fota hästar

Sv: ridhusbilder med systemkamera

tex nikkor 70-200 f 2,8 (dyrt men himla bra:bow:)

Vadå 18K är väl inga pengar hehe. Dessutom är väl bilderna inte tagna med 200 mm brännvidd? Ser mer ut som 60-70 kanske. Inte behöver man väl ett 200 mm tele för att fota i ett ridhus? Verkar lite overkill...

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, det var till hjälp! Tack! :)

Hade ISO 1600 på samtliga bilder tror jag.

Har ju själva kitobjektivet med. Ett Nikkor 18-55 med f/3,5-5,6.

Tror du att det skulle vara lättare att få ljusa, skarpa bilder med det?

Nu är det ju vidvinkel på det så om jag inte står riktigt nära måste jag nog zooma lite men om jag har största bländarstorlek och sedan ställer in slutartiden och anpassar den så att det blir bra samt har 1600 eller HI som ISO. Borde det bli bättre med det än om jag gör likadant med mitt 55-200?
Kanske inte världens enklaste fråga att svara på men ändå. :)

nej nej jag fotar aldrig med 70-200 inne.. det är mitt ute objektiv... tänkte bara påvisa bländaren. :laugh:
det är banne mig inte billigt.. men BRA...:love: sigmas och tamrons 70-200 upplever jag som långsamma och inte alls lika skarpa. Jag håller mig till nikkor...

Använder bara mitt 50 f1,8 inne.
Till dressyr funderar jag på att införskaffa ett nikkor 24-70 2,8 kostar ju dock 15000 det också..

suck det är dyrt att fota

tror att det blir svårt om jag ska vara helt ärlig.:(

inte ens om du har helt utzoomat och maxbländare 3,5 så blir dom nog inte helt bra.

Det är ljuskänsligheten som ställer till det för dig...

men det borde bli bättre om du ställer in så ja, men kom ihåg att så fort du zoomar så förvinner det bländarstorlek.

vidvinkel kan också vara lite knepigt ibland. Man måste hålla kameran ganska rakt fram och inte titta för mycker upp eller ner.. kan bli lite konstiga bilder då.

Senast ändrad:

nu har jag testat mitt nya objektiv, 50/1,8 D. mkt bättre kort än med kit-objektiet. är mkt nöjd med mitt inköp :D

Det var soligt ute, så det blev ganska så ljust i ridhuset. hade ISO på 400, bländaren på 1,8 och en slutartid mellan 1/320 s och 1/400 s

här kommer några av bilderna
DSC_0056.jpg

DSC_0325.jpg

DSC_0243.jpg

vist är det ett bra objektiv :love:

ett tips om du vill ha.. ställ upp ISO brtydligt, och prova mellan slutartid 160-320 beroende på färg på hästen.. runt 250 ser lagom ut för den häst du fotade¨på bilderna.

Kan du gå ner i manegen och fota? blir mycker roligare och bättre då :laugh:

Sen en fråga, hur gör du när du fokuserar?

vist är det ett bra objektiv :love:

ett tips om du vill ha.. ställ upp ISO brtydligt, och prova mellan slutartid 160-320 beroende på färg på hästen.. runt 250 ser lagom ut för den häst du fotade¨på bilderna.

Kan du gå ner i manegen och fota? blir mycker roligare och bättre då :laugh:

ska testa att ställa upp isot till nästa gång:idea:

ville inte gå ner i manegen denna gången eftersom det var väldigt många hinder och hästar, kände att jag nog hade varit ivägen, men det är iaf läktare längs med hela långsidan så jag flytta på mig beroende vilket hinder som hoppades :)

är tacksam för alla tips jag kan få :laugh:

jag brukar knalla ner iaf.. :D jag får hålla mig uppmärksam och urvägen :angel:
vinklarna blir så himla mkt bättre därnerifrån :laugh:

Jag antar att du tänker på att öka exponeringen en smula med tanke på risken för underexponerade mörka hästar mot en ljusare bakgrund? Men det går ju inte att föreslå absoluta slutartider eftersom exponeringsljuset i ridhuset varierar från timme till timme och från dag till dag...:) Mitt tips till tralala blir istället att antingen ställa in kamerans ljusmätning till spotläge - dvs att mätningen tar hänsyn bara till just mitten av bilden, där hästen oftast är... eller att helt enkelt ställa in kameran på manuell exponering och mäta exponeringen på en stillastående häst. Ett tredje alternativ är att fortsätta(?) plåta med programinställning men ställa in en exponeringskompensation (motljuskompensation) på + 1-1,5 bländarsteg. :idea:

tidigare i tråden finns fler bilder med det ojektivet om du inte redan kollat. Kan verkligen rekomendera det:)

Jag antar att du tänker på att öka exponeringen en smula med tanke på risken för underexponerade mörka hästar mot en ljusare bakgrund? Men det går ju inte att föreslå absoluta slutartider eftersom exponeringsljuset i ridhuset varierar från timme till timme och från dag till dag...:) Mitt tips till tralala blir istället att antingen ställa in kamerans ljusmätning till spotläge - dvs att mätningen tar hänsyn bara till just mitten av bilden, där hästen oftast är... eller att helt enkelt ställa in kameran på manuell exponering och mäta exponeringen på en stillastående häst. Ett tredje alternativ är att fortsätta(?) plåta med programinställning men ställa in en exponeringskompensation (motljuskompensation) på + 1-1,5 bländarsteg. :idea:

Har diskuterat spot vs 3d med min fotolärare (går på kurser på tex folkhögskolan)som också sportfotar. Och han har provat spot och det blev alls inge bra, bla eftersom spot inte kan bortse från de extrem ljusa punkterna och de extrem mörka punkterna.. jag fotar aldrig med spot.

Och ang slutartiderna är det mest ett råd för att få någonstans att börja från.
Tror inte man ska blanda in kompensation och liknande på en gång eftersom hon skriver att hon inte är så jätte kunnig. (inte illa menat LUEN)

Så var det för mig i början iaf. Hellre ett steg i taget än hela skiten på en gång. Nu är det ju bara mina tankar men så vill jag ha det iaf när jag ska lära mig något som är krångligt.

För gudarna ska veta att foto är inte enkelt alla gånger:p

Senast ändrad:

Till dressyr funderar jag på att införskaffa ett nikkor 24-70 2,8 kostar ju dock 15000 det också..
Jag köpte det objektivet, tänkte att det kunde ju vara bra... Men nej, jag använder det YTTERST sällan, och då oftast på barnen, inte hästar.

Klarar jag mig med ett 2,8 objektiv tar jag 70-200, funkar super även inne om ridhuset är tillräckligt ljust. I dressyr skulle jag aldrig stå med fast objektiv, banan är ju enorm och jag avskyr att behöva croppa bilderna, vill ha dem så klara som möjligt i kameran.

upptäckte att jag glömde svara på en fråga :o:D

använder autofokus, AF-C, på min nikon D80 :)

-------------

idag när jag fottade i ridhuset var det inte lika soligt och jag fick öka slutartiden, jag lär mig lite hela tiden :D

Det är ju det jag hellst också vill ha dem "färdiga"
vill inte heller ha ett fast på dressyr, därför jag tänkte på 24-70. tänkte att det kanske var lagom zoom :)
du är inte sugen på att släppa ditt?:angel:

Vad har du för hus?

Jag är himla sugen på en d300 eller d700... mest för att kunna använda fjärrmottagare mellan dator och kamera.. slippa springa med dessa minneskort mellan klasserna..

Senast ändrad:

Oj. Jag var nog lite otydlig i min fråga...
jag antog att du använder autofokusen.. det jag undrade var om du fokuserar på hindret först, sen hämtar in hästen och knäpper när hästen är i rätt läge över hindren eller om du använde focus C.. som focuserar om hela tiden så kan du följa med hästen hela tiden utan att först fokusera på hundret.

Jag tycker att det första är bäst vid dåliga ljusförhållanden, och det andra är väldigt smidigt vid utomhusfotning med bra ljus:)

Kul att du börjar fastna ordentligt :D

Senast ändrad:

Det är ju det jag hellst också vill ha dem "färdiga"
vill inte heller ha ett fast på dressyr, därför jag tänkte på 24-70. tänkte att det kanske var lagom zoom :)
du är inte sugen på att släppa ditt?:angel:

Vad har du för hus?

Jag är himla sugen på en d300 eller d700... mest för att kunna använda fjärrmottagare mellan dator och kamera.. slippa springa med dessa minneskort mellan klasserna..

Nja... tänkte sälja 24-70 men kom fram till att det är bekvämt att ha ett färdigt "fota barnen snabbt" set. Har D300 och D700.

Jag lägger ut bilderna i efterhand.

Ok. vilken är du mest nöjd med av husen? vad är skillnaden? tycker det är svårt att läsa sig till. Bättre att höra olika personers åsikter då tycker jag. d700 är väl fullformat på sensorn om jag inte minns fel?

Vi lägger inte ut efterhand utan på plats.

En liten rolig sak angående det. Förra tälingen jag fotade på satt min mamma i publiken. Personen bredvid henne går bort till min sabo vid datorn och frågar om vi har en hemsida där man kan titta på bilderna. Nej fick hon till svar det har vi inte eftersom vi hittat våra CO bilder i annonser och liknande, men det går jätte bra att titta på dem nu och beställa sedan om de vill.
Hon tittar på bilderna, säger jaha, och går tillbaka och sätter sig. Vänder sig om mot sin kompis och säger att; FAN den jäkla fotografen har ingen hemsida så jag kan gå in och hämta bilderna, snygga kort men jag måste betala!!!

tyckte jag var lite komiskt:grin::p
tråkigt när personer gör så :(

Det är så. Det står på mina bilder både text tvärs över samt en text längst ner att bilderna inte får finnas på annan plats. Det går alltså inte på något sätt att säga att man inte visste... ändå ligger de både här och där. Inte så mycket på annonssidorna längre efter nedertexten lades dit, men BDB och andra ställen. Kanske de vill att man ska sluta så de inte får några bilder alls?

D700 och D300 är väldigt lika. När utesäsongen börjar igen kommer jag ha två kameror med olika objektiv på är tanken, men allra helst använder jag D700, gillar fullformatet. Inomhus gör det skillnad var jag kan lägga mig på ISO vilket var avgörande när jag skulle köpa andrahus. D300 används just nu mest hemma på barnen (ihop med 24-70 :-) ).

Har diskuterat spot vs 3d med min fotolärare (går på kurser på tex folkhögskolan)som också sportfotar. Och han har provat spot och det blev alls inge bra, bla eftersom spot inte kan bortse från de extrem ljusa punkterna och de extrem mörka punkterna.. jag fotar aldrig med spot.
Jag håller med om att kamerans matrismätning kan ge väldigt bra resultat, men min erfarenhet är att resultatet inte alltid är tillräckligt konsekvent och förutsägbart. Resultatet kan t.ex. variera beroende på bildkompositionen. Om det är sådana variationer mellan huvudmotiv och bakgrund (eller förgrund) att kamerans egna exponeringsprogram inte ger önskat resultat så behöver man själv ta reda på rätt exponering för just huvudmotivet, alltså här hästen - och då finns det nog inget bättre sätt än genom spotmätning, om man inte kan gå fram till hästen i rätt ljus och mäta "stort" när den fyller större delen av sökarbilden, alternativt har så lång brännvidd att man kan fylla på det viset. Vet man bara vad man mäter på så är det en oöverträffad metod där beslysningen är jämn; spotmäta, och sedan plåta med manuell exponering. Sen får man förstås kompensera manuellt i de fall hästen är mörkare än 18% grått... ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
IT & mobiler Jag sökte och hittade två gamla trådar, men jag tyckte att jag trots allt kunde göra en ny. Har varit systemkamera-ägare i lite drygt... 2
Svar
20
· Visningar
2 921
Senast: Breaktown
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 003
Senast: Domenico
·
M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 714
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka