Fotbolls VM

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MJLee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 783
  • Visningar Visningar 35 182
England är ju en stor nation från början, sett till sin liga, antal stjärnor och spelare osv. De har alla förutsättningar till att vinna VM men lyckas aldrig. Det är gåtan.
Fast vilka är alla dessa stjärnor? Ligan är bra, ja, men det är ju till stor del tack vare utländska spelare... Se typ Tottenham, som är ett av de bättre (där Kane spelar), t.ex. Fem spelare i Engelska landslaget. Sen har vi även Lloris (Franska målvakten) och tre Belgiska landslagsspelare. De engelska toppspelarna är sällan överrepresenterade i lagen. Och kollar vi bakåt, på Beckham och Owen, som ju får ses som stjärnspelare, så var båda och spelade i Spanien, vilket bör ses som en betydligt bättre liga så sett. Där hittar man inte många engelsmän...

Så nja, antal stjärnor? De har Kane som är lite outstanding. I övrigt kan jag inte se att de skulle ha mer potential än övriga lag, så alla förutsättningar att vinna VM skulle jag verkligen inte säga att de har.
Engelska stjärnorna är till stor del stjärnor för att de är just Engelska. Det är verkligen ingen Engelsk spelare som är stor i en annan liga än PL. Sen är det såklart inte dåliga spelare men man är inte så bra som man tror.

I mitt tycke så var en åttondelsfinal ett rimligt mål, en kvartsfinal en bra prestation och en semifinal en kraftig överprestation. Det är ingen jättestark trupp man har om man inte har Engelska glasögon på.
Exakt, granskar man laget ordentligt och jämför med många andra har de ingen större fördel på pappret.

Min man (som är engelsman) menar att det beror på att de aldrig spelar tillsammans, utan plockas ihop före ett mästerskap utan att vara samspelta. Alla kommer från olika lag, ofta olika länders lag osv. (Det tycker jag i och för sig borde gälla alla länders landslag, men vad vet jag...).

Trist ändå att England åkte ut, jag hade velat se dem vinna hela VM:et, men nu håller jag på Kroatien! Hoppas verkligen att de kan vinna över Frankrike!
Det gäller alla lag, men olika länders lag kommer de inte ifrån, då hela Engelska truppen håller till i PL (med reservation föreventuella utlåningar). ;)

Men ja, det är ju en grej som påverkar samspelet i VM och spelet i regel inte håller fullt samma klass som exempelvis Champions League och liknande. Lättare för de äldre lagen som varit med ett tag, såklart, men annars är det ju lika för alla.

Alla engelska spelare spelar i Premier League. Man är helt enkelt inte så bra som man önskar eller tror. Kroatien har Modric och Rakitic som är direkta världsspelare och som spelar i Real Madrid och Barcelona medan England har Kane som antagligen bästa spelare som spelar i Tottenham som visserligen är helt ok men precis som landslaget aldrig vinner nåt. De engelsmän som spelar i tex Manchester City är ju inte tongivande spelare där utan mer utbytbara rollspelare.

Kroatien har helt enkelt bättre spets och minst lika bra bredd som England. England saknar riktig spets men har helt ok bredd även om lag som Tyskland i princip har bättre spelare på varje position.

Englands sätt att spela hade sin storhetstid på slutet av 70-talet och början av 80-talet och har tyvärr inte utvecklats enormt sedan dess. Det är samma stolpiga "långa bollar på stor target player" och stela backar som inte deltar särskilt ofta offensivt (utom på fasta situationer). Det finns några undantag dock i årets England som gjort det lite, lite mer njutbart. Som exempelvis Sterling som gjorde en hel del luriga löpningar och tricksande kring offensivt straffområde.

Det är sällan en PL-match blir lika rolig att titta på som en match från La Liga.

Det gäller alla lag, men olika länders lag kommer de inte ifrån, då hela Engelska truppen håller till i PL (med reservation föreventuella utlåningar). ;)

Men ja, det är ju en grej som påverkar samspelet i VM och spelet i regel inte håller fullt samma klass som exempelvis Champions League och liknande. Lättare för de äldre lagen som varit med ett tag, såklart, men annars är det ju lika för alla.
Jo, det var utlåningarna jag menade :-)

Jag förstod att du menade så, jag håller också på England i det här, därav att jag är grymt besviken på prestationen! Kanske var lite otydligt. :D

Haha, då är jag med! Jag är också besviken. Inför turneringen tänkte jag att England vs Belgien i gruppspelet kunde bli en riktigt bra match, men så blev det som det blev... Så NU tänkte jag att det minsann kan bli match. Men icke. Förstår inte riktigt varför man bytte så många på mitten inför matchen bara för att få byta in dem?

Haha, då är jag med! Jag är också besviken. Inför turneringen tänkte jag att England vs Belgien i gruppspelet kunde bli en riktigt bra match, men så blev det som det blev... Så NU tänkte jag att det minsann kan bli match. Men icke. Förstår inte riktigt varför man bytte så många på mitten inför matchen bara för att få byta in dem?
Exakt så tänkte jag också... Förväntade mig ett England som både ville ha revansch och ett brons med hem...
Syftet med bytet var väl för att det var ett gäng spelare som inte var på topp efter semi-förlusten, som jag förstod det. Men nej, det var uppenbarligen inte optimalt.

Fördelen är att de är unga, de har förhoppningsvis några år kvar. :)

England är inte bättre än sådär. Man är sämre än Belgien och gör Belgien en ok/bra (vilket man gjorde) match så är det svårt för England att vinna.

Tja dom blev 4a i årets VM så dom är ju allt annat än dålig...
Ja men det är en överprestation precis som Sverige överpresterade. Man fick stryk av Belgien i gruppen och igen nu i bronsmatchen. Man slog Panama, Sverige, Tunisien och ett Colombia utan sin bästa spelare på straffar.

Ja men det är en överprestation precis som Sverige överpresterade. Man fick stryk av Belgien i gruppen och igen nu i bronsmatchen. Man slog Panama, Sverige, Tunisien och ett Colombia utan sin bästa spelare på straffar.
Gruppmatchen mot Belgien kan ju knappast räknas, eftersom ingen ville vinna den... Och det går att utläsa spel på mer än vilka lag de mött. Ta Mexiko t.ex, de fick rejält stryk av Sverige, men de har ju knappast varit dåliga.

Gruppmatchen mot Belgien kan ju knappast räknas, eftersom ingen ville vinna den... Och det går att utläsa spel på mer än vilka lag de mött. Ta Mexiko t.ex, de fick rejält stryk av Sverige, men de har ju knappast varit dåliga.

Klart man kan utläsa saker från matchen oavsett resultat men vilken match har England faktiskt spelat bra? Man hade lite bra perioder här och där som mot Colombia och Kroatien och man är inte ett dåligt lag men att komma till semi var mer än man kan förvänta från det laget. Man förlorar mot ett Belgien som inte heller ville vinna och bara det säger väl en del.

Mexiko gjorde inte heller något speciellt utöver att man slog Tyskland i första matchen vilken Tyskland i stort dominerade men Mexiko hade effektiva omställningar. Det gjorde även Sydkorea. Mexiko var ganska dåliga mot Sydkorea och förlorar med 3-0 mot Sverige. Det säger väl ändå en del?

England är inte dåliga men man är inte i klass med Belgien, Frankrike eller Kroatien. Rent kvalitetsmässigt så är det inte en 50/50 match utan mer åt 70/30 fördel för Belgien. Klart man KAN vinna den matchen men resultatet eller matchen i sig är absolut inget förvånande.

Men hallå?!?! Hur kan tråden gömma sig längst ner på sida 2?!? VM final om 20 minuter. Frankrike eller Kroatien? För mig är det allez les bleus!!!

francia.gif

Men hallå?!?! Hur kan tråden gömma sig längst ner på sida 2?!? VM final om 20 minuter. Frankrike eller Kroatien? För mig är det allez les bleus!!!

francia.gif
Tror och håller på Frankrike! Men skulle inte bli direkt ledsen om Kroatien vinner, Modric vore värd det i alla fall!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka