Förvaring av täcken?

Houdinie

Trådstartare
Hur förvarar ni era täcken när de inte används?

Vi har två hästar med massor av täcken som ligger i drivor. Jag har försökt mig på några sätt att organisera dem, men det slutar ändå med att jag kommer till stallet och hittar en stor röra.

Vi vill kunna förvara de täcken som inte används på ett bra sätt så att de hålls fräscha men ändå är tillgängliga. Platsen är inne i en oinredd del av stallet där det finns både råttor, katter och framför allt DAMM.

Förslag?

Sv: Förvaring av täcken?

Jag har mina täcken i de största förvaringslådorna från Ikea som har lock.
De är väldigt smidiga och har dessutom hjul så att man kan flytta dom lätt.
Jag får nog plats med mellan tre-fyra täcken i varje låda beroende på tjocklek (ofodrade regntäcken skulle jag få plats med måååånga fler).

Alla täcken, filtar och schabrak som inte används för stunden förvaras i en gammal frysbox ute i höförrådet. Väldigt säkert från gnagare, kattor, fukt & damm :)

Jag har mina i banankartonger, med skyddspappen kvar i både botten och locket. Luftigare än plastlådor, men dock stor reservation för tåligheten mot råttor.

Men hur förvarar du dessa lådor?

Jag har nu täcken i påsar från IKEA, de är stora, genomskinliga med dragkedja. Funderar på om jag ska köpa en lagerhylla och lägga en påse per hyllplan...

Det enklaste är ju att bara sätta upp vanliga hyllor på ett litet skyddad ställe. På logen, sadelkammaren, ett annat oanvänt utrymme och vika ihop täckena. Det ser snyggt ut, lätt att få tag på och framförallt så ser man vilka täcken man har.
Vet flera gånger när kompisar packat upp sina täcken och upptäckt att dom har 2-3 dubbelt av det mesta :P

Sätt upp en djup hylla på väggen. Sen köper du vacuumpåsar och en begagnad damsugare. Täckena håller sig väldigt fräscha, de tar liten plats och de är skyddade mot omvärlden.

28-416_m.jpg

Som Ramona skrev så är ju vakumpåsar effektiva.
Men jag ids inte, och ett ynka mus bett så måste man köpa ny.
Har de flesta mina som används med eller mindre i nått som liknar en dynlåda (en såndär låda för trädgårdsmöblernas dynor). I dem går det ju både att stapla med på höjden (så att man bara ser den översta) eller på "bredden" (så man ser "ryggen" utav vikniken som en skåra/bokrad ungefär). Sen har jag iofs staplat lådor och schabrak på, men det går fort att rycka den.
Dem som inte används så ofta alls har jag i Ikeas stora genomskinliga med dragkedja.

Har de flesta mina som används med eller mindre i nått som liknar en dynlåda (en såndär låda för trädgårdsmöblernas dynor).
Jag hade en sådan här tidigare:
hopfallbar-dynlada-pack-go.jpg

Jag tyckte alltid att jag stängde locket så bra, men ändå hade jag möss i lådan. Inte ens stallkatten lyckades utplåna dem trots att hon mer eller mindre bodde på lådan.

Jag tror numer att täcken måste förvaras ovan mark för att skyddas mot mössen.

Men hur förvarar du dessa lådor?

Jag har nu täcken i påsar från IKEA, de är stora, genomskinliga med dragkedja. Funderar på om jag ska köpa en lagerhylla och lägga en påse per hyllplan...

Jag har de stående uppe på loftet (där vi har vår förvaring av saker vi inte använder varje dag) och lådorna är jättesmidiga att ha stående på varandra. Så jag tror jag har två eller tre på höjden (jag är inte så lång, hehe) och då får man ju tänka lite på hur man lägger täckena så att de man använder allra minst får ligga i lådorna längst ned).

Edit: Kom på att jag har bild på hur de var staplade när jag flyttade till nya stallet:
dsc_7362_110314187.jpg

Senast ändrad:

Vi ska sätta upp krokar i taket i garaget och hänga upp täckena där. Hänger fint om man hänger dem i öglorna till bensnörena/svanssnöret baktill. Bra att de kommer upp från golvet från eventuella möss och det hålls luftiga och möglar inte iom att de hänger öppet. Schabrak som inte används hänger över en sadelbock ovanpå varandra.

Jag funderar lite på om man ska rulla ihop täckena till korvar istället för att vika... Dvs först vika en gång på längden och sedan rulla...

Jag har köpt täckesväskor (Shire's), har den storleken som det ska få plats 5 st täcken i, men jag får i minst 8 :angel: Kanske beror på att jag inte har så många jättetjocka vintertäcken, eller nått ;)

Vi har väldigt begränsat med plats, nått som jag tycker hjälper när man packar täcken är att se till att spara förpackningarna dom kommer i. Dom flesta jag har köpt har haft förpackningar med handtag och dragkedja, dom sparar jag alltid och så packar jag in täckena i dom när dom har blivit tvättade och ska läggas undan för säsongen :) Sparar mycket plats :idea:

Vakuumpåsar och sedan hysta ner i dynlåda...

Perfekt! Får plats hur mycket som helst och dessutom luktfritt... (Har man problem med möss går de ju bra att hysta ner ett par råttfällor i dynlådan när de är vakuumförpackat )

Liknande trådar

Utrustning Håller på att städa upp i stallet och skulle behöva tips på hur man förvarar eltråd/band och tillbehör på ett praktiskt och snyggt sätt...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 295
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur