Förväntningar på uppfödare

Bukefalos 30 år!

Och hur tänker du att det blir ett rasrelaterat problem, om inte för att man saknar tillräcklig utvärdering och inte plockat bort olämpliga linjer i tid? :confused:
Ja hur förklarar du annars varför i princip varenda shih tzu är trevlig och går att ha med i olika miljöer utan någon särskilt träning medans hälften av alla småspetsar får psykbryt för någon tittar på dom? Och hälften av alla kineser flyr fältet om någon kommer i deras väg medans en cavalier inte ens noterar någon fara.
Linjer i all ära men vissa raser är bara enklare och trevligare av naturen.

Ja hur förklarar du annars varför i princip varenda shih tzu är trevlig och går att ha med i olika miljöer utan någon särskilt träning medans hälften av alla småspetsar får psykbryt för någon tittar på dom? Och hälften av alla kineser flyr fältet om någon kommer i deras väg medans en cavalier inte ens noterar någon fara.
Linjer i all ära men vissa raser är bara enklare och trevligare av naturen.
Du tänker inte att det började med linjer där ingen tog bort de dåliga linjerna och därför är det nu i hela raserna?

Sen är det ganska självklart att de hundarna som har mer energi och är mer varnande har närmare till rädsla än tex shih tzu som ska vara just bara lugn o trevlig.

Du tänker inte att det började med linjer där ingen tog bort de dåliga linjerna och därför är det nu i hela raserna?

Sen är det ganska självklart att de hundarna som har mer energi och är mer varnande har närmare till rädsla än tex shih tzu som ska vara just bara lugn o trevlig.
Jo just därför är det mer rasbetingat det är hela poängen.
Är det så? Hur kommer det sig då att terrier med högenergi sällan har dessa rädslor menar du?

Jo just därför är det mer rasbetingat det är hela poängen.
Är det så? Hur kommer det sig då att terrier med högenergi sällan har dessa rädslor menar du?
Men från början var det inte rasbetingat riktigt på samma sätt. Är du med på hur jag menar? Dålig avel gjorde att det gick från att vara i bara vissa linjer, till att bli rasbundet. Man behöver skilja på hönan och ägget här.

För att det krävs ett viss mått av mod för att gå i närstrid med en grävling, framförallt jämfört med en ras som ska vara just bara larmande. Bara larmande kräver att man är lite på sin vakt, att man är alert på ett annat sätt. Rädsla ligger nära till hands.

Men från början var det inte rasbetingat riktigt på samma sätt. Är du med på hur jag menar? Dålig avel gjorde att det gick från att vara i bara vissa linjer, till att bli rasbundet. Man behöver skilja på hönan och ägget här.

För att det krävs ett viss mått av mod för att gå i närstrid med en grävling, framförallt jämfört med en ras som ska vara just bara larmande. Bara larmande kräver att man är lite på sin vakt, att man är alert på ett annat sätt. Rädsla ligger nära till hands.
Ja så är det ju absolut och det är precis vad jag menar olika raser har mer eller mindre benägenhet att bli ”jobbiga”.

Ja så är det ju absolut och det är precis vad jag menar olika raser har mer eller mindre benägenhet att bli ”jobbiga”.
Ja absolut, men grundproblemet är ändå dålig avel. Det går att ha larmande hundar som inte är livrädda för allt. Men det kräver mer kunskap och mer planering i aveln. På ett sätt som helt enkelt inte existerar i princip. Enskilda uppfödare gör så gott de kan såklart, men när man kämpar mot uppfödare som inte vet bättre, som är hemmablinda eller som rent av kanske bara bryr sig om utställningsmeriter så blir det knepigt.

Jag personligen tycker att ALLA hundar ska BPH-testas (eller liknande) innan de sätts i avel. Nu när de flesta hundar hålls som sällskapshundar i varierande grad, så är det två saker jag tycker är viktigast. 1 är hälsa. och 2 är temperamentet, inte nödvändigtvis i viktighetsordning där.

Det tycker jag gäller många stora raser med du ;)

Ja självklart? Har inte påstått något annat, tvärtom.

Med sällskapshundar menade jag hundar som används till sällskap, eftersom diskussionen handlade om hundar som inte tränades, tävlades och därmed utvärderades på det viset. Utan hundar som är familjehundar och följer med på barnens fotbollsmatch. De hundarna kommer ju i alla möjliga storlekar oavsett rasgrupp.

Det är ingen idé att ens försöka diskutera sånt med djupt insatta hundnördar.
Folk som köper en sällskapshund är inte intresserade av prestation och utvärdering på det viset utan är nöjda med en trevlig hund.
Det är ju inte köparna som behöver vara den drivande parten? Och som sagt, 5-10 samtal/mail under en hunds livstid kan ju på intet sätt vara betungande om det leder till att uppfödaren kan göra fler trevliga och friska hundar.

Oftast så är ju inga nyheter bra nyheter, majoriteten hör av sig om dom är missnöjda eller har problem. Hörs ingenting så är det nog helt enkelt ingenting som är något att berätta.

Tidigare hälsoproblem hos hundarna osv tror jag nog dom flesta hör av sig om.
Jag är inte så säker på det. Tyvärr verkar det rätt normaliserat med känslighet och allergi, sociala rädslor misstas för integritet osv. För att inte tala om alla hundar som har det jobbigt med att vara ensamma hemma och ägarna får veta att det är deras fel för att de har tränat fel. Orimligt många småhundar verkar halvt hopplösa att få rumsrena och även där är det sällan det skylls på genetik dvs ingen kontakt med uppfödare = kass genetik kan få onödigt stor spridning.

Har endast haft en uppfödare som aktivt sökt kontakt efter köp och var intresserad av hunden. Övriga har inte brytt sig särskilt om hur det går med valpen och en upplevde jag anklagande när jag informerade om att min hund fick hälsoproblem (ocd) och fick tillslut avlivas.

En närstående kontaktade sin kennel när hunden visade sig ha utvecklat artros vid ca 8 månader, som behövde åtgärdas med operation. Endast för att informera om att artros uppstått så väldigt tidigt.

Uppfödaren blev seriöst upprörd (och väldigt otrevlig) - för det var minsann inget fel på aveln, detta hade aldrig hänt kenneln förut… Istället, vad hade köparen gjort med hunden, det måste vara något köparen gjort som orsakat artrosen! 🤯

Ja men många är inte lika intresserade som du utan dom vill ha en snäll hund bara.
Mer engagemang än så kan man inte kräva av den vanliga hundägaren.

Jag är helt övertygad om att så gott som alla är intresserade av en frisk och trevlig hund. Men hur ska en uppfödare ha en aning om denne föder upp sådana om den inte vet någonting om valparna efter att de flyttat?

Många hälsoproblem kommer betydligt senare än så. Cavalierers hjärtproblem ex.

Jag tycker det är uppfödaren som ska vara drivande i denna utvärdering. Inte valpköparen. Valpköparen ska meddelande uppfödaren vid problem och svara på enkla utvärderade frågor från uppfödaren några enstaka gånger under hundens liv.

Jag träffar gott om sällskapshundar ned olika hälsoproblem och beteendeproblem. Men dessa verkar tyvärr vara normaliserade för denna typ av hund. Ex. Ögonproblem, pälsproblem, tandproblem, sociala rädslor, hundaggressivitet, separationsångest och ljudrädslor är mycket vanliga och kan i många fall förebyggas med genomtänkt avel med det kräver utvärdering.

En närstående kontaktade sin kennel när hunden visade sig ha utvecklat artros vid ca 8 månader, som behövde åtgärdas med operation. Endast för att informera om att artros uppstått så väldigt tidigt.

Uppfödaren blev seriöst upprörd (och väldigt otrevlig) - för det var minsann inget fel på aveln, detta hade aldrig hänt kenneln förut… Istället, vad hade köparen gjort med hunden, det måste vara något köparen gjort som orsakat artrosen! 🤯
Tror det är ganska vanligt faktiskt, även hos dom som menar på att dom absolut vill veta hälsoproblem. Tror många lever i lite förnekelse och vill inte se problem hos sina egna riktigt. Hundar har ju inte bara problemen dom har idag pga att valpköpare inte meddelar om problemen dom råkar ut för med hunden. Dom är sönderavlade många pga att många uppfödare helt enkelt..jag inte..avlar av fel syften? Förnekelse kanske för att dom tycker om individerna som dom avlar på?

Jag vet inte men jag har hört väldigt många som hört av sig till uppfödaren och som sedan får höra att "dom har aldrig haft det problemet med någon hund" stuket. Att den hunden var ett undantag osv.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Köpa valp, tips & råd
  • Tax, eller?
  • Ni som har/haft finsk lapphund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn