Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

De vill såklart ha hörande personal som kan teckenspråk, inte döv personal! :idea::grin:
Glömde det, glömde även hur villiga både arbetsgivare brukar vara att bekosta månadsvis av utbildning samt hur villiga anställda brukar vara att genomlida månader av utbildning som de bara känner har svag relevans för dem! :D
 
Plus jobbigt när gratis arbetskraft inte längre är gratis 😅
Detta! Sånt här är så tröttsamt!

Jag "arbetstränade" i totalt 9 månader. Det skulle absolut inte ta så lång tid, men arbetsgivaren ville förlänga det och AF hade inget emot det. Socialen som betalade ut försörjningsstöd åt mig tyckte jag gjorde rätt dock, när jag började knorra över gratis arbetskraft. Jag fick till och med säga ifrån att antingen så får de anställa mig eller så får jag hitta något annat. Det var ok för AF också, som då antagligen tänkte som jag. Arbetsgivaren sa då att jag inte kunde anställas, det fanns inte pengar....

Var arbetslös en månad sedan fick jag kontakt med det här med Regionen så de betalade en del av min lön och AF en del och arbetsgivaren inget, regionen ringde då där jag arbetstränade och frågade om jag kunde anställas där vilket jag ju kunde. Jag hade ett jobb. Arbetsgivaren betalade inget och samhället gjorde, precis som tidigare, bara annorlunda upplagt denna gången, men skatter som skatter liksom. Jopbbade där ett år. Vad jag gjorde på jobbet? Exakt samma som när jag arbetstränade. På pricken. Samma som jag gör nu, förutom att jag har mer erfarenhet nu så här några år senare.
 
Måste också säga att det blir helt barockt i sammanhanget att prata om hur döva inte ska ha tillgång till utbildningsutbudet i samma utsträckning som andra (även om de uppfyller alla antagningskriterier) för att det EVENTUELLT inte finns en maximal samhällsnytta i deras insats när de är klara, eller att deras studietid skulle bli extra kostsam. Som om all högre utbildning idag sker med samhällsnytta i fokus? Universitetsutbildning är idag lika delar rekreation och personlig utveckling, som faktiskt långsiktigt lönsamt för samhället.

Det finns absolut en diskussion inifrån (jag jobbar bland annat med att undervisa på universitet) kring rimligheten att studenter med funktionsnedsättningar skall kunna rulla i systemen i oändlighet när de trots hjälpmedel, förlängda studie- och provtider, utökad handledning osv osv inte fixar målen -
tack och lov handlar dock inte den diskussionen alls om den eventuella tillgängligheten till hjälpmedel, för den är självklar. Vad jag menar är alltså: det är en fråga kring om personer som faktiskt inte klarar av sina studier trots hjälpmedel verkligen ska få vara kvar, en helt annan fråga om personer som kommer att kunna klara sina studier galant med hjälpmedel ska få tillgång till hjälpmedlen. (SJÄLVKLART).
 
De vill såklart ha hörande personal som kan teckenspråk, inte döv personal! :idea::grin:

Tänkte mer på detta under natten. Det sätter ord på maktassymetrin. Precis som när man anställer fullt seende synpedagoger som ska informera synskadade och blinda om hur det är att leva med synskada. Eller avsätter en temadag om handikappkonventionen, men vägrar anställda en lärare i rullstol för hen kan inte nå upp på whiteboarden.

Om du har nån kroppslig variation som kräver hjälpmedel eller anpassning så kan du inte vara jämlik. Du måste vara den passiva hjälpbehövande som nån normat går en kurs om hur man tar hand om. Men du kan inte vara kollegan eller chefen.
 
Det är lätt att säga kontorsjobb men som ung döv så är det svårt att hitta konkreta yrken för detta 😅 speciellt om man saknar yrkeserfarenhet och/eller utbildning, de flesta hörande (inbillar jag mig?) börjar i affärer, telefonförsäljare eller liknande kundsupport.

Hjälpmedel för telefon gäller ofta bara från det ena hållet, dvs jag kan ringa ut till folk. Men om man vill ringa mig så ringer de alltid mig direkt utan någon tolk emellan, det fungerar inte.
Tror inte de flesta hörande börjar så, men kan ju vara så. Utbildning är det ju många som har också och universitetet har ju mycket hjälpmedel.

I mitt jobb har jag i alla fall stött på någon hyggligt hög administrativ chef som är döv, man mailar hen och hen ringer tillbaka om hen vill ringa istället för maila med ett system där en tolk läser vad hen skrivit och skriver ned vad man säger. Gissar väl spontant på universitetsutbildning och så rakt in i administration och gissar vidare på att hen måste vara bra på sitt jobb om hen drösar uppåt i organisationen.
 
Inte inom samma yrkesområde, men jag har en döv kollega. Hen har högre akademisk utbildning, läser lite på läppar men talar inte. Har tolk på möten och vissa tillsynsbesök, men annars är det teams-chatt eller anteckning på iPad eller papper som gäller. Jag som alltid velat lära mig teckenspråk (och kunde lite tecken och alfabetet innan) är supertacksam att hen har tålamod med mig och lär mig nya tecken när vi ses :D
 
Jag vill inte starta en ny tråd, vet inte riktigt vad den skulle vara om i så fall och det relaterar ju till detta på sätt och vis, men... jag har sett några youtubevideos som en blind kvinna gör. Hon är helt blind men filmar när hon är och handlar eller är på flygplats osv. Hon har ledarhund och använder andra hjälpmedel och jag fascineras av hur många hjälpmedel det faktiskt finns för att hjälpa människor. Det är ju otroligt hur mycket hjälp man egentligen kan få, och hur långt man ändå kan komma som blind.

Det var inte meningen att titta egentligen, jag håller gärna ett avstånd till sånt som är skrämmande, och blinda människor är skrämmande för mig eftersom det kanske är min framtid, så det skrämmer faktiskt en hel del, men jag var för nyfiken och nu är jag så imponerad av henne och av att man kan göra så mycket trots att man inte ser. Nu vet jag ju, eftersom jag både har synnedsättning och hörselnedsättning, att man klarar av mycket bara man får rätt hjälpmedel och har viljan att fortsätta framåt, men någonstans var jag övertygad om att livet skulle vara över som blind. Inte för att blinda inte kan, utan för att det verkar vara en sådan nattsvart och intryckslös tillvaro. Hjälpmedel och anpassningar, är ju hela skillnaden!
 
Jag vill inte starta en ny tråd, vet inte riktigt vad den skulle vara om i så fall och det relaterar ju till detta på sätt och vis, men... jag har sett några youtubevideos som en blind kvinna gör. Hon är helt blind men filmar när hon är och handlar eller är på flygplats osv. Hon har ledarhund och använder andra hjälpmedel och jag fascineras av hur många hjälpmedel det faktiskt finns för att hjälpa människor. Det är ju otroligt hur mycket hjälp man egentligen kan få, och hur långt man ändå kan komma som blind.

Det var inte meningen att titta egentligen, jag håller gärna ett avstånd till sånt som är skrämmande, och blinda människor är skrämmande för mig eftersom det kanske är min framtid, så det skrämmer faktiskt en hel del, men jag var för nyfiken och nu är jag så imponerad av henne och av att man kan göra så mycket trots att man inte ser. Nu vet jag ju, eftersom jag både har synnedsättning och hörselnedsättning, att man klarar av mycket bara man får rätt hjälpmedel och har viljan att fortsätta framåt, men någonstans var jag övertygad om att livet skulle vara över som blind. Inte för att blinda inte kan, utan för att det verkar vara en sådan nattsvart och intryckslös tillvaro. Hjälpmedel och anpassningar, är ju hela skillnaden!
Rekommenderar podden Here Be Monsters. Den handlar egentligen om andra saker, men senaste säsongerna har präglats mycket av att programledaren långsamt blir blind, och hur han kommer till acceptans. En lugn och vacker resa.
 
Jag vill inte starta en ny tråd, vet inte riktigt vad den skulle vara om i så fall och det relaterar ju till detta på sätt och vis, men... jag har sett några youtubevideos som en blind kvinna gör. Hon är helt blind men filmar när hon är och handlar eller är på flygplats osv. Hon har ledarhund och använder andra hjälpmedel och jag fascineras av hur många hjälpmedel det faktiskt finns för att hjälpa människor. Det är ju otroligt hur mycket hjälp man egentligen kan få, och hur långt man ändå kan komma som blind.

Det var inte meningen att titta egentligen, jag håller gärna ett avstånd till sånt som är skrämmande, och blinda människor är skrämmande för mig eftersom det kanske är min framtid, så det skrämmer faktiskt en hel del, men jag var för nyfiken och nu är jag så imponerad av henne och av att man kan göra så mycket trots att man inte ser. Nu vet jag ju, eftersom jag både har synnedsättning och hörselnedsättning, att man klarar av mycket bara man får rätt hjälpmedel och har viljan att fortsätta framåt, men någonstans var jag övertygad om att livet skulle vara över som blind. Inte för att blinda inte kan, utan för att det verkar vara en sådan nattsvart och intryckslös tillvaro. Hjälpmedel och anpassningar, är ju hela skillnaden!

Jag har sett nån video med henne (eller nån annan som passar in på den beskrivningen). Jag blev så sjukt imponerad! Både av henne, hennes ledarhund och deras samarbete! Och lite tyckte jag att det var läskigt, speciellt när hon gick över gatan! Då hon enbart gick på hörseln när hon bedömde om det kom bilar eller inte. Och då fortsatte jag tänka och tysta elbilar är ingen bra idé alls!
 
Jag vill inte starta en ny tråd, vet inte riktigt vad den skulle vara om i så fall och det relaterar ju till detta på sätt och vis, men... jag har sett några youtubevideos som en blind kvinna gör. Hon är helt blind men filmar när hon är och handlar eller är på flygplats osv. Hon har ledarhund och använder andra hjälpmedel och jag fascineras av hur många hjälpmedel det faktiskt finns för att hjälpa människor. Det är ju otroligt hur mycket hjälp man egentligen kan få, och hur långt man ändå kan komma som blind.

Det var inte meningen att titta egentligen, jag håller gärna ett avstånd till sånt som är skrämmande, och blinda människor är skrämmande för mig eftersom det kanske är min framtid, så det skrämmer faktiskt en hel del, men jag var för nyfiken och nu är jag så imponerad av henne och av att man kan göra så mycket trots att man inte ser. Nu vet jag ju, eftersom jag både har synnedsättning och hörselnedsättning, att man klarar av mycket bara man får rätt hjälpmedel och har viljan att fortsätta framåt, men någonstans var jag övertygad om att livet skulle vara över som blind. Inte för att blinda inte kan, utan för att det verkar vara en sådan nattsvart och intryckslös tillvaro. Hjälpmedel och anpassningar, är ju hela skillnaden!

Min mamma är blind sen födseln, och inne på sin femte ledarhund nu. Jag tror att du skulle må bättre om du hade någon kontakt antingen via Synskadades Riksförbund eller något av alla de andra mindre synskadeorganisationerna. Förbundet för dövblinda är också väldigt aktiva.

Själva sorgeprocessen över att förlora ett sinne är något annat, men det har du såklart koll på. Där är det bättre med psykologkontakt. Men för att bygga upp en bild av vilket nätverk som finns, vilka hjälpmedel som finns, vilka politiska frågor som förbundet arbetar med... Det ger trygghet för många.
 
Tänkte mer på detta under natten. Det sätter ord på maktassymetrin. Precis som när man anställer fullt seende synpedagoger som ska informera synskadade och blinda om hur det är att leva med synskada. Eller avsätter en temadag om handikappkonventionen, men vägrar anställda en lärare i rullstol för hen kan inte nå upp på whiteboarden.

Om du har nån kroppslig variation som kräver hjälpmedel eller anpassning så kan du inte vara jämlik. Du måste vara den passiva hjälpbehövande som nån normat går en kurs om hur man tar hand om. Men du kan inte vara kollegan eller chefen.
Har inte tänkt på det förut. Men alltså ... Jag har gått hos audionomer för att kolla upp min hörsel etc., och de alla har varit hörande. Skulle vara intressant att gå hos någon som är hörselskadad och förstår hur det är.
 
Tror inte de flesta hörande börjar så, men kan ju vara så. Utbildning är det ju många som har också och universitetet har ju mycket hjälpmedel.

I mitt jobb har jag i alla fall stött på någon hyggligt hög administrativ chef som är döv, man mailar hen och hen ringer tillbaka om hen vill ringa istället för maila med ett system där en tolk läser vad hen skrivit och skriver ned vad man säger. Gissar väl spontant på universitetsutbildning och så rakt in i administration och gissar vidare på att hen måste vara bra på sitt jobb om hen drösar uppåt i organisationen.
Men det går ju inte att förneka att det är lättare för hörande.
 
Rekommenderar podden Here Be Monsters. Den handlar egentligen om andra saker, men senaste säsongerna har präglats mycket av att programledaren långsamt blir blind, och hur han kommer till acceptans. En lugn och vacker resa.
Det är en podd! @Enya har en hörselnedsättning också ju :laugh::D
Iallafall jag kan inte lyssna på podds, det kanske är annorlunda för @Enya dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp