Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag har aldrig träffat en valack som blivit kastrerad vid "normal ålder" (1½-4 år) som blivit särskilt deprimerad... särskilt om man tagit dem precis när de börjat få hormoner och inte hunnit upptäcka att det finns en hel värld av snygga ston därute ;) Det jag tycker kan hända är att den muskelmassa de ofta lägger på sig gärna blir fett i stället om man tar dem FÖR tidigt, men det är nog högst individuellt.

Valacker är ju ofta ganska tillfreds med livet, och har inga könshormoner alls att ta hänsyn till... varken östrogen eller testosteron. De blir ju jämnare i humöret och hetsar inte upp sig på samma sätt, antingen för att de vill betäcka/bli betäckta eller för att hävda sin flock eller dylikt. Tror att det finns de som tror att hästen blivit deprimerad bara för att de lugnat sig och inte behöver bry sig om sådana saker som de hetsat upp sig för tidigare.

Då är jag som sagt helt övertygad om att de mår mycket sämre av att bli tagna sen, om de väl har blivit hingstiga och svåra att hantera. Bättre att ta dem när man börjar se tecken på könsmognad men innan de hinner fatta att de verkligen är hingstar.

Den första fölet vi fick har vi kvar än idag, han kastrerades på ingången av sitt år två så i princip var han runt 18-19 månader och bägge kulorna hade kommit ner. Om han blev deprimerad? Ja då har han dolt det väl, den här hästen är en komiker ända ut i hovarna och skämtar gärna med folk och fä.

Nästa föl blev kastrerad som 3 åring av sin ägare, inte han heller har blivit deprimerad. Nästkommande föl lät jag själv kastrera, inga problem här heller. Den fjärde är så ung ännu endast åring så om han ska kastreras så kommer det att bli tidigast nästa år men här är det inte mitt beslut utan det får ägaren avgöra.

Ingen av de hingstar som kastrerats i min ägo har visat tecken på deppression, oavsett ålder.
Jag har kastrerat flera 2 åringar, nordsvensken på min avatar blev kastrerad när han var 6, ett fullblod kastrerades när han var 19.

Min islänning, som jag köpte nykastrerad var 6 år då, han bedömdes som 6 åring eftersom han var ett fint hingstämne men det visade sig i vet undersökning att han hade roterade testiklar och därför gick han inte igenom.
Men han kan fortfarande vara "hingstig" Tydligen var han rätt besvärlig och mycket hingstig som hingst men jag kände honom ju inte då. Men än idag betäcker han brunstiga ston, han kan gå i hage med vallacker och hingstar, men inte om det finns ston i hagen för då slåss han som en tiger. Han är ranghög i hagen, alltid haft ledarskapet i alla hagar.
Idag är han 18 år..
Men deprimerad.. Näää... Det har han aldrig varit..

aldrig upplevt, hört eller erfarit det på en unghäst som kastreras.

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden men det är relativt enkelt att göra en "för och emot-lista" huruvida valack eller hingst är att föredra:

Fördel hingst:
Går att använda till avel.
Mer utstrålning.
Blir snyggare i kroppen.

Nackdel hingst
Hur många blir egentligen så bra att de används i avel.
Du som hästägare är ansvarig om hingsten kommer lös och skadar andra hästar.
Kan bli mycket hormonstinn och svår att hantera.
Svårt att hitta stallplats.
En del hingstar blir så stressade med ston omkring sig att de faller ur och är svåra att hålla i hull.
med mera med mera.

Jag själv kan inte för en sekund förstå varför man till varje pris ska ha en hingst om hästen inte är tillräckligt bra för att ha i avel. Jag har själv jobbat i stall där vi hade upp emot femton hingstar i taget och det är ett j-la meck med hagar osv. Det var visserligen lugnt och fint i stallarna och alla killarna var väluppfostrade. Men hingstarna tog sina chanser och det dansades på bakben och pratades mycket med tjejerna i andra hagar. När vi hade en ny tjej som började jobba så tog det två dagar innan en av hingstarna manglade henne i en dörr så att hon knäckte ett par revben. Den hingsten var ytterst väluppfostrad-men han var inte snäll.

KL
Angående att kastrera/sterilisera ston... det är oerhört riskabelt att söva en häst och utföra ett så avancerat ingrepp som det faktiskt innebär med en buköppning. De flesta ston är ändå hanterbara oavsett brunst, och det finns preparat som dämpar symptomen om de blir allt för jävliga. Jag har aldrig träffat ett sto som innebär fara för sin omgivning bara för att de brunstar. De blir tjuriga, viftar med rumpan och piper. Kan bli knepiga att rida och allt man kan komma på, men sällan rent ut farliga.

Helt appropå, det går att kastrera ston stående numera, men det är naturligtvis en större operation än en kastrering av hingst, även om även detta kan kräva narkos och ryggläge :D

PS. Har faktiskt stött på ett sto som var rent av farlig för sin omgivning när hon brunstade. (Kommer aldrig glömma synen av detta sto, med öronen bakåtstrukna, vilt pipandes, studsande med rumpan efter en tjej som skulle lyfta benet på henne! Tjejen formligen FLÖG ut genom dörren med stoets rumpa efter sig :D ) Hon är förhoppningsvis dock ett undantag...

Enl. de travismänniskorna som jag har en del samarbete med så när de bodde i USA för urminnes tider sen så var det vanligt att man plockade ut livmodern på stona,och man gjorde det genom vaginan och endast med lokalbedövning.
Stona var igång i träning igen på väldigt kort tid och i princip alltid utan komplikationer.

Deprimerad??? Inte en sekund, faktiskt! Han har alltid varit go, charmig och lekfull och det hänger i sig än...han är 3 år nu.

Det jag stör mig mest på i denna disskution(detta gäller alla som känner sig träffade nu då)
Är att man ska ha en så :devil:-a bra anledning till att "få" äga en hingst, enligt er då.

Man måste lixom stå till svars när ni kommer där och predikar över "varför och varför inte" man skall ha hingst.

Och det kvittar för den delen om man säger att man ska visa hingsten för då kommer folk och säger "nej men du vet att det finns så många fina hingstar nu och du vet att det kommer du inte ha en chans att få den godkänd, osv"
Jag tolkar det som ENBART den svenska avundsjukan alltså för det kan inte vara någon som helst annan anledning till att folk ska lägga sig i och direkt trycka ner någon annan och inte låta folk få en chans.

Sen för den delen så måste man inte ha någon anlending man behöver inte stå till svars för folk och försöka förklara "varför man har hingst"

Det är väl ingen :devil:-el som behöver stå till svars för varför de valde att köpa ett sto eller en valack eller?
Varför blir det en så stor grej såfort kunnigt folk har hingst?

Jag hade med reagerat om en helt ovan människa köpet en hingst de inte kan hantera som de "bara ska ha för det är så häftigt" då hade jag reagerat som ni.

Det känns lite som att folk klarar inte av att ta att det går bra för andra att ha hingstar, att det KAN gå skitbra och de KAN vara jättebra i hanteringen, det är som en vagel i ögat på folk de kan inte inse och accsepptera det utan det MÅSTE ju vara något problem för andra ska ju inte få ha hingst om inte jag får eller vadå?

Haha himla löjligt faktiskt.

ska svara på det andra angående fribetäckning någon annan dag men kan bara säga att jag har under alla mina år med islandshästar och fribetäckning aldrig hört talas om skador på hingstar eller ston, men sen håller väl ni på med andra raser och där vet man ju hur pippliga folk är med sina hästar, de får ju knappt gå med andra hästar eller stenar eller träd i hagen utan att de kan skada sig, gå utan benskydd i hagen nej det går ju inte ann då kan de ju bryta benen av sig:rofl:

Enl. de travismänniskorna som jag har en del samarbete med så när de bodde i USA för urminnes tider sen så var det vanligt att man plockade ut livmodern på stona,och man gjorde det genom vaginan och endast med lokalbedövning.
Stona var igång i träning igen på väldigt kort tid och i princip alltid utan komplikationer.

Låter som något som borde förekomma oftare i sverige(utan att de lider givetvis) om nu hingstar kasteras borde ston med göra det oftare.
Tänk vad mycket problem som de stackars brunstande stona hade sluppit med alla hormoner i omlopp, arga ägare som de måste bråka med när de brunstar, alla ev hingstar de måste hålla koll på
Tjurigheten, risken att sparka människor, bita.
Tänk alla ston som hade behövt kasteras inte bara för hormonerna skull utan för alla defekter de har såsom, eksem, spatt, ärftliga skador, sjukdommar osv osv, listan kan göras lång men lika :devil:-an ska folk avla på dem.

Men hade de blivit kasterade när detta konstateras så skulle man ju sluppit alla dessa stackars lidande avkommor med diverse medfödda sjukdommar/risk för skador osv osv.

Om man nu endå inte tänker visa sitt sto så att den blir godkänd eller om den inte kan tillföra aveln något så varför behålla den som "sto" då när man kan kastera den och få en mycket lugnare och mer harmonisk ridhäst:angel:

*Sandlådevarning*

Tror du har läst inläggen dåligt. Den som ser till att hantera sina djur på ett sådant sätt att de inte skadar andra, djur, människor, byggnader o.s.v. tar sitt ansvar och kan ha krokodiler om dom vill...

ska svara på det andra angående fribetäckning någon annan dag men kan bara säga att jag har under alla mina år med islandshästar och fribetäckning aldrig hört talas om skador på hingstar eller ston, men sen håller väl ni på med andra raser och där vet man ju hur pippliga folk är med sina hästar, de får ju knappt gå med andra hästar eller stenar eller träd i hagen utan att de kan skada sig, gå utan benskydd i hagen nej det går ju inte ann då kan de ju bryta benen av sig:rofl:

amkm har en godkänd tinkerhingst, och är mig veterligen knappast en person som "pipplar" med sina hästar. Tvärt om... låter hästar vara hästar på ett så bra sätt som möjligt utan att dutta med dem för mycket, i stora hagar och i flock med både stock och sten och backar.

Sedan är min egna erfarenhet av islänningar och uppfödning att man faktiskt låter hästarna gå i större flockar under en längre på ett sätt som är mer naturligt. Man låter alltså inte låta stoet träffa hingsten under en kortare tid när det är dags för betäckning, vilket ju är mer praktiskt om man använder sin häst och inte har möjlighet att lämna iväg den under en längre tid för betäckning.

I en större flock har hästarna möjlighet att lära känna varandra och skapa en inbördes rangordning som i en vild flock. Det blir inte heller samma tryck på ett och samma sto, utan hingsten har flera ston att uppvakta och visa upp sig för. Risken att ett enda sto ska bli "överbetäckt" är mindre.

Jag personligen struntar i om folk har hingst om de har de rätta kunskaperna (och därmed minskar risken att utsätta mig för fara, vilket gäller all hästhållning). Jag har ju en själv för tillfället, även om han ska kastreras senast nästa vår. Jag vill dock inte under några omständigheter ha in någon annans hingst i mitt stall, för jag litar inte en sekund på att den personen vet vad den håller på med (utom möjligen en nära vän med erkänt goda kunskaper, t ex amkm här ovan). Jag har hellre en lös valack på gården än en lös hingst, av tidigare nämnda orsaker. Och för att hästarna i min mening mår hundra gånger bättre av det, om de inte får utlopp för sina instinkter, vilka är att betäcka. Har inte ett dugg med avundsjuka att göra.

Om man nu endå inte tänker visa sitt sto så att den blir godkänd eller om den inte kan tillföra aveln något så varför behålla den som "sto" då när man kan kastera den och få en mycket lugnare och mer harmonisk ridhäst:angel:

De ston jag haft har haft ett jämnt humör och jag har bara märkt att de brunstat om de faktiskt träffat en hingst. Inte en fara för någon, och de har inte heller visat några tecken på att må ett dugg dåligt av att vara som de är. Av de ston jag mött är det endast ett fåtal som faktiskt varit till problem under brunsten, och det finns ju "tjuriga" valacker och hingstar också. De som varit tjuriga så att det haft någon påverkan på dess hantering har oftast varit mer eller mindre tjuriga mellan brunstperioderna också, vilket ju då knappast borde bero på att de brunstar utan på deras personlighet.

Ston blir heller inte "godkända" på samma sätt som hingstar. I tinkerföreningen, som jag är aktiv i, krävs "bara" 35p för att få en värdebokstav. Under 34 poäng rekommenderas de ej till avel. Ett sto får ett väldigt begränsat antal föl under en livstid, och har man bedömning på henne så har man möjlighet att kompensera stoets brister med en hingst som man vet kan tillföra avkomman något, förhoppningsvis. Ett dåligt sto är inte en lika stor "fara" som en dålig hingst.

En ovisad/icke godkänd hingst (ja, alla hingstar naturligtvis) kan producera flera hundra avkommor under en livstid. En viss skillnad där tycker jag, i rent avelsmässigt tänk. Däremot kan jag hålla med om att det skulle vara bra att sterilisera ston med kasserande defekter för att inte riskera att en eventuell framtida, oseriös, ägare tar föl trots t ex exem. Men det är ju inte en fråga om hanteringen isf.

Vad ska man vara avundsjuk på?
Förstår inte alls.

Och så verkar du ha en väldigt onormal erfarenhet av brunstande ston.

Har haft både hingstar och ston, hingstarna är lyckliga valacker och stona har aldrig betett sig som du beskriver.

Det var väldigt vad du går igång!

Ingen här ifrågasätter väl ändå rutinerande människors hingsthållning, eller hingsthållning på egen gård med bra staket och egna hästkompisar. Så länge hingstarna mår bra.

Men om man inte inser att en hingst drivs mer av sina hormoner än valacker och ston, ja, då är man ganska naiv.

För övrigt tror jag du skulle behöva umgås mer med ston, du verkar ha träffat riktiga "drägg"?
Jag har mest ägt ston, just nu har jag bara ston. Jag har också jobbat mycket med andra ston. Och ingen av dessa har betett sig så illa som du beskriver.

men sen håller väl ni på med andra raser och där vet man ju hur pippliga folk är med sina hästar, de får ju knappt gå med andra hästar eller stenar eller träd i hagen utan att de kan skada sig, gå utan benskydd i hagen nej det går ju inte ann då kan de ju bryta benen av sig:rofl:

Ja,jag är hemskt pipplig med vad jag tolerar i uppförande bland mina hästar och ännu mer pipplig med skador på andras hästar som är här hos mig på betäckningar.
Mina hagar och marker,tja de duger för mig och mina hästar,täcken ja det får de ha på sig om det är ruskväder,och ja de får komma in och slippa insekterna när det är som värst,och ja de får komma in och torka upp vid ihållande regn osv osv..
Så ja jag är pipplig med de,och jag är STOLT över det,jag behöver inte hävda att hästarna mår bäst naturligt,för tyvärr är det en sanning med modifikation många gånger.
Jag är hemskt stolt över mina hästar och väldigt nöjd över mina flocksammansättningar och är glad över alla nöjda hästköpare och stoägare jag haft hos mig.
Om flockarna inte fungerar,vilket jag håller koll på varenda dag då det faktiskt kan förändra sig väldigt fort,så 'bygger jag om de'.

Så här kan det se ut hemma hos mig..

Unghingsten åker på moppo när han fick träffa 'gammelhingsten' som varit utlånad i 9 mån.
IMG_3685.jpg

Minstingen är en smart rackare och är nykomling,även han en vuxen hingst.
IMG_3960.jpg

Näe,jag har nog inte stock å sten i hagarna.. :cool:

IMG_0793.jpg

IMG_9375.jpg

IMG_9382.jpg

Och vad gäller benskydd i hagen,jag vet inte men jag kan nog upplysa dig om att de knappast förhindrar ett benbrott. :cool:
Däremot kan de förmildra sparkskador men framförallt egna strykskador och som vanligt är ju världen inte perfekt då det finns hästar som inte är helt korrekta i benen eller inte heller trots 'rätt uppväxt i bra hagar' inte lärt sig att hålla reda på sina egna ben och klappar på sig här å var.

Och det kvittar för den delen om man säger att man ska visa hingsten för då kommer folk och säger "nej men du vet att det finns så många fina hingstar nu och du vet att det kommer du inte ha en chans att få den godkänd, osv"

Vart i tråden står det ngt om att folk är emot att spara på hingstar som är tänkta till framtida avel?? Är det någon som övht nämnt att ngn hingst är tänkt att spara på till framtida ev. avel?

Senast ändrad:

Men VEM känner sig träffad, och vilka är NI?

Ditt inlägg är helt obegripligt, och svaren som kommer från olika personer tolkar jag som baserad på erfarenhet och inget annat.

Jag hade med reagerat om en helt ovan människa köpet en hingst de inte kan hantera som de "bara ska ha för det är så häftigt" då hade jag reagerat som ni.

Och hur vet vi att du inte är oerfaren, du kan ju i princip vara ett blåbär eller hur? Så varför får inte dessa personer ha hingst då? Det är väl upp till dem.

Avundsjuka?
Jag kan redogöra för min egen åsikt som verkligen inte har något med avundsjuka att göra: i mitt stall står en 3-årig hingst som ägarna också tänker behålla okastrerad "för att han är så snäll". Mitt sto är det enda i stallet och vi är rätt nyinflyttade (annars bara valacker och den här hingsten), jag har inte lagt mig i på något sätt huruvida de ska kastrera den eller ej, men i det här fallet är det helt solklart att de inte har en aning om vad som kan komma framöver. De har aldrig haft hingst och är inte superkunniga överhuvudtaget när det gäller hästar (de har tre stycken, menar väl men märker inte när de inte mår bra och har inte råd att ta ut veterinär osv).

I det här fallet tycker jag att det känns olustigt för att jag inte litar på att de kommer att kunna hantera sin hingst när han nu börjar "blomma ut" (han går med ståfräs vid staketet varje dag när min häst är i närheten). Om de hade varit erfarna hade jag inte sagt något, men som läget är nu är deras hingst en risk både för dem och för oss andra som kommer att få hantera dem när de kommer in från betet snart (delvis kollektiv). Det tycker jag är oansvarigt och det vore därför bättre om han kastrerades - han är bara "mullehäst" och kommer inte att användas i avel eller behöva extra "power" för prestation.

Har sällan läst så korkade inlägg där man slår sig så på bröstet som du skriver. Du ser i princip ner på alla som inte handhar islänningar och inte tycker som du. Det du spottar ur dig hur andra håller hästar av andra raser luktar riktigt illa. I stället framstår du som totalt okunnig. Vilket du säkert inte är men du haspar ur dig väldigt mycket skit om oliktänkande.

Sen undrar endel som håller på med islandshästar varför folk inte tar dem seriöst? Det är för att sådana som du är så fördomsfulla bessewissrar att det delar islandsfolket i en grupp för sig. Tack och lov att du bara utgör en liiiten klick av Islandsfantasterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 345
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka