Framåtbjudning

Sv: Framåtbjudning

i början gjorde jag lika men hon blev snabbt uttråkad. Idag är vi ute ung 40 min i skritt och trav(trav har hon framtills igår bestämt själv). Vet inte om det är den extrema kylan som gjort det men hon beter sig inte som hon brukar. Mer på alerten, igår vad hon jätte lättskrämd. Hon har aldrig blivit rädd förut! Hon är lugnet själv bara stannar tittar och ser om det attakerar henne eller om hon kan gå vidare. *L*
Igår kom det en vinterklädd människa (en av många) med stor prasslig jacka, då kastade hon sig bakåt och allt möjligt. Men första gången för allt. Men går körningen som sist så går det nog bra i framtiden också.

Men v g körningen använder ni alltid pisk? Och driver ni alltid med den om rösten inte funkar?( Eller klatchar ni med tömmarna.?)Vet att det finns de som kör utan.

Och hur lång tid tog det för er att köra in resp få ordentlig framåtbjudning?
 
Sv: Framåtbjudning

Jag har alltid pisk med när jag kör efter väg, eller i obekanta miljöer.
Vid jobb hemmavid lämnar jag den, men ska vi hämta halm vid grannen som har grisar finns den med trots att vi bara går i skogen dit och hem. Alltid lite fundersamt när vi siktar (och hör) svinhusen.

Driver med den ibland, om det behövs, men då som en förstärkning till rösten. Använder den annars som sidförande när vi vänder och annat.
Jag skolkör inte utan det är bara fritids- och brukskörning. (Ingen tävlingskörning, utan bruks när det finns något jobb att göra.)

Jag slår inte med tömmarna, eftersom det blir ett ryck i munnen och det är ju inte särskilt framåtdrivande :)

Lotta
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 891
Senast: Vitsippan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: Lager
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp