Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!
Är det av någon särskild anledning som du inte vill kastrera honom? Ska han användas i avel?
Annars så har du ju en stor anledning för kastrering som framkommit i tidigare svar- Det kan bli svårt att hitta bra stallplatser. Inte många stall tar emot hingstar.
Även om du väljer att kastrera honom senare så ju längre han är hingst ju mer befäster han sitt hingstbeteende. Allt försvinner inte nödvändigtvis bara för att du kastrerar honom vid fem år eller liknande. Så om du får problem med honom som hingst så är inte en kastrering nödvändigtvis lösningen.
Tyvärr så kommer du nog också alltid att få tampas lite med folks syn på hingstar. Marioteten av hästfolket har ingen riktigt bra hingstvana.
En vänn till mig valde att kastrera sin avelshingst vid 9 års ålder för hon hade ledsnat på aveln och ville ha en enklare hästhantering hemma på gården. Han var en pärla i all hantering som hingst men givetvis så måste viss hänsyn tas med ston osv. Efter kasteringen var han inte sig själv längre. Stointresset behöll han och han red ston i hagen så det gick aldrig att ha honom med ston ändå. Det värsta var det att det som om han tappade självförtroendet på hoppbanan och i mycket annat i livet. Han blev väldigt vek och underlig. Ett beteende som inte visade sig i några av hans avkommor. ( jag hade en av dem) Avkommorna visade i stället väldigt bra psyke. Därför var det ägarens teori att det härstammade från kastreringen. Hon ångrade sig över kastreringen.
Det jag vill säga att jag tror det är bra om man vet på ett tidigt stadium om man vill ha hingst eller valack. Så man inte resonerar att " om jag inte fixar det så kastrerar jag". Om du har ett bra skäl till att din häst skall vara hingst så kör på det. Om du är inte har någon nytta av han som hingst så skulle jag rekomendera att kastrera honom i tidig ålder.
Du får nog väga fördelarna mot nackdelarna i vad du är beredd att "offra och ta"" för att hålla en hingst. Är det värt det så låt honom behålla kulorna
Lycka till. Mvh Voff
ännu en person som försöker övertala andra att kastera sina hingstar...herregud ge upp och inse att folk gör som de vill sålänge de har läget under kontroll såklart.
givetvis är det svårare att hitta stallplatser så det bästa är eget stall(jag har) men hingstarna skall vara så lydiga så att vem som helst t.o.m ett barn kan leda den annars tycker jag inte att man ska ha kvar hingsten om den är farligare än en annan häst med annat kön.
faktiskt.
men så har jag äran att ha bra raser med, islandshäst och shettis tror de har ett helt annat lynne än tex halvblod eller större raser.
det dummaste man kan göra är att ställa en hingst ensam, då får man problem...de blir mycket tuffare och försöker utmana ägaren då man blir den enda i flocken för hingsten eftersom den inte har någon annan häst att förhålla sig till.
Men jag kan säga att min moster som aldrig hållt i en häst kunde leda min 3års hingst utan några problem, kedja vad är det han leds alltid i enbart grimma med grimskaft.
Han skriker aldirg efter ston och har gått med ston i hagen mitt emot utan problem...det är viktigt att de kan accsepptera det med.
Min sambo som varit livrädd för hästar kan leda min 3års hingst helt ensam utan att jag ens är hemma mellan hagarna, sätta på han grimman...han bara sticker ner huvudet i grimman hur snäll som helst.
aldrig att han skulle göra något.
och kom inte och gnäll om att "när de blir 5år blir de minsann hingstiga" det skulle ha märkts nu i så fall och dessutom har jag min andra hingst som som sagt är 12år och funkar hur bra som helst.
rätta uppfostran och förhållningsättet är receptet.
och som sagt, ska de ha bra lynne med, de med kasst lynne skall man kastera.
sen detta larvet om att ju längre man väntar destå hingstigare/blir aldrig bra osv...
jag kan säga er det att det kvittar för vissa hingstar som blivit kasterade som 1åringar kan aldrig gå med ston en då utan att betäcka.
man skall dessutom inte ha ston med valacker i vilket fall som helst eftersom de riskerar att betäcka och smitta stona med sjukdommar så de blir svårare att betäcka med hingst sen.
de kan bli sterila.
annars var det ett bra svar från just dig tycker jag.
men jag tycker inte att man MÅSTE ha ett bra svar på "varför" man behåller som hingst.
lixom varför kastera om det inte behövs?
i mitt fall har jag dessutom redan en 12åring hingst och de funkar bra ihop så varför kastera unghästen när jag dessutom har tankar på att ev visa honom.
men jag kommer inte kasta mig på luren och ringa veterinären bara för att han kanske inte blir godkänd eller liknande.
jag ser det kanske mer som en utmaning att ha hingst en dröm och ett sätt att visa för folk att de mår precis lika bra som hingstar.
en nagel i ögat på många kan jag tänka mig

sålänge han mår toppen och har ett bra liv så ska ingen komma och säga att en hingst lider och att den ska minsann kastreras om den inte används till avel.
det bestämmer väl ägaren lr?

om folk kunde sköta sitt...suck.