Bukefalos 28 år!

Framtidens dressyr!

Fast tycker du inte det är en form av tvång när man rider? Eller är det bara tvång om man använder t.ex. bett och sadel? Blir det mindre tvång om man longerar hästen i grimma på en pyttevolt än om man har lös inspänning och hästen arbetar på en stor volt där den får plats att röra sig avspänt och taktmässigt?
Är det bara dressyrhästar som får dubbla budskap från sina ryttare? Rider hopp- och fälttävlansryttare utan någon form av brus i hjälperna, menar du?

Jag tycker det är bra att du väcker frågan och det tål alltid att tänkas på vad vi gör när vi arbetar med våra hästar. Men det vill gärna bli lite ”rosa moln” och dubbelmoral i resonemanget, tycker jag.

(Jag såg mycket lite av videon, men det gjorde ont i mina ben när jag såg den lilla lilla volten som hästen sneddade runt i. Jag skulle nog faktiskt anse detta, som jag såg, som tämligen tvingande. Själv använder jag aldrig t.ex. spö vid longering, är jag mindre tvingande då?)
 
Fast tycker du inte det är en form av tvång när man rider? Eller är det bara tvång om man använder t.ex. bett och sadel? Blir det mindre tvång om man longerar hästen i grimma på en pyttevolt än om man har lös inspänning och hästen arbetar på en stor volt där den får plats att röra sig avspänt och taktmässigt?
Är det bara dressyrhästar som får dubbla budskap från sina ryttare? Rider hopp- och fälttävlansryttare utan någon form av brus i hjälperna, menar du?

Jag tycker det är bra att du väcker frågan och det tål alltid att tänkas på vad vi gör när vi arbetar med våra hästar. Men det vill gärna bli lite ”rosa moln” och dubbelmoral i resonemanget, tycker jag.

(Jag såg mycket lite av videon, men det gjorde ont i mina ben när jag såg den lilla lilla volten som hästen sneddade runt i. Jag skulle nog faktiskt anse detta, som jag såg, som tämligen tvingande. Själv använder jag aldrig t.ex. spö vid longering, är jag mindre tvingande då?)

Här tycker jag du tar upp något väldigt viktigt! Jag tycker man ska vara på det klara med att ridning är en stor jäkla egotripp. Kanske en av de största som finns!
Ingen häst i världen har en drift att bli riden. Och vi utbildar dem i stort sett alltid med negativ förstärkning. Det gäller både de av oss som rider utan huvudlag i fri form och de av oss som formger och rider med bett.
Självklart berömmer man etc också. Men så fort vi använder skänkel eller hand är vi i negativ förstärkning.

Sen kan man göra upplevelsen till en hyfsat trevlig grej som hästen lär sig uppskatta eller iaf inte ogilla/frukta.
Men man ska inte bli för insnöad på att folk som rider utan prylar etc är mildare. Man behöver fostra djuren rätt rejält för att kunna rida utan prylar(har man bett kan man slarva mer iom att man har möjlighet att rädda sig själv och hästen iaf i krisläge.. utan prylar måste hästen lyda). Visst kan man till en viss nivå göra det med en del positiv förstärkning a la klicker och godis. Men helt utan negativ förstärkning tror inte jag det går att skola en häst till dressyrprogram. Det blir mer separerade trick isf.

Dock kan man nog också ta av sig sina människoglasögon och inse att en häst heller inte ser på det här med att lyda, vara underordnad eller överordnad etc på samma sätt som människor. Den blir inte kränkt om en god ledare konsekvent driver igenom sina bra beslut.
Däremot kan den bli orolig och vi r för otydliga i vår kommunikation eller sas sätter den i skiten genom att begära saker den inte förmår/förstår.

Filmer från uppvisningar ska man nog också ta med en nypa salt om man inte är väldigt rutinerad på att hantera olika hästar och träna dem och läsa dem.
Man ser att hästen på sista filmen har enhelvetes respekt för bambupinnen. Den svarar också ibland lite rafsigt/hastigt på kapsonen. Man ska nog inte anta att det alltid görs så nice som på filmen. Den svarar för mkt för att bara ha fått små signaler jämt.
Man ser även där att han tar rätt tufft i den ibland.
Jag skulle kunna sätta rätt mycket på att man dragit in och vänt den då den kutar. Just iom att den någon kortis då jag såg svarade/bjöd till en sån vändning och han avbröt den.
Jag fattar heller inte vitsen med att inte formge den(bort från inner bog, släpp igenom böjningen genom hela kroppen och upp med underhalsen och runda dig..). Hade man gjort det tror iaf jag den coolat ner sig något.
Och ja - det är en form av tvång iom att hästen själv hade nog velat trippa runt, skutta till och spänna sig.
Men nu vet ju vi människor bättre vad som är sunt för deras kroppar och att de faktiskt inte behöver vara rädda och beredda att fly i ett sånt läge.
Så då brukar de om man visar dem det inse att det är skönare att vara lugn och i balans.
 
Jag fattar inte heller filmen, om min häst hemma hade kutat runt mig i 180 hade jag inte känt "åh nu slappnar hon av!".
självklart får hon inte kuta förbi/över mig. Om hon försöker säger jag nej.
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 644
Senast: fio
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
906
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 098
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag bara gråter och gråter. Jag har ingen framtid. Jag vet inte hur jag ska orka. Folk ställer så höga krav på mig och jag ska orka...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 830
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp