Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Det är inte helt bra som märkes. Det kan vara ett hjälpmedel som hörselskadad men även vara lite frustrerande.
Som döv så gissar jag att det är hopplöst.

Jag har provat lite olika såna hjälpmedel och de är alla sådär lite förvirrande. Prova att sätta på nyheterna och försök att få fram orden till dem. Förvirrande, och hjälper mig kanske 25%.
Youtubes automatiska textning till sina filmklipp är makalöst bra dock, och hjälper mig till 85% istället. På engelska såklart.
Jag skulle vilja ha deras programvara i verkligheten :love:
 
Men va, är du seriös? Det görs väl hela tiden? Eller menar du att vi ska diskriminera döva på en nivå att de ska nekas både utbildning och jobb? Det är väl rimligare att vi jobbar FÖR att folk ska komma ut i arbetslivet, även de med svårigheter/funktionsnedsättningar eller vad det nu kan vara.

Om vi har ett samhälle som inte tillåter att döva kan utbilda sig och jobba på samma villkor som hörande kanske det är samhällsstrukturen och tillgängligheten det är fel på, och där det behöver ske en förändring. Att neka helt friska, unga personer utbildning och jobb för att vi inte klarar av att anpassa oss är ju helt vansinnigt. Och det blir knappast billigare för samhället om dessa får vara arbetslösa och leva på bidrag resten av livet.

Jag håller med dig i det mesta, och anser absolut inte att vi ska neka vissa personer en viss utbildning pga. funktionsnedsättningar eller liknande. Det är för övrigt ganska många universitetsutbildningar som sällan ger kvalificerade jobb inom området (ex. filosofi).

Däremot kan det vara viktigt att som individ bedöma ens möjligheter att både få och kunna arbeta inom ett visst område. Som hörselskadad/döv torde inte serviceyrken vara det lämligaste valet, oavsett hur mycket personen brinner för det. Det finns rimligen bättre lämpade yrken, där en hörselskadad/döv kan arbeta utan större problem med mindre anpassningar. Jag vet inte om jag är beredd att hålla med om att det är samhällsstrukturen det är fel på i alla lägen. Naturligtvis är jag medveten om att det är stora brister i tillgängligheten i samhället, och mycket kan förbättras, men det är orimligt att tänka att alla ska kunna arbeta med och bemöta döva med teckenspråk som enda språk.
 
Samtidigt säger folk att man får ta det jobb som finns, bara man är smart och anpassar sig.
Jo lätt att säga, men inte många arbetsgivare vill göra den anpassningen när det finns andra lättare folk att anställa.

Men just utbildningar tycker jag att det kan kännas surt att man inte får plugga något pga ett funktionshinder.

Absolut! Och jag vet ju inte. Hon kan ju ha haft goda chanser att få jobb t.ex. med äldre som använder teckenspråk. I så fall är det otroligt dåligt att tolk inte fanns.
 
Jag tänker att är en del av ett strukturellt problem. Om döva - eller andra funktionshindrade personer - inte ges möjlighet att utbilda sig i olika yrken så kommer det heller inte att ske en anpassning från arbetsplatsernas sida eftersom påtryckningarna inte blir tillräckligt stora.

Det existerar ju även människor som 1. ska bemötas av de anställda på arbetsplatserna och 2. ska få tillgång till någon service/information eller vad det nu är som sker på arbetsplatsen.

Så personer som utbildar sig. Personer i yrket. Personer som de yrkesverksamma möter.

Inte större skillnad att vilja ha en teckenspråkskunnig till vården än att vilja ha ex en finsk- eller arabisktalande.
 
Men va, är du seriös? Det görs väl hela tiden? Eller menar du att vi ska diskriminera döva på en nivå att de ska nekas både utbildning och jobb? Det är väl rimligare att vi jobbar FÖR att folk ska komma ut i arbetslivet, även de med svårigheter/funktionsnedsättningar eller vad det nu kan vara.

Om vi har ett samhälle som inte tillåter att döva kan utbilda sig och jobba på samma villkor som hörande kanske det är samhällsstrukturen och tillgängligheten det är fel på, och där det behöver ske en förändring. Att neka helt friska, unga personer utbildning och jobb för att vi inte klarar av att anpassa oss är ju helt vansinnigt. Och det blir knappast billigare för samhället om dessa får vara arbetslösa och leva på bidrag resten av livet.

Fast om det är ett yrke där tolk hade behövts 100% av tiden: vem betalar tolkens lön? Vilken arbetsgivare skulle välja en anställd där man behöver betala två löner för att en persons arbete ska utföras? I det här fallet var det ju på äldreboende hon ville jobba. Min gamla farmor hade nog haft svårt för att kommunicera med en person som inte hörde henne. Så jag antar att, såvida det inte finns äldrenboende där hon hade kunnat jobba med äldre som använder teckenspråk, så hade hon behövt tolk 100% av tiden.

Min fråga i TS var inte hur det borde funka i ett perfekt samhälle. Det är vi nog alla överens om hur det borde vara. Alla borde ha alla möjligheter till både utbildning och arbete och alla borde få den hjälp de behöver för att uppnå sina drömmar.

Min fråga var: hur funkar det i Sverige idag? Vem betalar tolkarna som behövs när döva ska arbeta inom t.ex. vården? Görs det överhuvudtaget eller måste döva välja andra typer av yrken?

Vilken arbetsgivare väljer att betala två löner när det räcker att betala en? För samma utförda tjänst.
 
Det är inte helt bra som märkes. Det kan vara ett hjälpmedel som hörselskadad men även vara lite frustrerande.
Som döv så gissar jag att det är hopplöst.

Jag har provat lite olika såna hjälpmedel och de är alla sådär lite förvirrande. Prova att sätta på nyheterna och försök att få fram orden till dem. Förvirrande, och hjälper mig kanske 25%.
Jag tänkte på ett arbete där kommunikation skall ske mellan två individer. Jag är inte alls van att prata in text så det blir säkert bättre med träning.
Men jag känner helt klart att jag skulle vara bekväm med att kommunicera med en döv på det viset. Prylen är ju inte ens dyr.
 
Men det måste väl finnas en massa yrken där man kanske måste börja med en utbildning (typ vårdutbildning) utan att det betyder att man kommer bli sjuksköterska eller jobba på äldreboende? Det finns ju otroligt många jobb inom olika sektorer som de flesta inte ens tänker på. Alternativen är knappast att det måste finnas en tolk med personen konstant eller inget jobb alls. Utbildningen kan mycket väl vara användbar även om man inser att man inte kan jobba med exakt det man först tänkte sig
 
Men va, är du seriös? Det görs väl hela tiden? Eller menar du att vi ska diskriminera döva på en nivå att de ska nekas både utbildning och jobb? Det är väl rimligare att vi jobbar FÖR att folk ska komma ut i arbetslivet, även de med svårigheter/funktionsnedsättningar eller vad det nu kan vara.

Om vi har ett samhälle som inte tillåter att döva kan utbilda sig och jobba på samma villkor som hörande kanske det är samhällsstrukturen och tillgängligheten det är fel på, och där det behöver ske en förändring. Att neka helt friska, unga personer utbildning och jobb för att vi inte klarar av att anpassa oss är ju helt vansinnigt. Och det blir knappast billigare för samhället om dessa får vara arbetslösa och leva på bidrag resten av livet.

Säg att hon hade fått en tolk under utbildningen. Sen sökt jobb. Vem skulle betala för tolken? Hade någon gjort det? Eller hade hennes utbildning varit bortkastad om hon ändå inte kan få jobb inom yrket? Ska arbetsgivaren betala två löner (hennes och tolkens) istället för en? Betalar staten tolkarnas lön idag? Kan en person en tolk med sig på arbetstid 100% av tiden? Det är ju superbra om så är fallet! Hur funkar det?

Min fråga är helt ärlig då jag inte har någon kontakt med dövvärlden alls. Har aldrig haft en kollega som är döv. Jag känner folk som är hörselskadade men som med teknikens hjälp klarar sig utmärkt. Men det där med att behöva en tolk för att utföra sitt arbete fick mig att fundera över i vilken utstäckning det bekostas och av vem.
 
Jag såg ett reportage på SVT om en tjej som sökt in till en utbildning inom vård och omsorg med målet att jobba inom äldreomsorgen. Hon är i behov av teckenspråkstolk för att kunna gå utbildningen och hade meddelat detta vid ansökan. När hon kom till utbildningens första dag fanns det ingen teckenspråkstolk där och läraren sa att de inte har nån skyldighet att ordna detta. Mycket tråkigt för tjejen i fråga då hon alltid velat jobba med äldre!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ningen-kandes-som-jag-inte-var-vard-nagonting

Då är min fråga till er som vet hur sånt här fungerar: Hade hon kunnat arbeta inom äldreomsorgen? Hur ska hon veta vad de äldre vill om hon inte kan höra? Om en arbetsgivare ska anställa henne så måste de ju ha en till (tolken) för att hon ska veta vad de äldre säger? Eller är jag helt ute och cyklar? Hur fungerar det? För mig låter det inte så sannolikt med en speciellt dedikerad tolk som följer med henne på jobbet alltid. Men så har jag ingen erfarenhet eller kunskap i frågan alls. Hur fungerar det för de som behöver teckenspråkstolk i arbetslivet? Jag antar att hon behöver det i arbetslivet eftersom hon behövde det på utbildningen. Men det antagandet kan ju vara fel.
Har stött på ett exempel med en kille som hade något annat slags problem, utåtagerande tror jag det var, och som gått fritidsledarutbildning med assistent. Han kunde tyvärr inte få jobb sedan eftersom fritidsgården behövde en till två extra personal som bara hjälpte honom. Vet inte om jag hittar artikeln. Så det verkar ibland kunna finnas hinder på arbetsplatsen om man måste anställa en extra person.
 
Jag håller med dig i det mesta, och anser absolut inte att vi ska neka vissa personer en viss utbildning pga. funktionsnedsättningar eller liknande. Det är för övrigt ganska många universitetsutbildningar som sällan ger kvalificerade jobb inom området (ex. filosofi).

Däremot kan det vara viktigt att som individ bedöma ens möjligheter att både få och kunna arbeta inom ett visst område. Som hörselskadad/döv torde inte serviceyrken vara det lämligaste valet, oavsett hur mycket personen brinner för det. Det finns rimligen bättre lämpade yrken, där en hörselskadad/döv kan arbeta utan större problem med mindre anpassningar. Jag vet inte om jag är beredd att hålla med om att det är samhällsstrukturen det är fel på i alla lägen. Naturligtvis är jag medveten om att det är stora brister i tillgängligheten i samhället, och mycket kan förbättras, men det är orimligt att tänka att alla ska kunna arbeta med och bemöta döva med teckenspråk som enda språk.
Varför inte? Även folk med teckenspråk som förstaspråk behöver ju vård? Vi anser ju uppenbarligen att det inte är problem när dessa vårdtagare inte får vårdgivare som kan kommunicera ordentligt med dem, med tanke på vilka problem de möter i såna sammanhang. Varför är det så mycket viktigare att hörande får vårdgivare som är flytande inom vårt språk? Det finns utan tvekan ett behov av folk med flytande teckenspråk inom vården.
 
Fast då ska rimligen en bedömning om anställningsbarhet och chanser till jobb göras för alla. Där faller en hel drös utbildningar bort.

Eller så är det så att vissa utbildningar ställer vissa krav. Jag hade t.ex. aldrig klarat de fysiska antagningskraven för att bli polis/brandman. Som tur är har jag ingen önskan att bli polis/brandman. Men hade jag haft det hade det bara varit att glömma för min del. Inte hade jag känt mig diskriminerad för det. Självklart behöver man ha en viss nivå av fysisk kapacitet för dessa yrken.
 
Det är skitsvårt att hitta jobb som döv, hon har alla mina sympatier. De kända yrkena som man känner bättre till, som inom vård eller affär etc., är ofta beroende av kommunikation. Inte konstigt att många döva vänder sig till yrken inom dövvärlden, man har svårt att komma på yrken och så är det sociala mycket bättre. Plus att de flesta arbetsgivare hellre väljer en hörande än en döv om de har ungefär likadana erfarenheter.

@MiaMia har rätt dock, i just Örebro finns det nog ett flertal äldre döva som kan behöva vård plus att det finns vård av personer som inte kan kommunicera med hjälp av tal.

Angående tolk så beror det på vad för utbildning det var misstänker jag. Det är lite knepigt det där med vem som betalar för tolken. Tex så betalar kommunen/staten för mina läkarbesök och privata behov. Men om det är i samband med mitt jobb så kan det vara arbetsplatsen som ska betala (eller jag har ett max-antal som jag kan boka tolkar till om jag minns rätt). Utbildningar så kan det vara skolan som ska betala, eller staten, beroende på vad för utbildning det är tror jag.
Tänker att till exempel kontorsjobb med inte för mycket telefonsamtal borde ju fungera bra? Mycket mail och hjälpmedel finns för telefon?
 
Säg att hon hade fått en tolk under utbildningen. Sen sökt jobb. Vem skulle betala för tolken? Hade någon gjort det? Eller hade hennes utbildning varit bortkastad om hon ändå inte kan få jobb inom yrket? Ska arbetsgivaren betala två löner (hennes och tolkens) istället för en? Betalar staten tolkarnas lön idag? Kan en person en tolk med sig på arbetstid 100% av tiden? Det är ju superbra om så är fallet! Hur funkar det?

Min fråga är helt ärlig då jag inte har någon kontakt med dövvärlden alls. Har aldrig haft en kollega som är döv. Jag känner folk som är hörselskadade men som med teknikens hjälp klarar sig utmärkt. Men det där med att behöva en tolk för att utföra sitt arbete fick mig att fundera över i vilken utstäckning det bekostas och av vem.
Nä, idag är tillgängligheten skitkass för döva, som därmed inte har samma tillgång till vanliga samhällsfunktioner som hörande. De glöms bort i anpassningen, precis som att vi glömmer bort här att även döva behöver vård under livet och då självklart ska kunna få en korrekt kommunikation med vårdgivaren. Så varför tänker vi att en döv vårdgivare enbart skulle jobba med hörande? Varför har hörande mer rätt till en korrekt kommunikation som vårdtagare än vad döva har?
 
Men det måste väl finnas en massa yrken där man kanske måste börja med en utbildning (typ vårdutbildning) utan att det betyder att man kommer bli sjuksköterska eller jobba på äldreboende? Det finns ju otroligt många jobb inom olika sektorer som de flesta inte ens tänker på. Alternativen är knappast att det måste finnas en tolk med personen konstant eller inget jobb alls. Utbildningen kan mycket väl vara användbar även om man inser att man inte kan jobba med exakt det man först tänkte sig

Men nu var det hennes dröm att jobba med äldre. Jag antog att det betydde direkt med de äldre och inte i en administrativ funktion. Men jag kan ha fel.
 
Det existerar ju även människor som 1. ska bemötas av de anställda på arbetsplatserna och 2. ska få tillgång till någon service/information eller vad det nu är som sker på arbetsplatsen.

Så personer som utbildar sig. Personer i yrket. Personer som de yrkesverksamma möter.

Inte större skillnad att vilja ha en teckenspråkskunnig till vården än att vilja ha ex en finsk- eller arabisktalande.

Ja? Människor som ska få service och bemötas i dessa sammanhang är dock inte människor som har ett maktövertag i relation till exempelvis arbetsgivare.
 
Eller så är det så att vissa utbildningar ställer vissa krav. Jag hade t.ex. aldrig klarat de fysiska antagningskraven för att bli polis/brandman. Som tur är har jag ingen önskan att bli polis/brandman. Men hade jag haft det hade det bara varit att glömma för min del. Inte hade jag känt mig diskriminerad för det. Själv behöver man ha en viss nivå av fysisk kapacitet för dessa yrken.
Det är ju jättebra att du är så privilegierad att du inte behöver känna dig diskriminerad. Det är jag också. De som dock i stor utsträckning exkluderas från samhällsfunktioner som vi ser som självklara upplever det antagligen annorlunda.
 
Ja? Människor som ska få service och bemötas i dessa sammanhang är dock inte människor som har ett maktövertag i relation till exempelvis arbetsgivare.

Jag ville utöka ditt inlägg.

Och precis - tvärtom befinner sig människor i behov av service ofta i ett maktunderläge. Just därför är det viktigt att om möjligt utöka kompetenserna inom respektive yrke för att minska den skillnaden.
 
Det är ju jättebra att du är så privilegierad att du inte behöver känna dig diskriminerad. Det är jag också. De som dock i stor utsträckning exkluderas från samhällsfunktioner som vi ser som självklara upplever det antagligen annorlunda.

Så du anser inte att det finns yrken som ställer vissa krav som alla inte har en möjlighet att uppnå?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp