Frågor om trickträning/lekar.

P

Piixie

Hej.
Jag hade tänkt öva in lite enklare trick med mitt islandssto på 17 år.
Är hon för gammal för att lära sig?

Det känns även svårt att få henne att bli motiverad, och verkligen vilja. Om jag blandar in godis, då blir det iofs fart på henne. :d
Men jag vill ju inte ge henne en godisbit efter varje gång hon utför tricket rätt. Då skulle hon nog bli tjockare än vår islandsvalack, och det vill jag INTE.XD

Finns det andra belöningar som håller henne lika motiverad, eller räcker det med att ge henne en godisbit efter var tredje trick ungefär?

Sedan undrar jag om det finns några lekar man kan leka i hagen, så att både jag och hon får springa lite?

Jag tränar lite NH, och jag tror att vi båda vet att det är jag som är den dominanta. ;)
 
Sv: Frågor om trickträning/lekar.

När ett trick är etablerat, eller om hästen är säker på det åtminstonde, kan man börja berömma med godis lite då och då. I början funkar det bättre med godis för varje framsteg.
En godisbit behöver inte vara stor! Jag använder knäckebröd, delat i rutor. Varje bit är ca 1x1 cm och mest luft. Det räcker för att hålla min fjord/island motiverad. Ibland när något går extra bra får han en "köpegodis".
Klickertränar, det är väldigt effektivt!

Boktips: Ben Hart - Art and science of clicker training for horses. (Min favoritbok!)
Även om man inte vill pyssla med klickerträning tar den upp mycket om inlärning och är bara allmänt trevligt att läsa.

Dessutom, man blir aldrig för gammal för att lära nya saker! Varken människa eller häst
 
Sv: Frågor om trickträning/lekar.

Det är klart att hon inte e för gammal!!!
Jag har gjort så att jag börjat med godis som belöning och efter ett tag när allt sitter övergår jag till muntligt beröm och klappar, att bara belöna i bland kan nog göra henne lite förvirrad och få henne att undra vad hon gör för fel när hon inte får något godis.

Lycka till med träningen:laugh:
 
Sv: Frågor om trickträning/lekar.

Att bara berömma med godis ibland är inte förvirrande, tvärtom ofta! Det har en enorm effekt på inlärningen. Partiell betingning basic inlärningspsykologi.
 

Liknande trådar

Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 607
Senast: Brie
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund En diskussion på facebook idag blev att handla om det här med att låta hunden leka med pinnar, att kasta pinnar osv. Nu vill jag veta...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 561
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp