Fråga till andra akademiska människor

S

Swannie

När ni har tränat AR med era hästar, brukar ni göra något mer efteråt, typ rida ut i skogen, eller tycker ni det blir för mycket? Jag brukar försöka värma upp i skritt på lång tygel ca 20 min, sedan tränar jag AR mellan 10 min till en halvimme och sen funderar jag alltid på om pållen ska orka ut i skogen också? Vad tycks?
 
I mina ögon så beror det på hur vältränad, balanserad och smidig din häst är, samt hur krävande övningar ni tränar.
Det är istort sett bara din häst som bör svara på hur mycket träning den är redo för.

Vad säger den?
 
Han säger i princip att han kan springa tills han dör och blir aldrig trött. Fast han är mer igång på vilja eftersom han fortfarande är ganska dåligt musklad (har varit avställd för ett tag sedan pga ryggont och blödning i hoven). Så det är nog jag som får bestämma är jag rädd...
 
Jag tycker som så att man aldrig ska träna en häst så mycket att den inte orkar en normal tur i skogen efteråt.

Jag försöker alltid att rida ut efteråt, men alltid finns inte tiden. Ibland tar vi oss ett kortare hopp pass efteråt, eller så kör vi ett längre hopp pass och ett kortare arbete inom AR istället.

Hade jag haft de stora hagar som jag hade förr hade jag kanske skippat ute ridningen lite oftare för att få tid med annat, men i de små hagar de står nu så måste hon nästan ut varje dag i skog och mark.
 
Problemet är väl egentligen inte att hästen inte orkar, för så trött känns han aldrig, det är mest jag som är orolig att han ska överanstränga mig, annars tycker jag det känns väldigt bra att rida ut en sväng och slappna av lite mer efter ett träningspass. Jag kanske bara är harmamma då :crazy:
 
Han säger i princip att han kan springa tills han dör och blir aldrig trött. Fast han är mer igång på vilja eftersom han fortfarande är ganska dåligt musklad

Det finns alltid en gräns för vad dom orkar och efter den gränsen är nådd så rusar hästen vidare på ren vilja eller av rent obehag (men så bör ingen form av träning går till, inte heller akademsik träning.)
Det är, precis som du säger, ditt ansvar att känna var gränserna går när du tränar, annars så får du samma effekt, att du tränar "tills han dör" vid varje pass och det är kanske inte meningen...? Det är därför som det är så svårt att rekomendera hur andra ska träna över internet.
Fråga, se, lyssna, känn på hästen -det är hästens kropp som ska stärkas och endast där som du märker ifall träningen är för snäll eller för sträng.
 
-Låter som en kallblodstravares mentalitet tycker jag...!
Att skritta ut i skogen ser jag mer som rekreation än motion. Jag tror att det bara är till nytta att promenera utanför ridbanan, själv brukar jag iofs göra det i omvänd ordning, rida ut 35-45 minuter och jobba på ridbanan 15-30 minuter. Min häst är också av typen som aldrig skulle erkänna att han är trött, så jag har hela ansvaret för att inte pressa honom för hårt.
/ Miranda
 
-Låter som en kallblodstravares mentalitet tycker jag...!

Tycker du att det är stor skillnad mellan kalla och varma travare i mentalitet?

Jag ser det mer som en träningsform och uppfostran. Att bita ihop och kämpa (mot omgivningen eller mot saker i sin egen kropp).

Min häst är också av typen som aldrig skulle erkänna att han är trött, så jag har hela ansvaret för att inte pressa honom för hårt.

Om du då har en häst som "aldrig skulle erkänna att han är trött" hur vet du då att du inte pressar honom för mycket?

Jag tycker att man kan märka på hästen när den visar (med ibland mycket små) tecken, både fysiskt och mentalt uttryck, men detta kräver förståss att man intresserar sig för hästen och inte enbart för ridningen.
 
Jag tycker att man har pressat hästen för hårt när den är ovillig att bli riden dagen efter, eller om man upptäcker att hästen rör sig stelt och konstigt.

Det är ju svårt att veta samma dag om man har överansträngt hästen, man får nästan vänta till en eller ett par dagar efter för att se vilken effekt träningen har haft. Märker man inget har det varit lagom, är hästen stel och ovillig så har det varit för mycket och då är det ju bara att dra ned på träningen vid nästa tillfälle.

Jag tror att även hästar kan bli "träningsnarkomaner" som tycker det är jätteskönt att bli riktigt "slutkörda" emellanåt. De hästarna kan ju vara minst lika tända på att komma ut på ridbanan dagen efter igen och det märker man.

mvh Jessica
 
Hmm, varför vill du rida ut i skogen efteråt?
För att träna kondis eller slappna av? Eller kanske bara för att ha roligt tillsammans?

Jag skulle inte tveka till att skritta ut en stund efteråt. Då får hästen en chans att gå ur mjölksyran i kroppen (mindre träningsvärk), pustar ut lite och ni kan ha mysigt tillsammans. Att skritta på fri tygel är normalt inte jobbigt för hästen utan det ska dom klara av. Men annars kan du väl leda pållen ett varv i skogen istället efter ridturen? Det kan ju inte vara för ansträngande :idea:

Själv rider jag ut "som vanligt" efter träningar. Det enda jag passar mig för är att bråka med hästen så att den postitiva känslan från träningen försvinner. Har jag en ängslig häst som inte alltid tycker att uteritterna är toppen så går jag hellre hem till stallet och pysslar lite extra :)

/KB
 
Jag känner alltid att jag vill att hästen ska komma ut och jogga lite i skogen eftersom jag vet att han mår så bra av det. Därför vill jag gärna gå ut och trava runt lite efter ett träningspass men är orolig att det blir för mycket. Just skritta på lång tygel är jag inte orolig för, men pålle har lite svårt att bara skritta ute i skogen, han vill gärna springa av sig också!
 
Jag är mer er i era resonemang, men ställer frågorna eftersom jag funderar på att man vid strosande i skogen inte använder sig mestadels av hästens bärkraft utan låter hästen skjuta på oxå och däremed inte känner skillnaden på var orken tryter, var bärigheten sviker, i samma utsträckning som man kan göra när man rider koncentrerat "steg för steg" på ridbanan. :)

För att rida den relativt oskolade hästen skulle väl i princip innebära att den inte orkar så speciellt långt och ej heller går eller springer i ett tempo som gör att man märker att den inte längre orkar bära sig i den form man eftersträvar på ridbanan? *undrar*
Att man pendlar från bärkraft till en kombination av bär- och skjutkraft.
Är det någon som kan berätta om skillnaden, alltså hur dom upplever hästens rörelser, lyhördhet och styrka vid dom respektive tillfällena, banan/skogen?

Det är ju svårt att veta samma dag om man har överansträngt hästen

Jag försöker till varje pris slippa att träna hästarna stela och ovilliga, och det kan jag bara göra genom att se, känna och lyssna på dom, eftersom jag personligen tycker att det hämmar träningen på sikt.
Jag tycker att det ska vara skoj och vill gärna att hästen också tycker det. :)
 
Om det är för att varva ned kan man ju sitta av och gå brevid en sväng (även bra för ryttarens muskler att varav ned) :o. Häst och ryttare får en trevlig "puststund" utan krav på arbete, ett bra avslut :smirk:
 
Jag håller självklart med om att man bör veta var gränserna går och inte överanstränga sin häst överhuvudtaget, men jag tycker att det är så svårt att veta var gränsen för just min häst går därför måste jag lära mig genom att noga titta på hästen dagen efter. Det är ett sätt för mig att lära mig mer.

Eftersom det här är min första häst så får han stå ut med mycket "experimenterande" och som tur är tycker han det är okej. :crazy:

När jag rider, för mig, okända hästar så är jag mycket mer försiktig med att tänja på några gränser.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 896
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 856
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp