Bukefalos 28 år!

Frågor ang tävlingsutrustning

theoldone

Trådstartare
Behöver lite hjälp från er bukare efter att jag suttit och läst TR II ikväll och har några frågor jag fortfarande är lite osäker på..
Det handlar om tävling på lokal/ ev regional nivå.

1. Det är alltså inte okej att tävla med plastsporrar? Som dessa? Utan det MÅSTE vara av metall?http://www.hooks.se/produkt/sporrar-metalab-flexi-lami-cell/37878/37879/
2. Man får ha valfri färg på ridbyxorna samt kavajen men man MÅSTE ha en ljus skjorta under själva kavajen med ljus krage? Det är alltså inte okej att ha tex svart kavaj, svarta ridbyxor samt en svart tävlingsskjorta/topp men med vit krage?
3. 3-delat fullcheek, är det tillåtet att tävla på?

Vore tacksam om jag fick klarhet i mina frågetecken kring detta :)
 
Behöver lite hjälp från er bukare efter att jag suttit och läst TR II ikväll och har några frågor jag fortfarande är lite osäker på..
Det handlar om tävling på lokal/ ev regional nivå.

1. Det är alltså inte okej att tävla med plastsporrar? Som dessa? Utan det MÅSTE vara av metall?http://www.hooks.se/produkt/sporrar-metalab-flexi-lami-cell/37878/37879/
2. Man får ha valfri färg på ridbyxorna samt kavajen men man MÅSTE ha en ljus skjorta under själva kavajen med ljus krage? Det är alltså inte okej att ha tex svart kavaj, svarta ridbyxor samt en svart tävlingsskjorta/topp men med vit krage?
3. 3-delat fullcheek, är det tillåtet att tävla på?

Vore tacksam om jag fick klarhet i mina frågetecken kring detta :)

1. Nej den sporren är inte godkänd. Endast "sporrkulan/piggen" får vara av plast, resten skall vara av metall.
2. Ja man måste ha en ljus skjorta med ljus krage, alt en mörk skjorta med ett ljust skjortbröst och vit knäppt krage. Med andra ord, det som syns genom kavajens knäppning framtill skall vara ljust.
3. Detta är den enda kluriga frågan eftersom regeln inte specificerar hur många delningar bettet får ha. Om man jämför med baucher där det preciseras att det endast får vara endelat kan man tro att både en och tvådelat fullcheek skall vara tillåtet. Däremot brukar det vara så att står det inte i TR att det är tillåtet, så är det inte det. Bilden visar ju ett endelat. Jag hade antingen valt endelat om det funkar på hästen, eller kontaktat Ridsportförbundet och frågat.
 
Tack för svar! Egentligen så vet man svaret själv men alltid skönt att få bekräftat från någon annan samt att jag ska kontakta ridsportförbundet angående bettfrågan. Hästen ifråga funkar endast på 3 delat.
 
1. Måste vara metall ja. "Sporrar ska vara av metall"
2. Jag tolkar det som om att man måste ha ljus skjorta
"Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning
1. Klädsel
1.1.
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt
består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja
eller ljus skjorta med ljus knäppt krage.
Vit slips eller vit plastrong
får användas."
3. Jag tolkar som om att 3delat fullcheek är tillåtet då det inte står något annat i texten
 
2. Ja man måste ha en ljus skjorta med ljus krage, alt en mörk skjorta med ett ljust skjortbröst och vit knäppt krage. Med andra ord, det som syns genom kavajens knäppning framtill skall vara ljust.

Min fetning. Är det helkört för min Spooks Kimi isf?

För ett tag sedan (impuls)köpte jag en Spooks Kimi på rea och med första tävlingen på flera år på ingång och feberyra fick jag plötsligt hjärnsläpp, får jag rida i den som den är eller bör man ha plastrong till? :o

"... samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus knäppt krage. Vit slips eller vit plastrong får användas." TRII Mom. 210 1.1.

http://www.spooks.se/tavlingspikeer/tavlingspike-kimi-4#.VSGR3lzNSRs
 
Min fetning. Är det helkört för min Spooks Kimi isf?

Alla utom den svarta borde vara okej, möjligtvis med undantag för den röda också. Jag har sett ekipage på lokal nivå med mörk skjorta (marinblå med vit krage) som fått rida, men har man otur råkar man ut för en kinkig överdomare och då blir det knöligt.
 
Jag frågade ÖD på dagens tävling som sa att enligt TR är den inte godkänd (jag har den vita) fast att hon tyckte det var fånigt.
 
Jag lånar tråden.

Har kikat på bilagan om bett och där finns varken baucher eller parerstänger med, är de inte godkända längre? I början av året stod åtminstone 2-delat baucher (varför det bara fick vara 2-delat kan man ju dock fråga sig?!) med, har jag blivit fläckvis blind?
 
Jag lånar tråden.

Har kikat på bilagan om bett och där finns varken baucher eller parerstänger med, är de inte godkända längre? I början av året stod åtminstone 2-delat baucher (varför det bara fick vara 2-delat kan man ju dock fråga sig?!) med, har jag blivit fläckvis blind?

Jag hittar dem inte heller i bilagan, däremot finns båda med i TR II på sid. 24.

"5. Tränsbett med fasta ringar och parerstänger.

/.../

8. Hanging cheek snaffle. Endast tillåtet enledat."
 
Jag hittar dem inte heller i bilagan, däremot finns båda med i TR II på sid. 24.

"5. Tränsbett med fasta ringar och parerstänger.

/.../

8. Hanging cheek snaffle. Endast tillåtet enledat."

Där var de ja! Knepigt att de inte finns i bilagan..?

Lite OT men kan någon förklara varför baucher endast får vara 2-delat? Är det ens något mer bett som är "begränsat" på det sättet?
 
Där var de ja! Knepigt att de inte finns i bilagan..?

Lite OT men kan någon förklara varför baucher endast får vara 2-delat? Är det ens något mer bett som är "begränsat" på det sättet?

Ja, bilagan känns rätt gammal och överflödig om den inte ens är uppdaterad...

Vad jag kan se är det endast baucher som har en sån regel. Anledning kan jag faktiskt inte riktigt komma på någon.
 
Jag lånar oxå tråden. Får man rida på 3-delat D-ringsbett? Eller enbart 2-delat? Tänkte för det är enbart 2-delat på bild.
 
Jag lånar oxå tråden. Får man rida på 3-delat D-ringsbett? Eller enbart 2-delat? Tänkte för det är enbart 2-delat på bild.

Med tanke på diskussionen ovan så skulle jag säga ja, tvåledat D-ringsbett är godkänt. Det är endast på baucher (haning cheek snaffle) som det står något om begränsning till enledat.
 
Jag frågade ÖD på dagens tävling som sa att enligt TR är den inte godkänd (jag har den vita) fast att hon tyckte det var fånigt.

Du skämtar? Du har den vita och bara för att det är en mörk rand på så skulle inte den vara godkänd? Jag hade ridit i den.. alla gånger! Kan inte tänka mig att någon ÖD skulle ha synpunkter på den så länge du inte frågar.
 
Du skämtar? Du har den vita och bara för att det är en mörk rand på så skulle inte den vara godkänd? Jag hade ridit i den.. alla gånger! Kan inte tänka mig att någon ÖD skulle ha synpunkter på den så länge du inte frågar.

Hon brydde sig egentligen inte själv, men om någon av de andra tävlande protesterade så man fick dra det till sin spets kunde det blir problem.
 

Liknande trådar

O
Dressyr Ni som tävlar dressyr, använder ni vantar när ni tävlar? Tycker ni att det är okej att rida utan, eller är det ett 'måste' för er...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 361
Senast: _Twilight
·
T
Dressyr att min utrustning funkar på tävling också. :p Tar med det jag skulle kunna tänka mig att det finns nån konstig regel om. Gummityglar...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp