Fram med lite idéer

Tagliabue

Trådstartare
Några jag känner har ett russ som de nu ska sälja. Ponnyn är fint stammad men var med om en incident för några år sedan, min kompis som äger ponnyn har inte vågat köra honom sedan dess då de inte kan vagna på inne i stallet utan bara utanför och helt lös. Vi var därefter 3 stycken som var med och skulle köra ponnyn vilket gick helt ok, han gjorde inget dumt men var inte så framåt.

Jag har fått erbjudandet att ta hem ponnyn precis när jag vill. Dock är jag inte intresserad av att köpa honom då jag har en egen ponny och nästa köp jag gör blir en travare. Dock skulle jag gärna ta hem ponnyn, hjälpa dom och köra till honom så att de kan sälja en fullt körbar ponny till någon erfaren som vill ta till sig en utmaning.

Jag vill dock inte stå för hela kostnaden själv utan vill att dom ska stå för en del med. Jag räknade ut lite grovt att runt 1000 :- i månaden skulle det kosta att ha honom.

Vad kan jag "kräva" om jag vill hjälpa dom men sedan sälja hästen när han är körbar igen? Jag räknar med att skicka tillbaka ponnyn igen så fort han är körbar igen och i någorlunda kondition. Har ni något bra "erbjudande" och förslag så att vi båda blir nöjda, jag ska självklart prata med dom och höra deras idéer, jag vill dock komma med ett bra förslag först.

Sv: Fram med lite idéer

Ta en mindre summa i månaden sen kanske 10% provition när han säljs? :)

Jag hade inte tänkt låta dom betala hela ponnyn när han står hos mig, tänkte om vi betalar hälften var eller något sådant. Jag funderar på att ta ut något sådant, jag vet dock inte hur de reagerar på saken. Men har jag den rätten att ta ut t ex 10% i provition?

Du har rätten att ta ut hur mkt provision du vill, så länge ni är överens om det.
En annan överenskommelse kan också vara att ni kommer överens om ett försäljningspris, och lyckas du sälja hästen över det priset tillfaller mellanskillnaden dig.

Glöm inte skriva papper!

Klart du ska ha någon typ av betalning!

Du kör ju till hästen och gör denne kör och säljbar, ska du då dels lägga ned det arbetet + den dagliga skötseln + alla kostnader och de får alla pengarna?

Varför ska du göra allt det gratis? :confused:

Näe någon rättvisa måste det ju ändå vara!

Jag tycker att ni skulle sätta ett pris på vad hästen är värd just nu om han skulle säljas idag.
Sen när du kört till ponnyn så torde han ju stigit något i värde, jag tycker att det är rimligt att ni skulle dela 50/50 på det som överstiger utgångspriset.
För de pengarna hade ju inte din vän fått om du inte "fixat" hästen.

Egentligen borde din vän betala alla ponnyns kostnader eftersom det fortfarande är dennes häst och du hjälper henne.
Men om du nu vill betala så borde det inte vara mer än 50/50 där heller.

Låter faktiskt galet att du ska betala för att hjälpa henne med hennes häst..

Men om du känner att du vill och får ut något av det så kanske du kan stå ut med att betala en liten slant för att få göra det också.

Jag har hjälpt diverse människor med deras hästar under ett par perioder men de har då fått stå för alla hästens kostnader under tiden, jag har inte tagit betalat för mitt arbete med hästen men det är för att jag tyckt det varit roliga hästar som hjälper mig att utvecklas i min egen ridning :)
Så jag har sett det som en tillgång att få ha deras hästar under en period ibland längre andra gånger kortare :)

Tack så jättemkt för förslag alla! Om jag nu tar hem ponnyn och hjälper min vän så ska jag se till att papper skrivs så att det inte blir några problem. Egentligen vill jag inte betala något själv för de känns ju fel att lägga ut pengar som jag hade kunnat lägga ut på min egen ponny eller så, men det har varit lite trassel förut med dessa personer. Men jag vill ge dom en chans ändå då ponnyn bara går runt i hagen och det är en fin ponny som verkligen kan visa vad han går för hos någon annan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 355
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 863
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka