Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det är väl bättre att en häst går ensam än att gå i en orolig flock och flera hästar riskeras att skadas.

Har tänkt igenom lite nu och funderat vart jag har sett en avelshingst gå i flock. Men näe, jag har inte sett det. Dom har gått själva eller inte i hage alls. Då har jag varit på många större stuterier bland travhästar, halvblod, ponny-raser och arab. Men ändå så låter det på många i tråden att det är bara dom som har erfarenheten att hålla hingstar. Samtidigt som ingen hingst ska gå ensam, då ska den kastreras.

Jag får det inte att gå ihop:confused:

Nu följer jag inte riktigt längre.

Visst kan man inte alltid ha en fungerande flock och alla hästar bör hellre gå ensamma ute än inte ute alls.

Jag undrar hur den äldre hingsten fungerar i flock? Är ni inte rädd att han ska döda en annan häst, då du bara skriver om 5-åringen?

Du skriver att den yngre vet sin plats fast dom inte har gått tillsammans. Varför blir det då så synd om alla hästar som går själva i hagen om dom ändå kan kommunicera med varandra och göra upp rang ändå?

Jag tycker helst att hästar ska gå i flock men ibland är inte det möjligt. Och det finns ju hur många hästar som helst som fungerar ypperligt och presterar bra fast dom knappt får gå ut i en hage.

Den äldre går naturligtvis inte med dem. Det går inte. Den går ensam. Det är inte särskilt synd om den för det. Den har hästar i hagarna omkring sig, med el och trästaket mellan.
Jo hästar har ganska bra koll på varandra utan att gå i hagen ihop om de bor i samma stall.

ALLA hästar är kapabla att döda varandra. Mina två hingstar utsätts inte för någon konkurrens om ston, så de finner väl troligtvis ingen anledning till att strida. De fungerar bättre tillsammans än vad min hingst gjorde när han gick med valackarna.

Nej jag misstänkte just att ni inte hade ston omkring dem........

Ja hästar är starka djur det är klart dom kan döda en annan häst. Men du förstår nog inte riktigt vad några av oss menar ang den stridsinstinkt och vad den i värsta fall kan innebära, som en triggad hingst kan visa.
Den kan faktiskt bokstavligt försöka bryta sig igenom inredning eller bastanta staket för att komma åt en rival, det skulle aldrig nånsin ett sto eller en valack göra om de var arga på en annan häst.

Du och andra har ingen aning om vad ni talar om. Det är helt uppenbart.

För mig är det lika uppenbart att du inte vill inse att det visst finns hos sto och valack! Stoet jag nämnde kunde inte gå i hade intill den andra hästen heller, då mejade hon ner eltrådar för att komma åt sitt hat-objekt. Det verkar inte finnas någon insikt hos dig att det finns saker du inte upplevt och de ändå existerar.

Intressant att du, med hjälp av din dator, kan avgöra vad jag har för kunskaper kring hingstar.
Jag har tidigare skrivit att vi endast har hingstar och valacker, men att vi dessutom hade ston tidigare.
Jag finner ingen anledning till att kastrera min hingst. Klarar man inte av en häst av manligt kön, ja då kanske man ska köpa sig ett sto.

KL
Jao, jag orkar nog inte fortsätta diskutera riktigt, det verkar som om ingen vill rubba sin ståndpunkt och trots att man försöker hålla sig ödmjuk och OM och OM nämner att man inte påstår att hingstar inte KAN vända i beteende så blir man inte bemött på samma sätt.

Du läser ju inte vad jag skrivit förut. Jag vet flera hingstar som går i flockar där det fungerar utmärkt. Men man ska vara medveten om att det kan vända väldigt fort.

Sen att hela tiden hävda att det inte är skillnad på att ha ett sto eller valack, att dom är precis som hingstar. Det är det jag tycker är farligt. För en hingst är inte som en valack eller ett sto. Bara man är medveten om det så ser jag inget problem.

MVH Russin8

Jo, men även om jag tror att miljön är den faktorn som har störst inverkan på resultatet så tror jag att det styrs genetiskt hur hormonerna produceras och påverkar individen. Jag undrade bara om det är någon som har liknande erfarenhet?

Roll
IpL

Din teori är lika god som någon.:)

Men ni missar ju fortfarande att svara på det jag skrev!

VARFÖR fungerar hingstar i avel bättre än de som inte används för avel? VAD gör enligt er att de 1,2,3 gånger en betäckande hingst får utlopp för sina hormoner, att just denna hingst fungerar bättre som hingst än en som inte betäcker alls?

Det finns många hingstar som ÄR godkända men inte får ston, eller som tävlar istället. Eller som bara betäcker ett sto vart tredje år.

Förklara gärna var gränsen går för er? Jisses, snart får ingen ha hingst låter det som.
Förtydligande: bara för att ni aldrig sett en valack eller stom försöka så har det ändå hänt, ni har ju inte heller koll på världens hela hästbestånd.
Jag HAR sett ett sto som gick in för att döda ett annat, det fanns inget föl med i bilden heller. Så visst kan de, inte bara hingstar är gjorda för det...

Var ser du att det skrivits att en hingst i avel skulle vara "lugnare" hormonmässigt+
Själv tycker jag det är tvätrom. Avelshingstarna har rent generellt vetat mer vad de har mellan benen, än de som inte använts i aveln.
I det vilda är det ju bara "störst, bäst och vackrast" som får tillgång till stona och därmed har en hingst i avel tagit på sig ledarrollen i större utsträckning.

Det kanske inte skrivits exakt men jag fick den uppfattningen. Då borde det vara mer okej för hingstvan ägare att ha en hingst som inte betäcker? nyfiken på hur ni tänker!

Jag bryr mig inte om vad folk har för kön på sina hästar.:confused:
Så länge de är medvetna om vad de har.:idea:

Det är den sista punkten det ibland brister tyvär. Hanteringsmässigt, och säkerhetsmässigt i största allmänhet.
Det är inte "tufft" att ha en hingst. Det är helt fel anledning.
Samt att tro att min hingst är ju så himla "snäll".
Visst kan hingstar vara snälla inte tu tal om saken. Men en hingst är alltid en hingst.

Jag har haft en hingst för några år sen, vi har haft i hingstar i det här stallet hela tiden (inte mina) jag rider en ibland. Jag har umgåtts dagligen med flera hingstar i tolv år nu, i en kompis stall där jag numera helt håller till. Jag har inget emot hingstar i sej, men jag tycker som älgen säger att det handlar om ägarna och skälet att ha hingst. Vissa verkar tycka att det är häftigt eller har idéer om att hingstar är "precis som ston och valacker" och det är sånt jag är emot. Okunniga hästägare och hanterare, som riskerar att ställa till saker med hingstarna.

Ju mer förnekande en människa är att det är något annorlunda med att ha hingst, ju mer misstänksam blir jag över den personens kunskaper. Ofta visar det sej att de har erfarenhet av en eller två unga hingstar, och ofta inom trav tex, men de hingstarna är ju jätteunga och går inte att jämföra med en fullvuxen betäckande hingst med ett revir att bevaka.

Hingstar i sej har jag inget emot alls.

Senast ändrad av en moderator:

Jag bryr mig inte om vad folk har för kön på sina hästar.:confused:
Så länge de är medvetna om vad de har.:idea:

Det är den sista punkten det ibland brister tyvär. Hanteringsmässigt, och säkerhetsmässigt i största allmänhet.
Det är inte "tufft" att ha en hingst. Det är helt fel anledning.
Samt att tro att min hingst är ju så himla "snäll".
Visst kan hingstar vara snälla inte tu tal om saken. Men en hingst är alltid en hingst.

:bow: :bow: :bow:

KL
Måste bara gräva upp den här tråden igen och hänvisa till forskningen på SLU om mekanisering av stall som ni hittar här http://stud.epsilon.slu.se/1562/1/bengtsson_j_100705.pdf , på sida 7 skrivs det följande " En
undersökning hos hingstar i grupphållning och i individuella boxar visade att de hingstar som
tidigare hade hållits i individuella boxar var mer aggressiva då de släpptes i grupp. De
grupphållna hästarna visade ett mer socialt beteende mot varandra (Christensen et al., 2001)."

Bara som liten flik för de som intresseras av varför vissa hingstar kan fungera bra med sällskap medan andra inte gör det...

undersökningen framgår inte ålder på hingstarna?
Ej helelr om de samtliga var helt okända för varandra elelr om hirerki skulle inrättas?

On-line publicering: http://epsilon.slu.se
Det finns många studier som visar att hästar i gruppboxar och på lösdrift utvecklar ett mer socialt beteende, och att de ofta visar mindre aggressivitet mot andra hästar (Visser et al., 2008; Søndergaard & Ladewig, 2004). En undersökning hos hingstar i grupphållning och i individuella boxar visade att de hingstar som tidigare hade hållits i individuella boxar var mer aggressiva då de släpptes i grupp. De grupphållna hästarna visade ett mer socialt beteende mot varandra (Christensen et al., 2001). En annan studie visar att ju mer tid tävlings- och utställningshästar vistas i box, desto mer stereotypa beteenden utvecklar de (McGreevy et al., 1995). Även storleken på hästgruppen i lösdrift har stor betydelse. Ju fler hästar som hålls tillsammans, desto mer rör de sig, vilket är positivt för muskler och skelett (Rose-Meierhöfer et al., 2009; Bell et al., 1999). Undersökningar visar att många hästägare tror att framtidens hästhållning går mot mer lösdriftshållning, då detta är ett mer naturligt sätt för hästar att leva på (Svala, 2008).

Vad får dig att tvivla på detta? Det är bara att gå in på källhänvisningen ;)
Ovanstående är också min erfarenhet, har inte sett något som pekar på motsatsen.

Rolle
IpL

Vad jag vet har studien gjorts på varierande åldrar, men främst vuxna hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 375
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka