Sv: Från Myler till ?
Okej. Men tungtryck, vad menas med det?
Beroende på hur ett bett är utformat ger det mer eller mindre tryck på tungan, jmf med t ex lanerna.
Om vi jämför tre olika bettyper, rakt bett, tredelat och ett myler MB04 (
http://www.toklat.com/myler/mbits_04.html) t ex så ger de helt olika inverkan på tungan.
Ett rakt bett som inte är svagt böjt ger ett väldigt stort tryck på tungan iom att när/om det ligger på lanerna så ligger det näranog 'rakt över'. Däremellan finns ju tungan, som bettet då kommer att trycka neråt. Vissa hästar tycker om det, vissa hästar avskyr det (mer om det sen). Och för vissa hästar tycks det kvitta lika vilket.
Om du jämför med ett tredelat så ger det också tungtryck (det gör nästan alla bett) men mindre, eftersom det fromas mer efter tungan, och om tungan ligger högre än lanerna så kommer bettet ligga på lanerna men sen gå lite 'uppåt' över tungan, med mittdelen liggandes 'platt' mot tungan. Men nedåttrycket på tungan blir mindre av detta bett.
Mylers MB04 har en port, dvs bettet svänger upp över tungan, och ger mer utrymme för tungan, och därmed ett mindre tungtryck (alla bett med tungfrihet/port fungerar så, tog myler bara för det var det första jag kom på som exempel där det finns tydlig bild). Dessuto kan 'mitten av tungan längsgående sett' bulla upp i porten, och göra trycket vid sidan om porten mindre.
Jag har just ett Myler MB04, jag har inte hunnit prova det på aktuell häst än, men det är tänkt till fbldamen som har dåliga minnen (smärtminnen) från tvådelat och tredelat, som fungerar bra på raka bett men som inte riktigt begriper sig på tungtrycket från ett rakt pelham t ex. Hon visar detta genom att gapa, försöka dra upp tungan under bettet, försöka lägga tungan över bettet, joxa mkt med bettet och att sticka ut tungan utanför munnen (då sträcks tungan ut, blir 'tunnare' och trycket minskar). Min tanke med det är att se om det är tillräckligt 'annorlunda' i sin funktion än ett vanligt tredelat eller tvådelat för hon ska tycka det är okej, samt minska tungtrycket. Att ge henne ett rakt bett med tungfrihet (exvis ett kimlewick/jaktkandar med port) fungerar också, då är hon jättenöjd, men jag vill ju ha 'tillbaka' henne på tränsbett.
Min valack å andra sidan ÄLSKAR tungtryck. Jag hade ett helsike att hitta ett bett han trivdes med. Jag provade tvådelat och tredelat, tjockt, smalt, med olika mittdel etc. Han kom aldrig till to, var orolig i munnen, tog inte stöd på bettet, kunde rusa (och tvärnita när man tog i tygeln) och slog med huvudet. Ganska snart lyckades jag räkna ut att tvådelade inte gick för leden slog upp i gommen vid tygeltag (låg gom, också något som är individuellt mellan hästar). Av en slump provade jag ett tredelat med en ganska stor KULA i mitten (inte droppe) och han sa jatack och stängde munnen och blev lugn. Jag förstod inte då varför det blev bättre av det men var nöjd.
Sen har jag läst massor om bettinpassning och försökt lära mig mer, och en dag insåg jag att månne det var tungtrycket han gillade med det treledade med KULA (treledade med droppe elle rplatta gick inte). Så när han blev T-märkt (och inte skulle tävla mer) fick han ett rakt, svagt böjt. TACK sa han. Sen när jag väl begripit vad han vill ha var det ju plättlätt att hitta bett han tyckte om. Och när jag vande på kandar så visste jag ju att jag skulle leta efter en stång UTAN tungfrihet. Och mycket riktigt. Några ex på bett med mkt tungtryck är alla raka, svagt böjda (eller raka oböjda men sådana gillar JAG inte), oavsett om det var tränsbett, pelham eller kandarstång, det nämnda tredelade med kula, waterfordbett/kulbett.
Fbldamen däremot är inte helt anti tungtryck (vissa hästar reaerar väldigt negativt på det), men hon är inte tillfreds med det, helt enkelt för hon inte vet var hon ska göra av tungan. vad gäller tränsbett tvådelat och tredelat som hon har smärtminnen av så hennes reaktion på dem är att höja huvudet, rusa samt spjärna emot med halsen (hon hade en EXTREMT felmusklad hals när jag köpte henne) och vara 'död' i munnen. Man skulle där kunna tro att det som behövs är starkare/skarpare bett eftersom hon är/känns totalt stendöd och okänslig i munnen. Men hon ÄR jättekänslig och fin om hon bara får ett bett hon trivs med. (Jag har inte hittat riktigt dit än, hon blev konvalescent så inte hunnit prova de förslag jag tänkt än).
Men Mylerbettet som jag hoppas att hon ska gilla, det kan jag t ex utan att lägga det i valackens mun tala om att han kommer att HATA. Det ger tungfrihet och lantryck, och han vill inte ha det. Dessutom har han för liten mun för att kunna ha port, den skulle slå i gommen likt tvådelade. Men det innebär alltså inte att det inte finns Mylerbettmodeller han säkerligen skulle tycka om, det gäller bara att välja rätt modell.
Arabstoet jag har, hon bryr sig å andra sidan nada om vilket vad gäller tungtryck, går lika glatt på tvådelat som tredelat som rakt svagt böjt. (Inte provat med port). Hon har dock haft en ovana att lyfta bettet och knapra på det. Hon gillade Mylerbettet skarpt, ffa verkade hon tycka om att sidorna på bettet rör sig oberoende av varandra. Hon har däremot reagerat EXTREMT starkt på ett tredelat där mittdelen va satt åt 'fel håll'. Hon tog inte stöd en sekund, bara slog med huvudet och gapade och var tjafsig i munnen. Gissa om ja hade huvudbry med VAD det var för fel innan jag insåg att det kunde vara mittdelen eftersom den var åt 'andra hållet' jmf med normalt. Och visst var det den. Men där ser man vilka individer hästar är. Hon som inte sagt pip om tungtryck eller ej etc fullkomligt VRÅLADE om en sådan 'liten' grej som hur mittdelen var vänd.
Dvs ibland kan det vara ett rent mysterium att räkna ut vad det är med bettet som gör att hästen inte tycker om det, och svaret är inte alltid det man tror (dvs man kan tro att man är snäll mot hästen genom att ge den tungfrihet, men för just den hästen är det allt annat än snällt).
En bra början är att försöka titta i munnen på hästen. Har den låg eller hög gom? Stoppa in fingrarna i lanerna med handflatan uppåt och känn om du kan känna gomtaket. Hästen gapar när du petar i gomtaket, det är en reflex, och det är därför den hästen kommer gapa med ett bett som slår i gomtaket med, tänk dig då om man löser det med att dra igen munnen med en nosgrimma.. Sära på läpparna vid lanerna och försök se om den har tjock eller smal tunga, bullat tungan ut mellan tänderna eller ligger den mer nedsänkt mellan lanerna?
Sen så prova i princip alla sorters tränsbett du får tag i, utan nosgrimma eller med bara engelsk. Och studera hur hästen beter sig från det den får det i munnen tills du tar ut det. Vad gör den, hur gör den det? Hur känns den att rida, vad gör den vid tygeltag etc? Och ta reda på hur aktuell bettyp fungerar vad gäller tungtryck, slå i gommen osv. Efter ett tag kommer du förhoppningsvis att se en röd tråd och lättare kunna räkna ut vad din häst gillar/inte gillar i bettväg. Sen kan man börja leta bland de betten tills man hittar rätt.
Det kan innebära att du behöver betsla upp jmf med tränsbett, men ge hästen en chans först. Tänk på mitt fbl, om jag antagig att hon behöver starkare bett för hon är 'död' i munnen och springer med huvudet i vädret och skiter i ryttaren. Och så hade jag lagt på ett pessoa, det hade ju inte blivit bättre, det är ju fortfarande en mundel hon inte fungerar på nu. Hon hade kanske blivit lite bättre iom att det gjort ont att försöka protestera, säg att jag lagt på en nedre nosgrimma och satt tygeln i nedre ringen. Eller att jag bytt till ett tvådelat pelham, samma sak där. Det hade 'fungerat' såtillvida att jag genom att ha betslat så att det gör MER ont och är MER obehagligt att 'tiga still' än att försöka påtala att 'det är obehagligt' skulle fått mer kontroll, men tänk på hästen. Som egentligen inte var varken hård i munnen, för stark eller liknande - utan tvärtom, men som använde det enda sätt den kunde för att försöka få ryttaren att förstå. (Min dam har ägnat flera år att försöka få folk att förstå, utan att lyckas. Hon fick låsningar i kroppen av det, en extremt felmusklad hals etc, vilket gav henne ytterligare problem, och idag har hon som sagt NOLL tilltro till två- eller tredleade bett, trots att anledningen till smärtan är BORTA, så förknippar hon dem med smärta och obehag och reagerar ur minnet. Medan om hon får ett bett utan dåliga minnen kopplade till är otroligt mjuk och följsam och fin i munnen. Jag hoppas dock att hon en dag ska återfå förtroendet för ledade bett)
och ett litet 'förtydligande' - de som på en häst med tjockae tunga är TUNGtryck, kan på en häst med smalare tunga men låg gom helt enkelt vara 'normalt tryck' men där det inte petar upp i gommen.