Framtidens hundavel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja och nej det finns raser som går utmärkt att korsa rakt av som bichoner shih tzus lhasa apsos pudlar retrivers spaniels icke arbetande spetsar. Sunda kroppar och enkel typ av hund att äga.
Icke så sunda men som ändå passar ihop mentalt är ju också dom stora gårdshundarna.
Jag tror däremot inte jakt bruks drag och vallhundar bör korsas överhuvudtaget där är risken att det blir fel i skallen på hunden stor.

En bearded collie är en ren sällskapshund numera varför ska den korsas med en border collie som är en av dom mest arbetande raser vi har?
Och varför ska schäfer korsas med malle?
 
Det är inte lätt, men det är görbart. Och det är definitivt lättare än jag trodde.
Jag skrev upp en lista med egenskaper och valde hundar utefter det. Det går.
Jag kan förutsäga avkomman lättare än när jag avlade inom sluten population. Mentala egenskaper, exteriöra och medicinska.
Saker och ting slår inte igenom random efter flera generationer i större utsträckning än när man avlar inom en population. Tvärtom, i något mindre utsträckning eftersom det blir så mycket lättare att se vart saker och ting kommer ifrån när föräldrar djuren inte är nära släkt.
Det finns saker som är svårare därför det krävs att en följer upp och att en är beredd att justera utvärderingsmaterialet när man väl kan identifiera arvsgång på sådant där arvsgången inte är helt känd eller där det är mer komplext (som styrkan i olika mental egenskaper, men jag tycker allvarligt att det är ganska tydligt vad gäller oerhört mycket). Men det GÅR att avla mot en standard och uppnå målen i lika stor utsträckning som inom sluten population.
Men detta stämmer ju inte.
Hela anledning till varför man tex linjeavlar är ju för att du vet vad du får ur linjerna. Duktiga uppfödare vet exakt vad som finns i en linje på ett helt annat vis än vad du kan med korsningsavel.
Du pratar ju om individavel vilket är det sämsta man kan göra om man vill ha vissa typer av egenskaper och jämnhet i kullen.
 
Jag tycker det är oerhört bra! Embark health, över 200 markörer.
Men hur kan det vara skadligt menar du?
Vart kollar en endast COI?
Du får inte avla på hundar som ev kan nedärva en sjukdom om inte motparten är fri - oavsett hur ovanlig sjukdomen är. Vissa sjukdomar påverkar dessutom olika raser på olika vis (vissa blir inte sjuka tex). Vissa sjukdomar man testar mot vet man ju inte ens om det är den genen som påverkar. Det minskar alltså avelsbasen och motverkar helt det du är ute efter.
Jag anser att man bara bör testa mot de sjukdomar som faktiskt är ett problem i en ras och inte något annat, vilket genetiker brukar hålla med om.
Ja, det är det som är det svåra - de flesta labb ger en en massa annat skit samtidigt men såg att laboklin hade nått COI test nu.
 
Jag undrar också var man kan räkna på COI, helst inte att jag ska behöva räkna det förhand.
Enligt SKK har bc'n noll i inavelsgrad, obs att några namn saknas på 5e och 6e ledet.
 
Ja och nej det finns raser som går utmärkt att korsa rakt av som bichoner shih tzus lhasa apsos pudlar retrivers spaniels icke arbetande spetsar. Sunda kroppar och enkel typ av hund att äga.
Icke så sunda men som ändå passar ihop mentalt är ju också dom stora gårdshundarna.
Jag tror däremot inte jakt bruks drag och vallhundar bör korsas överhuvudtaget där är risken att det blir fel i skallen på hunden stor.
Tänker du då att ex de ungerska vallhundarna, samojeden, lapphundarna är mer fel i skallen än andra hundar??
Ex Pulin är ju både vallhund, vakthund, spetssläkting och jakthund ute på ungerska landsbygden. De vallar får och de jagar vildsvin hos dem som använder dem fullt.
Samojeder har vallat ren, jagat, dragit, värmt barn.
Lapphundar, Islänningar är vallande spetsar. Sheltien är av vallhunds och spets-blod.
Det var inte längesedan en använde sin hund på flera sätt än ett.
Detta med att det skulle slå fel i skallen pga av att den ena är vallhund och den andre är spets...det är verkligen en myt. En myt som bygger på att hundarna inte redan är ETT. En myt som på något märkligt vis säjer att om en korsar två raser så får valparna mer än 78 kromosomer, att de får allt av allt. Så fungerar det verkligen inte i praktiken.
Men det är mycket enklare att korsa små sällskapsraser, såklart.
Det är mycket enklare att para hundar med samma profil av styrkor i de olika egenskaperna.
Men en kan komma längre om de är mindre släkt och att en justerar utvärderings-materialet efter hur saker och ting nedärvs.


En bearded collie är en ren sällskapshund numera varför ska den korsas med en border collie som är en av dom mest arbetande raser vi har?
Och varför ska schäfer korsas med malle?
Jag vet inte vad du menade där med bearded collie och border collie riktigt. Jag ser dock inte bearded collien som ren sällskapsras. Och det finns många BCs som inte är tillräckliga för vallning och det är dumt att kasta bort de generna varför det redan finns extremt mycket oreggade BCs som går förlorade. Genförlusterna i den rasen är på kriminell nivå, tycker jag!
Framförallt för att bevara blodet, tänker jag med såväl Bearded som Border....men mitt exempel gick inte ut på att korsa dem utan de långhåriga vallhundarna _(Bearded collie, Schapendoes osv) därför det finns mer likheter än skillnader och båda populationerna behöver nytt blod.

Schäfer, Belgare mfl....därför att de används till samma sak och att det behövs större genetisk variation. Att ha världens mest populära brukshund i ett så pass dåligt skick överlag är inte värdigt. Men jag tycker, som jag vart inne på, att alla raser över riskgrupp medel (oftast 3, men olika i olika försäkringsbolag) ska få blod från raser i friskare grupper. Det blir så många vinster på sikt.

För övrigt: Det fanns inget heligt i mina förslag där med raser...det är exempel på hundar som idag används på väldigt lika sätt. Dvs det är en av de enklaste vägarna att välja hundar med samma användningsområde.
 
Du får inte avla på hundar som ev kan nedärva en sjukdom om inte motparten är fri - oavsett hur ovanlig sjukdomen är
Och på vilket sätt skulle Embakt främja det? för mig motverkar det just det.

. Vissa sjukdomar påverkar dessutom olika raser på olika vis (vissa blir inte sjuka tex). Vissa sjukdomar man testar mot vet man ju inte ens om det är den genen som påverkar. Det minskar alltså avelsbasen och motverkar helt det du är ute efter.
Jag vet inte vilka exempel du tänker på., Om du tänker på dd så är det ju olika alleler av d som är olika vanliga i olika raser.
Men vad tänker du på för sjukdomar? Av de som Embark visar markörer för och andra.

Jag anser att man bara bör testa mot de sjukdomar som faktiskt är ett problem i en ras och inte något annat, vilket genetiker brukar hålla med om.
Ja, det är det som är det svåra - de flesta labb ger en en massa annat skit samtidigt men såg att laboklin hade nått COI test nu.
Ja, jag tänker så också...överlag. Jag har nu 3% HD på de av mina hundar som hunnit röntga varav en har symtom och de andra levde i 12 och 13 år utan mista symtom på stelhet från höfter......och fortsätter det så är det dumt att fortsätta röntga. Nu gör jag det bara för att jag har det i min policy, men en kan ta 10 års paus och om mer än en viss procent haft sådana symtom eller röntgas ändå så kan en ju röntga igen...eller så har pennhip hunnit komma.
Men ser Embark som ett väldigt bra verktyg för att ligga steget före. Extremt tacksam för det!
 
Tänker du då att ex de ungerska vallhundarna, samojeden, lapphundarna är mer fel i skallen än andra hundar??
Ex Pulin är ju både vallhund, vakthund, spetssläkting och jakthund ute på ungerska landsbygden. De vallar får och de jagar vildsvin hos dem som använder dem fullt.
Samojeder har vallat ren, jagat, dragit, värmt barn.
Lapphundar, Islänningar är vallande spetsar. Sheltien är av vallhunds och spets-blod.
Det var inte längesedan en använde sin hund på flera sätt än ett.
Detta med att det skulle slå fel i skallen pga av att den ena är vallhund och den andre är spets...det är verkligen en myt. En myt som bygger på att hundarna inte redan är ETT. En myt som på något märkligt vis säjer att om en korsar två raser så får valparna mer än 78 kromosomer, att de får allt av allt. Så fungerar det verkligen inte i praktiken.
Men det är mycket enklare att korsa små sällskapsraser, såklart.
Det är mycket enklare att para hundar med samma profil av styrkor i de olika egenskaperna.
Men en kan komma längre om de är mindre släkt och att en justerar utvärderings-materialet efter hur saker och ting nedärvs.



Jag vet inte vad du menade där med bearded collie och border collie riktigt. Jag ser dock inte bearded collien som ren sällskapsras. Och det finns många BCs som inte är tillräckliga för vallning och det är dumt att kasta bort de generna varför det redan finns extremt mycket oreggade BCs som går förlorade. Genförlusterna i den rasen är på kriminell nivå, tycker jag!
Framförallt för att bevara blodet, tänker jag med såväl Bearded som Border....men mitt exempel gick inte ut på att korsa dem utan de långhåriga vallhundarna _(Bearded collie, Schapendoes osv) därför det finns mer likheter än skillnader och båda populationerna behöver nytt blod.

Schäfer, Belgare mfl....därför att de används till samma sak och att det behövs större genetisk variation. Att ha världens mest populära brukshund i ett så pass dåligt skick överlag är inte värdigt. Men jag tycker, som jag vart inne på, att alla raser över riskgrupp medel (oftast 3, men olika i olika försäkringsbolag) ska få blod från raser i friskare grupper. Det blir så många vinster på sikt.

För övrigt: Det fanns inget heligt i mina förslag där med raser...det är exempel på hundar som idag används på väldigt lika sätt. Dvs det är en av de enklaste vägarna att välja hundar med samma användningsområde.
Du skrev blanda border collie och bearded collie i ditt startinlägg.
Jag är uppväxt med beardisar och dom är absolut inte jämförbara med border collie och har inte varit på många många år.

Men huvudpoängen är att arbetsavlade raser inte passar med raser som blivit sällskashundar oavsett deras ursprung.


Samojed och finska lapphund är ytterligare ett exempel ur annan rasgrupp ingen(läs väldigt få) av dom används längre till det dom ursprungligen togs fram för dom är istället aktiva familjehundar.

Vet inte riktigt hur du tänker dig att avla en hundras som fortfarande är extremt bra på sitt arbete med en hund som avlats åt sällskasphållet i många år vad vill du få fram där?
 
Du skrev blanda border collie och bearded collie i ditt startinlägg.


Jag är uppväxt med beardisar och dom är absolut inte jämförbara med border collie och har inte varit på många många år.

Men huvudpoängen är att arbetsavlade raser inte passar med raser som blivit sällskashundar oavsett deras ursprung.
Nä, Borde collier och Working kelpie både tänkte och skrev jag.
Och då skulle en ex på hanhundslistor att vissa är mer lämpande för får, andra för kor..
Berded collien då tänkte jag mer på schapendoes, PON osv

Samojed och finska lapphund är ytterligare ett exempel ur annan rasgrupp ingen(läs väldigt få) av dom används längre till det dom ursprungligen togs fram för dom är istället aktiva familjehundar.
Än så länge är de inte i sällskapshundsgruppen.
Men min poäng var att deras bakgrund är att de är både spe´tsar och vallhundar. Men absolut att de fungerar som aktiva sällskapshundar.
Vet inte riktigt hur du tänker dig att avla en hundras som fortfarande är extremt bra på sitt arbete med en hund som avlats åt sällskasphållet i många år vad vill du få fram där?
Fast det blev ju fel, du måste ha läst fel. Jag har inte ändrat huvudinlägget.
Däremot har jag träffat helt fantastiska hundar som har både Bearded collie och BC i sig...måste jag säja.
Perfekt för den som ex vill ha en agilityhund. Om det vore så att alla BC var bra vallhundsämne så skulle man inte behövt vara så hård att de måste ange prov för att få registrera dem i SKK. Det finns många av dem som passar utmärkt till flera bruksgrenar...och beardisar också.
Kul att du haft beardisar, fantastiska :heart
 
Men huvudpoängen är att arbetsavlade raser inte passar med raser som blivit sällskashundar oavsett deras ursprung.
Nä, Borde collier och Working kelpie både tänkte och skrev jag.
Och då skulle en ex på hanhundslistor att vissa är mer lämpande för får, andra för kor..
Berded collien då tänkte jag mer på schapendoes, PON osv


Än så länge är de inte i sällskapshundsgruppen.
Men min poäng var att deras bakgrund är att de är både spe´tsar och vallhundar. Men absolut att de fungerar som aktiva sällskapshundar.

Fast det blev ju fel, du måste ha läst fel. Jag har inte ändrat huvudinlägget.
Däremot har jag träffat helt fantastiska hundar som har både Bearded collie och BC i sig...måste jag säja.
Perfekt för den som ex vill ha en agilityhund. Om det vore så att alla BC var bra vallhundsämne så skulle man inte behövt vara så hård att de måste ange prov för att få registrera dem i SKK. Det finns många av dem som passar utmärkt till flera bruksgrenar...och beardisar också.
Kul att du haft beardisar, fantastiska :heart
Fast bara för alla border collies eller jakthundar eller whatever inte klarar sitt arbetsprov betyder det ju inte att dom passar för att blanda ihop med random sällskapshund det blir ju helt fel.

Exet hade tjänstehundar och det var om jag minns rätt inte hälften av dom som klarade uppkörning men dom var ju för det inte i närheten av några sällskapshundar för det utan krävde ju fortfarande att bo i ett brukshem.

Jag tycker bara idéen med att avla arbetshund med sällskapshund eller blanda 2 arbetande raser med varandra känns dumt.
 
Men detta stämmer ju inte.
Hela anledning till varför man tex linjeavlar är ju för att du vet vad du får ur linjerna. Duktiga uppfödare vet exakt vad som finns i en linje på ett helt annat vis än vad du kan med korsningsavel.
Du pratar ju om individavel vilket är det sämsta man kan göra om man vill ha vissa typer av egenskaper och jämnhet i kullen.

Nej, nej, Jag pratar inte om individavel. Jag väljer kombinationer (baserat på utvärderingar av föräldradjur och deras syskon i första hand, sen längre bak och ju längre bak får mindre mark eftersom de har mindre inflytande) för kullen visst, men ännu mer för populationen.
Att göra så (att låta bredden få mer mark än djupet vad gäller föräldrardjurens att skapa en sannolik bild av vad föräldrarna bär på utöver fenotypen) är bättre än linjeavel både när det kommer till att förutsäga ett kullmedelvärde och naturligtvis för hälsan (MHC om inte annat). Det är mer hållbart och det är absolut görbart.
Vi behöver inte linjeavla.
Inom husdjursavel finns det en ganska etablerad vana eller ”kultur” att, när man försöker bilda sig en uppfattning om vad en hund bär på för anlag, så tittar man framförallt i stamtavlan där de olika leden presenteras.
Det finns såklart en ide med det, individerna i stamtavlan säjer en del om vad enhund kan tänkas bära på för gener.
Men eftersom 50% av generna försvinner för varje generation så är det svårt att veta vilka gener som faktiskt finns kvar hos en av exempelvis en mormors mor.
Vi har absolut förstått att även släktingar på ”bredden”, de som inte nämns i en stamtavla berättar mycket om de anlag en viss hund kan tänkas bära på men vår ”kultur” (som också till stora delar innefattar att ex utställningsresultat är
viktigare än vad de faktiskt är) sätter nästan större värde i vem som är en hunds mormor eller farfars far än vilka som är exempelvis föräldrarnas syskon.
En individs syskon och även föräldrarnas syskon berättar MYCKET mer om vad en enskild hund kan tänkas bära på än vad en farmors mor eller en farfars far.
Det absolut största värdet, vad gäller att ta reda på vad en viss individ bär på för egenskaper förutom det han/hon själv visar upp finns hos individens
syskon.
Det är dessa som kan ge en sanningsenlig bild av vilka anlag som finns kvar från den där farfadern, mormodern, mormors far osv.
Och när vi skapar oss en bild av vad som finns kvar kan vi få en sannolik bild av vad en potentiell avelshund kan ge vidare till sin avkomma.
Och så gör man så med andra hunden och kan då beräkna ett kullmedelvärde för styrkan i de olika egenskaperna.

En behöver inte linjeavla, inte ens avla inom sluten population för att hålla koll på vad hundarna bär på. Absolut inte. Det är helt onödigt verkligen, iaf idag. Man behöver dock intervjua många människor om deras hundar. Jag gör det i första hand med hundar jag fött upp men även annars många gånger.
 
Nej, nej, Jag pratar inte om individavel. Jag väljer kombinationer (baserat på utvärderingar av föräldradjur och deras syskon i första hand, sen längre bak och ju längre bak får mindre mark eftersom de har mindre inflytande) för kullen visst, men ännu mer för populationen.
Att göra så (att låta bredden få mer mark än djupet vad gäller föräldrardjurens att skapa en sannolik bild av vad föräldrarna bär på utöver fenotypen) är bättre än linjeavel både när det kommer till att förutsäga ett kullmedelvärde och naturligtvis för hälsan (MHC om inte annat). Det är mer hållbart och det är absolut görbart.
Vi behöver inte linjeavla.
Inom husdjursavel finns det en ganska etablerad vana eller ”kultur” att, när man försöker bilda sig en uppfattning om vad en hund bär på för anlag, så tittar man framförallt i stamtavlan där de olika leden presenteras.
Det finns såklart en ide med det, individerna i stamtavlan säjer en del om vad enhund kan tänkas bära på för gener.
Men eftersom 50% av generna försvinner för varje generation så är det svårt att veta vilka gener som faktiskt finns kvar hos en av exempelvis en mormors mor.
Vi har absolut förstått att även släktingar på ”bredden”, de som inte nämns i en stamtavla berättar mycket om de anlag en viss hund kan tänkas bära på men vår ”kultur” (som också till stora delar innefattar att ex utställningsresultat är
viktigare än vad de faktiskt är) sätter nästan större värde i vem som är en hunds mormor eller farfars far än vilka som är exempelvis föräldrarnas syskon.
En individs syskon och även föräldrarnas syskon berättar MYCKET mer om vad en enskild hund kan tänkas bära på än vad en farmors mor eller en farfars far.
Det absolut största värdet, vad gäller att ta reda på vad en viss individ bär på för egenskaper förutom det han/hon själv visar upp finns hos individens
syskon.
Det är dessa som kan ge en sanningsenlig bild av vilka anlag som finns kvar från den där farfadern, mormodern, mormors far osv.
Och när vi skapar oss en bild av vad som finns kvar kan vi få en sannolik bild av vad en potentiell avelshund kan ge vidare till sin avkomma.
Och så gör man så med andra hunden och kan då beräkna ett kullmedelvärde för styrkan i de olika egenskaperna.

MAN BEHÖVER INTE LINJEAVLA för att hålla koll på vad hundarna bär på. Absolut inte.
Skulle du kunna styckeindela dina långa texter vore så mycket lättare att läsa då☺
 
Fast bara för alla border collies eller jakthundar eller whatever inte klarar sitt arbetsprov betyder det ju inte att dom passar för att blanda ihop med random sällskapshund det blir ju helt fel.

Exet hade tjänstehundar och det var om jag minns rätt inte hälften av dom som klarade uppkörning men dom var ju för det inte i närheten av några sällskapshundar för det utan krävde ju fortfarande att bo i ett brukshem.

Jag tycker bara idéen med att avla arbetshund med sällskapshund eller blanda 2 arbetande raser med varandra känns dumt.

_Att de inte klarar arbetsprovet är inte någonstans ett mått på att de är bra avelshundar för andra syften,. Men BLAND de hundarna så finns det också bra hundar och det kan en ta vara på....inte bara i avel, men i vissa fall absolut i avel.
Jag tycker inte att Bearded Collies är random sällskapshundar. Men jag skrev ju inte BC och Beardies i samma grupp där i huvudinlägget...jag skrev hundar med eye...eller hur?

Det lär finnas raser där det skulle vara svårare att bedöma avkomman på kort sikt och i viss mån längre sikt. Men det blir inte "fel i huvudet! för att den ena fn tillhör en rasgrupp och den andra fn en annan.
 
_Att de inte klarar arbetsprovet är inte någonstans ett mått på att de är bra avelshundar för andra syften,. Men BLAND de hundarna så finns det också bra hundar och det kan en ta vara på....inte bara i avel, men i vissa fall absolut i avel.
Jag tycker inte att Bearded Collies är random sällskapshundar. Men jag skrev ju inte BC och Beardies i samma grupp där i huvudinlägget...jag skrev hundar med eye...eller hur?

Det lär finnas raser där det skulle vara svårare att bedöma avkomman på kort sikt och i viss mån längre sikt. Men det blir inte "fel i huvudet! för att den ena fn tillhör en rasgrupp och den andra fn en annan.
Förlåt jag läste fel angående border och bearded collie.
Men som uppväxt med bearded collie så tycker jag visst dom är sällskapshundar dessutom har dom mycket problem både med rädslor och sjukdomar.
När vallade bearded collies sist?
Dom används ju inte i något särskilt syfte är vad jag menar och då räknar jag inte med hundsport och friluftsliv.

Med arbetande hundar menar jag hundar som aktivt används i jakt vall bruks drag och skydd dvs hundar som används i specifikt syfte och aktivt avlas fram i det syftet och jag tror inte det är stor chans att det blir något bra utav att blanda dessa med varandra.
 
Förlåt jag läste fel angående border och bearded collie.
Men som uppväxt med bearded collie så tycker jag visst dom är sällskashundar dessutom har dom mycket problem både med rädslor och sjukdomar.
När vallade bearded collies sist?
Dom används ju inte i något särskilt syfte är vad jag menar och då räknar jag inte med hundsport och friluftsliv.

Arbetande hundar menar jag hundar som aktivt används i jakt vall bruks drag och skydd och jag tror inte det är så stor chans att det blir något bra utav att blanda dessa med varandra.

Det är ingen fara, bra att du ser det. Jag blev rätt förvirrad innan jag förstod att du läste fel och jag också.
Ja, de har olika styrkor och svagheter generellt. Många Beardiesar som är väldigt ljudkänsliga, ffa åska.
Jag vet folk som vallar med både Beardisar, Schapendoes mfl, men de vallar på annat sätt än BC.
Många raser i grupp 1, där man inte vallar ofta nu för tiden, är perfekta i andra sporter. De har ju fortfarande mycket av vallhundens egenskaper, signalkänsligheten, lätta att lära, överlag följsamma hundar.
Men ja, signalkänsligheten kan det bli för mycket av, men det är en underbar ras att jobba med.
Schapparna är nära släkt men absolut inte lika signalkänsliga och inte lika ljudkänsliga över lag.
Båda raserna är för trånga. Så även PON. Så ja, för mig skulle de kunna vara samma population. Även om jag älskar dem var för sig.

bifogar en bild på Verah och Manfred som är två hundar jag fött upp i två skiljda linjer.
De är väldigt lika varandra mentalt och ganska lika varandra exteriört......
 

Bifogade filer

  • Verah och Manfred.jpg
    Verah och Manfred.jpg
    315,3 KB · Visningar: 63
@Lillo
....och här är Runa som är en av deras döttrar. Hon har bara en annan pälsvariant, i övrigt har hon , hennes föräldrar och deras föräldrar (för det är också mina hundar och/eller hundar jag fött upp) och syskon är precis lika mycket lika varandra men allt som vilken ras som helst. De är hundar ....som jag valt utefter vissa kriterier och viss styrka på dessa kriterier.

Och det var ju samma sak när deras släktingar (som under en kort period i hundens historia var stängda flera raser) blev till. En hade någon hund som passade en bra och ville få fler sådana hundar. Det delades åt olika håll och olika människor ville dra det åt sitt håll. Det är inget konstigt, det har förekommit länge, på olika sätt. Och det förekommer nu också.
 

Bifogade filer

  • Runa_vid_ballkong.jpg
    Runa_vid_ballkong.jpg
    27 KB · Visningar: 63
Senast ändrad:
Jag försöker säja att, även om jag inte kom med förslaget Bearded collie och Border Collie, så är det samma skrot och korn som en riktat åt lite olika håll. Därför finns det kvar variation och det är bra,
 
Jag tycker att grundtanken i trådstarten är intressant. För nästan alla raserna riskerar att förlora alltför mycket av sin genetiska variation. Och uppfödare har lätt att stirra sig blinda på koefficienter uträknade på fem generationer och tumregler baserade på att individerna i övrigt är obesläktade.

Jag vet ju att inom mitt gebit så kör många organisationer internationellt inte "rashundar" utan egen parallell avel (tjänstehundar).
 
Jag tycker att grundtanken i trådstarten är intressant. För nästan alla raserna riskerar att förlora alltför mycket av sin genetiska variation. Och uppfödare har lätt att stirra sig blinda på koefficienter uträknade på fem generationer och tumregler baserade på att individerna i övrigt är obesläktade.

Jag vet ju att inom mitt gebit så kör många organisationer internationellt inte "rashundar" utan egen parallell avel (tjänstehundar).
Jag tycker att det är väldigt intressant att jmf internationell "funktionsavel" med Försvarets (tidvis avelsarbete, tidvis hundproduktion). I Sverige är hela hundvärlden väldigt hårt knuten till rasaveln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 299
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp