Framtidens hundavel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ge dig!! Du kan inte sitta och kräva att folk ska svara dig och köra på som en diktator bara för att du har startat en tråd. Själv duckar du för en massa frågor 😡
Jag har inte avlat på 5 år och ämnar inte göra det heller så jag bryr mig noll om vad Schäferns COI är i dagsläget.
Så här:
Jag håller verkligen inte med om att jag är mer diktatorisk och andra beskrivningar du ger mig för att slippa svara på frågan om COI. Dagsläget? Hur var den när du hade koll då?
Om det är så att det låter som jag "vet" vad som händer när man avlar inom population och ännu mer över rasgränser så är det för att jag har erfarenhet av det.
Om jag duckat för frågor så är det för att jag diskuterat med jättemånga personer och missat något. Du får gärna upprepa eller hänvisa till de frågorna så kommer jag svara så gott jag kan så snart jag har tid.
Nej, jag ger mig inte, jag tycker frågan är superviktig.
 
@Fetaost Jag har åsikter om vad den här tråden handlar om och vad den inte handlar om. För mig handlar den absolut inte om vilken som en skulle ta blod av till vilken ras. Utan själva grejen att ex slå ihop raser. Och frågor om FRAMTIDEN, hur aveln ska se ut eftersom genförlusterna fortsätter.
Och du behöver absolut inte diskutera med mig om du tycker jag är otrevlig på något sätt.
 
Vad är det för slags information? Det är förmodligen jättebra i vilket fall för just att hänvisa till ursprungsländerna och populationerna där är något som borde tilltala mer konservativa uppfödare?

Fast å andra sidan...ex Lapphundsägare brukar inte vara glad i att höra att majoriteten av renvallande samehundar inte är reggade och i de fallet även ofta att en parat in en och annan BC.

Det finns nog dom som är så, visst, men tur nog är många i rasen realistiska för att lapsk vallhund är fortfarande rätt så få i nummer (renhundar dog ju nästan ut efter andra världskriget och projektet har skett sakta) och det skulle helt enkelt omöjligt för varje person inom rennäringen att ha en i vilket fall. Samernas hundar har alltid varit "korsade" beroende på om de ville ha mer vall eller jakt. Lapsk vallhund var grundad och deras rasstandard skriven i samarbete med samer inom rennäringen i Finland, därav lapska vallhundar som brukas i rennäringen är mest relativt vanlig i Finland men antalet inte lika stort i Sverige och Norge, även om rasen här har fått en uppsving på sistone och antalet som är intresserade att mönstra in sina renhundar ökar. Personer inom rennäringen är t.om ibland villiga att åka en bra bit ner söderut för att få tag i en lapsk vallhund. Man ser kullar tagna av folk inom rennäringen i lapsk vallhundsgrupper mer än förr. Man avlar brett och accepterar rasens brokighet som en del av dess charm och attribut. Två lapska vallhundar kan se väldigt olika ut.

Det är kul, även att vi fortfarande har en stor genpool att mönstra in hundar från. Detta leder till att rasen får bibehålla en stor genetisk variation och att det fortfarande en väldigt frisk ras även flera decennier senare. Det hjälper nog en del att det är en nordisk hundras eftersom vi verkar mer positivt inställda till öppna stamböcker, inmönstringar och inkorsningar än många andra länder med sina raser. Nordiska hundraser har väl mer eller mindre bevisat att inkorsningar och inmönstringar behöver inte nödvändigtsvis "förstöra" en ras och dess egenskaper. Vi vet att genskaper och utseende återfås väldigt snabbt inom få generationer. Populäriteten av nordiska hundraser som konstant växer i andra länder b.la för dess sundhet tycker jag talar en hel del för sig själv.

Och på tal om inkorsningar, jag gillar systemet man har behållt sen lapsk vallhund grundades att hundar inom används inom rennäringen kan mönstras in och man lägger mer vikt på hur hunden arbetar än nödvändigtvis utseendet. Man gentestar inte mot "inblandade raser" för det är faktiskt inte relativt. Även om alla lapska vallhundar inte hamnar i renvallar-hem utan kanske på andra gårdar, hos jägare, bruks och hundsport fokuserar man fortfarande på en hund som ska vara duglig inom renvallning. Skulle man försöka behålla en form av "renrasighet" skulle nog rasen snabbt få problem med genetisk variation, vilket är b.la det som ledde till att man nyligen började öppna stambok och påbörjade planer på att korsa in raser i svensk lapphund som har haft en stängd stambok länge. Nu har alla tre raserna öppen stambok och tillåter inkorsningar.

Om du inte då menar "lapphundsfolk" som dom som har finsk och svensk lapphund, den typen av lapphund är inte alls så önskvärd inom renskötseln och det finner jag finner en del i dom raserna kanske har svårt för att höra (det var också just därför det ledde till att lapsk vallhund och finsk lapphund splittrades i två raser, olika typer som arbetade på olika sätt). Dessa två raser är huvudsakligen sällskapshundar, även om vissa har vallinstikt och vissa med påbrå från dessa raser mönstras in i lapsk vallhund.
 
Senast ändrad:
Det finns nog dom som är så, visst, men tur nog är många i rasen realistiska för att lapsk vallhund är fortfarande rätt så få i nummer (renhundar dog ju nästan ut efter andra världskriget och projektet har skett sakta) och det skulle helt enkelt omöjligt för varje person inom rennäringen att ha en i vilket fall. Samernas hundar har alltid varit "korsade" beroende på om de ville ha mer vall eller jakt. Lapsk vallhund var grundad och deras rasstandard skriven i samarbete med samer inom rennäringen i Finland, därav lapska vallhundar som brukas i rennäringen är mest relativt vanlig i Finland men antalet inte lika stort i Sverige och Norge, även om rasen här har fått en uppsving på sistone och antalet som är intresserade att mönstra in sina renhundar ökar. Personer inom rennäringen är t.om ibland villiga att åka en bra bit ner söderut för att få tag i en lapsk vallhund. Man ser kullar tagna av folk inom rennäringen i lapsk vallhundsgrupper mer än förr. Man avlar brett och accepterar rasens brokighet som en del av dess charm och attribut. Två lapska vallhundar kan se väldigt olika ut.

Det är kul, även att vi fortfarande har en stor genpool att mönstra in hundar från. Detta leder till att rasen får bibehålla en stor genetisk variation och att det fortfarande en väldigt frisk ras även flera decennier senare. Det hjälper nog en del att det är en nordisk hundras eftersom vi verkar mer positivt inställda till öppna stamböcker, inmönstringar och inkorsningar än många andra länder med sina raser. Nordiska hundraser har väl mer eller mindre bevisat att inkorsningar och inmönstringar behöver inte nödvändigtsvis "förstöra" en ras och dess egenskaper. Vi vet att genskaper och utseende återfås väldigt snabbt inom få generationer. Populäriteten av nordiska hundraser som konstant växer i andra länder b.la för dess sundhet tycker jag talar en hel del för sig själv.

Och på tal om inkorsningar, jag gillar systemet man har behållt sen lapsk vallhund grundades att hundar inom används inom rennäringen kan mönstras in och man lägger mer vikt på hur hunden arbetar än nödvändigtvis utseendet. Man gentestar inte mot "inblandade raser" för det är faktiskt inte relativt. Även om alla lapska vallhundar inte hamnar i renvallar-hem utan kanske på andra gårdar, hos jägare, bruks och hundsport fokuserar man fortfarande på en hund som ska vara duglig inom renvallning. Skulle man försöka behålla en form av "renrasighet" skulle nog rasen snabbt få problem med genetisk variation, vilket är b.la det som ledde till att man nyligen började öppna stambok och påbörjade planer på att korsa in raser på svensk lapphund som har haft en stängd stambok länge. Nu har alla tre raserna öppen stambok och tillåter inkorsningar.

Om du inte då menar "lapphundsfolk" som dom som har finsk och svensk lapphund, den typen av lapphund är inte alls så önskvärd inom renskötseln och det finner jag finner en del i dom raserna kanske har svårt för att höra (det var också just därför det ledde till att lapsk vallhund och finsk lapphund splittrades till två raser, olika typer som arbetade på olika sätt). Dessa två raser är huvudsakligen sällskapshundar, även om vissa har vallinstikt och vissa med påbrå från dessa raser mönstras in i lapsk vallhund.

Ja....öppen för founders i den rasen. Det är guld värt! Och fint att det är ok med variation såsom att öronen kan vara lösa och att det inte är fel... Det gillar jag! Det är verkligen ett bra exempel och jag är så glad över det. Vet du hur vanligt det är att en tar in founders i den FCI (ex SKK, NKKs)-reggade populalationen?
Jag har låtit Embarka 3 lapphundar hittills och just de hade verkligen dåligt COI, men många är nog betydligt bättre just för att de tillåter founders. Jag hoppas och tror att det blir så med fler raser.

Men iaf jag åkte på rejäl avhyvling i en Flappisgrupp en gång när jag sa att de flesta samehundar som används idag är blandraser. Jag sa det vid ett tillfälle när någon där inne (i en Flappis-grupp) ville para sin Lapphund x Sheltie med en lapphund. Många vart ursinniga och jag sa vad jag sa, dvs att många renvallarhundar ÄR blandraser. De har olika typer som de själva ibland vet vad som parats med (ur rasperspektiv) och ibland inte. Och ibland är det ju FCI/SKK-reggade hundar men ofta inte.
Med "lapphundsfolk" så syftade jag här på människor i en ganska stor fb-grupp med temat Finsk lapphund.
 
@Fetaost Jag har åsikter om vad den här tråden handlar om och vad den inte handlar om. För mig handlar den absolut inte om vilken som en skulle ta blod av till vilken ras. Utan själva grejen att ex slå ihop raser. Och frågor om FRAMTIDEN, hur aveln ska se ut eftersom genförlusterna fortsätter.
Och du behöver absolut inte diskutera med mig om du tycker jag är otrevlig på något sätt.
Helt korrekt att jag inte vill diskutera mer med dig om detta då du försöker puscha ur mig svar som jag säger att jag inte längre har.
Och jag har även förklarat varför jag inte har det. Lika lite som jag numera har HD-statistik från 2018 eller minns hur många kullar som föddes 2017 (sånt kunde jag) så minns jag inte heller Schäfern COI. Och jag har faktiskt ingen lust att gå ner i garaget och leta reda på det heller i alla mina papper från den tiden.
 
Helt korrekt att jag inte vill diskutera mer med dig om detta då du försöker puscha ur mig svar som jag säger att jag inte längre har.
Och jag har även förklarat varför jag inte har det. Lika lite som jag numera har HD-statistik från 2018 eller minns hur många kullar som föddes 2017 (sånt kunde jag) så minns jag inte heller Schäfern COI. Och jag har faktiskt ingen lust att gå ner i garaget och leta reda på det heller i alla mina papper från den tiden.
Du behöver inte det bara för att någon undrar. Ibland svarar andra på frågor som ställs här även om de var riktade åt annat håll.
 
Du behöver inte det bara för att någon undrar. Ibland svarar andra på frågor som ställs här även om de var riktade åt annat håll.
Öh…du har ju tjatat om CIO och när jag inte svarade taggade du mig och frågade hur det blev med svaret och skrev samtidigt att du inte tänkte ge dig🙄

Vi säger hej då till varandra för denna gången :)
 
Jag vet inte varför du skriver till mig som att jag är anti inkorsning när jag sagt att jag är för. Jag är fullt medveten om att många raser sitter i en genetisk flaskhals - det betyder INTE att du sitter på facit om HUR det ska göras.

Berätta gärna, när du har tid, om hur DU tycker att det ska göras.
Jag kom med EXEMPEL.
Mitt eget utövande ser helt annorlunda ut än att sätta ihop bestämda raser, men det tror jag är för Way out för många andra eftersom det fortfarande (både från folk som föder upp flerrashundar och enrashundar) diskuteras som om hundar var ett resultat av specifika raser och att man lite tappar att de är ett resultat av två föräldrar. Lite som om det ena utesluter det andra (min upplevelse av diskussionen och inte bara här utan generellt).


Jag tog dessa exempel för att jag funderar på hur det skulle se ut generellt i framtiden.
Jag är verkligen förundrat till att det tolkas som att jag säjer att jag vet hur det ska göras generellt. Jag tycker jag är tydlig i huvudinlägget med att jag frågar er HUR.
 
Ja....öppen för founders i den rasen. Det är guld värt! Och fint att det är ok med variation såsom att öronen kan vara lösa och att det inte är fel... Det gillar jag! Det är verkligen ett bra exempel och jag är så glad över det. Vet du hur vanligt det är att en tar in founders i den FCI (ex SKK, NKKs)-reggade populalationen?
Jag har låtit Embarka 3 lapphundar hittills och just de hade verkligen dåligt COI, men många är nog betydligt bättre just för att de tillåter founders. Jag hoppas och tror att det blir så med fler raser.

Men iaf jag åkte på rejäl avhyvling i en Flappisgrupp en gång när jag sa att de flesta samehundar som används idag är blandraser. Jag sa det vid ett tillfälle när någon där inne (i en Flappis-grupp) ville para sin Lapphund x Sheltie med en lapphund. Många vart ursinniga och jag sa vad jag sa, dvs att många renvallarhundar ÄR blandraser. De har olika typer som de själva ibland vet vad som parats med (ur rasperspektiv) och ibland inte. Och ibland är det ju FCI/SKK-reggade hundar men ofta inte.
Med "lapphundsfolk" så syftade jag här på människor i en ganska stor fb-grupp med temat Finsk lapphund.

I Finland har man lagt in i rasstandarden att dom får ha mjuka öronspetsar, dock inte inom hela FCI. Lapska vallhundar har alltid haft mjukspetsade öron bland sina hundar enligt historiska bilder, alla har inte haft helspetsade öron. Mjuka öronspetsar påverkar inte hur bra den arbetar och därmed har man inte riktigt kunna motiverat varför det inte ska vara i rasstandarden. Sen kan man diskutera angående creme-lapska hela dagen. :D
Antalet inmönstrade så är det svårt att exakt säga för jag har inte statistiken, men inom lapsk vallhund tar man in inmönstringar hela tiden efter intresse från dom inom rennäringen. Intresset ökar i t.ex Sverige och Norge vilket är bra, väldigt viktigt för rasen att må bra och även att öka i antal.
Lite exempel på inmönstringar
https://srlv.se/avelskommitte/inmonstringar/ Inom Sverige, Norge och Finland via domare
https://suakkuna-blogspot-com.trans..._sl=fi&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp Ett litet exempel på inmönstring via renvallartävling i Finland
https://www.skk.se/globalassets/dokument/domarkompendium/domarkompendium-lapsk-vallhund.pdf Nyttig information om rasens historia och inmönstringar, men som domarkompendium är det ju mycket fokus på rasstandard. En hel del hundar som endast får "G" brukas ändå inom aveln.
Dom allra flesta hundar inom rennäringen är av lantras-typ (okänt ursprung) och blandningar av sagd lantras eller lapsk vallhund och BC/kelpie/norrbottenspets/osv. Jag har intrycket att dessa kan sen ev. möjligtvis mönstras in om dom passar in i rasen.

Ja oj, är det inom t.ex finsk lapphund kan jag förstå en del sura miner, det finner du inom många raser med vallbakgrund men används inte inom direkt inom området mer. Visst, finska lapphundar har dykt upp på renvallartävlingar, men närmsta jag har faktiskt hört om en finsk lapphund som används inom rennäringen är en lapsk/finsk-korsning. Jag har mött och känner folk med hundar av alla tre raser och enligt mig är lapsk vs. svensk och finsk dag och natt, där den lapske är en riktigt energiknippe som gärna vill arbeta och kan arbeta timmar i sträck medan dom andra två är mer av en aktiv sällskapshund. Angående COI så har vissa testat sina lapska vallhundar och fått resultat på en hög avelsbredd och låg inavel. Finsk och svensk kan jag tänka mig den är lägre.
 
Senast ändrad:
Öh…du har ju tjatat om CIO och när jag inte svarade taggade du mig och frågade hur det blev med svaret och skrev samtidigt att du inte tänkte ge dig🙄

Vi säger hej då till varandra för denna gången :)

Ja, jag frågade 2 gånger, sånt är relevant för mig likväl som annat är relevant för dig.
När jag sa att jag inte skulle ge mig så menade jag inte att jag skulle fråga en tredje gång.
Jag trodde du sa "Ge dig" angående det jag ville ha fram i sammanhanget, nämligen att att det inte går att förbättra den genetiska variationen inom en sluten population med roten i hård inavel utan att para in nytt blod.
 
Senaste numret av tidningen hundsport:
16776058935934302922463050776846.jpg
 
I Finland har man lagt in i rasstandarden att dom får ha mjuka öronspetsar, dock inte inom hela FCI. Lapska vallhundar har alltid haft mjukspetsade öron bland sina hundar enligt historiska bilder, alla har inte haft helspetsade öron. Mjuka öronspetsar påverkar inte hur bra den arbetar och därmed har man inte riktigt kunna motiverat varför det inte ska vara i rasstandarden. Sen kan man diskutera angående creme-lapska hela dagen. :D
Antalet inmönstrade så är det svårt att exakt säga för jag har inte statistiken, men inom lapsk vallhund tar man in inmönstringar hela tiden efter intresse från dom inom rennäringen. Intresset ökar i t.ex Sverige och Norge vilket är bra, väldigt viktigt för rasen att må bra och även att öka i antal.
Lite exempel på inmönstringar
https://srlv.se/avelskommitte/inmonstringar/ Inom Sverige, Norge och Finland via domare
https://suakkuna-blogspot-com.trans..._sl=fi&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp Ett litet exempel via renvallartävling i Finland
https://www.skk.se/globalassets/dokument/domarkompendium/domarkompendium-lapsk-vallhund.pdf Nyttig information om rasens historia och inmönstringar, men som domarkompendium är det ju mycket fokus på rasstandard. En hel del hundar som endast får "G" brukas ändå inom aveln.
Dom allra flesta hundar inom rennäringen är av lantras-typ (okänt ursprung) och blandningar av sagd lantras eller lapsk vallhund och BC/kelpie/norrbottenspets/osv. Dessa kan sen ev. möjligtvis mönstras in.

Ja oj, är det inom t.ex finsk lapphund kan jag förstå en del sura miner, det finner du inom många raser med vallbakgrund men används inte inom direkt inom området mer. Visst, finska lapphundar har dykt upp på renvallartävlingar, men närmsta jag har faktiskt hört om en finsk lapphund som används inom rennäringen är en lapsk/finsk-korsning. Jag har mött och känner folk med hundar av alla tre raser och enligt mig är lapsk vs. svensk och finsk dag och natt, där den lapske är en riktigt energiknippe som gärna vill arbeta och kan arbeta timmar i sträck medan dom andra två är mer av en aktiv sällskapshund. Angående COI så har vissa testat sina lapska vallhundar och fått resultat på en hög avelsbredd och låg inavel. Finsk och svensk kan jag tänka mig den är lägre.
Tack, ska läsa där så kanske det framgår på ett ungefär.
Jag har länge vetat om att rasen tillåter founders, men hade ingen uppfattning om det händer typ 1 gång per år, decennium eller..,...något helt annat.
 
Berätta gärna, när du har tid, om hur DU tycker att det ska göras.
Jag kom med EXEMPEL.
Mitt eget utövande ser helt annorlunda ut än att sätta ihop bestämda raser, men det tror jag är för Way out för många andra eftersom det fortfarande (både från folk som föder upp flerrashundar och enrashundar) diskuteras som om hundar var ett resultat av specifika raser och att man lite tappar att de är ett resultat av två föräldrar. Lite som om det ena utesluter det andra (min upplevelse av diskussionen och inte bara här utan generellt).


Jag tog dessa exempel för att jag funderar på hur det skulle se ut generellt i framtiden.
Jag är verkligen förundrat till att det tolkas som att jag säjer att jag vet hur det ska göras generellt. Jag tycker jag är tydlig i huvudinlägget med att jag frågar er HUR.
Jag tror på att med jämna mellanrum korsa in nytt blod i raserna (vilket blod man ska använda är en annan fråga) alt ha ett sidoregister där man kan ta in korsningar och sen mönstra in dem i rasen när de följer standarden typ. Jag tror det är enda sättet för att både få ner inavelsprocenten i raser men ändå behålla både typ och egenskaper.
Det är liksom inte så enkelt att behålla egenskaper som ni verkar tro, då hade avel varit enkelt även i konsoliderade raser - men även där dyker det upp oönskade saker eftersom saker kan slå igenom efter flera generationer.
 
Tack, ska läsa där så kanske det framgår på ett ungefär.
Jag har länge vetat om att rasen tillåter founders, men hade ingen uppfattning om det händer typ 1 gång per år, decennium eller..,...något helt annat.
Vi hör ofta om nya hundar inom rasen och reklam för inmönstringsevangemang som sprids, så skulle säga flera gånger per decennie. Som sagt, mycket beror på intresset från dom inom rennäringen, eftersom du kan inte direkt ta någon slumpvis blandning/av okänd härstamning utanför och anmäler ingen sina hundar så blir det heller inga inmönstringar. I Sverige och Norge är det väldigt intressant då man har redan inmönstrat mycket i Finland.

Jag tror på att med jämna mellanrum korsa in nytt blod i raserna (vilket blod man ska använda är en annan fråga) alt ha ett sidoregister där man kan ta in korsningar och sen mönstra in dem i rasen när de följer standarden typ. Jag tror det är enda sättet för att både få ner inavelsprocenten i raser men ändå behålla både typ och egenskaper.
Det är liksom inte så enkelt att behålla egenskaper som ni verkar tro, då hade avel varit enkelt även i konsoliderade raser - men även där dyker det upp oönskade saker eftersom saker kan slå igenom efter flera generationer.

Du har rätt, även om tur nog den lapska vallhunden är väldigt nära lantraspopulationen, har man en ras som inte har ett lantrasbestånd att ta från eller är snarlik den till att börja med så är det förstås svårare. Kämpar närbesläktade raser med samma problem kanske man endast tjänar marginalt på det och det kan vara svårare att få folk inom rasen att gå med på det. Inkorsning är inte heller att ta in kreti och pleti och det är absolut mer jobb än vad man tror, så planer inför inkorsningar kan ta ett tag och inget som sker över en natt. Att vara helt emot inkorsningar förstår jag dock inte riktigt, särskilt om det finns ett behov för att öka genetiska variationen och avelsbasen. Visst, det är ett jobb, men ett jobb som absolut kan ge resultat och vara värt det.
 
Det är liksom inte så enkelt att behålla egenskaper som ni verkar tro, då hade avel varit enkelt även i konsoliderade raser - men även där dyker det upp oönskade saker eftersom saker kan slå igenom efter flera generationer.

Det är inte lätt, men det är görbart. Och det är definitivt lättare än jag trodde.
Jag skrev upp en lista med egenskaper och valde hundar utefter det. Det går.
Jag kan förutsäga avkomman lättare än när jag avlade inom sluten population. Mentala egenskaper, exteriöra och medicinska.
Saker och ting slår inte igenom random efter flera generationer i större utsträckning än när man avlar inom en population. Tvärtom, i något mindre utsträckning eftersom det blir så mycket lättare att se vart saker och ting kommer ifrån när föräldrar djuren inte är nära släkt.
Det finns saker som är svårare därför det krävs att en följer upp och att en är beredd att justera utvärderingsmaterialet när man väl kan identifiera arvsgång på sådant där arvsgången inte är helt känd eller där det är mer komplext (som styrkan i olika mental egenskaper, men jag tycker allvarligt att det är ganska tydligt vad gäller oerhört mycket). Men det GÅR att avla mot en standard och uppnå målen i lika stor utsträckning som inom sluten population.
 
Senast ändrad:
Tack, det är väldigt upplyftande. Bra förebild. Jag tror och hoppas att det blir vanligare i andra raser....om det finns en sådan population förstås.

För dom allra flesta raser tror jag att man ska titta tillbaka och se vad för raser har använts förr, vilka som är nära besläktade och kan vara bra kandidater, och mest av allt tänka på att avla brett. Vi vet via forskning och rent ut av logiskt sett att matadoravel och för närbesläktade individer kommer ju utmatta den genetiska bredden förr eller senare.
 
För dom allra flesta raser tror jag att man ska titta tillbaka och se vad för raser har använts förr, vilka som är nära besläktade och kan vara bra kandidater, och mest av allt tänka på att avla brett. Matadoravel och för närbesläktade individer kommer ju utmatta den genetiska bredden förr eller senare.

Sant...förvånansvärt ofta finns det nu existerande raser som redan korsats in. Där kan en nog hitta en och annan.
Ja, såklart avla brett inom populationen. Och att en förstår att de 5 generationer SKK beräknar släktskapsgrad på inte är i närheten av att visa verkligheten. Hoppas att valpköpare börjar fråga efter Embark och COI...då kommer nog, åtminstone en del, göra mycket mer för att minska det onödigt stora glappet mellan den effektiva populationen och den faktiska populationen.
 
Sant...förvånansvärt ofta finns det nu existerande raser som redan korsats in. Där kan en nog hitta en och annan.
Ja, såklart avla brett inom populationen. Och att en förstår att de 5 generationer SKK beräknar släktskapsgrad på inte är i närheten av att visa verkligheten. Hoppas att valpköpare börjar fråga efter Embark och COI...då kommer nog, åtminstone en del, göra mycket mer för att minska det onödigt stora glappet mellan den effektiva populationen och den faktiska populationen.
Skulle aldrig be om Embark, helt meningslöst och snarare skadligt.
COI är däremot bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 315
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 648
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 343
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
3 972
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp