Från Täby till Stadsgården

Whisperia86

Trådstartare
Svärmor har bjudit oss på kryssning, båten avgår från Stadsgården. Eftersom vi ska en sväng till Täby innan så tar vi bilen. Men att köra i Sthlm runt 16 känns sådär. Hittar ingen vettig info så testar här :) kommer jag överleva att köra in dit? Är det lätt att hitta? Eller finns det någon bra parkering en bit ifrån och sen att man kan ta kollektivtrafik på något smidigt sätt?
Har två relativt små barn med oss så vill inte gärna ha hur många byten som helst.
 
Svärmor har bjudit oss på kryssning, båten avgår från Stadsgården. Eftersom vi ska en sväng till Täby innan så tar vi bilen. Men att köra i Sthlm runt 16 känns sådär. Hittar ingen vettig info så testar här :) kommer jag överleva att köra in dit? Är det lätt att hitta? Eller finns det någon bra parkering en bit ifrån och sen att man kan ta kollektivtrafik på något smidigt sätt?
Har två relativt små barn med oss så vill inte gärna ha hur många byten som helst.
Är ganska mycket trafik på vardagar vid den tiden = det går långsamt och därför har man tid att tänka efter vart man ska. Mest är det köer ut från stan, men jag skulle ändå lägga på extra tid för att det går långsamt i innerstan.
Det finns parkeringsgarage vid slussen, men ev är halva avstängt och norra infarten stängd p g a arbetena med slussenombyggnaden. Gissar också att det kan vara svårt att få plats innan arbetsdagen är slut. Ska jag vara ärlig så hade jag inte gett mig in på att irra runt där nu när det är mycket avstängningar.
Kan vara så att något av bolagen har egen parkering på stadsgården. Kolla om det går att boka. men ni måste fortfarande trixa er förbi slusseneländet, men borde vara vägvisat till båtarna.
Enklast från Täby är Roslagsbanan eller buss + tunnelbanan beroende på var i Täby. Men kan vara svårt att få plats på parkering när ni ska åka. Finns ganska stora infartspareringar i Roslags Näsby (flyttad p g a bygge) och galoppfältet. galoppfältet är säkrast och lättast att hitta. Ett bekymmer kan vara att det är 24-timarsparkeringar, men tror inte att de övervakas.
Det finns infartsparkering vid tunenlbanan i danderyd, men den är bara för danderydsbor. I mörby centrum (vid tunnelbanan) finns ett parkeringsgarage - som kan vara ett alternativ: https://morbycentrum.se/service/parkering/ men vet inte hur beläggningen brukar vara.
Till birka är det gångavstånd från tunnelbanan, ska ni åka med viking så är det en bit att gå men finns många bussar, gå av vid Londonviadukten.
 
Eftersom alla GPS:er kanske inte är uppdaterade med hur avstängningar och regleringar kring Slussen ser ut så skulle jag köra Söderledstunneln via Folkungagata till Stadsgården. Vill ni undvika stan helt kan ni köra Essingeleden - Södra länken till Sickla och sedan Värmdövägen in mot stan då kommer ni direkt in på Stadsgården. Förutsatt att ni hittar parkering att boka på Stadsgården.
 
Eftersom alla GPS:er kanske inte är uppdaterade med hur avstängningar och regleringar kring Slussen ser ut så skulle jag köra Söderledstunneln via Folkungagata till Stadsgården. Vill ni undvika stan helt kan ni köra Essingeleden - Södra länken till Sickla och sedan Värmdövägen in mot stan då kommer ni direkt in på Stadsgården. Förutsatt att ni hittar parkering att boka på Stadsgården.

Tusen tack för svar! Nu ska vi kolla upp lite alternativ :)
 
Finns parkering vid Viking, men tydligen inte bokningsbar (löjligt billigt per dygn så risk att det är fullt). Som jag misstänkte är infarten till Stigbergsgaraget från Katarinavägen (Slussen) stängd, vilket sannolikt innebär att det är färre platser än vanligt. http://www.stockholmparkering.se/Pages/Terminalparkering.aspx Länken har bra info om hur man hittar parkeringarna och hur man går till färjorna.
Om ni ska åka med Viking är ju ett alternativ att ta med bilen. Kostar kanske inte mer än parkering i land?

Snäll svärmor förresten!
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 673
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp