Fräscha rasförslag mottages :)

confetti

Trådstartare
Vill ha in lite nya fräscha rasförslag, eller synpunkter på mina egna funderingar
:laugh:
OBS: Inte aktuellt, jag gillar bara att fundera och planera :P

Jag vill ha en stor hund, utan krävande päls.
Ska gå att jobba med då jag vill tävla lydnad, bruks, viltspår samt ställa ut.
Jag vill inte ha en hund som älskar vem som helst.

Har nu en liten dpkille på ett och ett halvt år som jag ställer, kör lydnad och viltspår med.
Han går ihop med alla hundar utan problem, och tål mycket lek även med stora hundar så det är nemas problemas där.


Raserna jag har snöat in på är främst cane corso och dogo argentino.

Corson har i stort sett allt jag vill ha, det som jag inte gillar är att det inte riktigt finns en stabiliserad typ, utan flera olika (utseendemässigt då). stora, små, boxerfaces, grandisfaces.
Sen att typen som är lite boxer i ansiktet går bäst på utställning känns sådär, då det inte är typen jag gillar bäst.
Gillar corsons reservationer, springer inte fram till folk för att hälsa men accepterar all hantering.

Dogon har jag inga personliga erfarenheter av, har läst mycket och fallit lite för dem, men det som känns negativt där är jaktlusten.
Dogon känns mer som ett säkert kort när det gäller utseende (utställningsmässigt.)
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Hur långt vill du komma i tävlandet?
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Hur stor?

Min tanke drar sig till Amstaff, dock är de ju inte speciellt stora.
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Jag vill komma långt, men hur fort det går spelar ingen roll :D
Har samma plan med min dvärgpinscher, om det går får tiden utvisa :)

Rottis har jag funderat på, men det finns få som jag tycker är snygga längre.
Boxer och amstaff tilltalar mig inte tyvärr :/

Känns ju som att jag mer eller mindre har bestämt mig redan, men om ni får några superförslag så kom med dom, eller synpunkter på de raser jag "valt" :)
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Min tanke oxå.

Hur långt vill du komma i tävlandet.

En CC eller en DA är inte så vanliga varesej i lydnad eller bruks. Finns nog en anledning till det.
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

En CC eller en DA är inte så vanliga varesej i lydnad eller bruks. Finns nog en anledning till det.


Nä, nog är jag medveten om det, men det känns inte som ett problem.
Dvärgpinscher är ju inte direkt känd heller för att vara en bra tävlingshund, men jag tycker att det går rätt hyfsat faktiskt :D


Det är lite det som är grejen, jag vill jobba för mödan :D
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Nä, nog är jag medveten om det, men det känns inte som ett problem.
Dvärgpinscher är ju inte direkt känd heller för att vara en bra tävlingshund, men jag tycker att det går rätt hyfsat faktiskt :D


Det är lite det som är grejen, jag vill jobba för mödan :D

Då kanske en Grosser Schweizer Sennenhund kan vara ngt? De ligger väl lite närmare brukshundar än de två du har funderingar kring.
De är ursprungligen arbetande hundar, och trivs bäst som sådana. Det gäller dock att hitta rätt linje så att motorn kommer med.
Jag upplever att de ligger mellan Berner och Rottweiler i mentalitet, mer än Berner men inte lika mkt som en Rottis om du förstår hur jag menar.
Men att komma upp i elit är nog betydligt svårare i jämförelse med schäfer, belgare och vallhundarna..
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Jag vill ha en stor hund, utan krävande päls.
Ska gå att jobba med då jag vill tävla lydnad, bruks, viltspår samt ställa ut.
Jag vill inte ha en hund som älskar vem som helst.

Det är lite det som är grejen, jag vill jobba för mödan :D

Det känns som att en Rhodesian ridgeback skulle kunna passa dig. En stor hund med mycket lättskött päls. De är självständiga hundar som absolut inte älskar allt och alla - mot familjen och dem den känner är den mycket tillgiven men bryr sig inte om främlingar. Har inga större problem med sjukdomar.

En RR är lättlärd men kan vara svårmotiverad - det krävs alltså lite mer av dig som förare för att få den att göra som du vill, får du den med dig så är den helt underbar att arbeta med. Finns många RR som tävlar allt från LK1 till elit så omöjligt är det absolut inte.

RR älskar viltspår och annat nosarbete och är mycket bra på det.

Dock ska man välja uppfödare med omsorg då RR är en speciell ras och det finns "uppfödare" som inte tänkt längre än näsan räcker när de väljer att avla på sin mediokra tik. Det finns en del individer med rädslor (därav man ska välja rätt uppfödare för att slippa det) men min upplevelse är att det blivit mycket bättre de senaste åren.
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Långt är ju olika beroende på vem man frågar :)

Är det Lydnad II eller Elit, vad exakt är "långt" för dig ?
 
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

Senast i fredags var det en hund under en tävling på min hemmaklubb från Magnuslunds kennel i lydnads trea som kom 3a (?) över schäfrar, flattar och tollare. Han är 2 år och har Lp1 och tävlar nu i trean. Dessutom ett snyggare MH än många schäfrar jag sett.

Är man en kunnig och duktig förare kan man få en CC långt, men inte gratis ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fräscha rasförslag mottages :)

har inte sagt att dom inte kan. Bara att det kanske tar lite längre tid o så. Men inte fel att jobba ordentligt för resultaten. Men vill man till SM så köper man nog inte en av dessa raser. Därav min fråga hur långt hon ville komma.

Såg i vintras en Gran danioa (stavning ) som tävlade lydnadklass 1 som imponerade stort på mej.

Med målmedvetenhet o lite jäklarinamma kommer man långt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 168
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 105
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp