Bukefalos 25 år!

fråga ang att betäcka äldre sto

J

jennyliljeberg

Jag ska ev köpa ett welshsto på 17 år. Hon fick 2 föl före 5 års ålder, och har inte haft nåt mer föl sen dess.
Är det ok att betäcka henne igen fast det gått så lång tid?
Läste alla inlägg om ålder på avelsston här nedan, men det stod inget om detta.

Om du vill försöka så skadar det inte stoet. Klarar hon av en dräktighet så blir hon dräktig. Finns förstföderskor som är äldre än vad hon är och som utan problem får friska och fina föl. Däremot så har du ju inga garantier för att hon blir dräktig!

Tycker absolut att du ska pröva. Min sköthäst fick sitt första föl vid 17 års ålder och det gick hur bra som helst. Fick ett till sen vid 19 års ålder. När vi skulle betäcka henne sen en tredje gång blev hon inte dräktig efter flera försök med olika hingstar...så hon var nöjd där :) Precis som föregående användare skrev, klarar hon av en dräktighet, då blir hon dräktig.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr.Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
1 277
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
1 414
Utrustning Ok, skitlöjlig tråd, jag vet. Men jag behöver bolla lite. Jag och mitt sto (profilbilden :love:) firar snart tio år tillsammans. Det är...
Svar
5
· Visningar
475
Kropp&Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julkalendern 2021 - En hederlig jul med Knyckerts!
  • Vinterskor
  • Stanna kvar eller lämna

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad hände med doodlarna?
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Vackra vinterord