Bukefalos 28 år!

Främmande. Dricker ej kaffe själv.

Nejdå, det blir mycket godare! Sen händer det att jag gör snabbvarianten och sjuder upp det tillsammans men det är mest om jag är ensam och har kaffekris 😅

Nej, alltså jag håller verkligen inte med. Det sämsta kaffet är alltid nykoket efter att man slängt ut den gamla sumpen.
 
Jag får sällan främmande. Dricker inte kaffe själv och heller inte mjölk. Har en kapselmaskin dock.

Men ni som är "i samma sits", vad har ni hemma? Mina föräldrar dricker fryskaffe utan problem, så det är vad jag haft hemma. Men vad jag förstår, så är det generellt inte poppis.

Tror att kapslar fått längre hållbarhet nu, så kanske borde satsa på sådana?
Vilka är säkrast? Har en Tassimo.

Hur gör ni med mjölk?

Har alltid haft fryskaffe, thepåsar, bitsocker och hunung hemma fast det inte är min grej. Visst fryskaffe kanske inte är världens bästa kaffe men det är kaffe.

Mjölk använder jag dock i maten så det är ett ickeproblem här. Finns ju långhållbarhetsmjölk men efter öppnade är den ju precis som vilken annan mjölk hållbarhetsmässigt...
 
Jag har inget hemma då jag inte dricker kaffe. Men pojkvännen har tagit med sig en kokkaffe kanna hemifrån som han har hos mig. Så numer finns kok kaffe och kanna hemma .
 
Nu blir jag nyfiken. Varför gör man det om det försämrar?

Varför man slänger ut sumpen efter varje kok?

Jag
Har
Ingen
Aning

Låter fullständigt barockt, I tell you.

Edit: eller menar du varför man alls slänger ut sumpen? Det är ju för att när det upptar halva kokkärlet får man ju inte i tillräckligt många koppar vatten för att färga själen svart igen klockan 06.37 på morgonen.
 
Varför man slänger ut sumpen efter varje kok?

Jag
Har
Ingen
Aning

Låter fullständigt barockt, I tell you.

Edit: eller menar du varför man alls slänger ut sumpen? Det är ju för att när det upptar halva kokkärlet får man ju inte i tillräckligt många koppar vatten för att färga själen svart igen klockan 06.37 på morgonen.
Egentligen menar jag varför man slänger ut hela sumpen. Jag tycker det låter som att man ska sköta det som en surdeg och bara beskatta lite varje gång.
 
Jag har en burk fryskaffe som den som kommer på oväntat besök får nöja sig med. Om jag vet att det kommer kaffedrickare har jag en pressokanna, så då köper jag kaffe till den. Dock känns det så onödigt att kasta det som blir över då det hinner bli gammalt tills nästa kaffeperson kommer på besök. Annars går jag helt enkelt till ett närliggande kafe och hämtar take away kaffe om de inte vill ha något från mitt enorma tesortiment :D
 
Jag hade nog kört på kapslar eftersom du ändå har en maskin (en googling sa hållbarhet på ca 2 år), och köpt hem en liten (sån där 2dl) mjölk om jag visste att det skulle komma besök. Kommer det oväntat besök hade de fått stå ut med att det inte fanns mjölk :p
Tänkte skriva liknande!
 
Jag förväntar mig aldrig att bli bjuden på kaffe när jag är hemma hos folk, däremot brukar jag se till att köpa kaffe (oftast frys eftersom det är smidigt att bara koka vatten) och mjölk om jag exempelvis ska sova en helg hos en kompis då jag gärna vill ha det på morgonen så att jag blir människa :p en fika utan kaffe överlever jag, ett dygn däremot.. Not so much
 
Vi har frysta kaffebönor som mals i en handdriven mal och sedan sätts i ett kaffefilter över koppen och det hälls på vatten uppvärmt i tekokaren.
Har dock inte koll på hållbarheten på bönorna, vi har haft samma lilla påse nu ett bra tag. Men hittils har alla varit positiva (ingen här hemma dricker kaffe) :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 405
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 963
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp