Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!
Folk har ganska stor hingstskräck, men dom värsta jag har stött på är faktiskt andra sorten.
Dom som inte är rädda för hingstar alls.
Jag hade en frieserhingst hos mig för några år sedan, han kom till mig på fredag natten. På Söndagen red jag honom på en clinic då min valack var ofräsch att rida.
Hingsten var gudasnäll, och jag kände honom inte alls.
Det som var läskigt var folk som själv hade hingstar, envisades med att under tiden dom värmde upp sina hästar, tvunget rida ned i min "hörna" (stort ridhus) , gena in framför nosen på hingsten så han började humma & instinken började ta över.
Dom ansåg jag skulle ha koll på "min" hingst, trots jag tydligt klargjort när jag kom att hingsten var främmande, ledarskapet var inte fastställt mellan oss. Dock var han snäll som ett lamm men definitivt inte lobotomerad.
Lagom spännande....
Nu har jag hingstvana sen tidigare, jag visste vem hingsten var & har full förtrodende för ägaren.
Nu fick vi ett hingstföl i våras efter vårt halvblodssto, han är visad & fick bra kritik, tanken är att han ska bli min nya ridhäst.
Jag är sugen att behålla honom som hingst, har egen gård. Men kommer att kastrera när han är minst 2, helst som 3 åring så han får lite hingst karaktär.
Jag vill inte ha huvudbryet, dels med andra människors väderingar & tyvärr har jag grannar vars hästar är ute på vift lite då & då...

Sen är det enklare om man har en valack eller sto helt enkelt.
Jag har inte tänkt satsa på att få honom godkänd som hingst = onödigt att låta honom vara hingst.