Bukefalos 28 år!

Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Nä, idag är tillgängligheten skitkass för döva, som därmed inte har samma tillgång till vanliga samhällsfunktioner som hörande. De glöms bort i anpassningen, precis som att vi glömmer bort här att även döva behöver vård under livet och då självklart ska kunna få en korrekt kommunikation med vårdgivaren. Så varför tänker vi att en döv vårdgivare enbart skulle jobba med hörande? Varför har hörande mer rätt till en korrekt kommunikation som vårdtagare än vad döva har?
Det är skitjobbigt att få sjukvården att fatta att jag är hörselskadad. Ibland undrar jag hur de kunnat utbilda sig i så många år när de inte ens fattar när jag säger att jag är hörselskadad... och så tar de på sig ett munskydd, vänder ryggen emot, tar på sig ett plastförkläde och prasslar med det och PRATAR MED MIG samtidigt. Den gången slog tanken att resa mig upp och gå bara rakt ut, men gjorde inte det. Det här är inget nytt alls, händer jätteofta.

Fler döva och hörselskadade skulle behövas på varje vc och sjukhus så de som jobbar lär sig hur det fungerar.
 
Det är skitjobbigt att få sjukvården att fatta att jag är hörselskadad. Ibland undrar jag hur de kunnat utbilda sig i så många år när de inte ens fattar när jag säger att jag är hörselskadad... och så tar de på sig ett munskydd, vänder ryggen emot, tar på sig ett plastförkläde och prasslar med det och PRATAR MED MIG samtidigt. Den gången slog tanken att resa mig upp och gå bara rakt ut, men gjorde inte det. Det här är inget nytt alls, händer jätteofta.

Fler döva och hörselskadade skulle behövas på varje vc och sjukhus så de som jobbar lär sig hur det fungerar.

Det måste vara extra jobbigt nu när fler har munskydd p.g.a. corona!
 
Om man tar ett hypotetiskt scenario. Döv person som är duktig inom sitt vårdyrke men som inte kan komunicera på annat sätt än teckenspråk och kroppsspråk. Vad händer när personen söker ett jobb där hen skulle behöva en tolk större delen av arbetsdagen? Säg att hen dessutom är nyutexaminerad och saknar arbetslivserfarenhet och därmed inte är extra attraktiv på arbetsmarknaden. Det måste vara väldigt svårt i många yrken!
Hon kan ju lära sig läsa på läpparna om hon inte redan kan det, vilket verkar otroligt. Det krävs ju mer av kollegorna, tex att de vänder sig mot den döva när de pratar, och det är ju alltid asjobbigt att anpassa sig efter en funktionsnedsatt har jag märkt.
 
Men om personen som behöver tolk bara behöver det i vissa yrken men inte andra? Om det finns yrken personen kan utföra utan tolk. Tycker du då att smahälet ska betala för att personen ska välja just ett sånt yrke som kräver tolk? När hen hade kunnat välja ett annat de hen klarar sig med tekniska hjälpmedel och anpassning från kollegorna?
Men vem är det som säger att personen nödvändigtvis måste ha tolk i ett vårdyrke? Och ja, när någon verkligen brinner för ett yrke som är skriker efter (engagerad) personal tycker jag absolut det vore värt med högre kostnader för att få in dem. Men jag tror att du (och många arbetsgivare) ser problem som inte nödvändigtvis finns.
 
Kollegor och arbetsgivare är en sak. Där kan man kräva anpassning. Men de äldre är en annan sak. De är inte lika anpassningsbara. Jag är rätt säker på att min mormor de sista åren inte hade kunnat kommunicera med en döv person tillräckligt bra.

Sätt en döv person att jobba på en förskola och du får se en helt annan utveckling tror jag. Barnen hade nog kunnat lära sig teckenspråk rätt snabbt med lite hjälp.
Många döva kan prata. Många äldre kan vara i så dåligt skick att de inte orkar lyssna längre, så det kvittar liksom bu eller bä om talet är perfekt eller inte. Många döva kan läsa på läpparna, vilket gör att de då kan komma att kommunicera med de äldre som fortfarande talar. Jag tror du gör problemen större än vad de faktiskt är.

Och de som har ett teckenspråk och är hörselskadade eller döva sedan tidigare kommer känna en koppling till den här personen för hon kommer förstå dem bättre än många av de andra som inte riktigt förstår en döv/hörselskadad äldre och hur man bemöter en sådan person.
 
Men om personen som behöver tolk bara behöver det i vissa yrken men inte andra? Om det finns yrken personen kan utföra utan tolk. Tycker du då att smahälet ska betala för att personen ska välja just ett sånt yrke som kräver tolk? När hen hade kunnat välja ett annat de hen klarar sig med tekniska hjälpmedel och anpassning från kollegorna?
Så, det är bara friska personer som har rätt att välja vad man ska jobba med?

Har man ett funktionshinder ska man stå utanför?
 
Det måste vara extra jobbigt nu när fler har munskydd p.g.a. corona!
Jag är så lyckligt lottad att jag varken är döv eller blind, bara synskadad och hörselskadad och än så länge kan använda hörapparater och även om jag har besvär med mycket så beror mycket på andra människors bemötande.

Så, ja munskydden dämpar rösterna så jag hör dem sämre, i dag träffade jag en jag frågade vad hon sa säkert 6 gånger....., men jag har inte lärt mig läsa på läpparna så munskyddet stör mig inte pga det. Det finns de som har det värre än mig med andra ord.

Men ansiktsutrycken försvinner, vilket påverkar informationsflödet också.
 
Jag såg ett reportage på SVT om en tjej som sökt in till en utbildning inom vård och omsorg med målet att jobba inom äldreomsorgen. Hon är i behov av teckenspråkstolk för att kunna gå utbildningen och hade meddelat detta vid ansökan. När hon kom till utbildningens första dag fanns det ingen teckenspråkstolk där och läraren sa att de inte har nån skyldighet att ordna detta. Mycket tråkigt för tjejen i fråga då hon alltid velat jobba med äldre!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ningen-kandes-som-jag-inte-var-vard-nagonting

Då är min fråga till er som vet hur sånt här fungerar: Hade hon kunnat arbeta inom äldreomsorgen? Hur ska hon veta vad de äldre vill om hon inte kan höra? Om en arbetsgivare ska anställa henne så måste de ju ha en till (tolken) för att hon ska veta vad de äldre säger? Eller är jag helt ute och cyklar? Hur fungerar det? För mig låter det inte så sannolikt med en speciellt dedikerad tolk som följer med henne på jobbet alltid. Men så har jag ingen erfarenhet eller kunskap i frågan alls. Hur fungerar det för de som behöver teckenspråkstolk i arbetslivet? Jag antar att hon behöver det i arbetslivet eftersom hon behövde det på utbildningen. Men det antagandet kan ju vara fel.
Jag tänker att visst det är ett fysiskt handikapp men det behöver inte betyda att man gör ett sämre jobb för det.
En av mina bästa elever har problem med hörseln och har problem med språket men är enormt duktig på att läsa av och kan liksom ”skrivstil” oavsett situation.
Nu är detta iofs inte inom äldreomsorg alls utan inom ridning/häst men tänker att en nedsättning inte behöver betyda att man är sämre på det man gör.
 
Ingen kan välja fritt.
Tycker du på riktigt att funktionsnedsatta inte ska få välja yrken som är lite besvärande för ANDRA människor och kräver anpassningar (fullt genomförbara alltså)?

Att en blind inte kan bli pilot känns ju mer självklart, eller helkroppsförlamad inte kan bli brandman, men döv?

Är det jobbigt för dig att AF (samhället betalar min arbetsgivare lönebidrag för min lön och att AF (samhället) betalar dyra hjälpmedel för att min arbetsplats ska anpassa pga mina funktionshinder? För att jag jobbar inom ett yrke där man använder ögon och ögon, som det är fel på på mig.....? Tycker du jag borde valt något annat?
 
Tycker du på riktigt att funktionsnedsatta inte ska få välja yrken som är lite besvärande för ANDRA människor och kräver anpassningar (fullt genomförbara alltså)?

Att en blind inte kan bli pilot känns ju mer självklart, eller helkroppsförlamad inte kan bli brandman, men döv?

Är det jobbigt för dig att AF (samhället betalar min arbetsgivare lönebidrag för min lön och att AF (samhället) betalar dyra hjälpmedel för att min arbetsplats ska anpassa pga mina funktionshinder? För att jag jobbar inom ett yrke där man använder ögon och ögon, som det är fel på på mig.....? Tycker du jag borde valt något annat?

Nä, är det fullt genomförbart är det inga problem och ska självklart göras.
 
Och det är det ju, extremt ofta. Det är bara hörande som gärna ser större hinder och problem och saknar en vilja att anpassa sig.

Man får ju dock också se till de som saknar förmåga att anpassa sig. T.ex. gamla Agda 95 år som hör dåligt, ser dåligt och mår dåligt. Lägg till demens om man kan glömma att en utan tal och hörselska kunna av att kommunicera med henne.
 
Det existerar ju även människor som 1. ska bemötas av de anställda på arbetsplatserna och 2. ska få tillgång till någon service/information eller vad det nu är som sker på arbetsplatsen.

Så personer som utbildar sig. Personer i yrket. Personer som de yrkesverksamma möter.

Inte större skillnad att vilja ha en teckenspråkskunnig till vården än att vilja ha ex en finsk- eller arabisktalande.
De vill ha en teckenspråkskunnig hörande person, inte en döv :idea::grin:
 
Man får ju dock också se till de som saknar förmåga att anpassa sig. T.ex. gamla Agda 95 år som hör dåligt, ser dåligt och mår dåligt. Lägg till demens om man kan glömma att en utan tal och hörselska kunna av att kommunicera med henne.
Du menar att det inte finns döva/hörselskadade som behöver vård? Hur ofta tror du att de får vårdgivare som kommunicerar efter deras krav?

Det är ju just de som inte kan anpassa sig jag tänker på. Jag som hörande KAN lära mig teckenspråk. En döv kan inte lära sig höra talsvenska.

Jag anser att de döva som behöver vård ska ha samma rätt till att kunna kommunicera med vårdgivare som vi hörande. Det du ger exempel på som är så synd om Agda 95, är vad döva ständigt får uppleva. Jag tycker inte att det är mer synd om Agda 95 som får en döv vårdgivare än vad det är om den döva gamla som får en hörande vårdgivare som inte kan teckenspråk. Det borde vara självklart att ha båda kompetenser inom vården, men så ser det inte ut idag.
 
Jag tänkte på ett arbete där kommunikation skall ske mellan två individer. Jag är inte alls van att prata in text så det blir säkert bättre med träning.
Men jag känner helt klart att jag skulle vara bekväm med att kommunicera med en döv på det viset. Prylen är ju inte ens dyr.
Det är jättebra att du känner dig bekväm med det. Men jag har själv försökt prata in meningar på tex mobilen som har en sådan funktion och på hemsidor med såna funktioner, det är frustrerande hur felaktiga de blir. Folk har inte så mycket tålamod som man skulle önska. Plus att jag går otroligt mycket miste om saker som sägs i förbifarten, när folk pratar avslappnat så stoppar de lättare in extra saker. Men när de behöver upprepa sig så tar de bort dem. Jag har typ alltid gått miste om sånt, och det ingår på arbetsplatsen också.
 
Men det måste väl finnas en massa yrken där man kanske måste börja med en utbildning (typ vårdutbildning) utan att det betyder att man kommer bli sjuksköterska eller jobba på äldreboende? Det finns ju otroligt många jobb inom olika sektorer som de flesta inte ens tänker på. Alternativen är knappast att det måste finnas en tolk med personen konstant eller inget jobb alls. Utbildningen kan mycket väl vara användbar även om man inser att man inte kan jobba med exakt det man först tänkte sig
Jag tänker samma sak! :bow::up:
 
Tänker att till exempel kontorsjobb med inte för mycket telefonsamtal borde ju fungera bra? Mycket mail och hjälpmedel finns för telefon?
Det är lätt att säga kontorsjobb men som ung döv så är det svårt att hitta konkreta yrken för detta 😅 speciellt om man saknar yrkeserfarenhet och/eller utbildning, de flesta hörande (inbillar jag mig?) börjar i affärer, telefonförsäljare eller liknande kundsupport.

Hjälpmedel för telefon gäller ofta bara från det ena hållet, dvs jag kan ringa ut till folk. Men om man vill ringa mig så ringer de alltid mig direkt utan någon tolk emellan, det fungerar inte.
 
Det är jättebra att du känner dig bekväm med det. Men jag har själv försökt prata in meningar på tex mobilen som har en sådan funktion och på hemsidor med såna funktioner, det är frustrerande hur felaktiga de blir. Folk har inte så mycket tålamod som man skulle önska. Plus att jag går otroligt mycket miste om saker som sägs i förbifarten, när folk pratar avslappnat så stoppar de lättare in extra saker. Men när de behöver upprepa sig så tar de bort dem. Jag har typ alltid gått miste om sånt, och det ingår på arbetsplatsen också.
Sant.
Men om du ser mig som en framtida patient i åldringsvården, jag är 60 nu, så skulle det fungera för mig. Jag skulle utan vidare tycka att det var okej. Om man då tänker att äldre i framtiden kommer att vara vana avändare av elektronik och sociala media, så tror jag att dövhet blir ett mindre problem i framtiden än nu.
Jag hade en gång en döv arbetskamrat, inom IT, största problemet då var telefonsamtal. Nu så finns SMS som helt raderar det problemet. Hon var fena på att läsa på läppar så ansikte mot ansikte fungerade det bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp