Bukefalos 28 år!

Främmande. Dricker ej kaffe själv.

Så. Med andra ord spelar det ingen roll vad jag har hemma, det kommer alltid vara nån som inte är nöjd. Rätt?

Alltså, som jag var inne på tidigare, smakpreferenser på kaffe och nöjd som gäst är för mig två helt olika saker. Om du bjöd mig på fika hade jag varit jättenöjd! Ifall kaffet var enligt mina preferenser eller inte hade jag inte brytt mig ett dugg om. Och det är ju samma sak även för fikabröd eller tesorter eller vad det kan vara.
 
Av de jag provat (inkl coop inte oddly good) är ingen av dem okej tycker jag. Gillar inte smaken tillsammans med kaffe helt enkelt :) Även om jag gillar den för sig själv.
Jag håller med! 😊

Jag klarar inte havremjölk i kaffe, har provat flera sorters havremjölk men det går verkligen inte, i kaffe ska det vara komjölk.

I te är däremot havremjölk mycket godare än komjölk :)
 
Haha smaken är uppenbarligen som baken :D Jag gillar havredryck. Har det på gröt och skulle kunna dricka det i glas även om jag inte brukar göra det. Men jag tycker det är helt fruktansvärt i kaffe :p
Jag brukar ha Oatleys iKaffe i kaffet ibland - men det ger kaffet nästan en chokladaktig smak tycker jag. Gott, men inte kaffe, så att säga.
 
Jag är en kaffedrickare av rang. Vad du än serverar som kallas för något med "kaffe", så kommer jag att dricka det oavsett. Det finns säkert fler som jag!

Jag håller med. Om någon erbjuder mig kok-kaffe när jag är gäst så är det klart att man dricker det som kaffe. Nånstans är det baserat på samma slags råvara som man tycker om och ville ha. (Jag ser det dock svårligen som det mest lättillgängliga alternative för någon som inte ens dricker kaffe själv.)

Min aversion mot kok-kaffe kommer från äventyr hos släkt i Jämtland. Där dricker alla detta inte-goda slags kaffe! Som om de på riktigt tyckte om det och sitter och slabbar med faten i munnen och en del tycker att ost ska puttas ned i eländet. Jag har alltså druckit stora mängder kok-kaffe under ett par intensiva perioder när INGET RIKTIGT KAFFE FANNS ATT UPPBRINGA NÄSTAN NÅGONSTANS i detta gudsförgätna grannland, Jamtland.
 
Norrlänningen mig blev lite kränkt här.

Och nog kan du väl tänka dig kok-kaffe i en panna över öppen eld i skogen?

Jag kan lätt tänka mig (och har inträffat mer än en gång) att vara den som kokar kaffe åt andra över öppen eld i skogen. Men helst har jag fixat kaffeabstinensen på annat sätt innan, så jag kan ta te där i skogen istället. Men själva miljön är supermysig och nånstans djupt begravet, en känsla av att kok-kaffe är helt rätt just där och då.
 
Lite halvt OT men kanske ändå inte. Under den första månaden av lockdown 2020 gick det inte att få tag på vanligt kaffe i ”min” vanliga matbutik och i och med att man inte skulle lämna närområdet, fick det bli pulverkaffe. Av en slump trillade jag över recept på dalgona coffee - skummat pulverkaffe med socker och vilken sorts mjölk som helst. Jättegott och liksom lyxigt! Havremjölk hade ju garanterat funkat (mjölk fanns inte heller så det blev långtidsmandelmjölk den första månaden). Så du kan kanske vända på värdinneångesten och ge dina kaffedrickande vänner ett riktigt ”treat” med pulverkaffe och havremjölk? :D

Ett sommaralternativ är ju att bjuda på frappé. Också pulverkaffe, också lite lyxigt på något vis.
 
Mina släktingars version av kokkaffe var hemsk. De började på morgonen med att hälla i lite nytt kaffe i kannan, de sparade alltså på sumpen över natten. Kokade upp kaffet och drack. Sedan öste de på mer kaffe och vatten under dagen. När kvällen kom sattes kannan åt sidan med sumpen i och allt började om nästa morgon. 😨
 
Min vän från Indien brukar bjuda på ett himmelskt "te" gjort av mjölk, kardemumma och socker. Sött men alldeles alldeles jättegott. Hon använde nog kardemummakärnor som hon malde själv om jag känner henne rätt, men det funkar nog med mald också. Kanske man kan ha i en tepåse också, jag vet inte?
 
Jag håller med. Om någon erbjuder mig kok-kaffe när jag är gäst så är det klart att man dricker det som kaffe. Nånstans är det baserat på samma slags råvara som man tycker om och ville ha. (Jag ser det dock svårligen som det mest lättillgängliga alternative för någon som inte ens dricker kaffe själv.)

Min aversion mot kok-kaffe kommer från äventyr hos släkt i Jämtland. Där dricker alla detta inte-goda slags kaffe! Som om de på riktigt tyckte om det och sitter och slabbar med faten i munnen och en del tycker att ost ska puttas ned i eländet. Jag har alltså druckit stora mängder kok-kaffe under ett par intensiva perioder när INGET RIKTIGT KAFFE FANNS ATT UPPBRINGA NÄSTAN NÅGONSTANS i detta gudsförgätna grannland, Jamtland.

KOK-KAFFET ÄR DET ENDA RIKTIGA KAFFET

#ståuppförkokkaffe
#kokkafferights
#slutademoniserakokkaffe
 
Mina släktingars version av kokkaffe var hemsk. De började på morgonen med att hälla i lite nytt kaffe i kannan, de sparade alltså på sumpen över natten. Kokade upp kaffet och drack. Sedan öste de på mer kaffe och vatten under dagen. När kvällen kom sattes kannan åt sidan med sumpen i och allt började om nästa morgon. 😨

Eeh, JA? Sumpen ska vara kvar, därmed basta. Här byter vi cirka var tredje dag!
 
Jag får sällan främmande. Dricker inte kaffe själv och heller inte mjölk. Har en kapselmaskin dock.

Men ni som är "i samma sits", vad har ni hemma? Mina föräldrar dricker fryskaffe utan problem, så det är vad jag haft hemma. Men vad jag förstår, så är det generellt inte poppis.

Tror att kapslar fått längre hållbarhet nu, så kanske borde satsa på sådana?
Vilka är säkrast? Har en Tassimo.

Hur gör ni med mjölk?
Jag dricker kaffe, men jag förväntar mig inte att bli bjuden på kaffe var jag än är.
Gästen får dricka det du har att erbjuda :D
 
Mina släktingars version av kokkaffe var hemsk. De började på morgonen med att hälla i lite nytt kaffe i kannan, de sparade alltså på sumpen över natten. Kokade upp kaffet och drack. Sedan öste de på mer kaffe och vatten under dagen. När kvällen kom sattes kannan åt sidan med sumpen i och allt började om nästa morgon. 😨
Låter helt förfärligt :arghh: Koka kaffe gör man endast på nytt pulver!

Kaffet ska inte koka heller. Först sjuder man upp vattnet i kaffepannan, sedan dras det av plattan och pulvret läggs i. Därefter får det stå och dra några minuter innan servering så alla aromer kommer fram :up:
 
Kaffet ska inte koka heller. Först sjuder man upp vattnet i kaffepannan, sedan dras det av plattan och pulvret läggs i. Därefter får det stå och dra några minuter innan servering så alla aromer kommer fram :up:

O_o

Alltså mitt enda medhåll är att kaffet inte ska koka. Resten är blasfemi.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 963
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp