Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett helvete att hitta sadel som ligger bra till, även sadelmakarna sliter sig i håret över det. Däremot slog jag det ur hågen när folk sa att man måste ha GOD balans som ryttare, att hästen känner MINSTA viktförändring, att man inte kan sitta upp från mark osv. Jag har nämligen med åren fått sämre balans, hästen AVSKYR om jag rider barbacka och blir halvhysteriskt uppstressad och spänd, och är mycket (över)känslig för viktförskjutningar, och inte alltid i positiv bemärkelse. Och jag sitter ALLTID upp från mark och inte så lätt att placera ut pallar överallt i skogen.

Men sen har jag funderat på det igen när han blev T-märkt, eftersom han dels blev en knubbis, och dels kommer växla en hel del i hull eftersom man inte kan hårdtrna under betet som vi är van med och på så sätt hålla lilla magen just liten. Men det var ju det där med balans, inte kunna sitta upp etc så mja? Och jag hade ju en engelsk som är vald av hästen (vilket betyder MYCKET i sammanhanget då han som sagt är kinkig med sadlar och har sagt 'ja tack' om TVÅ sadlar av typ eh 200 (känns det som iaf)).

Fast nu har herrn ändrat hull neråt (och snart kommer det gå uppåt igen.. hepp) och jag har börjat få vissa frågetecken om hur sadeln som låg fint i december egentligen ligger nu. Inte för hästen klagat men jag har ändå grubblat.

SÅ, vad fan, jag får väl PROVA bomlöst iaf och se vad han säger iaf. Kompisen har en Sportssaddle Endurance som jag fick prova. Dock är den låång och valacken har koooort rygg. Så jag var i ärlighetens namn, och nog hon med (som känner min herre väl) ganska säker på att han bara jag la på den skulle tycka 'UÄÄÄCK! TA AV DEN!!'

Sagt och gjort, på med sadeln som var låång och var i princip up på korset. Jaha sa hästen. Nåja, åsikterna brukar komma när man spänner gjorden, då han med sadeln han inte tycker om exploderar och med sadel han gillar trampar runt lite. Bara det att han trampade knappt ALLS. Under mina 6 år med hästen har jag ALDRIG sett honom så cool vid sadling (han har ett avancerat sadeltvång pga dålig erfarenhet i botten och det är resterna av det som är kvar än).

Nåja, luttrad som jag är tyckte jag att 'jaja, rör dig med den får du se'. Hästen går lugnt iväg och ser fullt belåten ut, precis som med vanliga, valda sadeln. Jag anade ugglor i mossen på riktigt nu, och tyckte att okej, dags att dö då.. Och satt upp. Jaha sa hästen. Va sa jag? Han accepterade den fullt ut, det rä alltså något så otroligt som den tredje sadeln i världshistorien (och v i har provat måååånga) han säger 'ja tack' om. Och detta var faktiskt det tydligaste 'ja tack' jag hört från honom.

Så jag red, skritt, trav och galopp. Första intrycket var HJÄLP, min häst har blivit en ardenner, han är ju jäääääättebreeed, jag kan inte sära på benen så mycket. Andra var 'jag kommer aldrig att komma härifrån', jag satt väldans bekvämt, som i en soffa, men oj så djupt, jag var helt övertygad om att jag INTE skulle kunna rida lätt, jag satt ju FAST..nånstans halvvägs ner i underjorden.. :devil:

Men se det gick bra, jag upplevde det inte som 'vingligt' eller att sadeln var väldigt viktoförlåtande så det blev ett problem. Dessutom satt jag BRA i den, jag vill gärna hamna i stolsits men här gick det inte och jag satt så rakt så. Däremot så talade sadeln med otäck tydlighet om för mig när jag satt snett eller hästen puttade mig snett.. *avslöjad*

Hästen var heller inte bekymrad alls över att känna mig tydligare.

Jag märkte ingen direkt 'WOW, vilken skillnad!' ang hur hästen rörde sig, men så har han en sadeln HAN har valt och som passar också innan, så. Man han gick ju absolut inte sämre i den bomlösa.

Sen slog det mig en rejäl AHA-upplevelse. Hur mycket OVANPÅ en engelsk sadel faktiskt ligger, hur väl tillpassad den än är. Och jag är inte riktigt säker på att jag tycker det är så himla smart egentligen längre sett ur hästens synvinkel, även om den har en sadel som passar och den trivs osv.. En riktig AHA-upplevelse och inte bara angenäm, för en inbiten dressyrsadelälskare (Av engelsk sadelmodell då)

Så.. nu börjar jag ju fundera på allvar på bomlöst, glatt ignorerandes att jag verkligen iiinte har råd (på riktigt, dvs inte bara inte har lust att ta mig så råd, eller egentligen inte bord ejust nu, utan jag har INTE pengar.. alls.. men.. :devil:)

Det jag provade var som sagt en Sportssaddle Endurance och den var bekväm och så, men om jag får vara pipig och kinkig skulle jag vilja ha en som är lite 'nättare' i modellen. Fick jag vara riktigt pipig skulle jag ju vlja ha en bomlös som ser ut som en engelsk (och NEJ jag vill INTE ha den som kommer i augusti hos..ehh. nu har jag glömt namnet, men den såg INTE trevlig ut..). Så, så nätt och 'slimmad' sadel som möjligt. Det är såklart inget krav, men en stark önskan. Speciellt som jag tävlar dressyr egentligen, och om jag nu skaffar bomlöst till valacken lär jag väl bli såld på bomlös och vilja ha unghästen på det med, och jag vill iaf kunna mygla mig till att tävla på lägre nivå (typ klubb och lokal) i sadeln, och det är ju lättare ju mer 'engelsk' den ser ut. Så vilka sadlar finns det som ser 'nätta' ut?

Sen har jag set att det finns iaf ett märke som man kan välja om man vill ha 'westernstigbyglar' och stigläder eller vanliga engelsk. Vilka märken går det på, och vad finns det för för- respektive nackdelar med att byta till vanliga engelska stigläder och stigbyglar på dem?

Sen var det det här med rygglängd. En bomlös ska väl bara trycka där jag sitter, och inte fördela ut tryck över hela sadelns yta. Och då kommer ju frågan, gäller samma tillpassningsregler som för en engelsk sadel, dvs ska inte nå längre än till sista revbenet? Om ja, varför om den nu inte trycker där? Om nej, varför? :angel: Och VARFÖR gör man dem så långa?

Sen det här med tillpassning. Det här med 'passar alla hästar', hur sant är det? Dvs, kan jag rent teoretiskt köpa vilken bomlös som helst via nätet jag tycker verkar bra, och kallt räkna med att den passar? Vad är det man ska tänka på?

Jag har läst en del med det här att rida lätt i bomlöst med, och punkttryck. Jag rider i princip alltid lätt i trav, och står i galoppen, så jag vill ju DEFINITIVT ha en sadel som är så lämpad för det som möjligt. Och vad jag fattat finns det en massa stigbygelinfästningar och gjordinfästningar och..ehh..sånt :o , och att viss design är - iaf i teorin - mindre risk att det ger punkttryck än andra. Vilken design, och vilka märken sitter den i? :angel:

Och så grand finale-frågan - kan ni få ihop mina önskemål i en billig sadel? *s* Skämt åsido, billigast av dem verkar Knights vara, erfarenheter av den? Den kan man ju dessutom byta stigläder på. Hur är den i rygglängd? Kort sagt, erfarenheter av Knights?

Så, någon som orkar med alla 'nyfrälst amatör'-frågor? ;)

Och ja jag har läst de andra trådarna, men jag blir bara förvirrad av massa konstiga ord som pommel och grejer :o :angel:
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Jag kommer gärna läsa svaren som du får. Har också länge funderat på att prova en bomlös sadel, men orsaken till varför jag inte vågat har just varit att jag hört all "skräckinformation" om att den bomlösa sadeln kräver en skicklig ryttre som sitter absolut rakt över hästen, vilket jag inte alltid lyckas med *harkel* :angel: :o
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

vissa av dom bomlösa har ju ett järn där fram, oftast utbytbart..
Det kan ju bli för smalt på en bred häst..
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Så bra!!! :banana:

Vær klar over at de olika bomlösa sadlerna är MYCKET OLIKA... Det beste er nok å kjöpe en sportssaddle endurance, siden den fungerade så bra för deg och din häst!!!

Freeform är f.eks rak och styv, och formar sig inte etter hesteryggen :mad: (jag har provat, hästen fikk ondt i ryggen)

Några exemplarer av Barefoot har stigbygelfästene nitat fast :eek: vilket gir klumper under sadeln.

Själv har jag en Knights Leather, båda jag och mine två OLIKA hästar gillar den! :) Men vissa exemplarar kan vara snedt sytt, så kolla sadeln innan du köper den...

Lycka till! (og hoppast du forstår svorsk :o
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Nitade fästen? :o
*måste kolla upp min*
Men det kan dom väl knappast ha? Låter inte speciellt bra.. Vad har du fått den infon från btw?
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Så bra!!! :banana:

Vær klar over at de olika bomlösa sadlerna är MYCKET OLIKA... Det beste er nok å kjöpe en sportssaddle endurance, siden den fungerade så bra för deg och din häst!!!

Jo fast dels kommer då frågan om passform, den är ju LÅNG, och ligger väldigt långt bak, nästan mot korset?? Sen tyckte jag inte riktigt om utseendet på den så vill gärna se om det finns andra modeller som han skulle gilla.. Som jag gillar utseendet på. Men STORA frågan är det där med att den är så låååång?


Själv har jag en Knights Leather, båda jag och mine två OLIKA hästar gillar den! :) Men vissa exemplarar kan vara snedt sytt, så kolla sadeln innan du köper den...

Kan man lita på att en 'amatör' ser om den är snedsnydd?

Lycka till! (og hoppast du forstår svorsk :o

Jodå, hjälpligt iaf ;P
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

fossig skrev:
vissa av dom bomlösa har ju ett järn där fram, oftast utbytbart..
Det kan ju bli för smalt på en bred häst..

De jag sett med utbytbara järn har haft gärn upp i viiiida vidder (grader) så det är nog ingen fara tror jag? Sen kan man ju iaf på vissa ta ut det helt med? Fast jag måste säga att jag inte riktigt förstår vitsen med koppjärn på en bomlös??
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Välkommen till klubben av bomlösa sadlar-fantaster! :D
Pommeln är det hårda som sadeln är stoppad med i fram och bak"valv" och går att ta ur & stoppa i nåt mjukt tex.

Har en Barefoot och tycker att den är kanon! :love:

Lycka till! :D
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Hihi jag älskar oxå min barefoot :D
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Det här är läskigt. Om du fick en sådan AHA upplevelse av att rida i den så undrar jag vad som komemr hända med mig som fick en AHA upplevelse av stooora mått bara av att läsa mera om sadeln. :angel: :eek: På nått vis har min hjärna omformaterat "vanliga sadlar" till monster och bomlöst till änglasadlar utan att ens ha ridit i en. Tack till bukes bomlösa fantaster för att ni öppnat mina ögon. :bow:
Men nästa vecka får jag låna en kompis nyinköpta torsion dressage och funkar det så köper jag en sådan. :d De är faktiskt himla fina tycker jag.
Hm, så till det där med sadlar. Jag har suttit i en Knights och jag tycker inte om stigbygelfästena som jag tycker blir som en knöl under varje kåpa, dessutom är det ju inte säkert att det funkar att rida lätt i den/stå upp då stiglädrena är fästa som en rem över ryggen, har doch bara hört om folk som TROR att det kan vara dåligt men aldrig hört om någon som faktiskt FÅTT problem med den typen av stigläderfäste. Knights har samma stigläderfäste som Torsion (www.torsion.se). Sen så tycker jag det är bajs att inte alla hästbutiker fattat att man MÅSTE ha en pad till en Knights också. :mad: Frågan är sedan om paden (varierar förstås med VILKEN pad du väljer) kan ta upp det eventuella tryck den typ av stigläderfäste en Knights ger om du rider lätt. Men sedan kan du ju förståss rida lätt med låren istället för fötterna... Bah, det är bara filosoferingar kring bomlöst från min sida. :angel:
En nättare modell som ser ut som engelsk sadel är ju annars SBS Flexion, är en sådan till salu på buke för 11,600 kr, som dessutom är godkänd för tävling.

Anpassning, vad jag förstått så är det mkt lättare att hitta en bomlös som passar hästen än en bomsadel. Men likafullt funkar inte ALLA bomlösa på ALLA hästar. En del bomlösa har ju koppjärn (då tycker inte uppstudsiga Elin att de är riktigt bomlösa längre men so what :angel: ) och sedan beror det ju på hur hästen ser ut i ryggen och dadidaa. Den ska inte ramla fram på manken och allt det där vanliga. Däremot ÄR det ju en stor fördel att sadeln formar sig efter ryggen vilket gör att om du har två hästar som funkar med bomlöst så kan du ju ha samma sadel åt båda. Och sadeln behöver inte bytas när hästen ändrar sig i ryggen.

Hm. Lite väl långt svar från någon som bara läst (vaddå, jag har inte alls plöjt igenom ett bibliotek om bomlöst?) om bomlöst.

Själv är jag himla nyfiken på hur det känns att rida i en. :) Skillnaden måste ju vara rätt stor jämfört med bomsadel.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Alexandra_W skrev:
Sen tyckte jag inte riktigt om utseendet på den så vill gärna se om det finns andra modeller som han skulle gilla.. Som jag gillar utseendet på.

Haha du är på väg in i den djungel av sadlar jag gnagt mig igenom de senaste veckorna. :D "Jippie, nu blir det enkelt att välja när man "bara" ska ha bomlöst!" tyckte jag men sedär, det fanns visst en hel skog med sadlar där med. Varför köpte man inte bomlöst för ett par år sedan så det inte fanns så mkt att välja på? :angel:

Hur som helst, www.stallvra.com, www.kaupreridsport.se och www.torsion.se är de svenska sidor där du kan se en del om bomlöst. Sedan kan man kolla här på buke annonserna.. och det finns sidor där man kan importera från England där det blir billigare än att köpa från sverige om man köper vissa sadlar såsom Star Trekk och Flexion. :d

Sedan måste jag säga att jag inte ger så mkt för den där nya modellen av omlöst som kaupreridsport tar in i augusti.. Såg ut som skit och man sitter förmodligen skit i den också. :crazy: Efter att ha akutläst så mkt om var vikten ska ligga och pluggat på om olika sadelmodeller samt stigbyglarnas och skänklarnas förhållande till viktens och ryttarens placering på hästen blir jag illamående av engelska hoppsadlar och trött när jag ser engelska dressyrsadlar. Horror. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Nitade fästen: jag såg en som hadde det :eek: Inte bra!

Men inte alla exemplarer har det. :) Bare vær OBS, och kolla innan man köpar...
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Någon länk till SBS Flexion? SOm sagt för dyr, men vill kika på den ändå (jag ser ju en komplikation på sikt här. Jag köper en bomlös och går med i hallelujaklubben. Det får väl vara en ful klump då till valacken, vi kan väl bli bushryttare på riktigt *s*. Och sen ska unghästen ha sadel, och hon ska INTE bli bushhäst, hon ska bli DRESSYRHÄST och inte ha en ful klump, men på det laget är jag insnöad på bomlöst. SÅ lika bra titta nu, och börja spara ;))
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

De säljs inte för tillfället, men bild kan du kanske hitta nånstans ändå (dock inte försäljar-bild). Heather har blivit stämd av Ansür pga att de tagit patent på sadlar utan något hårt i....
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Finns fortfarande bilder och info ocm flexion på www. aaah.se
Mvh T
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Alexandra_W skrev:
Någon länk till SBS Flexion? SOm sagt för dyr, men vill kika på den ändå (jag ser ju en komplikation på sikt här. Jag köper en bomlös och går med i hallelujaklubben. Det får väl vara en ful klump då till valacken, vi kan väl bli bushryttare på riktigt *s*. Och sen ska unghästen ha sadel, och hon ska INTE bli bushhäst, hon ska bli DRESSYRHÄST och inte ha en ful klump, men på det laget är jag insnöad på bomlöst. SÅ lika bra titta nu, och börja spara ;))


LillaMy84 här på buke har en SBS Flexion så där kan du få både bilder "in action" och åsikter. :) De säljs tyvärr till ett jäkla överpris här i sverige, blir betydligt billigare från england men de säljs ju inte för tillfället ändå pga en stämning från puckade Ansür... :mad: Så ska du ha en sådan får du väl antingen köpa beg. eller vänta. Men som sagt, det finns en på annonserna här på buke.

Hah, du får göra som jag då! :idea: Hoppa över till AR på samma gång som du klampar in på bomlöst så slipper du tävlingsgrejjen och sitter fortfarande kvar på dressyrhalvan av ridsporten. Om det nu inte är så att Alex är inbiten tävlingsmaniac? :p

Ja, själv fattade jag ju också att det skulle bli problem med mig. I början tyckte jag allt i bomlös väg såg ut som skit. Men när man tittat lite längre och suktat ett tag så ser de flesta rätt hyfsade ut och tja.. ett getöga på vissa bomlösa sadlar i 21000 får en ju i alla fall att inse vad målet är. :D Sedan så är det ju ett rätt bra andrahansvärde på de flesta bomlösa, kanske inte på de billigaste varianterna (det verkar vara himla mkt strul med knights tex..) så det är väl bara att köpa, sälja, köpa, sälja etc etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

VAd är det för strul med Knights?????
Jag har en och är väldigt nöjd med den iallafall.....
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

martha skrev:
VAd är det för strul med Knights?????
Jag har en och är väldigt nöjd med den iallafall.....

Det behöver ju inte vara det med alla Knights sadlar. Du behöver inte reta upp dig bara för att det var din sadel jag menade. :D Jag syftade på en del som har haft problem med att få hem en Knights som faktiskt inte var felsydd, sned eller liknande. Och det är väl ett par stycken. Men det heböver ju inte vara så för ALLA knights. Däremot är det den enda sadel jag hört om den typen av problem från, därför tog jag dem som exempel.. Det är jättebra att du är nöjd med din knight, då har du haft turen att det inte krånglade alls.
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

Jag har väl inte retat upp mig , jag ställde bara frågan......men det är ju onödigt att skriva ner ett märke bara för att nån sadel har varit fel på kanske......å andra sidan är det bra att få reda på OM det skulle vara en skitsadel i andra hänseenden, vilket jag inte tror att den är....
 
Sv: Provat bomlös sadel - MASSOR med frågor! (Och en AHA-upplevelse)

martha skrev:
Jag har väl inte retat upp mig , jag ställde bara frågan......men det är ju onödigt att skriva ner ett märke bara för att nån sadel har varit fel på kanske......å andra sidan är det bra att få reda på OM det skulle vara en skitsadel i andra hänseenden, vilket jag inte tror att den är....


Jag uppfattade det så. Jaja. Ja sa inte att det var något fel på själa sadelkonstruktionen, i grunden är det säkert en himla bra sadel. Tänkte faktiskt köpa en själv men tyckte inte om syntetullen.
Om jag pratar om ca 5 stycken sadlar så är det i mina ögon ganska mkt men det är fortfarande inte märket eller själva grunden i sadeln utan kvaliteten, och hur bra service man får.. :crazy: En Knights som inte är felsydd eller sned är det säkert inget fel på att äga, däremot kanske det är lättare att man faktiskt åker på en sned knights än tex en sned barefoot..? Så har jag uppfattat det när jag har kollat omkring, men det är ju så klart bara min statistik. Jag skrev som sagt aldrig att det var en skitsadel? Utan att det kunde vara lite krångel med den, vilket jag också uppfattat det som att det kan vara, krångel med att få en sadel som det inte är tillverkningsfel på.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 294
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: Honey07
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp