Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Nu vet jag inte hur "ego" man får lov att vara då jag är rookie i forumet,
men eftersom här faktiskt fanns många hingstkunniga så får ni gärna
kommentera min kille.

img3038u.jpg

img3039g.jpg

Men en häst som bits och pga det får ensamhage blir ju mer psykiskt "störd" och lär utveckla ännu fler olater? Bara försöker förstå resonemanget, hästar bits, springer, busar i hagen med varandra, det är inget konstigt och en hingst gör ju det likaså som ston fast med lite andra knep.

Förstå att man tar sitt ansvar om de andra ägarna inte vill detta, men någonstans går väl en gräns kan jag tycka för vad som ska avbrytas i beteende och vad som helt enkelt tillhör att vara häst? (nu syftar jag inte på dig specifikt, så snälla ta det inte så, utan jag menar rent allmänt)

Sålänge hästar leker med varandra, oavsett kön, så ska de väl få göra det. På något sätt måste de ju göra upp rangordning, allt kan man som människa inte lägga sig i.

Dessutom så är det fler hingstar som skadas av ston än tvärtom har kag läst någonstans (kommer bara inte på vart tyvärr, hade gärna lämnat källa), så då borde man ju ropa lika högt "bort med alla pissmärrar". Men det är det ingen som gör.

Men, det är väldigt sällan ston skadas av ston då de "kan" varandras beteenden. De vet att ston sparkas. Valackar och hingstar däremot har ett annat beteende och förstår inte stonas signaler och flyttar inte på sig och därmed blir de träffade. Så det är väl samma sak som med hingstar, det gäller att tänka till och "passa ihop" hästarna i hagen så får man inte så mycket skador.

Fast JAG tror hästar är väldigt bra att läsa av varandra oavsett kön så länge de haft en social uppväxt. Svårt blir det oftast när vi lägger oss i, eller förmänskligar djuren. Det behövs sällan att mal griper in egentligen. Sedan är det ju inte att rekommendera att en hingst får chans att betäcka sånt han inte ska betäcka.

Kl

Förutfattad mening eller erfarenhet?

Jag har en massa fördomar om hingstar som "bara" går som hobby hästar.
Men är konstigt nog borta när jag kommer in i ett tävligsstall eller på ett stuteri.

Hur är det, får man tävla kastrerade ston i sverge?
Vet några ston som skulle prestera bättre på tävling och troligen lättare att hantera då.
Vet ett sto som inte går att rida under brusten då hon bara stanar och skvätter när man lägger om benen det minsta lila.

Kram.

Har ett sto som inte går att köra när hon är brunstig, så fort tömmen nuddar rumpan så stannar hon och lyfter på svansen :rofl::rofl: Hon är bäst dräktig:angel:

Läste en artikel med en duktig och erfaren (utländsk) tränare som uttrykte sig på ett lugn sätt om ett brunstigt sto som inte ville hoppa (eller gå frammåt) Jag tycker det var riktigt träffande om vad man måste ta hänsyn till i träning och hantering.

Don´t fight with nature...

Senast ändrad:

Nu vet jag inte hur "ego" man får lov att vara då jag är rookie i forumet,
men eftersom här faktiskt fanns många hingstkunniga så får ni gärna
kommentera min kille.

img3038u.jpg

img3039g.jpg

OT men är det Aurum? Isf är det min grimma han har på sig ;)

Gällde det bara ston ;):cool:

Rolle
Islandshingstar på lösdrift

Hihi nja exemplet gällde ston men man kan nog tolka det som man vill, jag tolkar det nog så att man ska ta hänsyn till "Nature" oavsett vad man jobbar med;) eller hur:D

Alla har ju sina för och nackdelar oavsett, ras, kön eller annat...

Det var Nelson Pessoa och ryttaren på den brunstiga märren Jens Fredricsson, men där är jag inte helt hundra säker..

Det var Nelson Pessoa och ryttaren på den brunstiga märren Jens Fredricsson, men där är jag inte helt hundra säker..

:D Skulle nog varit ett s med där på slutet också, för inte är han väl en märr heller? :confused:

:rofl:

Men jo, visst var det Pessoa som sa det.

Men en häst som bits och pga det får ensamhage blir ju mer psykiskt "störd" och lär utveckla ännu fler olater? Bara försöker förstå resonemanget, hästar bits, springer, busar i hagen med varandra, det är inget konstigt och en hingst gör ju det likaså som ston fast med lite andra knep.

Förstå att man tar sitt ansvar om de andra ägarna inte vill detta, men någonstans går väl en gräns kan jag tycka för vad som ska avbrytas i beteende och vad som helt enkelt tillhör att vara häst? (nu syftar jag inte på dig specifikt, så snälla ta det inte så, utan jag menar rent allmänt)

Sålänge hästar leker med varandra, oavsett kön, så ska de väl få göra det. På något sätt måste de ju göra upp rangordning, allt kan man som människa inte lägga sig i.

Dessutom så är det fler hingstar som skadas av ston än tvärtom har kag läst någonstans (kommer bara inte på vart tyvärr, hade gärna lämnat källa), så då borde man ju ropa lika högt "bort med alla pissmärrar". Men det är det ingen som gör.

Min valack fick lugn och ro när han fick gå i en egen hage, vilket passade honom perfekt. Han slet faktiskt sönder de andra hästarna, grovt. Aldrig i livet att jag skulle propsat på att de andra i stallet skulle flytta...

Har även haft ett sto inackorderat i hyrstall och hon hade ett annat sto som antagonist. Dom var i luven på varandra jämt och till slut blev det delning. Båda fick var sin hage intill de andra. Senare hittade jag ett annat stall där kemin stämde bättre...hon gick då med två gamla valacker.

Vi har ju en vuxen hingst. Skulle dock inte vilja ha hingst och stå installad på ett hyrstall. Har full förståelse för stallägare som inte tar emot hingstar och jag tycker inte att man ska gnälla eller ondgöra sig över detta!

Vår hingst är enormt snäll att hantera. Han står med öppen boxdörr när man pysslar med honom, leds i grimma och grimskaft och går som en hund. Kan ridas tillsammans med ston utan problem osv. MEN självklart måste man ju alltid ha med i beräkningen att han är hingst och oavsett hur "snäll" han är så kan han ju någon gång få ett hormon-överslag om drifterna kickar in. Då har man en 1.70 stor kraftfull hingst som vill "spela över". Detta har hittills aldrig hänt för oss, men man måste självklart vara förberedd OM det någongång skulle hända! :laugh:
Av den anledningen skulle vi aldrig vilja ha honom på ett hyrstall/kollektivstall där han blir hanterad av en massa olika människor, kanske minderåriga eller kreti och pleti. Hur snäll han än är så kan ett misstag i hanteringen ge mycket större konsekvenser liksom.

Här är vår lille gris! :D

29629820.jpg

28556250.jpg

Senast ändrad av en moderator:

hej
jag hjälpte till med en hingst förut han var ca:3 år och travare . han va jätte fin och duktig så varför kastrera? senare blev han avels hingst och fortfarande hur fin o go som helst .. kunde gå förbi ston jätte bra... visst ibland va det lite bråk men det e det ju med andra hästar oxå :P

sen så skaffade en av mina släktingar 2 st shettis hingstar.. dom bråkade hela tiden och va jätte svår hanterade så det var ju bara att kastrera.. och ja deras personlighet försvan lite gran, dom blev mycke lungnare och riktigt slöa .. inte alls lika mycket frammot som förut.. men dom e ju hur goa som helst

Jag har en 4-årig kallblodstravare som jag kastrerade i våras. Han har ,fram till i maj, varit jätte snäll i hanteringen. Han har kunnat gå med andra hästar utan problem. Han gick tillsammans med en äldre valack, dom har gått ihop från det att kallblodet var 6 månader. Det har aldrig varit något problem, tills i våras:(

Då försökte, bokstavligen, hingsten att ta livet av valacken. Det var inget vanligt gruff, utan hingsten var ute efter att döda den andra...

Det kom helt oväntat, som tur var jag hemma och kunde rädda valacken, genom att använda långpisk.

Jag tycker själv om hingstar, men efter det där har jag fått en liten annan syn på dom. Man måste veta vad man håller på med och att dom reagerar inte alltid som man tror.

Nu är han kastrerad och går igen tillsammans med sin kompis och en 1-årig hingst. Inga problem alls, hur snäll som helst.

Visst kan jag sakna hans utseende som han hade som hingst, men jag vill inte ha honom gående ensam i en hage, det är det inte värt;)

Jag har eget stall, och skulle inte ta emot en hingst. Mest för allt besvär det medför.

Sen finns det givetvis hingstar som klarar av att gå med andra, vet många som gör det. Och då anser jag att det är helt ok att ha hingst, bara du har kunskapen.

Så jag förstår stall ägare som inte vill ha hingst, dom är ändå en viss risk.

MVH Russin8

Det har aldrig varit något problem, tills i våras:(

Då försökte, bokstavligen, hingsten att ta livet av valacken. Det var inget vanligt gruff, utan hingsten var ute efter att döda den andra...

Det kom helt oväntat, som tur var jag hemma och kunde rädda valacken, genom att använda långpisk.

Jag tycker själv om hingstar, men efter det där har jag fått en liten annan syn på dom. Man måste veta vad man håller på med och att dom reagerar inte alltid som man tror.8

Jamen precis! Kanske man behöver ha sett något sådant här för att fullt ut begripa?
Alla dessa som dillar om att deras hingst minsann är så 'snäll'...om dom kunde förstå att det inte har ett skvatt med vare sig 'snällhet' eller uppfostran att göra den dagen hormonerna slår till med full kraft.

Om den dagen aldrig kommer, är man ett undantag med en hingst utan hormoner då, eller får man då "skylla" på god uppfostran och god psyke?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka