Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Håller med övriga, du går på som en ångvält i varenda tråd, och jag tycker det varit en superbra diskussion i denna tråden, med undantag för ditt ångvältande.
enligt din profil är du 24 år, så du borde kanske fundera över att det finns folk här som har betydligt mer erfarenhet än dig och kanske vara lite lyhörd för den möjligheten.

Som 24-åring ägde jag också världen.. :cool::angel:

Nu i en ålder där jag får lägga till moms nästan dubbla gånger på 24, så har jag insett att jag behöver inte vara bäst,utan kan lugnt och tryggt använda mina egna kunskaper men också ta till mig från andras kunskaper,jag har inget behov i att hävda mig längre på det sättet..

Alla 24-åringar tror inte att de äger världen :) Inte denna iaf :p

Jag ska idag hämta hem min egenuppfödda 2-årshingst som gått i hingsflock i 1,5 år (sedan avvänjningen alltså). Tanken är att tills vidare spara honom och visa, rådgivande till att börja med, om han fortsätter utvecklas åt rätt håll, och ffa mår bra!
Nu ska han dela stall med sto för första gången sedan han upptäckte kulorna. Funkar det inte (dvs han eller stoet mår dåligt av det) har jag inget annat val än att skära, då jag inte vill göra mig av med någon av dem. Då får jag förhoppningsvis en jättefin ridhäst istället för en jättefin avleshingst.

Jag har via mitt förra jobb fått stor erfarenhet av unga hingstar, jobbade dagligen med 10-talet i åldrarna 1-5 år, betäckande och icke betäckande, allt från ledträning till tävling. Ändå måste folk i min omgivning tala om hur jobbigt det är med hingst?! :confused: Och de som propagerar allra mest har, surprice surprice, ingen egen erfarenhet. :grin:

Lillkillen är än så länge världens ängel att ha och göra med, men jag tycker inte man kan uttala sig egentligen förrän våren de fyllt 3. Då brukar det hända grejer :D

Alla 24-åringar tror inte att de äger världen :) Inte denna iaf :p

Jag ska idag hämta hem min egenuppfödda 2-årshingst som gått i hingsflock i 1,5 år (sedan avvänjningen alltså). Tanken är att tills vidare spara honom och visa, rådgivande till att börja med, om han fortsätter utvecklas åt rätt håll, och ffa mår bra!
Nu ska han dela stall med sto för första gången sedan han upptäckte kulorna. Funkar det inte (dvs han eller stoet mår dåligt av det) har jag inget annat val än att skära, då jag inte vill göra mig av med någon av dem. Då får jag förhoppningsvis en jättefin ridhäst istället för en jättefin avleshingst.

Jag har via mitt förra jobb fått stor erfarenhet av unga hingstar, jobbade dagligen med 10-talet i åldrarna 1-5 år, betäckande och icke betäckande, allt från ledträning till tävling. Ändå måste folk i min omgivning tala om hur jobbigt det är med hingst?! :confused: Och de som propagerar allra mest har, surprice surprice, ingen egen erfarenhet. :grin:

Lillkillen är än så länge världens ängel att ha och göra med, men jag tycker inte man kan uttala sig egentligen förrän våren de fyllt 3. Då brukar det hända grejer :D

Håller helt med dig, folk ska alltid propagera fast de oftast inte vet ett smack.

Och till de andra som tycker det är så himla roligt att ta reda på ålder på folk(jag kan ju ta reda på hur gamla ni är och lägga ut tror inte ni hade velat det:rofl: men jag skäms iaf inte för min ålder, ung och frisk sen står den ju i mitt namn med så så himla mycket efterforskningar kan inte ha krävts).

Sen är ju frågan vad åldern har med kunskap att göra man kan väl ha börjat med hästar som 50åring och så tror folk man hållt på med det sen man var 8år.

Och jag behöver inte redovisa hela mitt liv med hästar för er här fattar inte vad det har med hingstar att göra, jag vet att jag har kunskapen och jag lyssnar på folk(när de har något vettigt att säga) och resten sorterar jag bort.

En sak jag tydligt märkt är att är man osäker i sällskap med hästar så smittar det av sig, därför är jag självsäker och tydligt + konsekvent när jag hanterar hästarna och det kan man inte vara om man inte vet vad man pysslar med.

Konstigt att ni alltid ska ta till såna löjliga saker när ni inte vet vad ni ska skriva "ja men då testar vi att skriva att hon är 24år och en rebell lr vadå haha är ni så gamla att ni glömt att man är vuxen för väldigt länge sedan när man är 24år:rofl:".

Äsch fattar inte varför jag förklarar mig för er överhuvudtaget, denna tråden handlar om hingstar.

åter till det tråden handlar om och lägg ner löjlet ni som håller på med det.

jag kan ju ta reda på hur gamla ni är och lägga ut tror inte ni hade velat det

Hur tar man reda på sånt om man redan inte skrivit det i sin ofentliga profil?

Jag har inget att dölja med min ålder,är 40 år fyllda och har både jobbat med hästar och har numera hobbyuppfödning av IC / Tinker och SWB.
En å annan travare slinker förbi mina händer då och då.

Med åldern kommer visheten och ödmjukheten. Man behöver inte hävda sig att vara bäst och man behöver inte heller sitta och kasta småsten i glashus.

När man är 24 har man varit vuxen 25% av sitt liv, själv har jag varit vuxen i 25 år och min ålder står i min profil så det är inget du behöver rota runt på nätet för att hitta.

I övrigt så argumenterar du på ett sätt som man gör när man är omogen och känner sig trängd, du vinner inga sympatier eller respekt på det.

Kl

Jag har inte läst vartenda inlägg (då de flesta inte verkar handla om trådens egentliga innehåll?) men kan säga såhär:
Jag har fått höra en massa skräckhistorier när jag köpte min hingst som 1åring. Folk sa att "han kommer att bli katastrof", "hingstar kan man inte ha i stall med ston", "han är snäll NU men VÄNTA bara tills han fått betäcka!" osv.

Nu är hingsten i fråga godkänd vid 2,5års ålder, betäckt sin första säsong i år och hemma igen (idag är han 3,5år). han står fortfarande i stall med ston, han står uppbunden för skötsel bredvid brunstiga ston, han rids/ tömkörs på paddocken med ston och valacker...
Och det är fortfarande inget monster, utan han är en av de trevligaste och enklaste att ha att göra med, enligt mig (men jag är ju partisk ;) )

Nu säger jag inte att alla hingstar blir sådana, det beror på deras uppfostran och grundlydnad. en hingst som bara står ensam i sin box/ hage och glor, utan aktivering, utan socialt umgänge och utan ett bra ledarskap av "sin" människa blir ett "monster, men det blir även en valack/ sto!

Jag har ingen särskild vass hingst som tur är, han har ett bra temperament och gillar aktivitet, det underlättar när man uppfostrar honom till en trevlig vardagshäst :D
Han går dessutom med valack i hagen och de är bästa polare, trots ston i hagarna intill.

Så visst finns det "sådana" och "sådana".
Men jag vet vilket helvete man har att hitta stallplats, bättre än jag hittat nu skulle jag inte kunna önska mig och jag förstår stallägare som tackar nej till att ha hingst som inackordering...

Jag tycker du låter som en vettig hingstägare. Du verkar veta vad du håller på med, har ödmjukheten att förstå var problemen kan finnas, låter din hingst leva ett meningsfullt liv med både avel, sysselsättning och formen av uppstallning. Desutom har du låtit honom vara hingst av en vettig anledning och fått honom godkänd. Om alla hingstägare varit mer som du tror jag inte tråden funnits. Den här typen av hingshållning som du för ger hingstarna en bra status istället för den nedsvärtning som det blir med buskavel och hingstar i okunniga händer.

Hoppas din hingst får många trevliga avkommor.

Mvh Voff

Men om hingsten är godkänd så finns ju en jättebra anledning att behålla den som just hingst. Att däremot hålla en hingst som (förhoppningsvis) aldrig kommer att betäcka är något helt annat.

Har man eget stall kan man ju göra som man vill, men att inackordera sin hingst och sen klaga över att folk har förutfattade meningar verkar ganska naivt.

Vi hade en ponnyhingst i grannstallet som ställde till med en fruktansvärt massa oreda (eftersom han smet ur hagen flera gånger om dan) och jag är glad att han flyttat härifrån.

Och till de andra som tycker det är så himla roligt att ta reda på ålder på folk(jag kan ju ta reda på hur gamla ni är och lägga ut tror inte ni hade velat det:rofl: men jag skäms iaf inte för min ålder, ung och frisk sen står den ju i mitt namn med så så himla mycket efterforskningar kan inte ha krävts).

Fyller 25 i oktober om det är intressant för någon... så besparar du dig besväret med att leta reda på min ålder.

Sen är ju frågan vad åldern har med kunskap att göra man kan väl ha börjat med hästar som 50åring och så tror folk man hållt på med det sen man var 8år.
Som någon sagt här ovan, de flesta är en aning mer ödmjuka inför vad de kan när de blivit äldre. Om du är 50 så kan du ha hållt på med hästar i 45 år rent teoretiskt. Det är omöjligt när man är 25 år. Min erfarenhet av de som börjat med hästar som vuxen är att de är oerhört mer ödmjuka och nästan misstror sig själva på ett sätt som de som börjat som yngre inte gör. De som är 25 och hållt på med hästar i 18 år (som jag själv) är ofta mer självsäkra, ibland kaxiga, än de som är 50 och hållt på med hästar i 18 år. Då kan de ändå lägga till övrig livserfarenhet i sina kunskaper, något som ökar med åldern.

Och jag behöver inte redovisa hela mitt liv med hästar för er här fattar inte vad det har med hingstar att göra, jag vet att jag har kunskapen och jag lyssnar på folk(när de har något vettigt att säga) och resten sorterar jag bort.
Det behöver du naturligtvis inte redovisa, men om du ger dig in i en diskussion som främst handlar om kunskaper och erfarenhet så måste du ju inse att det är relevant för att man ska ta dig på allvar. Om du vill bli tagen på allvar behöver du ge tyngd åt dina åsikter med tecken på erfarenhet. Det har jag bara sätt konstiga exempel på... och tar dig därför inte alls på allvar.

En sak jag tydligt märkt är att är man osäker i sällskap med hästar så smittar det av sig, därför är jag självsäker och tydligt + konsekvent när jag hanterar hästarna och det kan man inte vara om man inte vet vad man pysslar med.
Att vara osäker och okunnig är två helt olika saker. Man kan vara extremt kunnig men ha råkat illa ut och sedan blivit osäker. Man kan veta vad man håller på med, men vara rädd ändå och då ha tappat självförtroendet. Jag har t ex slutat hoppa i princip då jag kraschat och gjort mig illa ordentligt på en annan häst, och då blivit osäker. Jag vet fortfarande hur man gör, och har kunskapen och på min egna häst går det bra. Vill dock inte utsätta andras hästar för den osäkerheten.

Min sambo å andra sidan har inga hästkunskaper alls i princip, men är självsäker och trygg och kan t ex lasta min häst utan problem bara för att han litar på att han kan, trots att min häst kan vara lite klurig att få på transporten. Han uppträder tydligt och självsäkert, men har egentligen ingen koll på vad han gör (fast han lär sig). Jag skulle aldrig släppa in honom till en lynnig häst som inte är schysst, för då händer det olyckor. Nu skulle han absolut respektera om jag säger att han inte klarar en viss sak pga för dåliga kunskaper, men rent teoretiskt skulle det inte vara något problem att ge sig i kast med vilken häst som helst, han har självförtroendet.

Konstigt att ni alltid ska ta till såna löjliga saker när ni inte vet vad ni ska skriva "ja men då testar vi att skriva att hon är 24år och en rebell lr vadå haha är ni så gamla att ni glömt att man är vuxen för väldigt länge sedan när man är 24år:rofl:"
Jag är som sagt snart 25, och jag anser INTE att man är vuxen för väldigt länge sedan... möjligen att det hade gällt för 50 år sedan, men nu är det inte så, tiderna förändras och de allra flesta får för mycket stöd från sina föräldrar (både ekonomiskt och med att fatta beslut) för att jag ska anse dem vuxna. Jag själv var en av dem. Man är vuxen i lagens mening sedan 6-7 år, men de allra flesta är inte helt vuxna i skallen förrän vid 22-23 års ålder anser jag. En del ännu senare.

Äsch fattar inte varför jag förklarar mig för er överhuvudtaget, denna tråden handlar om hingstar.

åter till det tråden handlar om och lägg ner löjlet ni som håller på med det.
Tycker det är högst relevant för tråden, då de flesta inte vänder sig emot hingstägandet i sig, utan att man ska ha kunskaperna och erfarenheten för att vara lämplig att ha hingst. Om man ifrågasätter andras kunskaper (både under- och övervärderar dem) och ger sig in i den diskussionen, då får man tåla att bli granskad och ifrågasatt själv. Det är ett öppet forum, och man kan inte styra vad andra ska skriva eller svara. Vill man inte diskutera så får man hålla tyst.

Senast ändrad av en moderator:

dina utspel talar för sig själva, så mycket mer behövs knappast kommenteras.

Kl

Jag har inte läst vartenda inlägg (då de flesta inte verkar handla om trådens egentliga innehåll?) men kan säga såhär:
Jag har fått höra en massa skräckhistorier när jag köpte min hingst som 1åring. Folk sa att "han kommer att bli katastrof", "hingstar kan man inte ha i stall med ston", "han är snäll NU men VÄNTA bara tills han fått betäcka!" osv.

Nu är hingsten i fråga godkänd vid 2,5års ålder, betäckt sin första säsong i år och hemma igen (idag är han 3,5år). han står fortfarande i stall med ston, han står uppbunden för skötsel bredvid brunstiga ston, han rids/ tömkörs på paddocken med ston och valacker...
Och det är fortfarande inget monster, utan han är en av de trevligaste och enklaste att ha att göra med, enligt mig (men jag är ju partisk ;) )

Nu säger jag inte att alla hingstar blir sådana, det beror på deras uppfostran och grundlydnad. en hingst som bara står ensam i sin box/ hage och glor, utan aktivering, utan socialt umgänge och utan ett bra ledarskap av "sin" människa blir ett "monster, men det blir även en valack/ sto!

Jag har ingen särskild vass hingst som tur är, han har ett bra temperament och gillar aktivitet, det underlättar när man uppfostrar honom till en trevlig vardagshäst :D
Han går dessutom med valack i hagen och de är bästa polare, trots ston i hagarna intill.

Så visst finns det "sådana" och "sådana".
Men jag vet vilket helvete man har att hitta stallplats, bättre än jag hittat nu skulle jag inte kunna önska mig och jag förstår stallägare som tackar nej till att ha hingst som inackordering...

Men din häst är ju godkänd och du har sparat den i syftet att ha den som avelshingst. Stor skillnad mot att spara den "bara för att", och nästan ännu värre, att spara en hingst som på flera försök inte blivit godkänd och tar en massa föl efter den ändå (sådana har jag flera exempel på).

En hingst som inte håller måttet ska enligt mig kastreras för att inte en mindre nogräknad ägare gör att den för sina icke tillräckliga gener vidare. Förutom att de oftast mår bättre om de inte får utlopp för naturliga drifter (som att betäcka).

Det är för övrigt mycket lättare att hitta en seriös köpare till en valack än till en vuxen, icke godkänd hingst. Jag vet ingen som skulle köpa en 5+ år gammal hingst som inte är godkänd för avel... det är ju ofta att köpa sig problem, om man inte har eget stall och ett stort behov av att ha hingst bara för att...

Tack för dina vänliga ord :)

Jag försöker så gott det går!

Nu visste ju inte jag om min hingst skulle gå igenom som 2,5åring, även om det var "Planen", vi hade verkligen tur då det var hans enda chans att få komma in i avel pga ändrade reglement med tecken.

men det finns ett antal fina hingstar som missar godkännandet med en poäng, och om man sparar en sådan kan jag förstå det, man kanske vill visa upp den igen vid senare tillfället eller meritera den genom tävling mm.

Sedan är det ju en helt annan sak med bushavel där man har första bästa hingst för att producera föl, då brukar ju hästarna vara därefter även i mentalitet (man får ju det man avlar på, dvs en sämre hingst eller en obeprövad hingst kan ju ge vad som helst både i exteriör och temperament)...

Kan tillägga att jag hade behållt min hingst som hingst även om han inte gått igenom direkt. Hade han inte mått bra av att vara hingst i längden (eller om det skulle visa sig inom den närmsta tiden) så får han också bli valack.

Jag klagar inte på att folk ogillar hingstar, de har säkert sett dåliga exempel på hingstägare och sådana blir jag också skrämd av. man ska ha respekt för hästar oavsett kön, de blir vad man gör de till och likaså som de flesta hingstarna inte är avelsmaterial så är det ju med ston. Men hur många där ute betäcker inte sitt sto bara för att hon råkar finnas tillgänglig...

Nu visste ju inte jag om min hingst skulle gå igenom som 2,5åring, även om det var "Planen", vi hade verkligen tur då det var hans enda chans att få komma in i avel pga ändrade reglement med tecken.

men det finns ett antal fina hingstar som missar godkännandet med en poäng, och om man sparar en sådan kan jag förstå det, man kanske vill visa upp den igen vid senare tillfället eller meritera den genom tävling mm.

Fast just denna kategori hingstägare har ju fortfarande ett mål för det hela,inte bara att spara bara för att.
Det finns de hingstar som fått 35-36 poäng ett år och fått växa till sig ett par år till och sen gått igenom,det handlar ju inte bara om poängen,utan också om vad som faktiskt sägs i omdömmena.

Visst är det så! :)

Att köpa en unghingst är ju svårt om man hoppas på godkännande, mycket hänger ju på domarens smak också, men det blir lättare när man vet att det är samma domare och dennes smak för just den rasen ;)

Javisst är det så, därför skrev jag också "på flera försök". Om hingsten får halvdåliga poäng som 3-åring är ju inte loppet kört på något sätt (särskilt inte sent utvecklade raser som kallblod), men får de dåliga poäng även som 5-6-åring är nog chansen liten att det blir bättre än så. Är man övertygad om att hingsten har potential så har du ju ett syfte med att behålla hästen som hingst och göra ett eller två försök till när de vuxit klart. Alla raser kan inte meritera hingsten via tävling heller.

Sedan är det ju en helt annan sak med bushavel där man har första bästa hingst för att producera föl, då brukar ju hästarna vara därefter även i mentalitet (man får ju det man avlar på, dvs en sämre hingst eller en obeprövad hingst kan ju ge vad som helst både i exteriör och temperament)...
Ja, och jag vet flera som har (icke godkända) hingstar som blir erbjudna några tusenlappar för att få betäcka sitt sto, eller helt enkelt annonserar ut sin hingst till allmän avel. De tycker att det är helt okej och ser inga moraliska problem med att betäcka vad som helst med sin hingst, som kanske är helt ovisad eller visad med för dåliga poäng. Har man inte stora kunskaper om avel så är det inte särskilt begåvat, och kan resultera i vad som helst, vilket i slutändan ger rasen och de som avlar seriöst dåligt rykte...

Kan tillägga att jag hade behållt min hingst som hingst även om han inte gått igenom direkt. Hade han inte mått bra av att vara hingst i längden (eller om det skulle visa sig inom den närmsta tiden) så får han också bli valack.
Får man fråga varför, av ren nyfikenhet? Eller med "direkt" menar du då bara att du försökt få igenom honom igen (för det förstår jag absolut isf), eller att du skulle behållt honom som hingst oavsett om han inte gått igenom på flera år?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 342
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka