Förvara hästpass i stallet?

Sv: Förvara hästpass i stallet?

Att polisen ska ha rätt att arrestera folk endast pga att dom inte har leg på sig har jag mycket svårt att tro.

Om en okänd person anträffas och det finns särskild anledning att anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får enligt 14 § polislagen en polisman omhänderta honom för identifiering om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning att anta att hans uppgift om denna är oriktig. Paragrafen ger alltså en polisman rätt att under vissa angivna förutsättningar omhänderta en okänd för identifiering.
...Omständigheterna i det särskilda falllet kan även vara sådana att polismannen på fältet, utan att ha kännedom om någon aktuell efterlysning, får grundad anledning att anta att en person som vägrar att uppge sitt namn har avvikit från exempelvis ett sjukhus för psykiatrisk vård. Bestämmelsen medger då att denne förs till polisstationen för identitetskontroll.
Klippt från http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=1...ge=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=2445

Om man inte vill uppge vem man är så räcker det för att de får misstänka att man begått något brott eller är efterlyst och ta med en för identifikation.

Senast ändrad:

*KL*

Överhuvudtaget så känns själva lagen helt absurd. Varför är det bara hästen av alla djur som har krav på sig att alltid vara i närheten av sitt pass. För människor finns ju inget krav på att man ska kunna legitimera sig inom en viss tid så varför ska det vara så noga med just hästar?
Passkravet är ett sätt att närma sig identitetskravet och dokumentationskravet som finns på alla livsmedelsproducerande djur. Så, passets placering när det gäller häst är en fjärt i rymden jämfört med kraven som ställs på lantbrukare med djur i livsmedelsproduktion.

Jag kan på sätt och vis förstå tanken, men om hästen är chipmärkt så tycker jag det borde kunna funka lika bra som gula lappar i öronen. Det som fattas är väl ett centralt register?

Sen undrar jag om någon vet följderna om man bryter mot lagen, är det "bara" böter eller tar de fram bössan som de gjorde med de öronlappslösa kossorna?

*kl*

Jag har mina hästar hemma och således passen i huset.

Men en del inspektörer säger att det är okej med en kopia på passet i stallet om man är inackorderad.

Njae, inte för att de ska bli hästmat, snarare för eventuella epidemier.

Att polisen ska ha rätt att arrestera folk endast pga att dom inte har leg på sig har jag mycket svårt att tro.

Hästmat? Vad menar du?

Självklart har inte polisen rätt att arrestera folk på grund av att de inte kan legitimera sig, men det har det ju aldrig varit tal om? Däremot får de hålla en i förvar, på vissa grunder.

Ja en kopia kan jag oxå fixa om det nu duger:confused:

Tycker det är helt upp åt väggarna att man ska få lov att" Bära runt" på passet eller lämmna över det till olika personer i olika samanhang, när passet ÄR hästen viktigaste identitets handling, självklart ska man kunna visa upp ett pass när det behövs men att passet ska följa hästen hack i häl förstår jag inte vitsen med, jag anser att riskerna att passet kommer bort eller hamnar i fel händer är mkt större då än om man som ägare av hästen förvarar passet på säker plats.

Jag har köpt 2 hästar som transporteras hem av firma pga långt avstånd och jag vill lova att jag var så nervös att jag höll på att gå sönder bägge gångerna innan hästen var på gården eftersom både häst och pass åkte samma skjuts. (Känndes väldigt olustigt!)

Måste bara inflika att passet ska ju som sagt alltid följa med hästen MEN då du inte behöver visa att du äger hästen vid ev slakt så finns de folk i Sverige som lever på att slakta foderhästar :devil:.
Därför bryter jag mot regeln som finns och håller mitt eget pass.

Om det är slakt av hästen du är orolig för så ta bort hästen ur livsmedelskedjan i hästpasset innan du lämnar ut hästen. Då blir det i alla fall inte lättare att slakta hästen olagligt än om den inte har ett hästpass alls. För övrigt förundras jag över hur man vågar lämna bort hästen till någon man inte litar mer på än att man misstänker att den kan slakta den om passet följer med.
David

Knapplån.
Det är inte stallägarens problem utan hästägarens om man inte vid en högst eventuell kontroll inte kan visa upp pass.
Vad är det för problem med att dra en kopia på hästens pass och förvara den i stallet?

Det går formellt inte under ordet arrestera, men jo dom har rätt att hålla dig i förvar tills dom vet vem du är om du inte kan legitimera dig. Om dom inte vet vem du är så vet dom ju inte ens att du verkligen har behörighet att befinna dig på svensk mark...

/Camilla

Jag har köpt 2 hästar som transporteras hem av firma pga långt avstånd och jag vill lova att jag var så nervös att jag höll på att gå sönder bägge gångerna innan hästen var på gården eftersom både häst och pass åkte samma skjuts. (Känndes väldigt olustigt!)

Du verkar ha klena nerver.

Knapplån.
Det är inte stallägarens problem utan hästägarens om man inte vid en högst eventuell kontroll inte kan visa upp pass.
Vad är det för problem med att dra en kopia på hästens pass och förvara den i stallet?

Hästhållaren ska kunna visa upp passet. Hästhållare är den som har ansvar för hästen, vilket ibland kan vara stallägaren (t.ex. om stallägaren släpper ut hästar, tar in dem eller så). Problemet med en kopia är att det inte är tillåtet att kopiera hästpasset.

David

Du verkar ha klena nerver.

Och då kan jag tänka att det är helt naturlig om man bryr sig om djuret att man känner obehag/oro av att främmande människor ska köra flera mil med en häst som man köpt.

Är det en nyhet att hästar"försvinner" ibland????

Och ne jag har inte klena nerver så du behöver inte funder på det;)

Hästhållaren ska kunna visa upp passet. Hästhållare är den som har ansvar för hästen, vilket ibland kan vara stallägaren (t.ex. om stallägaren släpper ut hästar, tar in dem eller så). Problemet med en kopia är att det inte är tillåtet att kopiera hästpasset.

David

Tillåtet att kopiera är det, men en kopia godkänns inte som handling ;)

Jag förstår att folk inte vill lämna över passet till någon annan, att man inte vill ha passet i ett stall.
SJV tycker ju att passet inte är någon "värdehandling" och därmed kan lämnas ut hursomhelst. Ingen värdehandling?!

Om passet skulle försvinna av någon anledning (inbrott, slarv, eller jäkelskap) så medför det en massa extrajobb för hästägaren, för att inte tala om kostnader.
Då pratar jag inte bara om kostnader för ett duplicerat pass, alla vaccinationer måste dessutom göras om från grunden. Ett förlorat pass kan innebära en förlorad tävlingssäsong eftersom du inte kan tävla om du inte kan uppvisa grundvaccinationen.

Man kan ju tycka att annat av värde förvaras i stallet, t ex sadlar, men värdet på dessa går på försäkringen. Vem ersätter kostnader för ett förlorat pass?

Invändningen att folk lämnar sina hästar till människor de inte vill lämna passen till är irrelevant. Bedragare har en förmåga att verka rekorderliga och förtroendeingivande, annars hade de inte kunnat hålla på som de gör. Vissa människor är knepiga och det kanske man inte upptäcker förrän det gått ett tag och att då ha lämnat över passet kan bli en dyster historia.

Jag bor visserligen så jag har hästarna hemma och passen i huset, men när jag har stått uppstallad har jag aldrig lämnat ifrån mig passen.
Lagbrytare? Visst, men i det här fallet står jag för det.

:bow::bow::bow:

Instämmer helt passet är en värdehandling iom att det är hästens viktigaste identitets handling man har.
Det ska man vara rädd om!!

Det finns allt för mkt bedragare som kan anväda passet fel oxå!

Som sagt vi har stall hemma= pass hemma, inget lag brott då,
men i sommar när det blir betesläpp på annans mark så kommer passet ändå att stanna hemma!

Jag skulle aldrig i livet lämna passen hos någon annan.
Det kan ju inte röra sig om särskilt höga böter och det kostar pengar/jobb att få fram nya pass. Ännu krångligare för dem som har importhästar.

Dessutom, vid transport ska hästpasset alltid vara med, no way säger jag.

Ja, precis som många andra här så skiter jag i vissa lagar.

VEM får böta? Stallägaren eller hästägaren? Är det jag som får böta tänker jag ha passet hemma. Vi har nyss haft inbrott i stallet så det känns inget vidare.

KL
När jag läser denna tråden upptäcker jag att den är full av bortskämda hästägare som inte vill följa den lagstiftning som finns. Att hästar "bara" behöver ha sitt pass och får röra sig fritt som dom får t ex mellan olika stall, tävlingar eller bete, är en förenkling för just häst och hästägare. Om man har något annat lantbruksdjur som ko, får eller gris då har man helt andra krav och bönderna hade varit väldigt glada om dom "bara" behövde ha ett pass till djuren.
Lantbruksdjur ska vara märkta och journalförda på sin produktionsplats. Om de av någon anledning lämnar sin produktionsplats så ska det föras in i journalen. Man får skriva in datum, anledning till och hur det lämnat. Har den åkt transport så ska det föras in vems transport och om det finns djur från andra produktionsplatser. Det finns dessutom krav på rengöring av transporter som inte finns för häst.
Har man kor så är man tvungen att registrera alla sin kor i en centraldatabas (CDB) och i den ska alla djur som kommer till gården eller lämnar den, föds eller dör föras in och det finns också en tidsgräns för hur lång tid man har på sig att göra det. Med andra ord om en häst hade haft samma krav hade den som åker och tränar två gånger i veckan fått göra fyra registreringar per vecka i registret.
Det finns säker mer som jag glömmer bort nu, men allt detta är för att man ska kunna spåra t ex smitta (tänk på galna kosjukan) och skydda liv, hälsa och miljö. Så var tacksamma över att hästar "bara" behöver ha sitt hos sig och annars får röra sig fritt.

Att ni som inte vill lyda lagen och ha passet hos hästen inte är ensamma om att bryta den kanske ni inte tänker på. Men det är ju så att många av de hästar som slaktats av fodervärdar m m har gjort det utan pass. Så att inte lämnat ut det och känna sig säker på att hästen inte slaktas ja det kan ni glömma.

Ja vet precis hur det är med att föra journaler över andra djurarter, har haft både kor, kalvar, tjurpojkar, och får, lamm.

och jag vill ändå inte lämmna bort passen till hästarna, likaväl som jag inte skulle vilja lämna iväg journalerna vi har på de andra djuren heller, dom stannar på gården, sen fylls det i andra papper på tex slakteri eller vid transportering, men det gör det ju på hästar också och avlivning skall rapporteras in från både slakteri och privatpersonen skall skicka in passet till föreningen som utfärdade det.

KL
När jag läser denna tråden upptäcker jag att den är full av bortskämda hästägare som inte vill följa den lagstiftning som finns. Att hästar "bara" behöver ha sitt pass och får röra sig fritt som dom får t ex mellan olika stall, tävlingar eller bete, är en förenkling för just häst och hästägare. Om man har något annat lantbruksdjur som ko, får eller gris då har man helt andra krav och bönderna hade varit väldigt glada om dom "bara" behövde ha ett pass till djuren.
Lantbruksdjur ska vara märkta och journalförda på sin produktionsplats. Om de av någon anledning lämnar sin produktionsplats så ska det föras in i journalen. Man får skriva in datum, anledning till och hur det lämnat. Har den åkt transport så ska det föras in vems transport och om det finns djur från andra produktionsplatser. Det finns dessutom krav på rengöring av transporter som inte finns för häst.
Har man kor så är man tvungen att registrera alla sin kor i en centraldatabas (CDB) och i den ska alla djur som kommer till gården eller lämnar den, föds eller dör föras in och det finns också en tidsgräns för hur lång tid man har på sig att göra det. Med andra ord om en häst hade haft samma krav hade den som åker och tränar två gånger i veckan fått göra fyra registreringar per vecka i registret.
Det finns säker mer som jag glömmer bort nu, men allt detta är för att man ska kunna spåra t ex smitta (tänk på galna kosjukan) och skydda liv, hälsa och miljö. Så var tacksamma över att hästar "bara" behöver ha sitt hos sig och annars får röra sig fritt.

När jag läser sådant här tänker jag bara: "Det var bättre förr."

Det känns som att dagens bonde nästan måste vara mer revisor än bonde. För inte särskilt länge sedan var det inget större problem att vara bonde ifall man knappt kunde läsa.

Precis som du säger har många hästar gått till slakt utan pass. Det är ingen garanti att så inte sker bara för att man har passet hemma.

Jag har aldrig haft problem att låta passen gå med hästarna. Hade hästarna på bete hos syrran och passen låstes in i hennes kontor. När jag lät en firma köra dom över hela landet hade vi telefonkontakt hela vägen, hästarna lastades ur vid ett stall där dom togs emot av min dotter. Hon tog passen och låste in dom i stallet. Jag hämtade sen hästarna för den sista etappen och tog passen med mig.

Ägarbevisen har jag hos mig.

Passen i sig är inte intressanta för andra då de är stämplade för att inte gå till livsmedel. Hästarna är chippade och numret står i passen.

En rekommendation jag läst vad det gäller att lämna pass till stallvärd är att det skrivs kontrakt på överlämnandet och hur de ska förvaras. Borde ju gå utmärkt att ha det kopplat till ett vite om det försvinner så den som ansvarar för förvaring av passet bekostar att ta fram ett nytt. Det går också att ha ett extra vaccinationskort löst ifall passet försvinner. Då kan en veterinär överföra de uppgifterna till ett nytt pass.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 799
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 007
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 436
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka