Att känna att det kostar på när någon har det jobbigt pga bland annat empati och att som beskrivet i tråden känna irritation gentemot personen som har det jobbigt tror jag inte är riktigt helt jämförbart faktiskt. För andra kanske det är det. För mig är det två ganska skilda situationer som gör det olika lätt att välja rätt.Jag är inte säker på att jag förstår ditt inlägg.
Jag tänker att det för de flesta människor kostar på att vara en stöttande partner/vän i svåra situationer. Man blir tvungen att ge upp något trevligt för att vara där för sin partner vän som mår dåligt och det är ju jättejobbigt att vara med någon som mår dåligt, för har man det minsta empati så mår man ju dåligt själv i den situationen. Ingen tycker det är kul, liksom ingen tycker det är kul att vaka över någon som är sjuk, oroa sig för sin hund eller vara sjuk eller ledsen själv. Det är helt enkelt något man bara får göra, precis som en massa andra saker i livet. Det är ju det som är grejen att man sätter någon annans behov framför sitt egna behov (i just den stunden eftersom man anser att behovet hos den andra är större).
Ingen vill väll avbryta sin semester eller vad det nu är för att istället följa med sin partner och sitta vid den släktings dödsbädd. Men man har en inre kompas som säger att om det var jag i den här situationen skulle jag vilja ha det stödet och in insikt i att man vill att den andra personen så må så LITE dåligt som möjligt av situationen. Man kan se att ens eget behov av att åka på semester är ordningen mindre betydelsefullt än att stötta partnern/vännen som mår dåligt/har det svårt. Det handlar ju om att förstå och se att andra har behov som trumfar ens egen bekvämlighet.
Jag tror inte det handlar om känslor så mycket som moral och förmåga att se att ens egna behov inte nödvändigtvis är de viktigaste att inte enbart handla utifrån egennytta.
Ditt resonemang utgår från "har man det minsta empati" men min poäng är ju precis det att om man inte känner av den där empatin särskilt starkt där och då har man då exempelvis lika lätt som en person som i högre grad känner empati att välja rätt mellan sina egna och andras behov? Det där var en retorisk fråga, jag tror inte att man har det. Empati är till stor del inlärt så det är klart att man kan träna på att använda den förmågan, om man vill, men det kräver kanske en lite större insats än att man får en pedagogisk formulering från den part som drabbas av ens egocentriska beteende. Det finns ju en möjlighet att han redan känner till tillräckligt mycket om hur det här påverkar ts, att det inte handlar om att han behöver ännu mer information.
När det gäller din slutsats ser jag inte att den skiljer sig direkt från min, jag nämner också värderingar och att man kan resonera sig fram till vad som är rätt även när man inte har någon egentlig impuls att göra rätt. Däremot tycker jag att det är en ganska stor skillnad beroende på hur hög grad som ens empatiska känslor, eller medkänsla för den delen, är inkopplade eller inte. Är empatin där så kan man till exempel vilja göra rätt för att det i förlängningen är något som även man själv får en slags känslomässig belöning eller feedback av, även om situationen i sig är jobbig snarare än glädjefylld. En del av belöningen i att lätta på lidandet för den andra kan ju komma av att man själv lider av att den andra personen lider. Medan lider man inte själv av att den andra personen lider utan till och med känner sådant som irritation gentemot det där lidandet då har man kanske inte alltid samma känslomässiga motivation att lätta på det lidandet heller. Även om det såklart kostar på för alla individer att stötta i svåra situationer.
Senast ändrad: