Förvara ”vilande” utrustning

Bukefalos 30 år!

Askur2017

Trådstartare
I söndags hände varje hästägares mardröm oss. Vår älskade häst skadade sig så illa i hagen att han inte kunde räddas 💔

Fruktansvärt och chockerande, tårarna vill aldrig ta slut. Och allra minst vill man tänka på en framtid där denna fantastiska vän, tröstare, peppare och glädjespridare inte finns mer. Men, jag äger inte stallet själv. Vet inte hur jag vill tänka kring vårt liv som hästägare eller inte. Vill ju bara ha DEN hästen, men kan inte förlika mig med att ALDRIG ha häst igen heller…

Så, själva frågan lyder:
Vad har ni gjort med alla grejer??
Hur förvarar man läder (sadeln speciellt) om man inte vill göra sig av med den men samtidigt vet att den kan bli hängande lääänge? Tål läder att bara vara?

Om ni varit i vår sits och faktiskt tagit till er en ny häst: Berätta gärna om ni saknat något ni valde att skänka, eller om ni märkte att det fanns saker ni sparat i ”onödan”

(Jag var i stallet första gången idag och kände mig helt handfallen när jag började titta på allt vi samlat på oss. Det är ingen panik, men heller inte mitt stall så jag vill inte bara låta det vara orört för länge) Det skulle inte bli såhär:cry:

Jag har saker lite kvar efter min första häst som dog -88. Det mesta tål att förvaras, även läder om det inte är för fuktigt eller torrt. Fukt så riskerar det att mögla, torrt så torkar det ut om man inte ser upp. Mycket har jag kunnat återanvända till andra hästar genom åren, även om det tagit tid att älska igen. 💔

Efter min första hade jag nog slutat helt med hästar om inte mamma propsat, hon var nog för rädd att jag hade köpt en MC och kört ihjäl mig istället. Nu efter alla år kommer jag nog sluta när de här är borta, men samtidigt har hästar varit min livsluft hela mitt liv sedan jag föddes, så jag får se hur det blir.

Jag beklagar sorgen, det är ofattbart när man väl är där och katastrofen är ett faktum. Jag sörjer henne fortfarande efter alla år.

Jag har saker lite kvar efter min första häst som dog -88. Det mesta tål att förvaras, även läder om det inte är för fuktigt eller torrt. Fukt så riskerar det att mögla, torrt så torkar det ut om man inte ser upp. Mycket har jag kunnat återanvända till andra hästar genom åren, även om det tagit tid att älska igen. 💔

Efter min första hade jag nog slutat helt med hästar om inte mamma propsat, hon var nog för rädd att jag hade köpt en MC och kört ihjäl mig istället. Nu efter alla år kommer jag nog sluta när de här är borta, men samtidigt har hästar varit min livsluft hela mitt liv, så jag får se hur det blir.
Tack för att du delar med dig. Jag är ju mamman här och har sett hur ovärderlig vår häst varit för min dotter. Även om jag varit i stallet oftare har hon alltid haft hästen som sitt andningshål och sin tillflykt när tonårslivet varit utmanande på olika sätt. Det är bland det tuffaste nästan, hon är så vansinnigt ledsen men vår bästa tröst finns ju inte där i hagen längre…

Jag löser förvaring i rumstemperatur för säkerhets skull, inte för torrt/fuktigt. Tack!

Jag magasinerade medan jag kände efter om jag ville ha en ny, och sen i väntan på att hitta en ny. Var glad över det beslutet kontra få köpa allt nytt
Har fortfarande kvar det extra förrådet faktiskt. Det är "hästförråd" och belastar hästkontot. Har sämre förvaring i stallet nu än tidigare.

Jag har massa grejer liggandes efter några hästar även om jag också sålt massor. Endel har legat säkert 10-12 år eftersom jag fick en ponny efter halvbloden.
Har läder som jag är rädd om i rumstemperatur, har så lyx att min mamma har ett ”förrådsrum” hemma. Träns och kandar hänger där. Mest grejer är i isolerad källare som håller 0 på vintern och är sval på sommaren. Täcken, schabrak, grimmor och skydd. Ja man kan nog hitta allt där. Inget har blivit förstört. Sadelgjordar har hållt sig fina också, inget mögel.

Har sparat grejer som jag inte får så mycket för begagnat men som är trist att köpa nytt. Fleecetäcken, ländtäcken, endel schabrak. Men jag sålde iväg alla fina utetäcken och dyrare skydd så kommer behöva köpa endel till halvblodet jag har nu.

Jag sålde eller skänkte bort allt, allt allt. Minsta lilla hästrelaterade lilla grej. Det var mitt sätt att sörja och hantera chocken när han togs ifrån mig så plötsligt. Köpte allt nytt sen när jag skaffade häst igen, och tyckte faktiskt det var rätt skönt att börja om helt på nytt liksom.

Jag sålde eller skänkte bort allt, allt allt. Minsta lilla hästrelaterade lilla grej. Det var mitt sätt att sörja och hantera chocken när han togs ifrån mig så plötsligt. Köpte allt nytt sen när jag skaffade häst igen, och tyckte faktiskt det var rätt skönt att börja om helt på nytt liksom.
Förstår detta, det finns ju så mycket minnen i alla dessa grejer. Och de tillhör verkligen just honom… men det finns ju en ekonomisk aspekt också, och det svåra i att se allt försvinna. :(

Förstår detta, det finns ju så mycket minnen i alla dessa grejer. Och de tillhör verkligen just honom… men det finns ju en ekonomisk aspekt också, och det svåra i att se allt försvinna. :(
För mig kändes det bra att de kunnat få "ärva", men det är ju helt upp till var och en. Efter drygt 40 år med häst är det för mycket om jag skulle börjat på ny kula, tycker det räcker att tidigare haft 145 i stl och sedan många år ha en på 155.

Jag beklagar så :heart
Lättsålda dyrare grejer har jag oftast sålt, om det inte varit något jag gillar mycket. Billigare saker eller svårsålda har jag behållit, känts drygt att köpa allt nytt igen.
Har bytt storlek på häst några gånger också så typ träns och sånt har det inte varit någon idé att spara.

För mig kändes det bra att de kunnat få "ärva", men det är ju helt upp till var och en. Efter drygt 40 år med häst är det för mycket om jag skulle börjat på ny kula, tycker det räcker att tidigare haft 145 i stl och sedan många år ha en på 155.
Det låter ändå fint att hästarna kan få ärva på något sätt. Vissa saker är nog heligare än andra, men jag gillar ändå den tanken ❤️

Jag känner med dig. :heart Fick ta bort min vän sen 17 år i april i år. Jag annonserade ut alla grejer som hade nåt värde, men det enda som hann säljas var vagnen. Är ändå glad för det, då jag inte är jätteförtjust i körning.

Första veckorna var som ett svart hål av sorg, men allt eftersom insåg jag att jag ville ha en ny ridhäst (har en ponny som höll mig uppe när det var svartast) och när jag började leta häst igen kom jag fram till att jag ville ha av samma ras som innan. Så resten av grejerna (sadlar, träns, täcken) som var till salu tog jag bort annonserna på.

Jag förvarar det mesta i stallet fortfarande då jag har ponnyn där, men de perioder när jag inte haft häst alls har jag varit noga med att rengöra allt och sen förvara i normal rumstemperatur och luftfuktighet. Kolla till nån gång/halvår för att se så det inte möglar typ.

Jag beklagar så :heart
Lättsålda dyrare grejer har jag oftast sålt, om det inte varit något jag gillar mycket. Billigare saker eller svårsålda har jag behållit, känts drygt att köpa allt nytt igen.
Har bytt storlek på häst några gånger också så typ träns och sånt har det inte varit någon idé att spara.
Tack❤️
Klokt att tänka igenom vad som är svårsålt och som någon annan skrev, tråkigt att lägga pengar på igen om man skulle välja att börja om…

För oss finns dock bara en ras och där brukar inte storleken variera så jättemycket. Men annars kan ju just den aspekten vara väldigt viktig. Särskilt när man som vi hyr in oss i ett stall, förvaringsutrymmet är väl mer begränsat än om man har ett helt eget kanske.

Tänker du inte byta ras så hade jag nog behållit favoritgrejerna och försökt sälja resten om det är trångt om utrymme.
Sadlar jag behållit har jag förvarat i ett förråd typ, med plusgrader och ingen fukt.
Täcken i stora kassar med dragkedja.
Träns i tränspåse.

Det är ju också lite roligt att få köpa nytt till en ny häst tycker jag, framför allt om jag har "basgrejerna" redan.

Jag känner med dig. :heart Fick ta bort min vän sen 17 år i april i år. Jag annonserade ut alla grejer som hade nåt värde, men det enda som hann säljas var vagnen. Är ändå glad för det, då jag inte är jätteförtjust i körning.

Första veckorna var som ett svart hål av sorg, men allt eftersom insåg jag att jag ville ha en ny ridhäst (har en ponny som höll mig uppe när det var svartast) och när jag började leta häst igen kom jag fram till att jag ville ha av samma ras som innan. Så resten av grejerna (sadlar, träns, täcken) som var till salu tog jag bort annonserna på.

Jag förvarar det mesta i stallet fortfarande då jag har ponnyn där, men de perioder när jag inte haft häst alls har jag varit noga med att rengöra allt och sen förvara i normal rumstemperatur och luftfuktighet. Kolla till nån gång/halvår för att se så det inte möglar typ.
Jag beklagar din förlust ❤️ 17 år.. så oerhört sorgligt!

Tack för dina goda råd! Rumstemperatur och checka av då och då verkar vara det bästa.

Vi är helt utan egen häst för första gången på 10 år, innan dess hade vi ”fri tillgång” till en väns häst i 3 år så för min 16-åring är hela världen upp och ner. (Vi får rida andras hästar men det har vi inte börjat närma oss än. Tror det kommer ta tid…)

Vår häst som gick bort nu var bara 8 år, men han är den enda vi haft sen föl-tiden. Och den enda avlivning vi gått igenom. Sälja de andra har varit tungt, men det här… ogreppbart, fullständigt förkrossande 💔 :cry:

Tänker du inte byta ras så hade jag nog behållit favoritgrejerna och försökt sälja resten om det är trångt om utrymme.
Sadlar jag behållit har jag förvarat i ett förråd typ, med plusgrader och ingen fukt.
Täcken i stora kassar med dragkedja.
Träns i tränspåse.

Det är ju också lite roligt att få köpa nytt till en ny häst tycker jag, framför allt om jag har "basgrejerna" redan.
Det är sant, lite nytt vill man säkert ha för att känna att en ny häst får just sina grejer också kanske. Vi har haft tre hästar genom åren och det har alltid känts roligt att hitta lite grejer som ska vara speciellt för den nya hästen.

Har sett att Clas Ohlson har lite större förvaringspåsar med dragkedja, de skulle noga funka bra att packa i. Så mycket nu som behöver tvättas och putsas, hoppas det kan bli lite terapi på något sätt💔

Har sett att Clas Ohlson har lite större förvaringspåsar med dragkedja, de skulle noga funka bra att packa i. Så mycket nu som behöver tvättas och putsas, hoppas det kan bli lite terapi på något sätt💔
Det är de jag använt, utmärkt att förvara täcken och schabrak i i stallet också.

Sorg är märkligt. Vissa saker hade jag jättesvårt för sist, för att de var så förknippade med hästen jag förlorat. De grejerna var faktiskt skönt att bli av med.

Jag hoppas putsandet och rensandet kan läka lite ❤️

Jag beklagar din förlust ❤️ 17 år.. så oerhört sorgligt!

Tack för dina goda råd! Rumstemperatur och checka av då och då verkar vara det bästa.

Vi är helt utan egen häst för första gången på 10 år, innan dess hade vi ”fri tillgång” till en väns häst i 3 år så för min 16-åring är hela världen upp och ner. (Vi får rida andras hästar men det har vi inte börjat närma oss än. Tror det kommer ta tid…)

Vår häst som gick bort nu var bara 8 år, men han är den enda vi haft sen föl-tiden. Och den enda avlivning vi gått igenom. Sälja de andra har varit tungt, men det här… ogreppbart, fullständigt förkrossande 💔 :cry:

Låt det ta tid. Gråt om ni känner för det och lyssna på vad som känns bäst för just er sorg. Alla sörjer vi olika. Precis som att det tar olika tid att komma tillbaka till hästarna. Om jag inte haft min ponny tror jag att det dröjt längre att ta mig till stallet.

Jag sa på vägen hem från veterinären att jag bara skulle ha ponnyn i minst ett år och där och då kändes det verkligen så! Tillåt dig att känna alla känslor (och tonåringen likaså!) precis som du ska tillåta dig att bestämma dig för nåt och sen ändra dig.

Jag blev väldigt hjälpt av denna sida, tror jag läste den flera gånger första veckorna.

https://www.1177.se/Uppsala-lan/liv--halsa/psykisk-halsa/sorg-nar-nagon-har-dott/

Jag resonerade lite tvärtom mot många andra ang vad spara och vad sälja. Jag sparade alla dyra täcken tex. För visste de är lättsålda - men det är dyrt att köpa nya. Så det jag sålde var t ex fleecetäcken mm som inte är några stora pengar att ersätta.

Naturligtvis hade nästa häst inte samma storlek - och då sålde jag täckena och fick en fin grundplåt till nya.

Även sparat dyra träns och skydd av samma anledning. Hellre sälja senare än sälja och sen ångra sig/behöva köpa samma sak nytt

Tack snälla @Habina för denna länk🙏 Jag kände speciellt igen mig i hur sorgen har två olika lägen, förlusten i sig och att försöka navigera i den nya tillvaron som blivit. Det här med att ”få ordning” känns så tydligt som en del i att försöka greppa den nya tillvaron.

Jag resonerade lite tvärtom mot många andra ang vad spara och vad sälja. Jag sparade alla dyra täcken tex. För visste de är lättsålda - men det är dyrt att köpa nya. Så det jag sålde var t ex fleecetäcken mm som inte är några stora pengar att ersätta.

Naturligtvis hade nästa häst inte samma storlek - och då sålde jag täckena och fick en fin grundplåt till nya.

Även sparat dyra träns och skydd av samma anledning. Hellre sälja senare än sälja och sen ångra sig/behöva köpa samma sak nytt
Det är sant som du säger, köpa samma sak nytt när man vet att man haft hela, välfungerande grejer skulle ju kännas surt om den dagen kommer. Kanske hellre då få lägga pengarna på något annat speciellt för just den nya hästen. ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka