Fotgåendeutmaning i januari!

Hann ut medan det var ljust i eftermiddag 🙂
Storasyster gick 8 x 120 meter, 4 vänsterfot, 3 högerfot och en med täta sidbyten (för att jag blev uttråkad :angel:) Hon är en stjärna!
Lillasyster är fortfarande lite låg, så hon har fått öva på ingångar och vändningar på stället inomhus med täta godisbelöningar. Också jätteduktig, men på en helt annan nivå :love:
 
Vi fick träna med mycket störningar idag. Jag får träna mig själv till att tycka att det är bra, helt vill jag inners inne bara ha det lugnt och skönt… 😁 men det var en bra dag, hon var på alerten gällande omgivningen men kunde ändå hålla fokus och söka sig till sidan.
 
Vi fick träna med mycket störningar idag. Jag får träna mig själv till att tycka att det är bra, helt vill jag inners inne bara ha det lugnt och skönt… 😁 men det var en bra dag, hon var på alerten gällande omgivningen men kunde ändå hålla fokus och söka sig till sidan.
Jag vet vad du menar, jag är precis likadant och bara "men det var ju inte detta vi skulle träna!!". Men det är ändå bra att ha t.ex. fickan full med godis och träna på att reda ut en situation.
 
Jag vet vad du menar, jag är precis likadant och bara "men det var ju inte detta vi skulle träna!!". Men det är ändå bra att ha t.ex. fickan full med godis och träna på att reda ut en situation.

Precis, det är ju nyttigt — helt oavsett vad ursprungsplanen var!
 
Vi har kört på men det har varit fullt upp så Buke har varit bortprioriterat. När vi passerade 100 m så upplever jag att hon har lite svårare att hålla ihop hela vägen. Kanske behöver backa tillbaka lite för att sen utöka igen?
 
Vi har kört på men det har varit fullt upp så Buke har varit bortprioriterat. När vi passerade 100 m så upplever jag att hon har lite svårare att hålla ihop hela vägen. Kanske behöver backa tillbaka lite för att sen utöka igen?
Har du någon superberlöning som du kan ha för att motivera? Jag tänker att du kanske ska värma upp med kortare sträcka 2-3 gånger där hon verkligen får en dunderbelöning i slutet, så att de stegrar upp det nu när det börjar bli längre.
 
Har du någon superberlöning som du kan ha för att motivera? Jag tänker att du kanske ska värma upp med kortare sträcka 2-3 gånger där hon verkligen får en dunderbelöning i slutet, så att de stegrar upp det nu när det börjar bli längre.
Brukar belöna sträckorna med leksak med pipboll, det är hennes favorit. Tog en bit av min lunchmacka och belönade med när vi körde lite på lunchen, då var hon väldigt pepp! Kanske får klura vidare på det spåret och försöka hitta på lite andra matbelöningar och sedan värma upp lite kortare sträckor med den belöningen :)
 
Vi har gjort en del fokusövningar som utmynnar i ett fotgående. Jag försöker verkligen få till ett mer självständigt/frivilligt fotgående nu.

Jag tycker att det var rätt nyttigt att
komma upp i sträcka även med godishanden.
Jag tror när jag tycker att hon fattar grejen igen så kommer vi göra om utmaningen med högre kriterier.
Hon är ju trots allt bara 10 månader och vi hade precis kommit upp i 5 meter när vi började utmaningen.

(Och ja jag vet att det finns många med hundar under året som har skitfina fotgående, men där är inte vi och vi har definitivt inte tränat så mycket som de har gjort.)
 
125 meter i både vänster och höger fot ikväll. Belönade med leksak hela tiden, har klart högre värde än att tugga på en korv 😂 Tappar lite exaktheten när energin går upp, men tänker att jag vill börja i den änden. Får slipa på detaljer som exakt position och liknande på andra sätt.
 
Kortare morgonpass med några, längre fotsträckor och de gick fint. Men mest ville hon vara growlande räka idag och ba ”Who you trying to get crazy with ése? Don't you know I'm loco?” :meh: 18-månaders bruksbrutta 🤷🏻‍♀️

 
Kortare morgonpass med några, längre fotsträckor och de gick fint. Men mest ville hon vara growlande räka idag och ba ”Who you trying to get crazy with ése? Don't you know I'm loco?” :meh: 18-månaders bruksbrutta 🤷🏻‍♀️

Jag kan relatera till den där attityden. Allt för väl. Förutom att här handlar det också om ett stort intresse att ägna promenaden åt att leta efter TJEJER! (vilket han så klart inte får)

För oss föll fotgåendeutmaningen efter ett par veckor då det kändes som att enda väderalternativen verkade vara snöstorm, -20nånting, horisontellt regn eller den påföljande ishalkan. Lite som jag misstänkte från början. 50 meter hann vi komma upp i, känns som en fin grund för det långsiktiga arbetet :)
 
Igår blev det ingen förlängning av sträckan, tid och ork (för mig) räckte helt enkelt till. Men idag har jag möjlighet att köra i dagsljus, så idag blir det 130 meter 💪
 
Vi har kört checka in övningar, som utmynnar i baklängesmarsch och så vänder jag på steken så att jag får henne på vänster sida, går något/ några steg och belönar.
Vi kör bara inne just nu då vi har mycket störning ute (hästar i hagarna runtomkring, höns) så vill att det ska sitta i muskelminnet och vara "hjärntvättad" så mycket som möjligt.

Off topic (det känns mer relevant här än i uppdateringstråden)
Igår lossnade en bit av apporteringen för oss. Hon har fixat hämtning och avlämning i handen, men haft det skitsvårt med att sitta med något i munnen. Vi har kört mycket omvänt lockande med apport/ gummiklädd pinne/ leksak i munnen där jag ska kunna putta på både henne och pinne.

När vi har lekt så har det blivit något av att sitta betyder "spotta ut" så fortsätter vi leka, så det blev något av ett default beteende, men igår gick det upp ett ljus om att matte inte alls vill att hon ska släppa leksaken. Vi har även kört en del byteslekar, men det har varit detsamma där, hon håller tills hon får kommando byt, men ber jag om ett sitt så spottar hon.

Så planen är att fortsätta som vi gjort, få till några ligg och fler sitt för saken skull. Sen ska vi få till det på klossen innan vi börjar med att sätta ihop momentet.
 
Det blev 130 meter igår, men inte 17 hann vi med det i dagsljus 🙈😂 Fick jobba mer på att få ordentligt fokus än jag behövt på länge, var på en plats hon förknippar med mycket liv och rörelse. Så även om det var nästan folktomt igår så var det svårt att hålla blicken på mig. Hon har ju fortfarande koll på vad jag gör och säger, men är inte 100% med mig som jag önskar. Mer störningsträning behövs alltså!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 591
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 377
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 061
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 518
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp