Bukefalos 28 år!

Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Nominous

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet av det på häst?

Lång historia väääldigt kort:
Hästen min har sedan länge tillbaka svagheter i vänster bak efter spricka i skenbenet och efter det en komplicerad griffelbensfraktur med 2 operationer. Detta har resulterar i låsningar i länd, SI led och framförallt höften vänster bak. Han jobbar inte till 100% med det benet så jag som ryttare måste alltid vara medveten om att påminna honom om det och jobba honom i stärkande övningar.

Han han blivit jättefin sista tiden och blivit allt bättre. ET har jobbat regelbundet med honom för att hålla red på hur kroppen utvecklas. Första tiden när han kom till mig så var det ett rent helvette att få upp alla låsningar som han antagligen gått med en väldigt lång tid med tanke på hur han rörde sig och hur muskulaturen såg ut. Nu är det 5 månader sedan ET kollat på honom då han sista två gångerna har vart perfekt i kroppen så var 6:e månad tyckte hon var lämpligt fortsättningsvis.

Hästen är utredd noga för 1½ år sedan och finns ingen hälta till grund för problemen efter att griffelbensfrakturen opererats och läkt.

Nu har jag varit in till vet efter att ha jobbat honom ordentligt ett år efter igångsättning sedan skadorna (som han hade när jag köpte honom, han var tvärhalt på provridningen) för att han vart varm till och från i höger fram.

Hos vet hittas ingen hälta (SKÖNT!!) men de konstaterar att han inte använder vänster bra så bra, fuskar gärna. Kommer fram att det blivit sämre igen så det med största anledning borde vara därför han blivit varm höger fram pga belastningen (veterinären har tidigare aldrig sett honom då detta team nytt i våran region) och ET'n som jobbar med henne hittar riktigt rejäla låsningar i ländryggen igen. Men sedan ser han även att hans bärbensknöl är paj. :crazy: Något yttre trauma har antingen krossat den eller en rejäl fraktur så den läkt fel, för när han gör mig uppmärksam på det så ser jag ju att det fattas en stor bit i arslet på han :o Vad jäkla hemmablind man blir!!

Efter beh av ET'n rör han sig bättre. Ska tillbaka om 3 veckor för att se om han blivit bättre. Veterinären var dock rädd att han skulle bli halt vänster bak nu när ET'n lossat låsningarna. Att han har någon osynlig hälta som kommer visa sig nu när han inte sitter fast igen.

Men han har vart lika dan flera gånger tidigare. Han blir bra och känns fin att rida och sen återkommer låsningarna efter ett halvår så jag hoppas (tror jag?) att det är samma ska nu. Att han inte ska visa nån hälta utan att han ser bra ut när vi gör ÅB. Men jag tror att låsningarna kommer tillbaka pga den framförskjutna höften som inte går att rätta mer och kanske då bärbensknölen?

Vad har ni för erfarenhet av skador på bärbensknölen? Har aldrig vart med om det tidigare. Men det är klart att han ska ha problem, olycksfågeln som lyckas med allt. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Min häst har oxå troligen vart med om ett trauma med sin bärbensknöl. Den e liksom borta. Han är mkt svagare på sin högra sida men det jobbas på. Ngt som han även har ofta är låsningar i ländryggen. Detta fixar osteopaten till. Han är väldigt spänd i sin muskelatur på denne sidan, om det hör ihop med bärbensknölen vet jag inte, men troligen. Veterinären står lite förundrad över honom och tror att det kommer att bli svårt med att träna upp honom riktigt ordentligt. Han kommer nog alltid att vara svag i den sidan pga det fattas såpass mkt på den sidan.
Jag vet inte riktigt hur jag ska jobba han mer för att få det att bli bättre. Han klättras iaf mkt.

Jag ska försöka ta kort på honom så att man kan se skillnaden. Det är väl 5 cm skillnad från den ena sidan till den andra.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

De hästar jag vet om som har haft krossade bärbensknölar har avlivats på plats på kliniken.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Min häst har oxå troligen vart med om ett trauma med sin bärbensknöl. Den e liksom borta. Han är mkt svagare på sin högra sida men det jobbas på. Ngt som han även har ofta är låsningar i ländryggen. Detta fixar osteopaten till. Han är väldigt spänd i sin muskelatur på denne sidan, om det hör ihop med bärbensknölen vet jag inte, men troligen. Veterinären står lite förundrad över honom och tror att det kommer att bli svårt med att träna upp honom riktigt ordentligt. Han kommer nog alltid att vara svag i den sidan pga det fattas såpass mkt på den sidan.
Jag vet inte riktigt hur jag ska jobba han mer för att få det att bli bättre. Han klättras iaf mkt.

Jag ska försöka ta kort på honom så att man kan se skillnaden. Det är väl 5 cm skillnad från den ena sidan till den andra.

Låter som din har lite större skada än min. På min känner man liksom inte kanten när man drar över knölen där den ska sitta. Den är mer rundad och på den normala sidan känner man mycket väl kanten som blir, eller spetsen. Det är några cm som saknas på den helt klart. Han har som lite rundare rumpa på den sidan :D

Min är lika musklad i kroppen. Men svag i vänster sida. Men han har som inte tappat något i den delen av rumpan eller rygg.

Vore jätteintressant med kort!! På min ser man inte skadan om man inte vet om det. Som sagt, jag hade inte ens reflekterat över det innan när ET'n frågar vad han gjort med bärbensknölen. När han känner på den så känner han att spetsen är avslagen och delarna ligger nog någon annan stans. För de ligger inte där den ska. Nästa gång jag gör något veterinärt på han ska jag kolla om det går att ta en plåt bara för kul skull. Men det kanske är svårt att röntga där?

De hästar jag vet om som har haft krossade bärbensknölar har avlivats på plats på kliniken.

De kanske har haft allvarligare skador? Denna har inte ens ägarna märkt att det hänt nåt med, eller så har de tigit. Men han är ju full av blessyrer från yttre trauman så jag är inte direkt förvånad. :)
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Min kompis har en enormt fin häst som på grund av yttre trauma har en fraktur på bärbensknölen. Den kommer antagligen aldrig
att kunna ridas igen, tyvärr, den var ett lovande ämne för GP dressyr innan skadan upptäcktes. :(

Hon är inte halt på rakt spår om jag förstått det rätt och inte nu när hon bara går i hagen, men vid ridning rör hon sig inte
som hon bör även om det knappt syns vid ridning. Men något litet är fel, men man kan inte sätta fingret på vad, vilket medför överbelastningar på andra kroppsdelar, vilket gör att hältorna går runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Den ena åkte in för rutinkontroll då hästen kändes lite konstig men de kunde inte sätta fingret på det.

Den andra åkte in för en annan skada och då upptäcktes krosskadan vilket var anledningen till den första hältan troligtvis.

Som IW skriver så gör ju en krossad höftbensknöl att hästen överbelastar resten av kroppen. Och att man skulle rida på en häst som har ett krossat ben (oavsett var det sitter i kroppen) tycker jag är djurplågeri.

Hästar är experter på att mörka skador.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Min kompis har en enormt fin häst som på grund av yttre trauma har en fraktur på bärbensknölen. Den kommer antagligen aldrig
att kunna ridas igen, tyvärr, den var ett lovande ämne för GP dressyr innan skadan upptäcktes. :(

Hon är inte halt på rakt spår om jag förstått det rätt och inte nu när hon bara går i hagen, men vid ridning rör hon sig inte
som hon bör även om det knappt syns vid ridning. Men något litet är fel, men man kan inte sätta fingret på vad, vilket medför överbelastningar på andra kroppsdelar, vilket gör att hältorna går runt.

Usch det lät absolut inge roligt!! Antar att min lyckats slå sig helt rätt och bara kommit åt en liten bit (om det nu är något!! Ingen har ju konstaterat att det finns en skada, utan det är ju bara en ET som tycker att benen känns olika). För han verkar inte påverkad så mycket. Alla låsningar och liknande vet vi var de kommer ifrån och de är nu nästan helt upphävda och tillrättalagda.

Den ena åkte in för rutinkontroll då hästen kändes lite konstig men de kunde inte sätta fingret på det.

Den andra åkte in för en annan skada och då upptäcktes krosskadan vilket var anledningen till den första hältan troligtvis.

Som IW skriver så gör ju en krossad höftbensknöl att hästen överbelastar resten av kroppen. Och att man skulle rida på en häst som har ett krossat ben (oavsett var det sitter i kroppen) tycker jag är djurplågeri.

Hästar är experter på att mörka skador.

Fast nu får du backa några steg. Min häst har aldrig vart ledhalt i hela sitt liv och det är väl bra mycket bättre än många andra fullt fungerande hästar. Så att sitta och säga att det är djurplågeri utan att det ens är ett fel på hästen tycker jag låter VÄLDIGT märkligt!!! Min häst har en defekt som inte ens veterinärer sett. Ingen har någonsin märkt det här. Det är en ET som kände och klämde och känner att de känns olika. Hur eller vad som hänt vet ingen. Vi vet bara att han verkar inte dras med det på något sätt.

Och bärbensknölen är väl knappast höftknölen. Den sitter på sidan av höften, inte vid svansen.

Tycker du att det är djurplågeri att rida på en häst som haft en sparkskada på ett griffelben som läkt också eller?? Konstigt att du kan uttala dig över veterinärers kunskap som sett hästen.

Finns ju tusentals skador hästar kan få. Och läker de och hästen blir frisk, varför i hela friden ska man sluta motionera den? Det var det dummaste jag hört. Snacka om att dra alla över en kam!! Funkar de inte och får men, absolut. Men du kan inte tala för alla hästar när du inte ens sett dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Det var ingen veterinär som hittade hästens skada heller. Eller ja, chefsveterinären på Täby hittade den direkt :bow:, men det stora
antalet andra veterinärer som tittat på hästen och behandlat den i ett år innan den fick komma till täby stod som fån och kliade sig i
huvudet och skickade hästen på magnet röntgen - för frambenen, istället för att känna igenom hästen.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Jo, men den hästen var det ju bevisligen fel på eftersom de sökt veterinärvård. Varför ska jag sluta rida på min häst när det inte ens är nåt fel på den som fjordtokan vill hävda att det är djurplågeri?

Men det är ändå intressant att sådana här saker missas. Att de inte går igenom hästarna grundligt.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Skrev fel knöl ursäkta. Menar såklart bärbensknölen.

Du misstänker att hästen har krossad bärbensknöl men har inte kollat upp det? Jag tycker fortfarande att det är djurplågeri.
Kolla upp hästen och ta reda på vad som verkligen hänt.

Annars kan jag komma o krossa ditt sittben så du får se hur det känns.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Har den en rent mekanisk påverkan så kan man ju testa detta genom att i samråd med Vet utröna om den blir bättre av lättare träning under halv dos NSAID. att den inte har ont men är begränsad.

Jag var så korkad att jag trodde du menade höftknölen.
en sdn häst såg jag som ung o den var lektionshäst med ganska bra fjång bak ändå. Ngt ojämn men.

Jag skulle kontakta min ordinarie Vet o se vad denne anser o ha en dialog med denne/a.

Vad var det för problem med griffelbenet?
Ju mer jag läser om dessa op. så är jag övertygad om att min Vet inte var ute o cyklade ang. att han ansåg att den biten skulle kapslas in.
Har även en bortsprängd flisa i spattregionen som han inte heller ville rota i. en vet med den allra största erfarenheten skulle jag tippa:bow::love:
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Lugna dig, jag har inte skrivit något om att du ska sluta rida din häst. Jag bara berättar hur det var med den här hästen.

Vissa veterinärer är pinsamt dåliga på att KÄNNA på hästen. En annan bekants häst var vi inne med för att den börjat resa sig,
och fick tokpanik så fort den skulle dra sin vagn, jag och min bekant var 99% säkra på att det var kissingspine och åkte därmed in
för att få ryggen och halsen röntgad på hästen.

Men nej, veterinären börjar direkt med att göra böjprov och konstaterar att hästen är en halv grad halt på båda kotorna fram.
Och vill direkt behandla och spruta hästen full av tuppkam och så vidare.

Men vi kräver röntgen av ryggen, för dubbelsidig frambenshälta kommer ju gärna från ryggen. Vi fick bedja till oss röntgen av hästen.
Och ja, den hade KS precis där man sitter och förändringar på halskotepelaren precis där man lägger an bröstan vid körning.

Veterinären sa "Ja men det är ju inte såå farligt."

Ägaren avböjde behandling av hästens kotor när veterinären rekommenderade att hon skulle gå en tömkörningskurs.
Ägaren håller lektioner i tömkörning för andra och är mycket kompetent i det, vilket hon påpekade för veterinären innan.

Ägaren bestämmer sig för att ta sin häst till SLU, där veterinär tittar på hästen, tittar på plåtarna,
sätter ett finger i ryggen på hästen, på väl vald plats, vilket hästen tycker gör så ont att den nära på säckar ihop.

Behöver jag ens säga att hästen inte längre finns idag?

Man är så maktlös. Det gäller att hamna i rätt händer, eller ja, placera sig i rätt händer.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Skrev fel knöl ursäkta. Menar såklart bärbensknölen.

Du misstänker att hästen har krossad bärbensknöl men har inte kollat upp det? Jag tycker fortfarande att det är djurplågeri.
Kolla upp hästen och ta reda på vad som verkligen hänt.

Annars kan jag komma o krossa ditt sittben så du får se hur det känns.

Varför göra det?? Det finns inga fel på hästen och den är ordentligt genomgången av veterinär. Veterinär närvarade när ET kommenterade knölen med. Hon tyckte inte att det var nåt att bry sig i iomed att det är minst 6 år gammalt och hästen är kärnfrisk. Fattar inte vad problemet för dig är?? Hästen är frisk. Gås igenom av ET minst en gång i månaden och har gåtts igenom av 4 veterinärer GRUNDLIGT och det finns inga fel på den. Fattar faktiskt inte vad det är du vill.

Men förstår du inte att det är en läkt skada. Det är ju inte direkt nytt och under ett akut skede. Skulle en annan fraktur som är läkt göra att hästen är obrukbar resten av sitt liv frö att du tycker det är djurplågeri på en häst som är kärnfrisk och tränar på bra. :confused::confused: Dont get it. Läkta skador är väl ändå läkta... Och ger de inge bekymmer så är det väl ändå inget problem. Vad gör att du anser att du har mer rätt än utredande veterinärer som säger att hästen är så frisk den kan bli?
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Har den en rent mekanisk påverkan så kan man ju testa detta genom att i samråd med Vet utröna om den blir bättre av lättare träning under halv dos NSAID. att den inte har ont men är begränsad.

Jag var så korkad att jag trodde du menade höftknölen.
en sdn häst såg jag som ung o den var lektionshäst med ganska bra fjång bak ändå. Ngt ojämn men.

Jag skulle kontakta min ordinarie Vet o se vad denne anser o ha en dialog med denne/a.

Vad var det för problem med griffelbenet?
Ju mer jag läser om dessa op. så är jag övertygad om att min Vet inte var ute o cyklade ang. att han ansåg att den biten skulle kapslas in.
Har även en bortsprängd flisa i spattregionen som han inte heller ville rota i. en vet med den allra största erfarenheten skulle jag tippa:bow::love:

Min häst har inga problem så veterinärerna tycker att de kan göra något alls. Han är kärnfrisk. Han har lite låsningar kvar i bröstbenskotorna pga en skada från griffelbenet som han reds på i flera månader fast han var jättehalt. Annars finns inget fel på honom. Han är noga utredd av veterinär. Han är snarare överrörlig bak, han tar i på tok för mycket så begränsad är han inte. :)

Han fick griffelbenet avsparkat av hagkamrat. Ligger bilder på det i tråden ''Sen-känninig'' som du skrivit i :)
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Nä jag bara menade på vad fjordtokan skrev. :)

Vid sådana problem förstår jag att hästen togs bort, helt klart!! Men min har inte visat nåt alls tecken på att något stör eller hindrar honom i hans kropp. Det är bara några låsningar i brötbenskotorna pga en skada han gick med länge hos tidigare ägare. Som kommer ta lång tid att jobba.

Tråden är nu snart 2 månader gammal och ET har lyckats lösa upp alla låsningar som var när tråden skapades. Förutom de i bröstbenet. Men det krävs träning för att hjälpa dem att lägga sig rätt och det är inte gjort på några veckor.

Varken veterinär eller ET anser att det är något fel på hästen. Det var mest en notis han gjorde som jag blev nyfiken på. :) Och jag har fått till svar att de som krossar den riktigt inte blir återställda. Men antagligen har min bara touchat i den eftersom han är 100%brukbar och blir bara finare och finare.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Veterinärerna har enligt vad jag kan utläsa av din text inte kollat på bärbensknölen? Det är bara din ET som vet om problemet. Det saknas "en stor del av arslet" och hästen får regelbunda låsningar i området? Och du känner inte att du borde kolla upp detta mer? Jag förstår faktiskt inte. Din ET har inte röntgensyn eller veterinärkompetens heller...

Skadan behöver ju inte vara gammal. När upptäckte ET problemet?
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Veterinär närvarade när ET nämnde det och jag diskuterade det då med vet och ET. De jobbar i team tillsammans. Så jo, veterinär har sett det.

Det saknas inte en stor del av arsel, spetsen på bärbensknölen är lite rundare på ena sidan än andra. Det saknas inte en halv meter massa. Han är helt jämnt musklad. Jag skrev väl så för två månader sedan för att jag var lite chockad att jag missat det. Men ja den kanske är ett par cm kortare och lite rundare än den andra knölen. Jag kan fota om du vill. Men det är ju konstigt att han musklar helt jämnt om det är så stort fel på han så han borde skjutas.

Han får inte upprepade låsningar i området. Han har inte blivit av med dem sedan griffelbensskadan då min första ET inte rått på honom då han är för tung och hon för liten. Min nya ET har som jag skrev fått till alla låsningar föörrutom de i bröstryggen som enligt honom tar ett år för att träning och med muskler behövs för att kroppen ska kunna lägga dem tillrätta. Så hur tror du att han ska kunna lösa det på några veckor??

Om hästen borde skjutas för att det är djurplågeri att rida den, tror du inte att jag skulle märkt om det hände i min ägo?? En fråga bara...

Och nej, jag anser inte att veterinär behöver gå igenom det mer när hon tittat på han, sett han och bedömt att hästen är kärnfrisk fast hon vet om att den spetsen är lite rundare på den sidan. Så varför hålla på leta efter fel som inte finns för?? Hästen funkar fullt ut, vad vill du mer att han ska uppnå?? Alla 4 veterinärer är ense om att hästen är 100% brukbar och det finns inte ett fel på han. Det enda som finns är några låsningar sedan tidigare livet och skador, som nu är så gott som borta.

Varken jag eller veterinärer håller med dig så jag fattar inte att du orkar bekymra dig. De har sett hästen, de han undersökt honom och de hittar inget fel. men du dömmer ut hästen på några skrivna rader där det inte ens står att jag har problem med han?? :confused: coolt!!!:cool: Du borde kunna tjäna storkovan så kompetent du är genom tankeföring!! Men tyvärr så litar jag på mina 4 veterinärer och ET som sett honom en hel del.
 
Senast ändrad:
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Men hästen är aldrig röntgad?

4 vetrinärer och en ET säger ingenting. Så länge skadan inte är röntgad så är den inte ordenligt undersökt. Som IW skrev det var en chefsveterinär på Täby förstod vad det var med den hästen.

Att hästen bedöms som kärnfrisk när den har muskelproblem, låsningar och uppbenbara defekter säger ju en hel del om både ET och veterinärer.
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Är din lösning på alla problem avlivning? Det avlivas så sjukt många hästar pga ägares eviga tjat och letande efter problem. Många veterinärer dömer ju ut hästarna för de inte orkar lyssna längre. Sluta leta fel hos hästen, leta hos er själva
 
Sv: Fraktur/krossad bärbensknöl och låsningar.

Nej det är inte lösningen på alla problem men jag tar hellre bort en sjuk häst än att den ska behöva lida i tysthet.

Och när skadan är så uppenbart i TS fall så tycker jag att en vettig genomsökning av hästen är ett MÅSTE. Hur skulle du reagera om du kommer in på ett sjukhus med ett brutet ben som av en eller annan anledning inte har blivit behandlat och 4 läkare och 1 sjukgymnast säger äsch det där är ju ingen fara ut o spring med dig utan ens fundera på att röntga.

Det finns så fruktansvärt mycket hästar så det är faktiskt bättre att ta bort dem som är sjuka och inte mår bra. Nu säger jag inte att TS ska ta bort sin häst, jag menar bara att hon ska undersöka den ordentligt.

Att folk tjatar på att få sina hästar utdömda tror jag inte på utan jag tror att folk är mer medvetna om hästarnas hälsotillstånd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 342
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 264
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: mily
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp