fota hästar

tralala

Trådstartare
ridhusbilder med systemkamera

vad jag har förstått så är det många som tar bilder med sin systemkamera i ridhus (konstigt eftersom det är ett hästforum :D) och det skapas ofta nya trådar av användare som vill veta vad de ska köpa för kamera för att få bra ridhusbilder (har själv läst många sånna trådar:angel: )
finns ju en tråd med bilder från systemkameror, men det hade varit kul med en tråd som innehåller enbart ridhusbilder tagna med systemkameror :)
skriv gärna vad det är för kamera, objektiv och vilka inställningar som använts:idea:

jag är ganska ny på området med systemkameror och vill ju naturligtvis lära mig så mkt som möjligt :) har precis införskaffat mig ett ljusstarkare objektiv (50/1,8D) och ska testa det imorgon när min kompis ska på hoppträning :D
så bilder kommer så fort jag har införskaffat några fler :p

Sv: ridhusbilder med systemkamera

men finns det inte en tråd just med ridhusbilder?

tycker jag har sett en :confused:

försökte söka men hittade ingen
kanske bara är jag som är kass på att söka?:angel::D

Det är svårt att fota i ridhus, speciellt om man inte har ett ljusstarkt objektiv.
Jag fotade dessa bilder med min Nikon D40 med objektiv 18-200 mm 3,5-5,6

DSC_0216.jpg

DSC_0569.jpg

DSC_0656.jpg

/Jonaz

Oj, vilka röda bilder! Kolla vitbalansen?

Jag minns inte om jag lekt med vitbalansen på dessa kort.
Jag gillar att göra dem röda av någon anledning :p

Men det är nog mest för att jag tycker att det är svårt att få bra bilder i dåligt ljus.

har några bilder som jag har fottat med kit-objektivet som följde med till Nikon D80 18-55/3,5-5,6 - värdelöst vid dåliga ljusförhållanden
förhållandena kunde nog inte varit värre, häst som rör sig i ett ridhus på kvällen, dvs inte sol lyste in och belysningen var inte den bästa ;) fick sätta ISO på max för att få någorlunda ljusa bilder
resultatet talar för sig själv, ser knappt vad det föreställer ;)

DSC_0243.jpg

DSC_0290.jpg

ska bli intressant att se hur stor skillnaden blir med mitt nya ljuskänsligare objektiv

här kommer mina bidrag
samtliga fotade med ett 50 f1,8 på en Nikon D80

DSC_0073.jpg

DSC_0048.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0157.jpg

den här sista är inte fotad av mig, då det är jag som rider :p, utan min sambo där jag ställt in kameran åt honom :)

DSC_0050.jpg

Ljusstaka objektiv är att föredra. Inställningarna blir olika från ridhus till ridhus, vad det är för väggar, fönster, underlag men framförallt belysning
I inlägget ovanför mitt ser ajg att det verkar finnas gott om lysrör och verkar i övrigt vara ett ljust ridhus

Första gången jag testar mitt 50/1,8

Mörkt ridhus med konstig belysning, är typ "punkt"belysning och konstigt sken av dessa lampor
Inställningar
f1,8 1/320 ISO 1600
Canon 20D med 50/1,8 objektiv

Det är tre olika ridhus :D
men ja, de här tre har väl rätt ok lyse :) ett av dom har sådan punkt belysning som du pratar om. Man får kompensera genom att verkligen tänka till över vart man står.

jag ställer in kameran olika från häst till häst, de har ju olika färger och fångar upp ljuset olika, sedan beror det på om man ska fota dressyr eller hoppning också. Och olika för olika ridhus också så klart, och olika färg på hindren.

Mycket att tänka på.

Men nej jag kan kan nog inte tycka att bara det är ett ljust ridhus så blir bilderna bra. Mycket mer krävs än så.

Senast ändrad:

jo visst blir det klart besvärligare med sämre lyse. I vissa ridhus går det inte att ta helt bra bilder tyvärr.

Jag tycker nästan att färgen på sargen och väggar och underlag gör mer än vilken belysning det är, fatiskt.

Ett av de ridhus vi brukar träna i har inte träväggar utan vita blanka sektioner av något hårt material (helisolerat ridhus), har ingen aning om vad det är. Så är det en ljus träfärgad sarg. Detta ger en jätte bra (så bra det nu blir i ridhus:p) spridning på ljuset.

Vore ju fint om man hade en gigantisk upplättningsblixt rakt upp i taket.. men då flyger väl hästarna också upp i taket:crazy::rofl:

När jag ser var du bor gissar jag att det är du som är och fotar i Avesta?

kl

Tagna med min Nikon D40 och ett 55-200 objektiv från Nikkor. Är nöjd med bilderna eftersom det är första gångern jag fotar i ridhus.
Önskar bara att jag kunde få hästarna och ryttarna skarpare. Hade inte de bästa förutsättningarna för att få bra bilder eftersom jag var halvt ihjälfrusen och det stod folk och gick förbi folk framför mig hela ttiden.

(Ryttare censurerade)
26162109.jpg

26162110.jpg

26162111.jpg

26162108.jpg

Senast ändrad:

nej det är inte jag, har för mig att hon heter pirjo eller något i den stilen. Jag fotar på lite andra tävlingar i området, och utanför området också för den delen :)

hur stor bländare har du använt? det är ganska gott skärpedjup, så inte så stor skulle jag kunna gissa. 3,5?

Hum, jag är ju inte så himla kunnig på sånt här men vad jag kan luska fram i bildernas egenskaper så tror jag att det är (i bildernas ordningsföljd) 7,1, 8, 4,2 och 5.

Kör inte helt manuellt utan ställer in slutartiden och låter kameran bestämma bländare själv. Kanske lite dumt? Har inte haft kameran så jättelänge så kör mest "halvmanuellt" eller vad man ska kalla det.

ok, jag letade reda på ditt objektiv och såg att det var ett f4-5,6
det betyder att ju mer du zoomar in desto mindre ljus släpper bländaren in.

Om jag får ge ett litet tips så försök använda helmanuella inställningar och zooma så lite som möjligt. Ställ ner bländarvärdet så gott det går (liten siffra = stor bländare = mer ljus) och ställ upp ISO så mycket du tycker går. Högt ISO ger ljusare bilder men gör bilderna lite brusiga. Så där får man välja hur mycket brus man tycker man kan kosta på sig utan att bilderna blir för dåliga. Men jag skulle säga MINST 1600 på ISO.
Korta slutartider "fryser" rörelsen och är att föredra men kräver tämligen stor bländare för att bli bra.

Men det bästa tips jag kan ge är att köpa ett ljusstarkare objektiv. Det behöver inte kosta skjortan och gör enorm skillnad. Det objektiv jag fotat med är ett fast 50 f1,8. Jag an ju inte zooma. Men innomhus går jätte bra iaf, Fast jag står på banan när jag fotar. Men det är iaf ett super objektiv, skarpt och snabbt och ljusstarkt. Och BILLIGT! ca 1300:- får man betala. Super investering:love:

Vill du absolut ha zoom (jag vet att man blir bortskämd när man haft ett så pass flexibelt objektiv som 55-200) så försök iaf hitta ett med bländare 2,8 genom hela zoomomfånget. Alltså att det inte blir sämre om du zoomar mer. Det ser du genom att det bara står ett bländarvärde i betäckningen och på objektivet. tex nikkor 70-200 f 2,8 (dyrt men himla bra:bow:)

Nu vart det långt ser jag, och jag kanske blev lite överlydlig, men hoppas det var till någon hjälp :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
IT & mobiler Jag sökte och hittade två gamla trådar, men jag tyckte att jag trots allt kunde göra en ny. Har varit systemkamera-ägare i lite drygt... 2
Svar
20
· Visningar
2 921
Senast: Breaktown
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 003
Senast: Domenico
·
M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 714
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka