Frank Baines Reflex och Karl Nidersuss .....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 959
Sv: Frank Baines Reflex och Karl Nidersuss .....

På någon engelsk sida.....Men huruvida dom ska var så tunna som på den jag har hemma vet jag inte...ANG. priser så verkar det variera...nån tar 20 000 det ligger mellan 16 800 och 20 000 Såvida inte 16 800 är före moms....för annars blir det ca 21 000:-

CH visar priserna som kunden betalar.

Men när du känner på sadeln, känner du inte att det finns plats för mer stoppning?

skulle kanske gå stopp i lite...Men här slutar mina kunskaper...Är ju ingen sadelmakare;)

Kolla med CH om det finns möjlighet att få FB att sy en sadel åt dig med lite mer läder för stoppning isf. Eller om de nya är mycket tjockare framtill.

Jo jag ska ringa henne imorgon...vill inte "störa " under helgen...skickar även tillbaka sadlarna imorgon.

Gråter...;)..jag veeeet inte...det var därför jag skrev att jag hade beslutsångest....

...Jag tycker att om de nya inte är så ihoptryckta att du borde prova en. Annars får du kolla vidare... Då får vi komma på nåt mer... Men nu börjar det ju ta slut på sadlar att prova...

Jo ;( jag vet..det är väl dom som jag skrev ovan i början av tråden...
MAN skulle ha haft en bild på en nyare FB Reflex framifrån...
Annars får jag veta imorgon...hon bör väl veta vad som kan eller inte kan göras...eller om dom är tjockare som nya...osv...

Det går att lägga in mer stoppning....Plus att denna var något packad i stoppningen ...Då den var begagnad.Oftast är dom ganska tunn i stoppningen även som nya. Man kan beställa med mera.
Men var lite fundersam om bomvidden eftersom sadeln gled utåt på volt...Kan tyda på att bomvidden är för vid. Hon tyckte jag skulle rida med en tjockare fårskinnspad/vojlock och se om den glider då.
MEN jag har ingen tjockare ;( Kan man ta flera vojlockar? Jag tror själv att MW blir för trång speciellt när han får tillbaka sina muskler ;) För han har ju tappat något speciellt syns det vid sadelläget precis bakom/nedanför manken.
Den går att beställa med olika skinn precis hur man vill...olika kåpor denna var med korta kåpor. Vilket då S står för.... olika knästöd ..mm
Elegancen är uppbyggd på en helt annan bom än reflexen...Om jag beställer blir leveransen i slutat av mars början på april...hmmmm.

Hej jjeg!

Har du två tjocka schabrak så kör dem ihop eller låna en padd av någon.
Relexen är tunn i stoppningen redan från början för att det är en Close Contact - men det viste du säkert redan.
Du vet ju bäst själv hur stor din häst är när han har byggt upp sina muskler, misstänker du att MW blir för litet behåll den större storleken och lägg lite pengar på en tjock fårskinnsvojlock eller padd som du kan ha under tiden han sätter de musklerna
Har bilder från FB på en ny Reflex ska försöka få in dem i datorn på något vis och skicka dem.
Vet inte riktigt hur det ska gå till men på något sätt löser jag det.
PMa och påmin mig om jag inte har skickat över dem ikväll - är en förvirrad varelse sedan 5 månader tillbaka och glömmer konstant saker:o

Apo

apocalypsen skrev:
Hej jjeg!

Har du två tjocka schabrak så kör dem ihop eller låna en padd av någon.
Relexen är tunn i stoppningen redan från början för att det är en Close Contact - men det viste du säkert redan.
Du vet ju bäst själv hur stor din häst är när han har byggt upp sina muskler, misstänker du att MW blir för litet behåll den större storleken och lägg lite pengar på en tjock fårskinnsvojlock eller padd som du kan ha under tiden han sätter de musklerna
Har bilder från FB på en ny Reflex ska försöka få in dem i datorn på något vis och skicka dem.
Vet inte riktigt hur det ska gå till men på något sätt löser jag det.
PMa och påmin mig om jag inte har skickat över dem ikväll - är en förvirrad varelse sedan 5 månader tillbaka och glömmer konstant saker:o

Apo
Super :bow: ....påminner dig om det skulle behövas....;)..ska ut och prova nu med dubbla schabrak ...Jag har ingen att låna av...Har eget stall och just nu är det bara mina hästar där..
Men då var det detta med sätets storlek...Denna var en 17 och för liten för mig, jag som alltid ridit i 17 tidigare ....Se bilder ovan hur liten den var...återförsäljaren pratade tom. om en 18 !!!! Men blir inte den för lång till hästen då tänker jag...Tror ni inte det räcker med en 17 .5 "

Senast ändrad av en moderator:

Äger bara en tunn, tunn gelpadd så när jag behövde en tjock padd för lyfta en sadel lade jag under fler schabrak, inte riktigt samma effekt men men får ju i alla fall en känsla för hur det kan fungera.

Du måste ge mig ständiga rapporter om hur den känns att rida i. Funderar på en sådan till mig och pållan tror verkligen att clos contact med kombinationen enkelkåpa kan vara mycket bra för vår ridning och fortsatta utveckling.
Det är knappt tre månader kvar på fodervärdens kontrakt och jag kan knappt sitta still när jag tänker på det

Apo

Förvånar mig inte det minsta med sätesstorleken. Har fått byta från 17 till 18' när jag gick över från tycka till engelska sadlar. 17' pressade mig framåt i de engelska. Trodde det berodde på att min rumpa var lite rund när jag bytte men problemet kvarstod när rumpan blev mindre.. så jag bytte storlek.

Kollar mer till sedan

Apo

apocalypsen skrev:
Förvånar mig inte det minsta med sätesstorleken. Har fått byta från 17 till 18' när jag gick över från tycka till engelska sadlar. 17' pressade mig framåt i de engelska. Trodde det berodde på att min rumpa var lite rund när jag bytte men problemet kvarstod när rumpan blev mindre.. så jag bytte storlek.

Kollar mer till sedan

Apo
Har provat nu med flera schabrak och sadeln låg still....
Jag tycker efter att ha ridit i den 4 ggr...allt funkar jättebra ...superskön sadel...trots att den är för trång...;) och att skrevet ligger mot framvalvet :D och att mina ben/knän hamnar på knästödet pga. ovannämnda trånga säte.

En större strlek i sätet kanske är att föredra;)
Jag älskade min Albion även om jag fick klämma ner mig med hjälp av skohorn på slutet, Jag kan garantera att sadeln blir ännu skönare om du väljer samma modell och bomvidd fast ett större säte:D Apo

En BRA fårskinnspad...Var får jag tag i det...bra kvalite´...och att den fyller sin funktion...
har kollat lite och det finns så många att välja på. Rekommendationer tack;)
....ska prata med CH imorgon igen....Efter det så bestämmer jag mig....hur mycket skiljer det mellan sätesstorlekarna...för mig och sen anläggningsytan...
http://i14.photobucket.com/albums/a...ex wide 17/FB nya/zorrohelbildFrankBaines.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a305/jjeg/Frank Baines Reflex wide 17/FB nya/100_0022.jpg
Bilder från idag

Senast ändrad av en moderator:

Passformen på E och R är likadan.

Jag tycker inte att du ska välja en MW, den kommer du nog behöva byta rätt snabbt.

Tycker inte heller att du ska specialbeställa så att du måste vänta länge, köp hellre en begagnad om du hittar, för hästen kommer nog muskla sig såpass att en W blir för liten. Kanske inte direkt, men efter ett tag....

Har du ingen pad eller så du bara kan använda en gång? Ingen du känner som har en pad?

Men om du vill vänta så länge, kanske du ska kolla in Balance sadlar istället?
www.balanceinternational.com

För då slipper du ju tänka på att hästen växer ur den i första taget. Sadlarna tillverkas av FB och de ska enligt Birgitta (den svenska sadelmakaren som kommer till Sverige då och då, hon kommer i februari) ha en snarlik passform.

Jag har redan letat efter begagnade och hos "alla " sadelförsäljare....
Nej ingen jag känner har pad..bor ju ...ja du vet..;) inte många hästägare här...Bestämmer mig sen idag
Vet inte vilken storlek på säte 17,5 el 18...

Har redan kollat på den tidigare...men jag kanske inte alls gillar den att rida i...Denna Frank Baines var så skön , den skönaste jag ridit i...möjligtvis att fryson är likvärdig....16 800 är ju ett bra pris dessutom ....och då får jag ju den som jag vill, buffel 600 olika knästöd, kåplängden osv....Bara det...fantastiskt att rida i en sadel som har rätt kåplängd...

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 704
Senast: ylvalill
·
S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: HeJe
·
P
Utrustning Japp, har gått o blivit halvt dressyrnörd :angel: Så jag har funderingar på att köpa en dressyrsadel. Frågan är bara vilken.....! Jag...
Svar
4
· Visningar
1 934
Senast: Centaur
·
J
Utrustning Har nu provat ett flertal sadlar...men alla glider fram på eller emot bogbladet...Här kommer några...Är det hans mage som drar fram alla... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 853
Senast: jjeg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V