sätt måste de ju göra upp rangordning, allt kan man som människa inte lägga sig i.
Dessutom så är det fler hingstar som skadas av ston än tvärtom har kag läst någonstans (kommer bara inte på vart tyvärr, hade gärna lämnat källa), så då borde man ju ropa lika högt "bort med alla pissmärrar". Men det är det ingen som gör.
Det har aldrig varit något problem, tills i våras
Då försökte, bokstavligen, hingsten att ta livet av valacken. Det var inget vanligt gruff, utan hingsten var ute efter att döda den andra...
Det kom helt oväntat, som tur var jag hemma och kunde rädda valacken, genom att använda långpisk.
Jag tycker själv om hingstar, men efter det där har jag fått en liten annan syn på dom. Man måste veta vad man håller på med och att dom reagerar inte alltid som man tror.8