Bukefalos 28 år!

Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Och om Agda nu kan prata och vill meddela något till den som vårdar henne? Då går det inte om den som vårdar henne inte kan höra det.
Du utgår ifrån att alla döva inte kan tala och inte kan läsa på läppar? Varför gör du det? Hade som liten en kompis var mamma var född döv. Det märktes inte så lätt när vi pratade kan jag säga. Och hon pratade alltså.
 
Jag tolkar att "arbeta med äldre" så mycket vidare än vad du gör tror jag, jag har själv arbetat på boenden och inom hemtjänst, och jo, det kan nog vara svårt att arbeta i just dom verksamheterna, men det finns fler sätt att hjälpa äldre som inte innebär att man jobbar som undersköterska eller vårdbiträde.
Jag tolkar ingenting. Jag skrev om just och enbart hemtjänsten.
Det är trots allt den vanligaste formen av äldreomsorg och blir än större när boenden läggs ner.
Jag är medveten om att hemtjänt och boende inte är allt.
 
Du utgår ifrån att alla döva inte kan tala och inte kan läsa på läppar? Varför gör du det? Hade som liten en kompis var mamma var född döv. Det märktes inte så lätt när vi pratade kan jag säga. Och hon pratade alltså.
Exakt! Herregud, vissa får det att låta som att döva är någon form av aliens :D

Min farmor och farfar var döva och fick inte lov till att lära sig teckenspråk. De läste läppar och jobbade (farfar skräddare och farmor på fabrik) och bilade runt i Europa, helt utan tolk :p. Farmors texttelefon var dock sjukt kul att "leka dator" med när man var barn, haha.
 
Exakt! Herregud, vissa får det att låta som att döva är någon form av aliens :D

Min farmor och farfar var döva och fick inte lov till att lära sig teckenspråk. De läste läppar och jobbade (farfar skräddare och farmor på fabrik) och bilade runt i Europa, helt utan tolk :p. Farmors texttelefon var dock sjukt kul att "leka dator" med när man var barn, haha.
Jamen precis!
Om jag skulle gissa rakt av tror jag det nästan är vanligare att döva och hörselskadade KAN läsa på läpparna än att de inte kan det, om de inte är döva och hörselskadade pga hög ålder vill säga.

Kompisens mamma hade en texttelefon, de måste ha blivit moderna än vad de var då på tidigt 90-tal, vilken manick! :D
 
Jamen precis!
Om jag skulle gissa rakt av tror jag det nästan är vanligare att döva och hörselskadade KAN läsa på läpparna än att de inte kan det, om de inte är döva och hörselskadade pga hög ålder vill säga.

Kompisens mamma hade en texttelefon, de måste ha blivit moderna än vad de var då på tidigt 90-tal, vilken manick! :D
Jag tyckte, där runt 1990, att det var världens häftigaste framtidsgrej :D . Satt alltid framför skärmen och skrev "noveller" med den gröna texten, som det var på den tiden. Kände mig som en dåtidens hacker eller typ en världsberömd författare, haha. Men ja, de har förhoppningsvis moderniserats en del sedan dess!
 
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna få en teckenspråkstolk i komvux när man kan få det på universitet? Jag har ju gått i samma klass på universitet som en som behövde en sådan.
Utifall ingen svarat dig; pengar.
Det är förvirrande när man får tolk eller inte, det beror på skola och utbildning. Men hittade detta som kan kanske förklara det mesta:
"Landstingen, som har skyldighet att erbjuda tolktjänst för vardagstolkning, står inte för tolkkostnader i samband med utbildning. För studier på universitet, högskolor och folkhögskolor finns särskilda medel avsatta för teckenspråkstolk. Inom övriga utbildningsformer som till exempel komvux gäller ansvars- och finansieringsprincipen, vilket innebär att det är upp till varje kommun att avgöra om de har råd att bevilja tolk. För privata utbildningar saknas helt kostnadstäckning, och de ekonomiska förutsättningarna hos respektive utbildningsanordnare avgör om studerande beroende av teckenspråkstolk kan delta i studierna. Eftersom tolkservice är relativt kostsamt innebär det att teckenspråkiga utestängs från studier inom både den kommunala och den fristående vuxenutbildningen. Bostadsorten bestämmer vilken tillgång till utbildning människor har,[...]"
 
Vad trist :cry: Förstår inte varför det ska vara så svårt att få behålla jobb.

Jag tror det är många, det behövs "mutor" till arbetsgivare för att betala för att ha oss även om vi inte gör ett dåligt jobb. Det är ju så jobbigt att inte ha perfekta och normala människor på sin arbetsplats.
Plus jobbigt när gratis arbetskraft inte längre är gratis 😅
 
Exakt! Herregud, vissa får det att låta som att döva är någon form av aliens :D

Min farmor och farfar var döva och fick inte lov till att lära sig teckenspråk. De läste läppar och jobbade (farfar skräddare och farmor på fabrik) och bilade runt i Europa, helt utan tolk :p. Farmors texttelefon var dock sjukt kul att "leka dator" med när man var barn, haha.
Åh vad häftigt! Ungefär när var de födda? Bodde de i Danmark?
 
Jag tyckte, där runt 1990, att det var världens häftigaste framtidsgrej :D . Satt alltid framför skärmen och skrev "noveller" med den gröna texten, som det var på den tiden. Kände mig som en dåtidens hacker eller typ en världsberömd författare, haha. Men ja, de har förhoppningsvis moderniserats en del sedan dess!
Jag har en gammal texttelefon från när jag gick i grundskolan.
Eh alltså ... tekniken har ju kommit med sms, och Internet och så ... Så man har nog inte riktigt sett behovet av att utveckla själva apparaterna :rofl: Så jag misstänker att de är ungefär likadana.
Jag använder en hemsida istället och så finns det säkert appar för olika syften.
 
Utifall ingen svarat dig; pengar.
Det är förvirrande när man får tolk eller inte, det beror på skola och utbildning. Men hittade detta som kan kanske förklara det mesta:
"Landstingen, som har skyldighet att erbjuda tolktjänst för vardagstolkning, står inte för tolkkostnader i samband med utbildning. För studier på universitet, högskolor och folkhögskolor finns särskilda medel avsatta för teckenspråkstolk. Inom övriga utbildningsformer som till exempel komvux gäller ansvars- och finansieringsprincipen, vilket innebär att det är upp till varje kommun att avgöra om de har råd att bevilja tolk. För privata utbildningar saknas helt kostnadstäckning, och de ekonomiska förutsättningarna hos respektive utbildningsanordnare avgör om studerande beroende av teckenspråkstolk kan delta i studierna. Eftersom tolkservice är relativt kostsamt innebär det att teckenspråkiga utestängs från studier inom både den kommunala och den fristående vuxenutbildningen. Bostadsorten bestämmer vilken tillgång till utbildning människor har,[...]"
Då hoppas jag att hon söker till universitetet!
Rubbat det högre studier kan ge tolk, men inte på gymnasienivå
 
Haha, nä de bodde i Östergötland (jag är svensk, bara boende i Danmark sedan många år) :D. De var födda på 1910-talet :).
Coolt! Då kanske de gick på min grundskola, den låg/ligger visserligen i Stockholm men den var ju länge den enda dövskolan i Sverige (finns dock fortfarande ingen dövskola i Östergötland), där fick man lära sig såna yrken som de hade. Skrädderi fanns iallafall.
Och så var teckenspråk inte tillåtet. Men de hade nog ett eget teckenspråk sinsemellan, som ärvdes ned bland eleverna och the community.
 
Då hoppas jag att hon söker till universitetet!
Rubbat det högre studier kan ge tolk, men inte på gymnasienivå
Eller någon folkhögskola som har utbildning riktat mot det område hon ville läsa i.

Gymnasiet är annorlunda. Det finns ett riksgymnasium för döva och hörselskadade i Örebro. Jag hade en klasskamrat som valde att stanna i Stockholm ett tag för att läsa på gymnasiet där istället och hon var ju då den enda döva, hon fick tolkar till sin utbildning.
Under min gymnasieutbildning så fanns det hörande lärare som inte kunde teckenspråk men då hade skolan egna tolkar som gick in vid varje lektion.
 
Coolt! Då kanske de gick på min grundskola, den låg/ligger visserligen i Stockholm men den avar ju länge den enda dövskolan i Sverige (finns dock fortfarande ingen dövskola i Östergötland), där fick man lära sig såna yrken som de hade. Skrädderi fanns iallafall.
Och så var teckenspråk inte tillåtet. Men de hade nog ett eget teckenspråk sinsemellan, som ärvdes ned bland eleverna och the community.
Spännande! Jag vet faktiskt inte om de gick i dövskola, de hade nog bara 6 års skolgång och kom från landet. Jag får fråga pappa :up: :).

Jag har inga minnen av att de tecknade sinsemellan, men farfar dog när jag var ganska liten och var heller inte så pratsam av sig. Farmor däremot pratade och höll låda, så att man ibland själv önskade sig en hörapparat (att stänga av ;) ).
 
Nej?
Du måste såklart ha kompetensen för det, har du det ska inte en funktionsnedsättning styra.
Jag gick på en konstskola där en tjej som var mer eller mindre blind gick, det fungerade bra med hjälpmedel. Hon målade.
Kompetens har väl väldigt lite med att komma in på en utbildning att göra? Du förväntas ha kompetensen efteråt, inte innan?
 
Spännande! Jag vet faktiskt inte om de gick i dövskola, de hade nog bara 6 års skolgång och kom från landet. Jag får fråga pappa :up: :).

Jag har inga minnen av att de tecknade sinsemellan, men farfar dog när jag var ganska liten och var heller inte så pratsam av sig. Farmor däremot pratade och höll låda, så att man ibland själv önskade sig en hörapparat (att stänga av ;) ).
Ja man kanske bara slängde in dem i en hörande skola och hoppades på det bästa. Men om bägge dem var döva så låter det sannolikt att de träffade varandra på något vis inom dövvärlden, där var ju dövskolan en möjlighet.

Haha, ja prata kan de ju! Då slipper man dessutom hålla koll på om någon svarar en :angel::D:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp