Fråga - Hypotetiskt

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare xmariax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 963
Sv: Fråga - Hypotetiskt

Fast det går inte att säga att jakthundar endast jagar för att "de tycker det är kul". Det är deras genetiska instinkter och anlag, som utlöser deras jaktbeteende opåverkat av människan..

Till skillnad då från en häst som rids i hög fart över mer eller mindre höga hinder. Den gör det inte för att dess gener är förprogrammerade för det, oavsett de yttre omständigheterna..
Om man låter en häst vara lös på egen hand, så springer den knappast omkring i full fart i skogen och hoppar dessa hinder pga att dennes nedärvda instinkter säger åt den att "du är avlad för att springa fort och hoppa hinder, så fort du bara kan" :cool:

Tar du en ung jämthund, släpper den lös i skogen, sätter dig på en stubbe själv med en god bok, så kommer unghunden att på egen hand veta vad den ska göra och den kommer att både hitta och skälla älg.

Att jämföra hästar/hästsport med hundar/jakt går inte, då det är milsvid skillnad däremellan!

Fast hennes påstående är konstigt i grunden.

Jag är bara med om att hundarna kan få små sår på trampdynorna när det är snö, och då snackar vi inte om "uppflådda trampdynor".
Jag tycker också att det är fel att denna människan som hon sett göra så gör fel, men jag tycker också att hon gör fel som drar alla över en kam, vilket hon på nåt sätt vill få fram, dvs jägare är ruskigt elaka mot sina hundar.

Vi har för tusan tillochmed en veterinär med när vi jagar, hur många hästägare har det när de tränar?

Hon kan dra vilken liknelse hon vill, det enda hon vill få fram är att jägare är dumma och att hon har rätt, och det tycker jag är aningens barnsligt.

//E

Jag skulle låta hästen få göra det på träningsnivå såpass mycke som den klarar av utan att få ont, för hästens skull...

Jag har fått det förklarat till mej att det är inte oträning som ger köttsår på tassarna, utan det blir snarare värre om den är vältränad.
Många jakthundsägaren tycker tydligen att detta är helt okej då hunden "älskar" att springa i skogen.

Det låter ju jättekonstigt... för jag känner jägare, och deras hundar har aldrig köttsår eller skador (förutom rena olyckor) när de har jagat :crazy: Vad är det för jägare du känner egentligen?

= Hånflin enligt de flesta här inne och används när man vill vara lagom nedlåtande/hånande mot någon..

Å fanken..... det hade jag ingen aaaaaning om.... Ja man lär så länge man lever. Hur som helst så hånflinade jag inte åt dig....

Fast det går inte att säga att jakthundar endast jagar för att "de tycker det är kul". Det är deras genetiska instinkter och anlag, som utlöser deras jaktbeteende opåverkat av människan..

Till skillnad då från en häst som rids i hög fart över mer eller mindre höga hinder. Den gör det inte för att dess gener är förprogrammerade för det, oavsett de yttre omständigheterna..
Om man låter en häst vara lös på egen hand, så springer den knappast omkring i full fart i skogen och hoppar dessa hinder pga att dennes nedärvda instinkter säger åt den att "du är avlad för att springa fort och hoppa hinder, så fort du bara kan" :cool:

Tar du en ung jämthund, släpper den lös i skogen, sätter dig på en stubbe själv med en god bok, så kommer unghunden att på egen hand veta vad den ska göra och den kommer att både hitta och skälla älg.

Att jämföra hästar/hästsport med hundar/jakt går inte, då det är milsvid skillnad däremellan!

Hästar tycker om att springa fort! Prova ett fullblod, tex!

Och sen var min poäng att anledningen till att vi jagar/rider är för att VI tycker att det är kul! Inte skulle det kunna vara djurplågeri att INTE rida/jaga!

Såklart vill man ju tro att hästen/hunden också tycker om det. Kanske gör den det, kanske inte. Såklart vill man ju hindra att djuret lider på grund av vår hobby, men inte fan jagar/rider vi för hundens/hästens skull!

Efter att ha läst båda trådarna nu så tycker jag att din liknelse med hästen inte motsvarar så bra.

Om du hade sagt att hästen hade slagit i ett hinder vid hoppningen och fått sår. Du hade behandlat såret, tvättat och skött om det, men hästen hade varit lite öm runt om såret, så hade du fått en likvärdig situation. I ditt ex fick hästen ont av själva hoppningen.

Frågan blir då....hade du hoppat hästen igen??

Jakthundar som får sår får det av att de river sig på buskar och sly eller trampar på något vasst i skogen, inte av själva jakten i sig.

De jakthundar jag känner har det mkt bra och ägarna bryr sig mkt om dem. Det händer att de får sår ibland men de sköts alltid om och de håller koll hur hunden mår. Även mina häster får sår ibland, broddtramp bla vid denna årstiden. Jag sköter om såren med jag låter inte hästen vara inlindad i bommul bara för att den inte ska skada sig.

Många jägare dirigerar sina hundar helt utan rösten, bara med tecken. Det krävs otroligt mkt tid bakom för att få en sån kontakt med sin hund för att få den så lydig. De lyder ju även på långa avstånd vilket är det absolut svåraste att genomföra. Det kan man aldrig få till om man missköter sin hund.

Hästar tycker om att springa fort! Prova ett fullblod, tex!

Och sen var min poäng att anledningen till att vi jagar/rider är för att VI tycker att det är kul! Inte skulle det kunna vara djurplågeri att INTE rida/jaga!

Såklart vill man ju tro att hästen/hunden också tycker om det. Kanske gör den det, kanske inte. Såklart vill man ju hindra att djuret lider på grund av vår hobby, men inte fan jagar/rider vi för hundens/hästens skull!

Hästar springer fort när de ska rasta av sig eller leka etc oavsett ras. Det är VI som kommit på att tävla i alla olika former. Hästarna bryr sig antagligen inte ett skvatt om det. Som du själv skriver. Det är VÅRT intresse och vi har gjort dessa djur till undersåtar av ngt slag.
Oavsett ras, fullblod, fjording eller travare skulle må minst lika bra genom att gå i kilometerlånga kuperade hagar. Men då försvinner vi, vi som tror att vi ÄGER en häst. En häst tänker inte "Men jag som föddes och skulle bli stjärntravare, varför får jag aldrig tävla". Det är vi människor som sätter människors aspekter på det. Mest eftersom vi inte orkar lyssna på djuren.

Hästar springer fort när de ska rasta av sig eller leka etc oavsett ras. Det är VI som kommit på att tävla i alla olika former. Hästarna bryr sig antagligen inte ett skvatt om det. Som du själv skriver. Det är VÅRT intresse och vi har gjort dessa djur till undersåtar av ngt slag.
Oavsett ras, fullblod, fjording eller travare skulle må minst lika bra genom att gå i kilometerlånga kuperade hagar. Men då försvinner vi, vi som tror att vi ÄGER en häst. En häst tänker inte "Men jag som föddes och skulle bli stjärntravare, varför får jag aldrig tävla". Det är vi människor som sätter människors aspekter på det. Mest eftersom vi inte orkar lyssna på djuren.

:bow: :bow: :bow: (apropå att jag skrev just fullblod, så var det för att det kanske är lite extra tydligt att de gillar att springa fort om man kännt på det!!)

Sen är det ju också väldigt svårt att veta vad hästar tycker om!

Vad tycker männsikor om? En del gillar landet, andra stan, vissa tycker om att röra på sig andra är lata.

Men visst vill vi alla få röra på oss när vi vill och äta när vi vill? Och nog skulle alla (unga) hästar välja stooooora hagar framför liten box?

Precis exakt min tanke!

Hästen "tvingas" ju att hoppa dvs den har en ryttare på ryggen som säger åt den vad den ska göra.

Jakthunden springer FRIVILLGT!

Det är en j - a skillnad!!!

Precis exakt min tanke!

Hästen "tvingas" ju att hoppa dvs den har en ryttare på ryggen som säger åt den vad den ska göra.

Jakthunden springer FRIVILLGT!

Det är en j - a skillnad!!!

Men vissa hästar hoppar ju SJÄLV om man bygger ett hinder i hagen eller släpper dem i paddocken? De ser ut att vilja det och ha rättså kul....

Tänk om det är hundens jaktinstinkt som gör att den springer? På ett sånt sätt att den helt enkelt bara "måste" springa?

Jag har aldrig jagat med hund men försökt få bort instinkten att sätta efter vilda djur i skogen....mycket svårt att motstå, har jag märkt.

Jag försöker inte säga att varken eller är djurplågeri eller att vi kan vara säkra på att häst/hund gillar/inte gillar det VI VILL GÖRA MED DEM!

Det spelar kanske ingen roll?

Är det värre än att mjölkkor är halta? Eller grisar som vi ska äta upp?

Men det är svårt att se ett lidande djur....:cry:

Jag håller med om att liknelsen inte verkar rättvis om man ser till vad den var tänkt till (den andra tråden), och jag håller med om att en häst knappast tar skada av att INTE tävla så tar den skada av att tävla låter man såklart bli.

Men själva ämnet tycker jag är intressant. Finns det saker som hästarna eller hundarna BÖR få göra även om det finns risk för att de blir ömma? Vad gäller hundar så tycker jag absolut att de ska få springa lösa och ha kul då och då även om de har lite småskavanker eller t o m någon skada. Hundar är gjorda för att röra sig.
Jag tycker också lite samma sak om hästar MEN bara om de verkligen visar att det är något de uppskattar och inte visar obehag under tiden. Om en häst t ex är lite ofräsch men älskar att gå i skogen (för att den gillar omväxlingen till hagen eller allmänt att aktiveras) så skulle jag absolut kunna resonera som så att det är värt det även om hästen blir lite öm efteråt, så länge det är en sån häst som verkligen uppskattar det. Hästar brukar oftast ha NÅGOT de gärna gör, hur mycket träningsvärk eller småskavanker de än har. Hade t ex en lat rackare som minsann visade så fort den var lite mör och inte lyfte en hov i onödan, men när man körde den hade den konstant vaken blick, öronen framåt och rejält med framåtbjudning. En sån häst hade jag nog kunnat köra ibland även om den inte varit fräsch, bara man gör det med måtta.

Men vissa hästar hoppar ju SJÄLV om man bygger ett hinder i hagen eller släpper dem i paddocken? De ser ut att vilja det och ha rättså kul....

Det är lite det här jag är ute efter. även om det är vi som lärt dom vad de ska göra, och även om de kanske i själva verket är glada för att de får känna sig duktiga eller får omväxling/göra av med springet i benen så tror jag alla hästar har något dom till synes tycker är roligt.

Hade en häst som stod i en långsmal hage som vi kunde löshoppa genom att bygga upp hinder över mitten på hagen och sen stå bredvid och smacka. Inget jagande, inget tvång. Hästen valde dessutom oftast det högsta hindret. Som sagt så kan det ju vara något vi prackat på hästen men uppskattar den det tycker jag inte det spelar någon roll av vilken anledning den gör det, sålänge man inte lurar sig själv att t ex en häst som stressar vid hoppning tycker det är skitkul att hoppa när den i själva verket stressar för att det är obehagligt, men sånt märker man ganska lätt på uttrycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 575
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka