Fråga angående korsning...

I

Indian

Om man betäcker ett VBL sto med en ridponny hingst, blir detta då ridponny eller blir det bara en "vanlig" korsnings häst??? Om man betäcker med en "vanlig" ponny hingst tex welsh eller new forest kan man då registrera som ridponny?
 
har för mig att om det ska bli en rid ponny så ska dom ha hbl,varmblod,newforest,whels,fbl så ja det blir en ridponny
 
Det spelar nog ingen roll vad du väljer att betäcka med, det blir ingen svensk ridponny iaf. Vad jag vet så är inte vbl godkänd som ridponnykorsning, men magdalena här på buke vet bättre.
 
Varmblod (jag antar att du menar travare) är inte godkänd som inkorning i Svensk Ridponny, så oavsett vad du korsar med blir det en korsning.

När det gäller övriga raser beror det på pappans status. Läs gärna mer på ASRPs hemsida
 
För att bli svensk Ridponny med reg nr 43 krävs det lite mer än att bara korsa. Vbl är inte godkänd som ras utan man använder företrädsvis fullblod(eng+arab) welsh som grundmaterial. Sedan kan man använda en rad olika typ NF, Connemara russ etc som råmaterial. Dessa måste upp i blod och korsas t.ex med ett litet fullblod som sedan kan avkomman betäckas med en godkänd ridponnyhingst, då först börjar vi närma oss en riktig ridponny.
Har man en maxad D-ponny kan det vara svårt att klara ponnymåttet om man betäcker med ett fullblod, då kan man använda en liten welsh med mycket fullblodsinslag och sedan betäcker man avkomman med ett fullblod. Att få fram en Sv ridponny är inte helt lätt utan kräver en del studier och en par generationers avel innan vi kan skörda det vi sår nu.
Vi kan förvisso kalla en rad olika ponnyer för sv ridponny, detta betyder inte att de är likvärdiga de "riktiga" sv ridponnyerna eller ens i närheten av de Tyska eller hollänska.
Gå gärna in på den tyska ridponnyhemsidan och titta, det finns två ledande stuterier i världen det är Bönninger, vars hästar vinner EM varje år mer eller mindre, sedan är det FS stuteriet som konkurerar om den titeln.
Den svenska ridponnyn är bara i sin vagga ännu!
 
borttaget eller inte borttaget så måste ponnyerna upp i blod, det måste vara ett visst antal % blod i hingstarna för att bli godkända, eller komma ur stammar som är väl konsoliderade d.v.s ur tyska eller hollänska ridponnyer.
m.a.o kan inte ett hbl/NF bli godkänd hingst längre.
För att bli godkänd ridponny får du 43 i ditt reg.nr. Man önskar minst 25% blod i ponnyerna!
 
För godkända hingstar ja! Men inte för en "vanlig" häst. Sen inte sagt att JAG tycker det är bra, bara ett konstaterande (har själv 50% engelskt fullblod, 12,5% arabiskt fullblod och 6,25% angloarabiskt fullblod i min ridponny!).
 
Vi har ett sv. Ridponny som har 50% xx samt 25% NF och 25% Welsh. Sedan har jag tyska ridponnyer som är väl konsoliderade.
Men en riktig ridponny är en korsning som efter alla konstens regler är korsad med en annan korsning precis som ponnyerna i tyskland, holland och delvis england.
Våra ridponnyer är långt ifrån färdigutvecklade, vi ligger fortfarande ljusår från tyskland när det gäller tävlingar.
Ridponnyn är en framavlad tävlingsponny som ska besitta alla de kvaliteer som ett hbl har samt vara barnvänliga, sedan ska de se ut som förädlade små hbl.
 
sedan ska de se ut som förädlade små hbl

Jag kan tala om att på riksutställningen vill domarna INTE att ridponnyerna ska se ut som små halvblod. Min gör nämligen det (trots korsningen!) och fick nedslag på det...

Ser du på de ridponnyer som får höga poäng på typ så ser de inte ut som halvblod på långa vägar, utan som tydliga welshkorsningar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 182
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 538
Senast: Skjøldur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp