Frågor om linser.

MM

Trådstartare
Jag har precis skaffat linser då jag inte alltid vill ha glasögon då det är krångligt vid vissa tillfällen, tex vid en del övningar på gymmet m.m.

Min undran är hur det kändes för er att gå från glasögon till linser? Jag har inga problem med att sätta i eller ta ur. Det lärde jag mig på ett kick. Jag upplever dock att jag ser bättre med glasögonen, vilket inte borde stämma. Jag hämtade dem igår så kan absolut bara vara ovant men vill ändå kolla med andra om ni upplevt det så här?
Givetvis gjorde jag en ny synundersökning i samband med detta så styrkorna ska vara rätt. Men jag tycker att synen borde vara lika oberoende om det är glasögon eller linser jag använder om styrkan är rätt.

Sedan undrar jag om ni använder ögondroppar i förebyggande syfte att inte ögonen ska irriteras av linserna eller om det är dåligt? Tänker mest på att återfukta dem efter en dags användning med linser. Jag har tid för återbesök igen om ca 2 veckor så kan ta upp denna frågan med optikern då men vill gärna veta hur andra gör. Jag är ju rädd om ögonen.

Tar gärna emot era erfarenheter :)
 
Jag ser bättre med glasögonen, jag kan inte få full styrka med linserna. Dock så är det lite vanesak, jag märker inte av skillnaden direkt. Jag har aldrig behövt använda ögondroppar osv.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Att ha linser känns som en frihet.
Även om jag är van att ha glasögon jämt. Så förvränger glasögonen värden lite grann , dvs allt ser mindre ut. Med linser så får allt rätt proportioner .

Jag använder linser när jag tränar, annars glasögon.
Då använder jag bara engångslinser. Det är dyrare än månadslinser men jag värdesätter mina ögon mycket och det är skönt att slippa hålla på med linsvätskor, osv. Utan det bara att slänga dom när dom börjar irritera ögonen på kvällen.
 
Jag ser också bättre med glasögon men använder ändå linser 99% av tiden. Tycker det är mycket skönare med linser. Man vänjer sig vid skillnaden.

Använder bara ögondroppar, koksalt eller vad det är, om ögonen är gojsiga på morgonen. Om du upplever att ögonen känns torra, linserna fastnar, irriterat etc så kan det bero på fel sort för sina ögon.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Använder bara ögondroppar, koksalt eller vad det är, om ögonen är gojsiga på morgonen. Om du upplever att ögonen känns torra, linserna fastnar, irriterat etc så kan det bero på fel sort för sina ögon.

Jag har provat flera olika sorters linser. Alla blir jag irriterad/torra av efter ett tag.
Så jag har dom sällan i hela dagar.
 
Jag ser också bättre med glasögon :) Sedan jag fick brytningsfel fungerar tyvärr inte linser för mig.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Enligt min nya optiker är det oftast så att man ser bättre med linser för att linsen sitter så mycket närmare ögat och därmed blir det varken vinkelseendet eller avstånd som ställer till det. Det är dock så att vissa (alla?) linser är snäppet svagare än glasögon just för att de sitter nära ögat och kanske är det det som ställer till det för dig? Det kan också handla om omställningen.

Vad gäller ögondroppar så använder jag hylo-gel droppar vid behov. Det kan också vara värt att byta linsvätska till en utan konserveringsmedel om man upplever att ögonen blir torra av linserna. Konserveringsmedel har den påverkan på ögat och det är också därför endagslinser för endel upplevs göra ögonen torra. Annars är faktiskt en lins i rätt material för bäraren positivt för att bevara ögats fuktighet.

Jag använder en linsvätska som heter Gelone. Den innehåller precis som hylo-geldropparna jag använder vid behov hyaluronsyra vilket är vad som finns i ögat naturligt.
 
Jag ser mycket bättre med linser än med glasögon, till stor del för att jag har dubbel så mycket synfel på ena ögat än på andra. Kommer aldrig gå tillbaka till att använda glasögon till vardags!
 
Jag vill verkligen att det ska funka med linser, har prövat hur många olika sorter som helst, de bästa blev till slut Clariti, men gav upp då jag känner av dem hela tiden...vill verkligen försöka igen men måste ju prova nåt nytt isf, droppar eller ny linsvätska? Kan det görs så stor skillnad?
 
Jag vill verkligen att det ska funka med linser, har prövat hur många olika sorter som helst, de bästa blev till slut Clariti, men gav upp då jag känner av dem hela tiden...vill verkligen försöka igen men måste ju prova nåt nytt isf, droppar eller ny linsvätska? Kan det görs så stor skillnad?
Skillnaden för mig blev enorm när jag bytte linsvätska! Från att inte kunna få ut linserna alternativt känna av dem hela tiden till att inte känna av dem alls och få ut dem med en strykning i ögat.
Har du testat biofinity? Alltså originalet? De är absolut bäst av de jag har provat.

En droppe hylo-gel i ögat innan insättning har jag läst har varit lösningen för endel också. Ett annat tips är att röra linsen lite fram och tillbaka efter insättningen med fingret, det kan också göra skillnad.
 
Skillnaden för mig blev enorm när jag bytte linsvätska! Från att inte kunna få ut linserna alternativt känna av dem hela tiden till att inte känna av dem alls och få ut dem med en strykning i ögat.
Har du testat biofinity? Alltså originalet? De är absolut bäst av de jag har provat.

En droppe hylo-gel i ögat innan insättning har jag läst har varit lösningen för endel också. Ett annat tips är att röra linsen lite fram och tillbaka efter insättningen med fingret, det kan också göra skillnad.
Intressant, jag har ju bara köpt vanlig linsvätska på apoteket. Var det Gelone din hette? Japp, har testat biofinity då jag googlade mig till att de skulle vara bra för torra ögon. Men då funkade Clariti bättre..
 
Jag såg bättre med linser än glasögon. Och jag använde ögondroppar i förebyggande syfte. Med endagslinser spelade det dock ingen roll, dom satt ändå fast på kvällen när jag skulle ta ur dom.. Så ska skaffa månadslinser igen, nån gång..
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ser bättre med linser trots att jag inte har sådana som korrigerar brytningsfelet. Synen med linser känns inte lika känslig som med glasögon som varierar från dag till dag (värdelöst).
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ser precis lika (dåligt) med linser som glasögon. Styrka plus brytningsfel som tydligen är lika svår att korrigera med vilket som. Så min värld är en liten aning suddig i kanterna ...☺

Jag trivs däremot bäst i linserna - och när jag jobbade med häst så var det ett måste. Jag vet inte hur många skalmar som gått åt när nån kastat lite ovarsamt på huvudet...

Jag använder vanlig koksalt/linsvätska till mina höggenomsläppliga linser och har i princip inga problem. Då sover jag även med dem relativt ofta (månadslinser som jag byter ungefär var tredje vecka). Har aldrig haft några problem och ögonen har mått bra på alla kontroller.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag upplever jag ser bättre med linser. Är så närsynt att mina glasögon gör allt pyttelitet. Däremot fixar linserna inte helt mitt brytningsfel men eftersom jag har 24 timmars månadslinser har jag dom alltid i så jag har vant mig och märker inte av det.

Använder varken ögondroppar eller linsvätska.
 
  • Gilla
Reactions: MM
För mig är linser världens bästa uppfinning, jag avskyr glasögon och har aldrig vant mig ordentligt trots att jag haft glasögon i 40 år. Jag upplever också att jag ser mycket bättre med linserna men det kan ha att göra med min inställning till dem och jag bara har glasögon hemma.

Har månadslinser vilket har fungerat bra i flera årtionden. De senaste åren har ögonen blivit lite torrare och jag använder ögondroppar vid behov. För mig skulle det vara en katastrof att inte kunna ha linser eftersom jag tycker så illa om glasögonen.
 
Jag har också ett litet brytningsfel som linserna inte kan korrigera, tyvärr. Jag har endagslinser som jag använder då och då men jag har aldrig riktigt vant mig vid att ha dem i ögonen, de blir lätt torra, speciellt inomhus.
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 344
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 341
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 433
Senast: ekra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp