Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

jo, precis. jag känner likadant. jag vet ju hur hon tänker även om det både är rätt och fel...

jag sa till henne innan idag att ringa och prata med bolaget men hon sa att vet. skulle prata med dom imorgon. förmodligen kommer hon prata själv med dom då, alternativt att hennes pappa gör det.

kan ju återkomma imorgon med hur det blir för hästen och vad försäkringsbolaget sa. jag hittade ingen info alls om försäkringsformer på bolagets hemsida så jag vet inte alls vad deras A2 försäkring innebär.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

Uppdatera oss gärna, både vad 'andra vet' sa om operation, vad bolaget sa etc.

Och hur det än blir, håller jag tummarna att det löser sig på bästa sätt, vilket det än är.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

jo, jag själv tycker det också. men min vän tänker nog ändå mycket på pengarna nu. oavsett vad jag tycker om henne personligen så kommer hon försöka få hästen utdömd-det är vad jag tror. känner jag henne rätt så vill hon inte vänta 1 år på att tävla. och finns det risk för att hästen ändå inte skulle bli bra så vill hon absolut inte operera...sorgligt men sant. jag hade själv gjort det mest humanaste, går hästen att rädda hade jag gjort det. men min vän tänker nog inte så...

Tänker hon på pengarna skulle hon sett till att ha haft hästen A1 försäkrad när du sa till henne att se till att försäkra den ordentligt , men vad jag förstått var hon inte villig till detta ?

Mia
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

villig å villig, hon skulle tänka på det. hon hade trots allt bara haft hästen i nästan 2 dagar innan detta hände. ut ekonomisk synpunkt var det billigare med A2 försäkringen för hennes del. A1:an hade kostat upp mot 15 tusen per år för hennes del. så förmodligen var preblemet att hon inte kunde få ut så mycket pengar att lägga på en försäkring-å själv tycker jag också att det är jävligt mycket pengar på en försäkring!

men-hon får skylla sig själv som inte ändrade försäkringen när hon köpt hästen, för det hade jag själv gjort och valt att betala månadsvis. på så sätt hade hon inte behövt betala allt på en gång.

men som sagt är det ju lite svårt att ändra på försäkringen nu...
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

villig å villig, hon skulle tänka på det. hon hade trots allt bara haft hästen i nästan 2 dagar innan detta hände. ut ekonomisk synpunkt var det billigare med A2 försäkringen för hennes del. A1:an hade kostat upp mot 15 tusen per år för hennes del. så förmodligen var preblemet att hon inte kunde få ut så mycket pengar att lägga på en försäkring-å själv tycker jag också att det är jävligt mycket pengar på en försäkring!

men-hon får skylla sig själv som inte ändrade försäkringen när hon köpt hästen, för det hade jag själv gjort och valt att betala månadsvis. på så sätt hade hon inte behövt betala allt på en gång.

men som sagt är det ju lite svårt att ändra på försäkringen nu...

Som du säger så man kan betala försäkringarna månadsvis. Och visst ÄR det dyrt, men det man betalar för är ju just att ha ett ekonomiskt skydd i sådana fall som det här. Och 15 000 kr/år för en häst försäkrad i 100 K, det är BILLIGT i min skadade värt. Jag betalade 10 för 15 000 kr i liv, iofs med en extremt heltäckande vetvård.

Men vad är 10 000 kr när det är veterinärräkningar på tiotusentals kronor, och försäkringen är skillnaden mellan att kunna behandla/rädda hästens liv, eller ej.

Men visst, har man inte råd har man inte (man kanske inte har råd med månadskostnaden liksom), men då har man enligt mig tagit en fullt medveten ekonomisk risk, som man sen OM oturen/olyckan är framme, får 'stå för', och tugga i sig det där med pengarna.

Sen, off topic så det förslår, men man försäkrar väl en ny häst från dag ett, dvs samma dag man hämtar den, så att det hände andra dagen förstår jag inte relevansen av? Förutom att det är maximal otur tyvärr.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

klart man försäkrar sin häst från dag 1!
jag kan i å för sig bara tala för mig själv. när jag hämtat min häst så ringde jag försäkringsbolaget så otroligt många gånger utan att komma fram. resan hem med hästen tog 2½ timme och jag började ringa precis när vi kört iväg-jag fick äntligen prata med någon när vi bara hade några mil kvar hem!

å sen så dröjde papperna på försäkringen med att komma med 2 månader, man undrade ju ifall man hade en färsäkrad häst. men dom hade tydligen ändrat sitt system fick jag reda på. så dom hade haft fullt upp. nu ska det ha lugnat ner sig. papperna har i vilket fall som kommit :)

men min vän tog ju över den gamla ägarens försäkring så fastän jag sagt att den skulle ändras direkt så lyssnade hon inte.
jag tycker själv att hon får skylla sig själv, men samtidigt är det inte roligt när sånt här händer. hon bytte förmodligen inte för att hon ville se om hon skulle ha råd eller inte. det känns inte okej att prata pengar med sin vän-hon skulle aldrig erkänna att det var pengabrist som avgjorde försäkringsform.

hon ringde mig innan idag-men jag sov :angel:
har försökt ringa henne 2 ggr men hon är nog uppe i skara nu. får se vad som händer...
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

Nu blir jag säkert halshuggen, men jag kan inte låta bli...

Varför köper man en häst om man inte är beredd att låta den få en rimlig chans?

Jag skulle aldrig i livet sälja en häst till en sådan människa, som enbart ser till sig själv och struntar i djuret. Visst, hon har bara haft honom i några dagar, -men ock?

Att hon sedan betalar så mycket pengar för inköpet av hästen och inte försäkrar upp honom...
Alltså; jag kan bara se att man gör så om man antingen:
1) Har så mycket pengar att man kalkylerar med att man får räkna med lite svinn, utan att det svider i plånboken speciellt mycket.
2) Hon hade egentligen inte råd att köpa hästen överhuvudtaget.

Nä, jag vet inte om jag tycker så synd om henne faktiskt med den inställningen, att hennes eget nöje (tävlandet) går före hästens behov. Jag tycker dock enormt synd om hästen.
//Jezz
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

jag förstår vad du menar. även om jag gillar min vän så håller jag inte med henne på alla plan-och det vet hon också om eftersom jag berättat det för henne.

nej, jag skulle inte vilja påstå att hon hade råd med hästen, men hon hittade "den" hästen för hennes del och hon ville ha honom.

så nej, du blir inte halshuggen av mig i alla fall.

*kl*

nu har jag pratat med min vän. dom är framme och vet. har kollat på hästen men har inte sagt något till henne. sa att dom skulle ha rast nu så min vän har åkt iväg för att äta och runt halv ett skulle dom ta nya plåtar på honom för att se vad som är bäst.

en annan sak som var lite ironisk, vet ni vad min vän sa?
-jag skulle bytt till A1 försäkringen. Aldrig mer A2!
snäll som jag är sa jag bara att det sa jag till dig ju!
svar på det var -mmm...
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

något som slog mej vid läsningen av inlägget. hur mkt hästvana finns i det här fallet? Till en flock med bekanta hästar som gjort upp rangen sinsemellan släpper man in en nykomling, en sparkskada är ju som ett brev på posten. synd på hästen om inte annat
hälsn k
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

något som slog mej vid läsningen av inlägget. hur mkt hästvana finns i det här fallet? Till en flock med bekanta hästar som gjort upp rangen sinsemellan släpper man in en nykomling, en sparkskada är ju som ett brev på posten. synd på hästen om inte annat
hälsn k


En vettig, stabil flock och det är inte alls att en sparkskada kommer som ett brev på posten. Utan då kommer flockledaren och nykomligen mäta rang, vilket INTE behöver bli genom slagsmål. En vettig flock och en vettig nykomling och nykomlingen kommer odramatiskt och snabbt att hitta 'sin' plats i flocken.

Jag har släppt in nyingar i etablerade flockar många ggr, både små och stora flockar. Aldrig sparkskador. Men det är i STABILA flockar, där det inte finns minsta gruff/bråk inom flocken, och där samtliga inblandade individer är 'vettiga'. I sådana konstellationer är det enligt min mening större skaderisk att plocka ut en individ och låta den gå ihop med nyingen, och sen släppa in båda, det stör flocken mer.

Ostabila flockar, där det muckas inom flocken om rangordningen, och inte alla hittat sin plats däremot, där släpper jag INTE in en nykomling. Jag släpper heller inte in en nykomling om det i flocken finns en eller flera individer som inte reagerar vettigt, har en historia av att slå etc.

Men stora ytor, mattillgång utan konkurrens, stabil vettig flock och en vettig nykomling och enligt MIN åsikt är det sällan minsta problem att introducera en nykomling. Och inte större sparkskaderisk än att ta det pö om pö.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

Jag har väldigt svårt att tro att Skara kan fixa detta. Bättre att åka till Helsingborg. Där kan dom sin sak iaf.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

min vän är inte inblandad alls i ihopsläppningen pga hennes jobb. hon kunde helt enkelt inte vara med då hon jobbar skift och den veckan började hon halv 6. men hon och stallägaren kom överrens om att hon fick släppa ihop dom. och så vitt jag vet-jag säger inget mer än så-så TROR jag att stallägaren släppte ihop hela flocken på en gång-alltså 5 hästar och sedan den nya då.
det gick tydligen lugnt i början men sen så fick han sparken senare.

så där lägger jag mig inte i någon diskussion då jag inte alls vet vad som är rätt och fel. detta är bara som jag själv tror att det gick till. men jag tror min vän sa att hon släppte alla på en gång.

så ja, är fallet så så kan man skylla det hela på stallägaren som borde vetat bättre eftersom det tydligen var unghästar.

men tids nog så har min vän insett att hon skulle byta stall då detta stallet inte alls passar henne. nu vet jag egentligen inte om det är någon idé att byta. kommer hästen opereras så borde han stå kvar då det är ett fullservicestall.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

jag har erfarenhet av både skara och helsingborg då jag bott i skara innan och nu ligger helsingborg närmast.

när jag jobbade så hittade jag en häst i hagen som inte ville gå in. jag fick DRA in hästen. han jag jobbade för är rent ut sagt snål och fördjävlig! jag jobbade där pga vissa saker som jag inte vill dra upp här men tro mig-dom borde inte haft häst!

1 vecka efter att jag hittade hästen hade dom åkt in till skara. dom hade inte tagit ut någon vet. innan det.
det visade sig vara en fraktur rakt över hela benet. hon fick stå kvar på djursjukhuset i 5 veckor men återhämtade sig och vann till och med lopp efter detta. ja, det är en travhäst vi pratar om.

helsingborg har jag bara erfarenhet av min förra häst. han blev akut sjuk i dom vet fortfarande inte vad. men han stod på sjukhuset i 10 dar innan han fick komma hem. fullt frisk igen.

så jag tycker båda sjukhusen har funkat för "mig" om man säger så.

sedan så finns det väl inte solskenshistorier överallt heller.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

bra svar ! konfunderad över hur hur insläppet gått till då det är av yttersta vikt att tänka över situationer som kan uppstå när man hanterar hästar och för ihop dem i flock. /k
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

bra svar ! konfunderad över hur hur insläppet gått till då det är av yttersta vikt att tänka över situationer som kan uppstå när man hanterar hästar och för ihop dem i flock. /k

Mm, det finns ju väldigt mycket som kan gå fel, även i de 'bra lägena' eller hur man ska säga. Och just i konkurrenssituationer är ju risken störst, speciellt i början. Jag nämnde maten, men även insläpp när de 'trängs vid grinden, är ju tillfällen då det 'lätt smäller'. Samt även vid utsläpp, när de är hungriga och vill ut till maten, eller är otåliga av att ha stått inne och lite extra ystra. (Eller vid ett tomt vattenkar som fylls på tex, alla situationer där det blir 'konkurrens')
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

det gör jag också!

dom borde ha fått veta något nu. hade dom sett på plåtarna att avlivning var det bästa så borde min vän hört av sig nu. men det kanske är så att dom inte alls vet vad som är bäst.

är inte benet helt av utan att det bara är en stor spricka så kanske dom väljer en operation.

jag får svar i vilket fall som senare...

hoppas allt löser sig på bästa sätt för hästen!
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

*KL*

Håller med vad som ovan sagts: ja, det är dyrt att försäkra en dyr häst, men hade man råd att köpa den bör man väl ha marginaler för att försäkra den - åtminstone så att man har råd att betala veterinärkostnader? Och vill man inte försäkra bör man väl vara så rik att man har råd att förlora pengarna...

Tycker det låter som din kompis har köpt en för dyr häst och lät snålheten bedra visheten. Och stackars stackars häst om han inte får vård för att hon hellre vill tävla.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

det är väl självklart att hästen får vård!!

MEN, frågan är snarare om min vän väljer att hellre avliva än rädda. säger veterinären att han kommer bli bra så kommer dom operera och hon kommer ge honom alla chanser i världen.

min vän är inte bakom flötet, även om jag själv tycker att hennes resonemang inte alltid är det bästa.

opereras hästen kommer hon göra allt för att han ska bli bra. det tvivlar jag inte ett dugg på!

men sen har du rätt i att skaffar man häst så ska man ha råd att försäkra upp dom till det rätta värdet.

jag tycker ju själv att min vän var rent dum i huvudet som inte gjorde det från början. men det har jag också sagt till henne!

jag rådde henne till att köpa en billigare häst men eftersom detta var "DEN" hästen för henne så ville hon ha honom...

men som sagt är det inte upp till henne nu om hästen ska opereras-det är upp till veterinär och försäkringsbolag.
 
Sv: Fraktur i bakknä-dömma ut eller inte???

En vettig, stabil flock och det är inte alls att en sparkskada kommer som ett brev på posten. Utan då kommer flockledaren och nykomligen mäta rang, vilket INTE behöver bli genom slagsmål. En vettig flock och en vettig nykomling och nykomlingen kommer odramatiskt och snabbt att hitta 'sin' plats i flocken.

klippte bara ut en del så det skulle förstås vad jag svarade på ;) Detta hör ju inte till tråden och jag hoppas det går bra för hästen det handlar om...

Men vill bara inflika att jag tycker Alex har rätt här. Jag har en stabil flock och där släpper vi in nya hästar ibland och det är lite pip och skrik och sen är det inte så mycket mer. Men det roliga i min flock, som säkert också är rätt naturligt? är att högste i rang aldrig går fram först utan det är först och främst tvåan och trean som gör det och hon håller sig på avstånd. Hon som är högsta hönset brukar betrakta på avstånd ofta några timmar, ibland ett helt dygn innan hon går fram och säger hej. Varför vet jag inte...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: ufot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp