Status
Stängd för vidare inlägg.
Fullt medveten att jag har en kamera.
Men jag tycker ändå det är lättare att få till bättre bilder med bättre skärpa med en "riktig" kamera.
Skärpan me t ex. en mobil är lite lurig, dels för att när det är mörk kan det vara svårt att få den att hitta fokus och dels för att den oftast behöver lång slutartid. Vilket kan föra med sig rörelseoskärpa om man håller den.

Det jag fått lära mig är att låsa fokuset på mobilen och antingen luta mobilen mot något, så man ej måste hålla den, sen ta bilden via hörlurssladd eller fördröjning (för att undvika rörelseoskärpa).
Kan även ha me sig en ficklampa för att lysa på något så mobilen kan hitta skärpan.

Det är oftast mobilen man har med sig överallt, inte många som bär runt på t ex. en systemkamera och då kan det va bra att känna till lite tips och trix. 😇
 
Skärpan me t ex. en mobil är lite lurig, dels för att när det är mörk kan det vara svårt att få den att hitta fokus och dels för att den oftast behöver lång slutartid. Vilket kan föra med sig rörelseoskärpa om man håller den.

Det jag fått lära mig är att låsa fokuset på mobilen och antingen luta mobilen mot något, så man ej måste hålla den, sen ta bilden via hörlurssladd eller fördröjning (för att undvika rörelseoskärpa).
Kan även ha me sig en ficklampa för att lysa på något så mobilen kan hitta skärpan.

Det är oftast mobilen man har med sig överallt, inte många som bär runt på t ex. en systemkamera och då kan det va bra att känna till lite tips och trix. 😇

Vet allt det där :) hade den stående på en pelare på bryggan och på nattläge.
Den är väl ok på håll (som många av mina mobilbilder) men märker när jag gör förstoringar 50×70 att de inte håller samma kvalitet som med en "riktig" kamera.
 
Vet allt det där :) hade den stående på en pelare på bryggan och på nattläge.
Den är väl ok på håll (som många av mina mobilbilder) men märker när jag gör förstoringar 50×70 att de inte håller samma kvalitet som med en "riktig" kamera.
Jag förstår precis vad du menar, och det är klart att det är skillnad på kvalitet! Mycket roligare att beställa de där förstoringarna när bilden är tagen med systemkamera, det blir ju mycket bättre foto helt enkelt.
 
Vet allt det där :) hade den stående på en pelare på bryggan och på nattläge.
Den är väl ok på håll (som många av mina mobilbilder) men märker när jag gör förstoringar 50×70 att de inte håller samma kvalitet som med en "riktig" kamera.
Ja, man får en annan upplösning på t ex. systemkamera. Speciellt om målet är att man vill framkalla och hänga på väggen eller dylikt.

Skrev mest det där för det är rätt vanligt att många inte vet att man kan göra så och vem vet kanske hjälper det någon. 😊

Jag vet inte hur stort brus det skapas i bilderna via mobilens ISO, men misstänker att den ger mer brus på höga tal än en systemkamera. Märker det på min egen mobil att bilderna blir mer brusiga när det är mörkt än när det är ljust ute.
 
Jag förstår precis vad du menar, och det är klart att det är skillnad på kvalitet! Mycket roligare att beställa de där förstoringarna när bilden är tagen med systemkamera, det blir ju mycket bättre foto helt enkelt.

Precis!
Jag gillar verkligen mina förstoringar jag har, men dom hade varit ännu bättre med en systemkamera :)
 
IMG_20200919_071750_158.jpg
 
Några bilder från semestern. Jag har inte hunnit gå igenom alla än.

Alla bilder är tagna med mitt 16-35mm-objektiv och med polfilter. Jag insåg när jag kom hem att jag borde fotograferat mer i manuellt läge (istället för Tv-läget). Många av bilderna blev nämligen underexponerade, vilket jag gissar på har med polfiltret att göra eftersom jag inte har upplevt att det blir så när jag bara har ett UV-filter på objektivet.

Skuleskogens nationalpark.
50358309193_34837b0c4d_h.jpg


50359170007_a832642ab7_h.jpg


50359168512_1f6c00fb02_h.jpg


Björnlandets nationalpark.
50367216242_5c6af648a7_h.jpg


50367216922_142861630d_h.jpg


Vid en camping vi stod vid i två nätter.
50367057746_d4a4cf71d0_h.jpg


50372829451_5459dac1fe_h.jpg
 
För en som inte kan så mycket (ingenting!) om kameror... vad är RAW-format? Och vad är skillnaden på det och på JPEG-format? :)

Jpeg är ett format som dels bara tar med delar av informationen och dels är komprimerat på ett vis att man inte kan backa tillbaks till ursprunget.. Ytligt sett kan bilderna se lika ut, bildfilen är mycket mindre.

RAW är ett format som tar med all information som kan utläsas när man tar fotot och okomprimerat, det innebär att man har stor frihet att bearbeta bilden i efterhand ta fram information ur skuggor exempelvis så man kan göra bilden ljusare med jpeg så blir bilden lätt märkbart sämre även vid små förändringar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 912
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp