Förvara ridkläderna?

Sv: Förvara ridkläderna?

Rena kläder har jag i källaren i en tyggarderob + en byrå. Använda hänger oftast i källartrappen, jackor och skor i hallen.

När jag bodde litet förvarade jag ridkläderna på vinden. Jag tycker det är apäckligt när det luktar supermycket djur inomhus (häst/katt/hund what ever) och är dessutom allergisk. Nu bodde jag granne med vindsutrymmet, så det var ingen större olägenhet att tassa ut i morgonrock, byta om och bege sig iväg.

Mina ridkläder ligger prydligt på en hylla i garderoben. Ridbyxor, tröjor, underställ/pikéer i varsin hög. Rena jackor och västar hänger i en annan garderob och ridstrumpor har en egen låda i byrån. Använda ridkläder som inte ska tvättas ännu ligger i en korg på hatthyllan.

I stallet förvaras ridstövlar, ridhjälmar, ridhandskar i en stor skänk i min sadelkammare. Det enda i klädväg jag har i stallet är en regnrock som hänger på väggen i sadelkammaren.

Önskar att jag hade din ordning! Fast jag äger bara 3par ridbyxor och 4par ridsockar så de får ligga huller om buller längst ner i min garderob..

Vi har omklädningsskåp i stallet där allting förvaras, rena som använda. Ska det tvättas tar vi hem det i en påse, tvättar, torkar och tar med tillbaka. Förvarar ingenting hemma, skulle ju lukta jättemycket! :eek:

Jag byter om i stallet när jag kommer dit, från vanliga kläder till stallkläder. Samma sak när jag åker hem. Vi har uppvärmt fikarum där omklädningsskåpen står så det funkar finfint :D

KL

Vill också ha tips!

Men hur förvarar man dem utan att det luktar häst i hela lägenheten?

Nån som har tips på smarta lösningar för oss trångbodda?

När jag bodde i studentlägenhet, litet trångt o bara en garderob så förvarade jag mycket i bilen faktiskt :D Att bilen luktade häst gjorde inte så mycket.

Ibland råkade jag ju oxå ha varit i kostallet i stallet o då fick de kläderna upp på vinden :angel: Ytterkläderna fick "hämta andan" där och de kläder som kunde tvättas låg där i väntan på tvätt-tiden.

För att svara på min egen tråd :angel:

Mina rena ridkläder, samt alla ridstrumpor, sport-bh'ar och övriga rena gårdskläder har en egen garderob i min egna lilla "hall" på övervåningen, intill garderoben för vanliga kläder.

Ytterkläderna som används hänger i farstun på krokar separerade från de vanliga kläderna. (Fast jag har allt som oftast ändå hö i fickorna på den vanliga kläderna, skorna luktar häst lixom jackorna luktar hösilage om vintern... min farstu är på tok för liten!)

Ytterkläder som inte används så ofta hängs in i "jaktförrådet", nere i källaren eller i en gårdsgarderob vi har.

Dock är jag en sån människa som har många olika yttertröjor o ridbyxor beroende på matchning, jag slänger inte dessa direkt i tvätten utan de får gå ett antal pass först. De hänger just nu på en handukshängare inne på "kontoret". Det ser väldigt stökigt och tråkigt ut, behöver verkligen komma på något bättre! Funderar på om man skulle införskaffat en garderob till -utan hyllor och bara ställt in handdukshängaren där :D Gömma eländet :rofl:

Källaren hade varit perfekt för kläder om inte det vore för att vi måste gå ut för att komma in där...

När jag bodde i studentlägenhet, litet trångt o bara en garderob så förvarade jag mycket i bilen faktiskt :D Att bilen luktade häst gjorde inte så mycket.

Ibland råkade jag ju oxå ha varit i kostallet i stallet o då fick de kläderna upp på vinden :angel: Ytterkläderna fick "hämta andan" där och de kläder som kunde tvättas låg där i väntan på tvätt-tiden.

Jag är nästan tvärt om, bilen använder jag mycket i jobbet, så jag vill inte ha en hel hästgarderob där i alla fall. Skor kan jag ha i bilen ibland, mest för att slippa gå med vanliga skor i leran till stallet.

Det är ju egentligen bara ridbyxorna som jag inte vet var jag ska göra av någonstans. Tycker inte de luktar så mycket, men jag kanske har blivit immun mot hästlukt :angel:
Resten av kläderna (tröjor, jackor, thermobyxor, chaps och skor/stövlar, mössa och vantar, halsduk mm.) förvaras i stallet. Men jag tycker det är himla obehagligt att byta om i ett kallt stall på vintern. Drar inte gärna av mig byxorna där inne, får väl se om det finns någon typ av element i nya stallet framåt vintern. I så fall kan jag ju byta om där helt och hållet. Men annars blir det lite väl kallt för min del. :o

Jag har allt i omklädningsrummet i mitt ( :love: ) stall.

Innan jag hade något eget så hade jag en liten garderob hemma där de förvarades, rena som smutsiga och ridstövlarna + hjälm hängde i stallet. Min sambo är allergisk, så hade vi bott tillsammans då hade det varit jättejobbigt, nu fungerar det utan problem. Jag byter om och kan duscha i stallet, helt underbart är det. :love:

Vad gör det att du måste gå ut?

Jobbigt givetvis :D Det regnar, snöar, blåser m.m. Mina vanliga kläder har jag ju inne i huset, då skulle jag behöva ha förflyttningskläder sträckan mellan källare o min vanliga garderob ;)

Jag bor i lägenhet, visserligen i en 2:a, men med sambo! Jag har mina rena kläder i vanliga garderoben och de smutsiga i en stoooor plastback i hallgarderoben (stor iofs!). Det som är fuktigt eller blött när jag kommer från stallet hängs ut på balkongen.

På somrarna förvaras nästan allt på balkongen!

Förföyttningskläder? Man har ju sina vanliga kläder.
Så hade jag när vi bodde i lägenhet. Ut på loftgången, bort till trapphuset, ner fyra trappor, ut o bort till källaren, längst in i korridoren fanns vårt förråd där jag hade mina ridkläder.
Hur lat får man bli?

Dock är jag en sån människa som har många olika yttertröjor o ridbyxor beroende på matchning, jag slänger inte dessa direkt i tvätten utan de får gå ett antal pass först. De hänger just nu på en handukshängare inne på "kontoret". Det ser väldigt stökigt och tråkigt ut, behöver verkligen komma på något bättre! Funderar på om man skulle införskaffat en garderob till -utan hyllor och bara ställt in handdukshängaren där :D Gömma eländet :rofl:
Det är just tröjor och byxor som är använt, men inte ska tvättas än, som jag har i min suveräna IKEA-pall. Den sväljer mycket och är perfekt för sånt som ska användas mera innan tvätt. Tar liten plats och är dessutom en extra sittplats. :)

Det har väl inte med lättja att göra? Vissa fryser lättare än andra, varför inte bara ha respekt för varje människas val? Varför skulle jag gå och frysa bara för att någon på Buke tycker jag är lat för att jag inte gör precis som de gör?!

Mina stallkläder ligger lite överallt hemma och en del ligger i bilen, bor ju själv så jag ser det inte som nåt problem direkt. Hunden och katten har aldrig klagat på att mina stallkläder hamnar lite överallt.
Plockar i ordning om jag vet att någon ska komma på besök, är de oanmälda får de stå ut helt enkelt.

Men man går väl ut ngn gång under dagen? Då kan man ju passa på att ta med sig kläderna.
Jag tycker det är lathet anledningen var ju just att det var jobbigt.

Det finns massor av saker jag tycker är jobbigt, och det har inte ett dugg med lättja att göra. Det har med bekvämlighet. Och var och en har väl full rätt att göra sina val utan att andra ska hacka på det? Varför ska man bli kallad lat för att man gör vissa fullt rimliga val som dessutom bara drabbar en själv?!

bekväm/lat är för mig samma sak.

Jag har knappast hackat, hört talas om glimt i ögat?
Problemet med skrift, krävs tydligen tusen smileys för att inte bli missförstånd.

Det är inte bekvämt med tageltröja, men det är inte av lättja jag väljer bort den.

Just eftersom det är svårt att uttrycka nyanser i skrift kanske det finns anledning att välja uttryck bättre? Bara en tanke.

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 485
Senast: Tantan
·
Kläder & Bli fin Jag tänkte att jag skulle försöka använda mina smycken mer. Både armband , halsband och alternera örhängen oftare.:D Nu ligger det bara... 2
Svar
21
· Visningar
1 376
Senast: Avalbane
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka