Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!
Deras beteende handla inte bara om att hävda revir, du har förståss varit med om många betäckningar när hingsten tyst och lugnt går fram till stoet? Och mig veterligen så är det inte bara hingstar som blir lite mer resta på främmande platser. Jag upplever inte att det är ngt problem om min hingst svarar andra hästar eller gnäggar efter stona efterssom han bara gör det en gång och inte "dansar" runt samtidigt, han går lika snällt bredvid för det...
Dessutom måste hingsten göra sig redo innan betäckning och då blåser han upp sig och "pratar" med stoet
Tror du att det är hingstarna andra stallägare egentligen har något emot?
Nja det är nog olika men jag har märkt i avelsvärden att det ofta är så att hingsten får dåligt rykte om människan inte "sköter sitt"
Vaddå en gång gjort upp så är det så?
Menar du att du med en 'omgång' kan bryta deras drifter en gång för alla?
Nej jag slår inte mina hästar jag menar bara att man från början måste gå in och mentalt vara "starkare" jag upplever att stona testar "ledarskapet" på ett annat sätt och oftare men som sagt det mesta sker genom kroppsspråk och inställning inte genom en "teknik" man kan lära ut
Fördomar,ja mot hingstägarna..Inte mot hingstarna då ett djur är ett djur är ett djur är ett djur och de drivs av sina instinkter och drifter,en person som driver ett inackorderingsstall får man hoppas har en erfarenhet med sig när man upplåter platser,och har de erfarenheter med inackorderingar så vet de också att hästfolk är hästfolk (ja inkl mig,jag har också mina idéer
Det beror nog på varför man har hingst och vad det är för ngt, jag kan också ha fördomar mot vissa hingstägare liksom mot vissa hingstar
Faktum är,om de skriker och blåser upp sig när du går omkring med hingsten,så är du den siste de för tillfället har koll på,har de koll på dig,så har de heller ingen anledning att gå omkring å brösta sig och göra sig redo för att hävda vars dennes revir är.![]()
Deras beteende handla inte bara om att hävda revir, du har förståss varit med om många betäckningar när hingsten tyst och lugnt går fram till stoet? Och mig veterligen så är det inte bara hingstar som blir lite mer resta på främmande platser. Jag upplever inte att det är ngt problem om min hingst svarar andra hästar eller gnäggar efter stona efterssom han bara gör det en gång och inte "dansar" runt samtidigt, han går lika snällt bredvid för det...
Dessutom måste hingsten göra sig redo innan betäckning och då blåser han upp sig och "pratar" med stoet