Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Tja, eller så har du varit väldigt noga med säkerheten och inte bara slagit ifrån dig med att 'han är ju så snäll' :idea:

Det fattar väl vem som helst att det inte "måste" smälla till hos alla hingstar, men min och flera andras poäng är att du inte kan veta i förväg eftersom det inte har så mkt att göra med hur 'snäll' hingsten är i övrig hantering.

Min är 5 nu, och han är fortfarande inte hormonstinn...
Han går å andrasidan med sin pappa som håller honom i korta tyglar.

Ja det är mer energi i en hingst, å andra sidan blir Alla ohanterade hästar odrägliga, det är bara en fråga om Hur odrägliga de blir.
Ju mer starka personligheter, ju svårare att hantera.

En hingstägare får den hingst den förtjänar, vilket gäller alla hästägare och inte bara oss som har hingstar.

Min 5 åring är mer väluppfostrad, och mer lätthanterlig än väldigt många valacke och ston.

Givetvis är de inte till för okunniga, men det innebär inte att hingstar Blir knäppa eller ens svårhanterliga. Hanteras de rätt från början, och man fortsätter att hanters dom rätt och tillrättavisar alla försök till att gå över människan i rang så kommer man inte heller få problemen.
Men det kräver å andra sidan mkt av människan.

Att tro att alla hingstar blir horminstinna monster i framtiden bara för att de är hingstar är ganska korkat. Det visar på att man tror att hingstar är robotar som är förprogrammerade och absolut inte går att "programera" om.
De som påstår att alla hingstar kommer bli knäppa eller svårhanterliga per automatik och under en lång period är inte kunniga i etologi (läran om djurs beteende).

Ja hingstar kan bli knäppa, de kan bli svårhanterliga och de kan bli monster, men det är inte för att de är hingstar utan för att människorna som hanterar dom saknar kunskapen att hantera dom rätt och korrigera de försök till rangklättring som de gör. Alla hästar försöker klättra i rang men med hingstar är det extra farligt.

Jag är så otroligt tacksam över att min gamelhingst visade sig vara en sån klippa på att uppfostra, jag har fått så mkt gratis iom det. Min unghingst vet sin plats, han Vet att han inte är störst och ledare i gänget, han vet att pappa är den som bestämmer och pappa är mkt väluppfostrad och vet sin rangplats bland människor.

Sedan har jag lagt ner en hel del arbete med unghingsten när han var föl.
Jag har hanterat, lett, lyft hovar (som jag fick hjälp med pga en allvarlig ryggskada jag fick för 5 år sedan men som nu läkt ut).
Jag har alltid haft honom i flock med undantag av en tid då han tränades på att stå själv.

Han är van vid påhittig matte så nu som 5 åring är det inte mkt som skrämmer honom.

Förra veckan så trodde jag att jag låg pyrt till. Han är under inridning och jag rider barbacka och bettlöst. Han är inte mkt riden men nu har jag börjat sitta på honom i hagen och han får skritta lite med mig fram och tillbaka.
Jag satt upp från en stubbe som är precis vid en uppförsbacke. Just som jag skulle sitta ner på ryggen så började han gå... så jag hamnade rätt långt bak, och hann precis kasta mig kring hans hals innan han började klättra upp för dne branta backen. Nu dör jag! Hann jag tänka innan han stannade och förvånat vände på huvudet och stirrade på matte som låg raklång över hans rygg med armarna kring halsen... "Jahapp... Vad hittar du på Nu då matte???" var hans reaktion.
Otroligt skönt att ha en så trygg och stabil häst!:laugh:
Lyx som medhjälpare har jag inte eftersom det bara är jag och stallägaren i stallet och stallägaren har småbarn.

Med allt detta sagt så anser jag inte att alla kan ha en hingst, och jag anser inte att alla hingstar är väluppfostrade.

Däremot anser jag att man inte kan dömma ett kön.
Speciellt inte ett kön som är fött att följa, det är stona som är ledarna.
Hingstens enda uppgifter är att betäcka och skydda.

Jag har sett mycket goda exempel på hur fina hingstar blir om de hanteras och föds upp rätt när jag var i camargue i frankrike för några år sedan.

Där stötte jag på framför allt 2 st hingstar som lämnade mycket gott intryck hos mig.
Det ena var iofs en valack, men han var nykastrerad och hade varit gårdens avelshingst i många år.
Han hade kastrerats för någon vecka sedan, trotts det kunde de leda honomförbi stona med endast ett rep runt halsen. (På den gården jag var och red på ledde men hästarna med ett rep runt halsen. De hade inga grimmor på hästarna.)
Det andra var en hingst som var till salu som våra reseledare var och tittade på.
Hingstens ägare red den lite och sedan satte de upp sin 4 åriga dotter (hmm utan hjälm...) Dottern hade inte ridit så länge men hon skrittade och travade själv i en rundcorall (rund inhägnad). Hon föl iofs av, men det var inte för att hingsten gjorde fel utan för att han lyssnade så fint på hennes skänklar så han fattade galopp när hon var lite för långt bak med ena benet och tryckte till. Så från skritt till galopp, och dottern galopperade ett halvt varv och sedan drasade hon i backen... Hingsten stannade, såg olyckligt på henne och stod helt stilla...

Åtminstånde den första hingsten var uppfödd i flock med ston som satt honom på plats. :D

Jag har självklart sett hemska hingstar också... där de kommit undan med ett beteende. Ibland har orsaken varit en sådan bisarr sak som att hingsten varit en högpressternade individ (dvs tävlingshäst) som måste få tro att den är bäst. Och ja kanske till en viss mån men det får inte gå för långt. En hingst ska alltid veta att den är under en människa i rang.

Ras, temperament och individ spelar lika stor roll som uppfostran. Faktiskt.

Och hur många gånger när hingsten flörtar med stoet 'vet hingsten' att du står bredvid?
De är ju fullt koncentrerade på just stoet,inte på dig som person,och även om det inte är 'illa ment' så är det deras drift som styr.
De både flörtar med stoet och hävdar sitt revir för andra runt omkring.

Jag tror att jag varit med vid en å annan betäckning och har en viss erfarenhet med både andra hingstägare och hingstar..;)

Att hingsten inte ser människan när den flirtar kan diskuteras, däremot anser jag att man som hingstägare ska ha så god kommunikaiton och vara så mkt över i rang att man när som helst ska kunna gå in och bryta flirtande och be om att få uppmärksamheten igen.

Gamlingen kunde jag kalla tillbaka från stoet när de släpptes ihop första gången (medvetet för att få föl, jag tror Inte att man kan ha ston i hagen med hingstar, jag vet att 1+1=3...:D), trotts att han var lös. Hon stod i långt grimskaft för henne hade jag inte så god kommunikation med då (nyinköpt).

Men då arbetar jag med hantering från backen så jag förväntar mig inte att alla hingstägare ska kunna kalla till sig hingsten. Däremot ska de kunna bryta flirtandet om de har hingsten i grimma/träns.

En helt annan fråga är att bryta en hingst som är i stidsmode... där blir det rent av farligt och inte ens jag ger mig emellan om någon av mina hingstar skulle gå in i det. (Har aldrig hänt dock).

För ett tag sedan träffade jag en hingst som gick med ett sto och deras föl. Vi (jag och ägaren) gick in ihagen och en av hästarna kommer mot oss med ett föl efter sig. Min första reaktion var att det var såklart stoet, för det är bilden man har, fölet följer med mamma... men det visade sig vara hingsten som kom med fölet efter sig.
De delade på uppfostran, bekvämt för mamman att kunna dumpa ungen på pappa när hon lessnat! :D
Det ändrade faktist till viss del min omedvetna bild av föräldrarnas uppfostran av föl.
Som hästintresserad i sverige så får man omedvetet inpräntat att fölen följer mamma, eftersom det är det man ser. Att hingsten går med sina föl och stona är rätt ovanligt (inte ens jag hade det) och därför blir den bild man får att föl följer mamma. Något jag inte ens tänkt på!

Ras, temperament och individ spelar lika stor roll som uppfostran. Faktiskt.

Javisst det gör det och det brukar jag också påpeka i hingsttrådar så det antog jag att du visste att jag också anser.

Däremot så är det sist och avgörande uppfostran (del av miljön) som avgör hur hingsten är att hantera.
Uppfostran är det vi människor har att arbeta med för att forma hästen.

Det innebär att en hingst (hingst A) med goda förutsättningar för att bli harmonisk kan bli ett monster med fel uppfostran, och en hingst (hingst B) med hårt psyke och temprament (en tuff individ) kan bli lättare att hantera än hingsten A om den uppfostras rätt.
Miljö är alltid det som avgör skillnaderna.

Skulle man kunna klona en hingst i 2 exakt likadana kopior (det kan man inte eftersom det blir skillnader i personlighet och temprament, men OM man kunde) och lämnade dessa 2 kloner till 2 olika personer så skulle det bli 2 olika individer/personligheter hos hästarna, så stor skillnad gör miljön. (vilket jag inte tvivlar på att du vet, jag bara spånar nu).

Du kan ändra på miljö men inte på gener.
"Ras, temperament och individ" är något du inte kan ändra på, däremot kan du omuppfostra en häst och upprätta nya regler.

Vad jag vill få fram är att miljön är det som avgör, "Ras, temperament och individ" är grunsämnet vi får att arbeta med.

Det är väl ingen som påstår att det händer alla hingstar.
Men det kan hända och nått folk ofta nonchalerar eller inte förstår.

Att hingsten inte ser människan när den flirtar kan diskuteras, däremot anser jag att man som hingstägare ska ha så god kommunikaiton och vara så mkt över i rang att man när som helst ska kunna gå in och bryta flirtande och be om att få uppmärksamheten igen.

Jag är rätt övertygad om att många utav oss som håller på med bl a handbetäckning vet när de kan bryta och de kan bryta när hingsten håller på.

Det tråden i huvudsak har handlat om är hingstar som EJ är i avel och det jag främst poängterar är ju hästar som hissar ut hela paketet går omkring och gapar och flirtar på stallplan,många inte ens i närheten av att vara i avel. DÄR är problemen större än bland de hingstar som faktiskt används i avel eftersom ägarna dels oftast lär vissa signaler till sina hingstar när det är ok att 'flirta och bete sig' och när det inte är det.

Mina hingstar vet t ex mkt väl att när stona står på ett visst ställe då är det wowwowwow.. De får hetsa upp sig,de får gapa en del,men ska vara styrbara,men fokusen skall inte ligga på mig då jag vill att de ska läsa av stona.

Min hingst var (är) väldigt trevlig att hålla på med. Inga problem i hanteringen. Det gick att både köra och rida honom tillsammans med ston. Han va som vilken annan häst som helst, visst kunde han gapa i bland, men då var det bara att säga till så slutade han. Så om det bara vore för hanteringen så skulle jag utan problem ha kunnat ha honom kvar som hingst.

Problemet va att han anföll valacken i hagen. Jag kunde bryta honom genom att gå i mellan. Men efter det ansåg jag inte att jag skulle kunna prova att släppa ihop honom med andra igen. Då valde jag att kastrera, för jag vägrar ha en häst gående själv.

Så det handlar inte alltid om uppfostran, utan om hormoner...

MVH Russin8

Och jag hävdar att en hingst som från början (dvs från föl) får gå med andra hästar och framför allt med en äldre hingst som håller den kort, inte får dessa problem om det inte är något fel någonstanns. Antingen i generna vilket kan förekomma men är väldigt ovanlig (så ovanligt att jag har för mig att det är mkt svårt att få en häst utdömd för lynnesfel och få ut försäkringspengarna för det) eller så brister det i ledarskapet någonstanns.
En hingst som anfaller andra hästar har något fel. Då kanske det är lättare att generellt sett säga "gener" än att fundera på om man verkligen varit hästens ledare eller inte.
Däremot förstår jag om man inte vill lägga ner arbetet det krävs på att bli hingstens ledare, för det kräver mkt jobb och alla vill inte lägga ner det arbetet. Då är kastrering bästa alternativet för en hingst som behöver en ledare (elelr sälja).

Min gammelhingst som är fd travhäst (KBL) hade när jag köpte honom fått gå själv hela livet. Han anföll valackerna de första gångerna jag försökte sätta ihop honom med andra hästar men med planering, kunskap och rätt valack kunde han efter något år gå med valacker, och efter ytterligare några år så går han nu med sin son och andra hingstar och han är en ypperlig uppfostrare som håller min unghingst kort, men på ett bra sätt.

Han trodde till en början att valacker var ston och när han insåg att de inte var det så förstod han inte vad de var och inte hur han skulle hantera dom.
Ston var inga problem, där var han en mes som drog omkring på skåpet så fort stoet sa att det skulle flyttas. Men han var en lycklig mes.

Och jag anser att kan man verkligen, verkligen inte ha en hingst med andra hästar, och jag vill poängtera att det tar mkt arbete och inte alltid är helt säkert att det ändå fungerar (jag "visste" att det skulle fungera eftersom jag läste av hästenss personlighet) så är det lika bra att kastrera.
En hingst ska inte behöva gå själv, de behöver den sociala kontakten som vilken annan häst som helst.

Därmed gjorde du inget fel i att kastrera imo heller.

Jag har precis kastrerat min hingst på 13 år efter mycket velande. Han är en godkänd klass 1 hingst som är väldigt snäll men rejält hingstig, inga problem vid betäckningar har kunnat avbryta när stoet ångra sej, visade tydlig brunst och ställde upp sej men när han skulle betäcka så slog hon så det blev inget.

Han går nu med två ston och funkar hur bra som helst. Hingsten försvann nästan direkt och nu har jag en väldigt trevlig valack, men det är ju inte så länge sen. vi har inte varit borta än så vi får väl se hur mycket som finns kvar när vi ska bort.

Och jag hävdar att en hingst som från början (dvs från föl) får gå med andra hästar och framför allt med en äldre hingst som håller den kort, inte får dessa problem om det inte är något fel någonstanns. Antingen i generna vilket kan förekomma men är väldigt ovanlig (så ovanligt att jag har för mig att det är mkt svårt att få en häst utdömd för lynnesfel och få ut försäkringspengarna för det) eller så brister det i ledarskapet någonstanns.
En hingst som anfaller andra hästar har något fel. Då kanske det är lättare att generellt sett säga "gener" än att fundera på om man verkligen varit hästens ledare eller inte.Har du hört talas om instinkter. Finns inte en vuxen vild ledarhingst som tolerar könsmogna hingstar i sin flock. De jagas bort
Däremot förstår jag om man inte vill lägga ner arbetet det krävs på att bli hingstens ledare, för det kräver mkt jobb och alla vill inte lägga ner det arbetet. Då är kastrering bästa alternativet för en hingst som behöver en ledare (elelr sälja).

Min gammelhingst som är fd travhäst (KBL) hade när jag köpte honom fått gå själv hela livet. Han anföll valackerna de första gångerna jag försökte sätta ihop honom med andra hästar men med planering, kunskap och rätt valack kunde han efter något år gå med valacker, och efter ytterligare några år så går han nu med sin son och andra hingstar och han är en ypperlig uppfostrare som håller min unghingst kort, men på ett bra sätt.än så länge...

Han trodde till en början att valacker var ston och när han insåg att de inte var det så förstod han inte vad de var och inte hur han skulle hantera dom.
Ston var inga problem, där var han en mes som drog omkring på skåpet så fort stoet sa att det skulle flyttas. Men han var en lycklig mes.

Och jag anser att kan man verkligen, verkligen inte ha en hingst med andra hästar, och jag vill poängtera att det tar mkt arbete och inte alltid är helt säkert att det ändå fungerar (jag "visste" att det skulle fungera eftersom jag läste av hästenss personlighet) så är det lika bra att kastrera.
En hingst ska inte behöva gå själv, de behöver den sociala kontakten som vilken annan häst som helst.det går precis lika bra att hålla dem i en hage där de ser andra hästar utan att riskera skador.

Därmed gjorde du inget fel i att kastrera imo heller.

svar i fetstil

Ja hingsten ska givetvis läsa av stoet, annars blir det farligt.
Och jag vände mig inte mot någon specifik typ av hingstägare utan jag anser att alla ingstägare, oavsett om de har en hingst som används i avel eller inte, ska kunna be om uppmärksamheten från en hingst om de måste, när somhelst för att kunna undvika en katastrof. Sen behöver de inte göra det, men de ska kunna det.

Att tråden handlar om hingstar som inte ska betäckas och ändå inte kastreras spelar ingen roll för mig.
Vad man än har för orsak till att hålla en häst som en hingst så är det inte orsaken som avgör om hingsten mår dåligt, utan hur man hanterar den och hur man låter den leva.

Jag anser att hingstar ska få gå med andra hästar och att en hingst som inte används i avel men som får gå med andra hästar mår betydligt bättre än en hingst som används i avel men måste gå själv.
Om vi tar bort människan, för jag utgår ifrån att människan som har hingsten kan hantera den på ett vettigt sätt eller kastrerar.
Jag försvarar Aldrig hingstägare som har hingst för att det är tufft och som har ett skrikande monster som de måste leda i stigbett.

Innan ni går igång så ska jag poängtera att vem som helst ska inte ha hingst. Men mig veterligt (jag kan ha missat det) så har inte TS skrivit vad hon har för kunskap om hingstar, eller vad det är för stam på hennes häst. Hästen hon har kanske är rena rama elitämnet...
Tyvärr känns det som om alla som Inte är kända här på buke och skapar en tråd om hingstar får stämpeln "okunnig och kommer få en livsfarlig hingst" av alldeles för många, per automatik.

Sedan ställer jag mig lite frågande till varför man inte ska kunna få ha en hingst som hingst även om man inte vill avla på den? Under förutsättning att man kan erbjuda ett gott liv, kan hantera den och har kunskapen.

Själv har jag en hingst som inte är avelsgodkänt av den anledningen att avelsgodkännande innebär att han måste ha presterat extremt bra på travbanan, hans 400.000:- och mkt fina exteriör räcker inte.
Han är kallblodstravare, men hans avkomma ska användas till ridning enbart (AR) så jag ser inte någon mening i att få honom avelsgodkänd för en sport jag inte ska tävla i eller avkomman inte ens ska använas inom övht.
Däremot hade jag gärna sett att han blev avelsgodkänd nu inom den nya föreningsgrenen som startat i år, i framtiden. Som är till för att bevara kallblodet i norden. Så fort den delen kommer igång, om den kommer igång.

Sedan ska jag poängtera att jag ville ha en avkomma (En) efter denna hingst eftersom jag älskade hans lynne, personlighet, hans ridegenskap och hur han såg ut, jag ville inte ha en avkomma bara för att han var hingst, och jag valde omsorgsnoga stoet (att ens hitta ett sto som inte hade samma stam som honom tog en evighet). Hade min hingst haft dåliga gener, eller haft dålig exteriör hade avkomma aldrig varit på tal för mig.

Min unghingst vill jag få bedömd innan jag kastrerar men skulle han börja uppföra sig illa innan dess så är det "snipp snipp good bye kulor"!
Och skulle han vara avelsgodkänd och han börjar uppföra sig illa så är det adjö till kulorna ändå...
Innan jag bedömmer honom vill jag göra lite arbete på ridningen och muskla upp honom, han har växt länge och inte varit redo för inridningen före nu.
Jag personligen anser även att kallblod växer långsammare och att man inte ska ha för bråttom med inridningen av dom, men det är jag det.

Ledarskap? I hagen handlar det väl inte om vad jag har för ledarskap över min häst? Jag anser nog att jag har varit ledare, eftersom jag klarade av att gå in och bryta en hingst i det tillståndet han va. Men det jag menar är att det spelar ju ingen roll hur mycket jag uppfostrar honom, i hagen kan inte jag kontrollera honom jämnt.

Han är uppvuxen med andra hästar, har aldrig gått själv. Gick med en dominant valack.

Det jag vill komma fram till är att det spelar ingen roll vilken kontroll du har på din hingst, hormonerna kan ställa till det ändå. Men givetvis gör inte alla hingstar på detta sätt. En hingst som är bra, gör inte så. Därför ansåg jag att min inte va ett ämne att ha som hingst eftersom han betedde sig som han gjorde!

Nu vet inte jag om det kanske hade gått att få ihop dom igen. Men jag var inte beredd att riskera valacken bara för att jag ska prova.

Fast nu har du fel. Det finns en hel del vuxna hingstar som går med könsmogna hingstar.
Alla hingstar kanske inte kan gå med varandra på det sättet men det är inte som du påstår att det inte finns en enda äldre hingst som kan gå med en könsmogen hingst.
Det kan innebära att de måste göras en hel del uppoffringar i vissa fall men per automatik innebär det inte att könsmogna hingstar inte kan gå med varandra.

Att du inte sett dom innebär inte att de inte finns.

Här kan ni läsa om en studie: (för orginal, se länk nedan men ni måste vara medlem för att kunna läsa den så jag kopierade in den för att det ska bli lättare för er att läsa.)

I denna undersökning tog de förvisso bort alla andra hästar än de 5 hingstarna som var aktiva i avel...dvs inga ston eller valacker fanns i närheten. Jag vet dock könsmogna hingstar som går med varandra och har ston i närheten (synhåll).

Behavior Quiz: If you put five breeding stallions together in an open pasture, what do you get? A) the Kentucky Derby, minus the jockeys, B) a new pro basketball team, or C) dramatic chaos?

Believe it or not, according to a new study by a Swiss research team, the answer is D) none of the above. In fact, the scientists, led by Sabrina Briefer, DVM, MSc, researcher at the Swiss National Stud in Avenches, found that within a few weeks, study stallions were not only living as a peaceful herd, but were even showing signs of positive social relationships, such as mutual grooming.

"It had a lot to do with hierarchy," Briefer said. "Once that was established, the stallions seemed to know their place and accept it, and then they were fine."

To carry out the test, the five stallions, which had just finished a season at stud, were brought into individual stalls next to each other in the same stable for one week. During that time they were allowed independent time to discover the 11-acre (4.5-hectare) pasture that they would soon be sharing with the other stallions. When the stallions, ranging in age from 9 to 18 years old, were first released together in the pasture, the researchers were ready with equipment to intervene if necessary.

"But actually, there was no need," Briefer said during the presentation of her results at the Swiss Equine Research Day held April 30 in Avenches. "For the first 45 minutes, there was a lot of squealing, rearing up, bucking, kicking--that sort of thing. But there was never actually any biting or kicking or other physical violence." Once the initial "introductions" were complete, the horses began grazing, she said.

However, it's important to recognize that this kind of "success" might not have been possible if several major safety precautions had not been taken, Briefer said. The stallions were in a pasture far from other horses and especially mares, and they had been given the opportunity to know each other in advance by living in adjoining stalls. All the stallions had their shoes removed, and extra-tall fences were set up around the pasture.

Establishment of hierarchy occurred over a period of several weeks for most relationships, Briefer said, which led toward a linear ranking order. However, the two leading stallions did not display a clear hierarchy between each other until after the first three months.

Living in groups in the pasture led the horses to attribute their time differently to their various activities than when they had been in stalls, Briefer said. This particularly affected how often they ate, stood attentively, and rested.

"The advantages of living in a herd are clear," Briefer said. "Horses are naturally social, and maintaining them in groups is what best meets their needs for physical and mental well-being--stallions included."

Even so, more research is necessary before specific recommendations and guidelines can be made for stud farms and stallion owners, she said.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=16476

Kl
Nej, det kanske inte händer alla hingstar men på vissa argument här låter det så. Och jag har förstått att det gäller främst de som äger hingstar som inte används i avel, men det är ju fakt att hingstar som ÄR i avel inte är det året om heller.

Min hingst har betäckt och fungerar tack och lov helt problemlös i sin valackflock ändå. Han hade till och med lägre rang än en av valackerna när en viss fjärde valack fanns med i flocken, då fick han verkligen passa sig. Men det är just det allt handlar om, att flocken måste vara konstruerad på ett sånt sätt att de som vill kan gå undan och gärna så att hingsten inte alltid är den som bestämmer.

Jag har hört om en bekant som hade sin betäckande hingst i valackflock med sitt dräktiga ledarsto, och stoet var anledningen till att hingsten fungerade så bra i de flesta flockarna, då han kunde skilja på sto i brunst och vanligt sto.

Sedan går det visst att bryta flört och andra beteenden, OM man har skapat en bra grund och hästen vet om att han bara tillåts till en viss gräns och sedan måste rikta sig efter människan. Det fungerar nog inte i precis 100% (jag tror det kan bli svårt om hingst och sto är lösa ;) ) men vilken välhanterad hingst som helst har möjligheten att lära sig det. Om människan ger den vill säga...

Senast ändrad:

Jag har för mig att jag nyligen läst något om detta. Att även frilevande hästar grupperar sig på ett sånt sätt, att könsmogna hingstar utan egen flock håller ihop, just för att överleva. Förr sas det ju alltid att en hingst utan flock dör i det vilda för att han måste klara sig själv, men det finns nya studier som visar att det inte är så.

*KL*
Funderade länge om jag skulle ge mig in i debatten. Men här är jag nu...:D
Jag håller med om att miljön har en stor del av slutresultatet troligtvis mer än 50 %.
Oavsett om det är en hingst eller inte så får du en lugnare och stabilare häst om den får växa upp i en åldersblandad flockvan (födda o uppväxta i flock) flock på tillräckligt stora ytor och lära sig hästens språk och sociala regler, vilket till stor del inte är medfött.

Jag har själv gått över till att ha bara killar på gården och de går på lösdrift allihop, året om dygnet runt. Har 5 st äldre valacker som uppfostrare och 10 st hingstar i åldern 1-4 år. Tanken var att få stabila hingstar som är säkra med sig själva samtidigt som de har respekt för människan. Hur många som i fortsättningen ska vara hingstar vet jag inte, det får tiden utvisa. De går med flocken och lider ingen nöd psykiskt eller fysiskt.

Normalt i naturen så bildar unghingstar ungkarlsflockar som driver omkring tillsammans tills någon hittar ett sto och bildar ett eget harem. Därför såg jag det som en möjlighet att ha hingstflock utan problem eftersom det är ett naturligt beteende.
Det är givetvis mycket beroende på hur ledarhingsten är, är den stirrig och aggressiv så blir det oro i flocken. Har du däremot en hingst som är lugn och med ett stort ledarskap får du en lugn flock där individen känner sig säker i sin position.

Ledarhingsten i flocken här på Solbacken är just som den sistnämnde lugn och säker. Det är kul att studera, han går oftast ensam en bit ifrån flocken för att ha överblick över situationen. Är det någon som kivas i flocken tittar han upp, om han då tycker det är hårda tag kan han gå emellan för att lugna ner kombattanterna. Han busar och leker också med de andra ibland eller säger till de andra hingstarna när de blir för uppkäftiga. De kan allihop stå i lästallet som är 60x4 m och de står så tätt att de bara fyller 2/3:e delar av utrymmet.

Men det är viktigt att du själv har ledarskap, för hästen är det bara två alternativ som gäller, leda eller ledas. Ledarskap är när hästen har så stort förtroende för dig att han litar på dig, lyssnar och följer dig. Ledarskap bygger inte på våld och skräck, då får du de monster som en del i tråden uttrycker sig, det gäller givetvis inte bara hingstar;)

Ska man sedan vara ärlig så har jag erfarit att vissa människor aldrig kan få ledarskapet på det vis som jag beskriver ovan. Väldigt ofta är det samma människor som hela tiden får problem/-hundar eller -hästar:crazy:

Än så länge har experimentet gått enligt planerna och för tillfället har vi en så lugn flock som vi aldrig hade med ston och valacker;)

Rolle
Islandshingstar på Lösdrift

Senast ändrad:

Du skrev det ju själv...
Hade varit betydligt intressantare studie om det funnits ston med i flocken.

tar du tio könsmogna hingstar och släpp dem med en skock ston. Have fun..:p

Jag anser att hingstar ska få gå med andra hästar och att en hingst som inte används i avel men som får gå med andra hästar mår betydligt bättre än en hingst som används i avel men måste gå själv.

Orkar inte ge mej in i hela diskussionen om hingstar igen, men ang detta, så måste man inse att det kan bli för tuffa lekar för många valacker om en hingst går med dem, det vill till att valackerna har pondus och kan vara tuffa.
Valackerna är kanske inte intresserade av att stå på bakbenen och rejsa runt en stor del av tiden utan vill beta och ha det lite bekvämare och kan bli trötta av en aktiv lekfull hingst.
Jag kan ta 5-årshingsten som gått med flera valacker som exempel men sen i våras klarar bara en valack av honom och hans lekande, det är en valack med stor pondus som gärna leker men som sätter gränser för den lilla illbattingen som gärna lämnar bitmärken på andra, som inte är lika tuffa:cool:

Man måste ju ta hänsyn till de andra också i en flock som inte har lust att leka hingstlekar hela tiden.....

Vet inte om det är riktat till mig, men angående ledarskapet.

Jag har en häst som följer mig, respekterar min yta, behöver inte använda några stora tecken för att han ska förstå, med andra ord har jag en tydlig ledar roll gentemot honom. Han har förtroende för mig, följer mig även om saker är läskiga i hans ögon, bara jag går först. Jag har aldrig behövt använda våld mot honom, även då han va hingst. Men ändå fick han fri spel i hagen och skulle ta livet av hag kompisen.

Jag kan tänka mig att han kanske skulle fungera med någon annan valack, men jag tänker inte utsätta någon annan häst för det min valack fick utstå!

Dom har alltså gått ihop i fyra år innan detta hände. Och det har aldrig varit några problem innan. Har även haft honom med andra valacker, helt problem fritt.

Så jag har lite svårt att se hur min hantering av honom skulle kunnat förhindra det som hände? Men finns det en sådan förklaring så skulle gärna vilja höra den:idea:

Jag tror helt enkelt att han är av det psyket att han inte lämpar sig som hingst om jag vill ha honom tillsammans med andra.

Jag vet som sagt var andra hingstar som går jätte bra tillsammans med både valacker och hingstar. Men vet även flera som har gjort precis som min.

Jag tycker väldigt mycket om hingstar, och hade många långa funderingar innan jag bestämde för att ta beslutet att låta honom bli valack.
Men när jag ser honom tillsammans med sina kompisar vet jag att jag gjort rätt:)

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka