Fotografera på begravningar

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Jag tycker mig ha märkt att under mina snart 50 år på jorden så har de sociala "reglerna" för vad som är okej på en begravning ändrats. Från en strikt "På begravning så fotar man inte" till att det idag till och med läggs ut filmer på fb med svep över de gråtande anhöriga.

Min uppfostran och magkänsla säger att på en begravning så fotar man inte alls.. Jag skulle ta oerhört illa upp om jag blev filmad under en så privat och sårbar stund och framför allt om det klippet blir utlagt på nätet.

Jag förstår inte varför man fotar öht? Jag tittar på mina bilder för att minnas de bra stunderna.

Vad tycker ni, är det okej att fota/filma på begravningar? Om det är det, är det okej att lägga ut bilder/ filmer på sociala medier?

Jag tycker mig ha märkt att under mina snart 50 år på jorden så har de sociala "reglerna" för vad som är okej på en begravning ändrats. Från en strikt "På begravning så fotar man inte" till att det idag till och med läggs ut filmer på fb med svep över de gråtande anhöriga.

Min uppfostran och magkänsla säger att på en begravning så fotar man inte alls.. Jag skulle ta oerhört illa upp om jag blev filmad under en så privat och sårbar stund och framför allt om det klippet blir utlagt på nätet.

Jag förstår inte varför man fotar öht? Jag tittar på mina bilder för att minnas de bra stunderna.

Vad tycker ni, är det okej att fota/filma på begravningar? Om det är det, är det okej att lägga ut bilder/ filmer på sociala medier?
Dom begravningarna jag har varit på har ingen filmat eller fotat under själva gudstjänsten. Däremot kan man ha fotat kistan med alla blommor innan eller efter.

Jag tänker att begravningar mycket väl kan vara en bra stund och något man vill minnas, men tycker att man bör söka samtycke innan man fotar och framförallt innan man publicerar. Sen tänker jag att de flesta begravningar är av mer privat natur så att använda som publik marknadsföring på social media känns helt fel. Filma med ljud känns också mer onödigt "utlämnande" än enstaka foto, så då bör man verkligen ha samtycke.

(med reservation för att aldrig ha haft FB-konto så erfarenheten av tekniska detaljer på just Metas plattformar är undermålig.)

Min mormors syster dog förra sommaren och mormor är rullstolsburen och det har inte varit lätt att få med henne på såna saker, så då vet jag att min moster fotade kistan och blomsterdekorationerna och visade mormor efteråt. Hon la absolut inte ut det på nätet. Det kan jag tycka är okej.

Däremot tycker jag inte att det under några som helst omständigheter är okej att fota eller filma så att personer syns. När morfar dog var jag helt förstörd och jag hade varken velat att det skulle finnas bilder eller ännu värre att någon hade lagt ut det på nätet för allmän beskådan. Har tyvärr sett samma trend som du och att en del till och med fotar den döde och lägger ut på instagram, även om bilden kanske mest visar händer eller är blurrade. Men jag tycker inte det känns okej och hade någon gjort så med någon anhörig till mig hade personen kunnat räkna med en ordentlig utskällning.

Jag tycker inte ens det är okej att filma en begravning och lägga ut om man frågar och folk säger ja. Börjar nån säga ja kan det vara svårt för andra att säga nej sen, även om de egentligen inte vill.

Jag blev mycket förvånad när en person närgånget filmade en dotter som mist sin pappa. Och tänkte spontant att det där var väl ändå ett jävla sätt. Men eftersom inte verkade reagera på filmandet vare sig då eller efteråt så uppfattade hon nog att det var ok. Kanske hade hon tom bett sin kompis att filma henne.

Jag konstaterade bara att det som jag uppfattade som helt oacceptabelt beteende inte verkar delas av den yngre generationen.

Jag har svårt för det - men många vill ju fotografera kistan och blommorna (om inte annat för de personer som inte kan närvara personligen).

Samtidigt handlar det om de inblandade personerna. Min mamma hade väldigt många farbröder och en av dem såg livet genom sin kameras lins (han skickade mig bilder han tog av sig och sin fru på hennes dödsbädd:cry: jag är hemskt glad att han hade någon att dela sin förtvivlan med, men känner mig än idag otillräcklig) Jag skulle ha blivit väldigt sårad om han inte hade fått fotografera i stunder som var viktiga för honom.

Jag har också svårt att tänka mig att de skulle begrava en sådandär riktigt mediekåt kändis utan fotoblixtar. Ni vet de där människorna som lever av och för uppmärksamhet. Lite "gå som du kom"

Men tänk om någon bara för att mata sitt eget ego lägger ut foton och filmer från en begravning! Gör sig lustiga över fulgråt. Skryter över hur bra de klär i svart och hur gulliga deras barn är.

Jag var på en begravning i somras, tog denna bild då och tycker att det är okej men inte mer än så.

IMG_7788.webp

När begravningen började så upptäckte jag att allt filmades, då det var personer som inte kunde närvara. Jag kände mig inte bekväm att bli filmad, men det var för sent att gå därifrån. Den filmen har dock inte lagts ut nånstans, men den finns hos den som filmade och det känns sådär.

Visst streamade vissa begravningar under covid?

Jag har bilder på blommorna från de begravningar jag varit på. Vilket jag inte ser något konstigt med.

Jag var på en begravning i somras, tog denna bild då och tycker att det är okej men inte mer än så.

Visa bifogad fil 187518

När begravningen började så upptäckte jag att allt filmades, då det var personer som inte kunde närvara. Jag kände mig inte bekväm att bli filmad, men det var för sent att gå därifrån. Den filmen har dock inte lagts ut nånstans, men den finns hos den som filmade och det känns sådär.

Jag tog en liknande bild från min farmors begravning förra veckan. Men fotade inte kistan osv, det känns inte bra. Några av de andra gjorde det men tänkte att det är för egna minnen men sen la en av mina kusiner ut bilderna på fb och jag tycker inte det känns riktigt bra. Skulle aldrig göra det själv. En begravning är alldeles för privat och intim för sociala medier tycker jag.

Men jag har sett, precis som @Jamtland beskriver, att det är många som gör så och jag blir lite illa berörd varje gång.

Jag har gjort samma reflektion.

För elva år sen gick ett ex bort. Han var välkänd i våra kretsar och största kapellet på Skogskyrkogården var knökfullt.
Ingen fotade. Inte ens en gammal kompis på raden bakom som har fotodokumenterat allt sen Sex Pistols var här, typ.
Efteråt var det inga bilder på FB från kapellet, bara från gravölet senare.

De senaste åren däremot har jag sett massor av inlägg från begravningar. Främst är det på kistan utan att det syns människor, men också en hel del där folk syns.
Jag tycker inte att det är okej när andra syns, som någon skrev att även om de tillfrågats har de kanske inte känt sig bekväma med att neka.

Jag har bilder på blommorna från de begravningar jag varit på. Vilket jag inte ser något konstigt med.
Det stämmer.

Min pappa gick bort i covid våren -20 och min syster kunde inte närvara vid begravningen av samma anledning. Då filmade begravningsbyrån så syster kunde se. Trots att jag visste att bara hon såg kändes det inte helt bekvämt.

Jag har varit på flera begravningar som nära anhörig de senaste 10 åren och vi i familjen har fotat blommor och kista efter gudstjänsten. Även om det är en tung stund så kan det vara ett fint minne och de som inte kunnat närvara har efterfrågat några bilder. Några stycken av mina släktingar har även postat bilder på sina sociala medier. Jag är inte bekväm med det själv, det känns för privat, men ser inget direkt konstigt i att göra så egentligen. På sätt och vis tycker jag om att sorgen och döden får finnas mer offentligt, att den inte behöver gömmas utan är en naturlig del av livet.

Däremot har jag aldrig varit med om att någon filmat, eller fotograferat människorna som deltagit och jag hoppas att man i så fall frågar först och i god tid före själva begravningen. Det är en dag när man redan är skör och kanske inte helt sig själv, då ska man inte behöva ta ställning till något sådant.

Jag har inte heller varit med om att folk som inte tillhört närmaste familjen tagit bilder på blommor och kista efter begravningen.

Visa bifogad fil 187518

Ja en sådan bild som du visar här är ju inte alls samma sak.

Menar du att på den begravningen där det filmades så filmades även "åskådarna"(jag har tappat ordet för dem) och inte bara ceremonin?! Verkar ju helt galet?

Covid- tiden var ju bitvis helt galen och många "regler" sattes ur spel, det som gällde då räknas liksom inte. 😁

Covid- tiden var ju bitvis helt galen och många "regler" sattes ur spel, det som gällde då räknas liksom inte. 😁
Nej, jag tycker också att Covid inte riktigt är applicerbart på det som sker nu. Jag tänker även att trots att vissa begravningar streamades då så var det ändå samma folk som såg som hade varit på begravningen IRL om det inte varit Covid.

Det jag tycker är makabert och dessutom ouppfostrat är att lägga ut bilderna på sociala medier, som tyvärr väldigt många unga människor gör.

När jag började fota (i min fars fotspår), lärde han mig en regel.
Man fotar ALDRIG folk som äter eller folk som sörjer. Båda av självklara anledningar.
Men att ta några bilder av kista eller blomdekorationer kan vara ok tycker jag. Men endast de närmsta anhöriga "har rätt" att lägga ut på sociala medier.

Jag har tack och lov bara varit på två begravningar. Den första fotades inte alls.
Den andra var för 4 år sedan kanske? Vi i den sidan av familjen är nära, och förstår varandras gränser och det är högt i tak att säga ifrån osv.
Några fotade urnan och blommorna. Jag gjorde inte det för jag hade fullt upp att försöka överleva.

Sedan var det ingen som fotade eller filmade förrän efteråt när vi anlänt till restaurangen för att äta tillsammans. Då ställdes frågan om vi inte skulle ta några bilder när alla var samlade, och vi stod ihop i några olika konstellationer för att fotas.

Hade någon filmat när vi gick ut med urnan, eller när vi sa sista hejdået, eller när jag satt och grät och försökte inte explodera i atomer när den noga valda musiken spelades osv, hade jag blivit djupt förvånad. Hade nog även blivit besviken, arg, konfronterat personen och sedan hade den personen nog haft väldigt svårt att klättra upp i respekt-stegen för min del.

Hade någon lagt ut film på gråtande släktingar hade jag möjligtvis avsagt mig bekantskapen. Så gör man inte tycker jag. Kaaanske att det är okej om man visat filmen och frågat och fått ett ja, men knappt ens då.

Jag har tänkt på detta flera gånger. Det kommer liksom upp bilder från främmande människors begravningar bland förslag på mitt Instagram. Det känns sjukt olustigt å andras vägnar att jag kan ta del av det.

Att ta foto på kistan tycker jag också är lite olustigt. När svärmor begravdes för ett drygt år sedan så fick sambon hel en minnesbok från begravningen och i den fanns också en bild på kistan med blommor på. Jag tyckte det kändes olustigt. En begravning är ingen högtidsstund att minnas utan ett tillfälle att säga adjö till och minnas personen som begravs.

Direktströmmad begravning som inte sparas kan jag tycka är okej, men inte filmavsnitt syfte att sparas och kunna ses i efterhand.

Liknande trådar

• Att inte vara så sentimental
  • R
    18 år som mamma till den finaste tjejen jag vet
  • Dumpen (obs kan vara triggande)
  • Hjälm på proffsen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur