Frän Urinlukt

Fodong

Trådstartare
Min långhåriga tax har en urin som luktar väldigt fränt. Ibland luktar han själv urin och om jag går till hasn kisstoalett på tomten så luktar det väldigt fränt även om han inte har varit där på dagar.
Vad beror detta på?
Finns det nåt att göra åt det? Eller är det normalt?
Kan det vara så att han har urinvägsinfektion eller nåt?
Tycker att det har varit så här i stort sett jämt och han fyller 6 år i februari.
 
Sv: Frän Urinlukt

Intressant, likadant är det med min shih-tzu hane. Han är 7, och luktar dessutom själv kiss. Så har det också varit jämt, eller åtminstone så länge jag kan minnas. Vi får bada honom ganska ofta... :angel:
 
Sv: Frän Urinlukt

Det är inte kiss-i-pälsen-klassikerna bara?

Det kan göra underverk att trimma lite runt bikinilinjen:)
 
Sv: Frän Urinlukt

Tack för att du anstränger dig:love:

Bikinilinjen är trimmad och kan ju inte gärna förklara varför tomten luktar kiss;):angel:
 
Sv: Frän Urinlukt

För lite vätska kanske, i så fall blir urinen mer koncentrerad och luktar mer. Nu är det små hundar, men bara för jämförelsens skull så ska en hund som vägen 20 kg ha i sig cirka 1 L vätska per dygn. Det blir ½ dl per kg hund. Mät några dagar och se om det stämmer ungefär. Visst kan det variera beroende på vad hunden gör och vilket väder (varmt/kallt) det är.
 
Sv: Frän Urinlukt

För lite vätska kanske, i så fall blir urinen mer koncentrerad och luktar mer. Nu är det små hundar, men bara för jämförelsens skull så ska en hund som vägen 20 kg ha i sig cirka 1 L vätska per dygn. Det blir ½ dl per kg hund. Mät några dagar och se om det stämmer ungefär. Visst kan det variera beroende på vad hunden gör och vilket väder (varmt/kallt) det är.

Det är så svårt att mäta eftersom han ju dricker ur samma skål som katten hemma, har en vattenskål på jobbet och ibland är med mig hos mina föräldrar osv.
Om han nu skulle dricka för lite, vad gör man åt det då?
 
Sv: Frän Urinlukt

Det är så svårt att mäta eftersom han ju dricker ur samma skål som katten hemma, har en vattenskål på jobbet och ibland är med mig hos mina föräldrar osv.
Om han nu skulle dricka för lite, vad gör man åt det då?

Ha lite salt i maten :idea:
 
Sv: Frän Urinlukt

Vad äter han? Nåt speciellt foder eller nåt älsklingsgodis...? Man vet ju själv vad som händer när man t.ex. ätit sparris eller brysselkål och sen går på toa!

Har, apropå ingenting, just mailat dig två Enhörningsföl! ;)
 
Sv: Frän Urinlukt

Absolut inte salt i maten. Hundar tåler inte salt. 3-4 g per kilo kan vara livshotande för dem. Choklad, lök och vindruvor/russin ska man inte heller ge dem.

Aktivera så hunden blir svettig = törstig. Äter han torrfoder? Häll vatten på maten. Brukar du hälla på vatten, så häll lite extra varje gång. 2-3 droppar mjölk i ½ dl vatten kan locka dem till att dricka. Det ska bara precis vara så att det blir lite vitaktigt, och förutsättningen är att han tåler mjölk. Några droppar buljong kan man också ha i vattnet. Koka t ex upp lite kött/köttfärs utan att ha salt i. Frys in i iskubslåda så kan du ta fram t ex en buljongkub per dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 875
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 465
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp