Bukefalos 28 år!

Fraktur på framben, platta och skruvar.

Zantha

Trådstartare
Hej.

Undrar bara om man brukar ha stödbandage på det brutna benet om det är "lagat" med platta och skruv? Lednära fraktur om det har stor betydelse. Gärna svar från er som faktiskt vet eller har egen erfarenhet.

Mvh
 
Hej.

Undrar bara om man brukar ha stödbandage på det brutna benet om det är "lagat" med platta och skruv? Lednära fraktur om det har stor betydelse. Gärna svar från er som faktiskt vet eller har egen erfarenhet.

Mvh

Ja ett stödbandage brukar läggas, även om frakturen är åtgärdad måste den ju fortfarande läka ihop och då måste benet hållas i stillhet.
 
Tills frakturen är läkt. Men såklart med bandagebyten där emellan.

Okej. Som jag tänkte då.
Nu är det såhär att jag har en bruten hund. Jag hade ett stödbandage på den som jag bytte varannan dag. Blev uppringd av stället som opererade hunden två veckor efter operationen för att de ville höra hur det går. Berättade att hunden är mer vild än tam, gräver i buren och vill fara fram som en vilde när den ska ut och göra sina behov etc.

Berättade även att jag fortfarande har benet bandagerat och fick då till mig av den som ringde att jag skulle ta av bandaget, det behövs inte och gör mer skada än nytta på ett ungefär. "plattan och skruvarna är ett tillräckligt stöd". Lydde snällt mot mitt eget sunda förnuft, tog av bandaget och två dagar senare börjar hunden halta. Kontroll hos veterinären visar att lagningen har gått sönder, plattan är av. Har sökt svar från den som beordrade att bandaget ska av men får inget. Tänkte att jag kan höra mig för lite här på Buke också då jag vet att det finns kunniga människor här som gärna svarar om de kan. :up:

Nåja, hänt är hänt och jag hoppas att hundstackarn läker ihop trots att vägen dit plötsligt blev längre och krångligare än den hade behövt bli. Dyrare med för den delen..:(
 
Fler erfarenheter eller någon som är av annan åsikt än att ett stödbandage är lämpligt?
 
Vi hade bara bandage typ första veckan när loppan bröt benet. På order från vet. Också skruvar och platta. Kan se om jag hittar bild.
 
10178053_10152314565723953_4833937744439326543_n.jpg
10154447_10152314565803953_5237607810867266561_n.jpg

10314516_10152314565983953_4079960163304487204_n.jpg

10003808_10152162345648953_466524210_o.jpg
 
Kan tillägga att vår adhd hund höll sig självmant i stillhet i de 12 veckor son krävdes. Dock fick plattan och skruvarna tas bort ett år senaste pga att benet började förtvina runt en av skruvarna
 
Jag har haft en hund som fick en fraktur som liknar @TeamLundVer s hunds, hon hade bara bandage typ en vecka efter hon fick plattan inopererad. Hennes fraktur läkte fint, plattan fick opereras ut så fort benet var läkt och även då läkte benet bra trots att hon inte hade bandage mer än någon vecka då heller.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 827
Senast: anna_panna
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp