Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Du får förlåta att jag inte läste allt, men min häst vägrar allt annat än en bomlös sadel på sin rygg nuförtiden (så långt läste jag). Så om hästen får välja. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Lord Owen

Prova ut den bomlösa sadeln som vilken annan sadel som hellst till Din häst. Gör Du bedömningen att den är bra til Din häst men med det undantaget att den ligger an mot tornutskotten, liggametet eller muskelfästen till ryggmusklerna så kan gelpadden eller annan padd med inbyggd tunnel vara ett allternativ. Tunneln som padden har ger hästen den frihet från sadeln som den behöver.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Måste bara fråga, då du verkar veta vad du talar om. Vari ligger skillnaden att rida barbacka och med bomlöst typ Torsion/Barefoot/Knight. Om man nu tänker på tornutskotten, ligamenten eller muskelfästen till ryggmusklerna.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Nu provat lite mer. Han trampade runt lika mycket som vanligt när jag sadlade direkt med den bomlösa. I övrigt märkte jag ingen större skillnad mellan dem gång två, mer än att skritten var bättre i den bomlösa. Ingen märkbar skillnad i trav och galopp dock. Men testet fortsätter.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Följer testet med stort intresse!
Vision har KS också va? Är det någon fara tror du att använda en bomlös på KS häst?Någon som vet? :confused:
Är inne på bomlöst jag med här och ska testa till helgen...kan vara sista utvägen för mig och min kuse så håll tummarna för att det ska funka!!!!
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

skojskrot skrev:
Följer testet med stort intresse!
Vision har KS också va? Är det någon fara tror du att använda en bomlös på KS häst?Någon som vet? :confused:
Är inne på bomlöst jag med här och ska testa till helgen...kan vara sista utvägen för mig och min kuse så håll tummarna för att det ska funka!!!!

Om han har KS eller ej är ju en öppen fråga, vi scintade aldrig. Men han har överlag tätt mellan tornutskotten, och intilliggand epå två ställen is adelstaden. Upptäcktes 2001. Sedan dess har jag på veterinärens inrådan behandlat honom som en KS-häst, och vi har inte fått tillbaka problemen. Men han har aldrig fått diagnosen KS ditklistrad eftersom vi aldrig scintade, så vi kan inte veta om ryggontet verkligen berodde på tornutskotten eller ej. Men troligen så ja.

Den risk jag kan se med en KS-häst är om man har/får för smal kanal för ryggraden etc med padden till en bomlös. SÅ att du har tryck och vikt på tornutskott osv. Så det gäller ju passa till noga (men det gäller ju ALLA hästar). Annars ser jag inga nackdelar med det faktiskt? Barbacka är ju ingen höjdare på KS-hästar, men med en bomlös med korrekt anpassad padd har du ju barbackaridningens fördelar i övrigt men UTAN att få tryck/sitta på tornutskott och fästen osv.

Håller tummarna att det ska funka för er! Kompisen lämnade sadeln kvar här, så jag kan leka med den och testa och jämföra och ha mig i iaf en månad jag *GLAD*
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Jag vill dock fortfarande ha svar på det där med om det gör något att en bomlös är för lång, med engelska tillpassningsmått mätt. Å ena sidan sägs att du inte får tryck där du inte har vikt, å andra sidan att du får vikt över större yta av ryggen. Och man kommer ju ner och sitter på ett annat sätt i en bomlös så det behöverju inte vara ett motsatsförhållande.

Men just nu känns den STORA kuggfrågan som det där med längden, för jag lär få ett helsike att hitta en som är tillräckligt kort annars. Men är det okej att den är låååååång sålänge jag sitter 'framför sista revbenet'?
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Eftersom man har pad med kanal för ryggraden är skillnaden milsvid mot att rida barbacka och med bomlöst.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Jasså....du har alltså fått låna Jes sadel! Sjyst!Jo det var så jag också tänkte om angående KS...jag är lite orolig att man ska sitta brett typ a la barbacka..hamnar lätt i stolsits barbacka då han är så breeeeeeed! men det blir kanske annorlunda?Har aldrig ridit i bomfritt så vi får väl se!
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Kolla in Karl-sadeln från karlslunds sadelmakeri, samma typ som torsion men ngt nättare. Jättefin läderkvalitet, mkt välsydd jag är så nöjd med min :banana: Kostade dessutom bara 5000:- med frakt från danmark, jag köpte min via svensk återförsäljare Där Nole islandshästar :bow: :bow:
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

skojskrot skrev:
Jasså....du har alltså fått låna Jes sadel! Sjyst!Jo det var så jag också tänkte om angående KS...jag är lite orolig att man ska sitta brett typ a la barbacka..hamnar lätt i stolsits barbacka då han är så breeeeeeed! men det blir kanske annorlunda?Har aldrig ridit i bomfritt så vi får väl se!


Har du en känslig och tydlig häst tror jag att den TALAR OM om det är läskigt? Vision är ju väääldigt bra på att tala om vad han tycker angående sadlar, så vi har en deal.. han väljer, jag betalar :devil: Han säger TYDLIGT ifrån om jags itter barbacka dock, gjort det EN gång mest för att bevisa att jag kunde, men både jag och hästen var rörande eniga om att det gör vi INTE om :Angel: Den bomlösa gillar han som sagt. Jag är liiite tveksam till om det blir tillräcklig kanal men jag fattar banne mig inte hur f*n jag ska bedömma det så jag har överlåtit det åt hästen, och han säger att det är okej.

Jo, med lite mild utpressning fick jag JES att lämna sadeln, jag poängterade att hon nog INTE vill att hennes ena sto, som är här för att ridas av mig, skulle ridas i sin vanliga sadel som är alldeles för trång *vissel* Men jättesnällt av henne att lämna kvar den ja! :bow: Speciellt som det innebär att hon får rida sitt andra sto barbacka...

Jag har ju bara provat en bomfri och det är ju SS:en, men den KAN jag inte sitta i stolsits i, det är komplett jäkla omöjligt (jag är annars BÄST på att hamna i stolsits/bakvikt). Men den här går det inte, jag ler glatt, min kropp skriker vilt och muttrar våldsamt men kanske jag kan lära om eländet och få den att sluta med att ens försöka? *drömmer*
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

MIZZ

Din vikt fördelas över en större yta med en bomlös sadel än om Du bara skulle rida barbacka. Rider Du med en barbackapadd måste Du absolut enligt min mening se så att det inte blir något tryck över de aktuella områdenade. Blir det sådant tryck kan man även här använda sig av en padd som har en tunnel.

Jag vill här citera en mycket fin man i England som arbetat med sadlar och inpassning i 70 år. Han heter Oliver Morton. "Tjugo sadelinpassare står och studerar sadel, häst och ryttare. Alla sadelmakarna har olika uppfattningar om huruvida sadeln passar hästen. Det finns bara en som vet vem som har rätt och det är hästen".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Då blir min fråga, är det negativt att rida barbacka.

Min tankegång i det hela är att rida med bomlös måste ju jämnställas med barbackaridning. För själva sadeln ska ju eg utöva ngt tryck för hästen. Nu bortser jag ifrån trycket från stigbyglarna. Om jag nu rider normalt barbacka så borde det ju inte bli ngn förändring att lägga på en bomlös. Eller gör den "skinnbiten" inverkan på, vad var det du sa nu, tornutskotten, ligamenten eller muskelfästen till ryggmusklerna.

Hoppas du förstår svammlet. Jag vill veta jämförelserna bomlöst- barbacka. Är padden så viktigt. Om ja, så borde ju en tjockare vojlock ha samma effekt, som bomlös utan padd, om jag nu slänger på en sådan med täckesgjord för att slippa bli skiten i rumpan.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

WULP skrev:
MIZZ

Jag vill här citera en mycket fin man i England som arbetat med sadlar och inpassning i 70 år. Han heter Oliver Morton. "Tjugo sadelinpassare står och studerar sadel, häst och ryttare. Alla sadelmakarna har olika uppfattningar om huruvida sadeln passar hästen. Det finns bara en som vet vem som har rätt och det är hästen".

Men om jag känner då att hästen slappnar av mer utan padden än med, så borde hästen rimligtvis hästen tycka att sadeln passar honom bättre utan padd. Jag experimenterar väldigt mkt just nu. Jag rider mest barbacka, då förstår vi bättre varandra och jag kan korr det som han påpekar. Och i bomsadel, blir jag en katastrof för hästen. Så just nu känns utan padd bäst, när den bomlöse kommer fram.

Hu, frimärken känns väldigt lockande nu. Eller så får hästen vara så snäll att börja prata så jag kan få reda på någonting.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

så du har fått hem henne nu?Jag pratade med henne för någon dag sedan och då var det bara inplanerat i hennes planer och du var inte upplyst än om dem,hehe;)

Han är tydligt i vad han tycker om och inte och bomsadeln som jag nu för övrigt sålt tyckte han inte om!
Barbacka är bättre säger han i så fall..ska prova den nya sadeln nu till helgen...får se hur det går..
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

skojskrot skrev:
så du har fått hem henne nu?Jag pratade med henne för någon dag sedan och då var det bara inplanerat i hennes planer och du var inte upplyst än om dem,hehe;)

Han är tydligt i vad han tycker om och inte och bomsadeln som jag nu för övrigt sålt tyckte han inte om!
Barbacka är bättre säger han i så fall..ska prova den nya sadeln nu till helgen...får se hur det går..

Hon har mumlat om det länge, och jag har mumlat tillbaka typ. Så helt oupplyst har jag inte varit. Sen blev det lite hastigt och lustigt, vi hade egentligen pratat (löst) om längre fram men när vi jämförde scheman så insåg vi raskt att det var nu eller aldrig.. eller okej då, nu eller om en månad. Så då blevd et nu. Spikades på fm, de anlände på kvällen ;)
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

mizz skrev:
Då blir min fråga, är det negativt att rida barbacka.

Min tankegång i det hela är att rida med bomlös måste ju jämnställas med barbackaridning. För själva sadeln ska ju eg utöva ngt tryck för hästen. Nu bortser jag ifrån trycket från stigbyglarna. Om jag nu rider normalt barbacka så borde det ju inte bli ngn förändring att lägga på en bomlös. Eller gör den "skinnbiten" inverkan på, vad var det du sa nu, tornutskotten, ligamenten eller muskelfästen till ryggmusklerna.

Hoppas du förstår svammlet. Jag vill veta jämförelserna bomlöst- barbacka. Är padden så viktigt. Om ja, så borde ju en tjockare vojlock ha samma effekt, som bomlös utan padd, om jag nu slänger på en sådan med täckesgjord för att slippa bli skiten i rumpan.

Nyckeln heter egentligen ryggraden. Med en bomlös som är paddad (med bossor eller lös padd) så du har en kanal för ryggraden, tornutskotten, ligament, fästen osv så får du INGET tryck där. Däremot 'överallt annars' där du sitter får du samma tryck som barbacka, dvs över större yta med en bomlös, vilket är behagligare för hästen.

Men barbacka får du aldrig en 'kanal' som ser till att tornutskott etc går fri, och då sitter du på dem, och det är INTE bra.

Där har du den stora skillnaden, och varför en korrekt paddad/uppbyggd bomlös som ger en kanal är bättre än barbacka.

Med bomlös som passar som den ska så får du FÖRDELARNA från barbackaridning utan nackdelarna egentligen, om allt funkar som det ska.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Alexandra, jag har en SS sedan 6 år tillbaka. Min arabvalack är ganska liten så sadeln är stor till honom. Detta verkar dock inte störa honom förutom när han är riktigt uppstressad men då kan man knappt pilla på honom alls utan att han skjuter rygg.
Jag har själv också velat hitta en nättare typ av SS. Längden är ju den samma på alla SS trots att sätesstorlekarna varierar. Tyvärr har jag inte hittat någon med samma/liknande uppbyggnad som SS. Jag vill inte ha en bomlös som har stigläder eller sadelgjord fästa i ett band över ryggen. Det här med att inte kunna sitta upp från marken gillar jag inte heller. Jag använder oftast pall hemma men har inga problem med att sadeln kasar om jag sitter upp utan. Ibland måste man ju hoppa av mitt under en ridtur och då ska man smidigt och fort kunna hoppa upp igen.
Jag kommer inte att sälja min SS för den är sååååå skön.

Om någon har tips om någon bomlös sadel med likande/samma uppbyggnad som en SS så för ni gärna skicka PM eller E-post.
// Linda
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Håller helt med dig ang. att ryggrad mm måste gå fri men jag skulle nog inte rekommendera en gel-pad med kanal eftersom den kan hamna lite på sniskan och att det därmed inte blir någon "ryggfrihet".

Man bör köpa till en sådan pad som rekommenderas till de bomlösa sadlarna. T ex TN Equilizer. (Finns andra märken också)
Där finns ordenliga och exakta fästanordningar så att inte padden glider en enda millimeter utan sitter stenhårt fast i sadeln.

Man kan ju också, om man är lite händig, sy fickor på t ex ett vanligt schabrak och sedan beställa endast de där iläggen. Men då får man även sy på fästremmar.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

*lånar knappen*

det har pratats en del om gelpaddar med kanal i denna tråden.. någon som vet var de går att köpa? eller är det typ equalizerpaddar som menas?
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 294
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: Honey07
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp