Frågor ang tävlingsutrustning

Jag lånar också tråden. Jag har inte tävlat "på riktigt" sen 2007 och tävlade då hoppning på klubb/lokal-nivå. Jag tog grönt kort 2003 eller 2004, så det är ganska länge sen. Nu har jag tänkt börja igen, men då tävla i dressyr. Och jag blir inte klok på det här med ryttarens utrustning (vi pratar om lokal nivå).

1) Jag rider alltid med säkerhetsväst hemma, och sitter på en unghäst så jag vill gärna tävla med den. Jag har förstått av att bläddra i TR att det är helt okej att ha den över kavajen (jag är över 18, så jag "måste" inte ha den egentligen), och att den ska vara godkänd för tävling. Nu är mitt problem att västen är gammal (från 2007 eller 2008 kanske), den var godkänd då, men kan det ha ändrats och hur får jag veta om den har det?
2) Finns det några liknande restriktioner gällande ridstövlar? Får man tävla i vilka ridstövlar man vill?
 
3. 3-delat fullcheek, är det tillåtet att tävla på?

Jag mailade ridsportförbundet och bifogade med en bild på bettet. Fick till svar att det var godkänt att tävla dressyr på! :)
 
Jag lånar också tråden. Jag har inte tävlat "på riktigt" sen 2007 och tävlade då hoppning på klubb/lokal-nivå. Jag tog grönt kort 2003 eller 2004, så det är ganska länge sen. Nu har jag tänkt börja igen, men då tävla i dressyr. Och jag blir inte klok på det här med ryttarens utrustning (vi pratar om lokal nivå).

1) Jag rider alltid med säkerhetsväst hemma, och sitter på en unghäst så jag vill gärna tävla med den. Jag har förstått av att bläddra i TR att det är helt okej att ha den över kavajen (jag är över 18, så jag "måste" inte ha den egentligen), och att den ska vara godkänd för tävling. Nu är mitt problem att västen är gammal (från 2007 eller 2008 kanske), den var godkänd då, men kan det ha ändrats och hur får jag veta om den har det?
2) Finns det några liknande restriktioner gällande ridstövlar? Får man tävla i vilka ridstövlar man vill?
jag tolkar tr som att man får rida i vilken klass på västen man vill då man är överårig, de kan ju liksom inte tvinga en att ta av Säkerhets västen bara för att den inte är beta lev 3 :p

Har för mig att Ridstövlar ska vara enfärgade i svart eller brunt nu.
 
jag tolkar tr som att man får rida i vilken klass på västen man vill då man är överårig, de kan ju liksom inte tvinga en att ta av Säkerhets västen bara för att den inte är beta lev 3 :p

Har för mig att Ridstövlar ska vara enfärgade i svart eller brunt nu.

Tack! Jag hittade den där märkningen i västen som ska gälla enligt ridsportförbundets hemsida, så den ska vara okej i alla fall.

Däremot har jag googlat mig gråhårig över ridstövlarna. Jag har ett par Carlskrona rider (de med små trekantiga reflexer bak), och det är ganska länge jag köpte dem (från känt hästvaruhus i Tingsryd), de var godkända för tävling då och jag kan inte hitta någonstans att de inte ska vara det nu? Det enda jag egentligen hittar när jag googlar är några trådar här från Buke som är nästan tio år gamla, så det känns inte superaktuellt? Men samtidigt står det ju ingenstans i TR att man inte får ha dem? Förutom reflexerna är de helsvarta. Men om man nu inte får tävla med dem, visst får man tävla på lokal nivå med short-chaps? Worst case scenario är väl att jag får omaket att ha chapsen ovanpå ridstövlarna så att inte de förhatliga reflexerna syns. :cautious:
 
3. 3-delat fullcheek, är det tillåtet att tävla på?

Jag mailade ridsportförbundet och bifogade med en bild på bettet. Fick till svar att det var godkänt att tävla dressyr på! :)

Men vad konstigt? Det står ju klart och tydligt "enledat" baucher i TR plus att det är en bild på ett sådant, dvs inte tredelat/tvåledat. (Även om jag tycker att det är helmysko att inte tredelat är med!)
 
Haha, så jäkla dumt! Hur kunde jag läsa baucher?! (Eller det kanske pratades om tidigare i tråden, eller i en annan liknande tråd?) Jaja, får skylla på att jag inte hade ätit middag ;) Ignorera mitt inlägg :o

Baucher har också varit uppe tidigare i tråden. Lätt hänt att man blandar ihop det. Du lär komma ihåg det nu iaf ;)
 
Jag tänkte mest på hur många leder man får ha på fullcheek vs. baucher :p

Haha, men min hjärna läste ju att hon hade skrivit och frågat om man fick tävla på tredelat baucher och fått ja som svar - vilket jag tyckte var konstigt. Vilket du kanske fattade, men inte jag. Ähh, jag har fortfarande inte ätit och ska nog lägga ner nu :D
 
@Kiwifrukt Om nån nu skulle behöva bry sig om reflexerna så tejpa över dem med en bit eltejp... betydligt mer diskret än att ha chapsen utanpå ;)

Samma skulle jag ha gjort om jag råkade ha en logga på ridbyxan som är nån mm för stor. Sen skulle jag vilja träffa den som på en lokal tävling orkade lämna in en protest om såna detaljer.
 
Hoppar in med en fråga till här!

Sporrar med roterande kula eller trissa är bara tillåten om de roterar i vertikal riktning. Nån som har en aning om varför?
Alla ridsportbutiker häromkring säljer endast såna sporrar med rotation i horisontell riktning. Jag har två par såna sporrar, ett par med kula och ett med slät trissa. Bägge roterar åt fel håll, suck.
 
Hoppar in med en fråga till här!

Sporrar med roterande kula eller trissa är bara tillåten om de roterar i vertikal riktning. Nån som har en aning om varför?
Alla ridsportbutiker häromkring säljer endast såna sporrar med rotation i horisontell riktning. Jag har två par såna sporrar, ett par med kula och ett med slät trissa. Bägge roterar åt fel håll, suck.
Gissar att det är för att det inte ska bli märken när folk drar upp skänkeln. Att
Den roterande delen faktiskt roterar då. Det är väl viktigare med plattor än kulor tänker jag...
 
Lii - Ja du kan välja om du vill rida med eller utan handskar. Färg på eventuella handskar spelar ingen roll så ta det alternativ som känns bäst :)
 
Gissar att det är för att det inte ska bli märken när folk drar upp skänkeln. Att
Den roterande delen faktiskt roterar då. Det är väl viktigare med plattor än kulor tänker jag...
Det visade sig att mina sporrar med platt hjul roterade åt rätt håll och är godkända. Men de känns ju som ett betydligt skarpare alternativ än mina korta bollsporrar med bred kontaktyta.
 
Lii - Ja du kan välja om du vill rida med eller utan handskar. Färg på eventuella handskar spelar ingen roll så ta det alternativ som känns bäst :)

Men vad bra! Jag avskyr att rida med handskar, har det bara om det är riktigt kallt ute :)

En följdfråga.... Om jag har med ett ledträns, jag gissar att även det måste ha ett bett som är godkänt att använda på dressyrtävling?
 

Liknande trådar

O
Dressyr Ni som tävlar dressyr, använder ni vantar när ni tävlar? Tycker ni att det är okej att rida utan, eller är det ett 'måste' för er...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 384
Senast: _Twilight
·
T
Dressyr att min utrustning funkar på tävling också. :p Tar med det jag skulle kunna tänka mig att det finns nån konstig regel om. Gummityglar...
2
Svar
29
· Visningar
2 072
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp